Aihe: Kiilaus/sleebaus
1 2 3 4 5 6 7 8 9
sirdickyj
03.01.2008 23:14:09
Bassopalstalla syntyi kinaa, kun ei tullut selvyyttä siitä, mikä on sleebausta, mikä biisin hidastamista ja mikä soittamista "behind the beat", ja sama nopeuttamisen etc. kanssa.

Mikä on arvon turakaisten käsitys asiasta? Mä miellän sen niin, että laid-back on hallittua taaksesoittoa, sleebaus sitä kun komppi "jumittaa" esim. virvelin tahi muun iskun ollessa "löysä" ja tempon hidastuminen on..tempon hidastumista.
Ei kerta homoa tee!
jazzmies
03.01.2008 23:23:07 (muokattu 03.01.2008 23:29:42)
Tämmöisiä määritelmiä yksittäisen soittajan suhteesta bändin "keskipulssiin" on näkynyt

rushing - kiilaa
on the edge - etukenossa
on the beat - konemaisesti kohdillaan
groove tai in the pocket - aavistuksen takakenossa
laid back - reilusti, mutta hallitusti takakenossa
draging - laahaa eli sleebaa
Maukasta makkaraa - Raikasta vettä - Kirkasta kalakeittoa
Fuzzy Boner
03.01.2008 23:25:58 (muokattu 03.01.2008 23:26:37)
Bassopalstalla syntyi kinaa, kun ei tullut selvyyttä siitä, mikä on sleebausta, mikä biisin hidastamista ja mikä soittamista "behind the beat", ja sama nopeuttamisen etc. kanssa.

Mikä on arvon turakaisten käsitys asiasta? Mä miellän sen niin, että laid-back on hallittua taaksesoittoa, sleebaus sitä kun komppi "jumittaa" esim. virvelin tahi muun iskun ollessa "löysä" ja tempon hidastuminen on..tempon hidastumista.

http://youtube.com/watch?v=DoJNCk6Zudk

Tässä hyvä esimerkki ku swengaa! Fatisti tippuu taakse snare mut toimii ku mikäki.
Meitsi diggaa.
sirdickyj
03.01.2008 23:27:58
Tämmöisiä määritelmiä yksittäisen soittajan suhteesta bändin "keskipulssiin" on näkynyt

rushing - kiilaa
on the edge - etukenossa
on the beat - konemaisesti kohdillaan
groove - aavistuksen takakenossa
laid back - reilusti, mutta hallitusti takakenossa
draging - laahaa eli sleebaa

Muuttuuko noissa missään tempo? Häh? Kansa vaatii totuutta, tai Ari Koivunen syö aamiaismurot.
Ei kerta homoa tee!
jazzmies
03.01.2008 23:30:15
Muuttuuko noissa missään tempo? Häh? Kansa vaatii totuutta, tai Ari Koivunen syö aamiaismurot.

kiilaten ja laahaten!
Kailis
04.01.2008 01:02:13 (muokattu 04.01.2008 01:12:45)

Siis verrattuna mihin? Ajattele nyt itse että jos bändi vetää klikin kanssa ja kitaristi on nokillaan, rumpali on laidback ja basisti sleebaa, niin se tempohan pysyy samana. Mun mielestä noista mikään ei viittaa tempon nopeutumiseen, vaan soittajan sijaintiin tempokartalla. Eri asia on sitten ah niin ihana kiihdyttely, jota -60 ja -70 luvuilla harrastettiin. Nykyään jengi on opetettu tylsään tasabiittiin, kiitos discon.
Tämä vois olla esimerkki laidbackistä
http://www.youtube.com/watch?v=qiSkyEyBczU
tää vois olla kohillaan, kertsissä ajetaan vähän eteen
http://www.youtube.com/watch?v=6SojAZ0X1e0
tässä karkaa kivasti tempo heti rumpalin sisääntulon jälkeen
http://www.youtube.com/watch?v=5G2LtPvPemw
Kailis
04.01.2008 01:03:10

Tässä hyvä esimerkki ku swengaa! Fatisti tippuu taakse snare mut toimii ku mikäki.
Meitsi diggaa.

Hyvä rumpali, eipä juuri muuta
Roberto
04.01.2008 08:01:02

Meitsi diggaa.

Joo, Jordan on aika kova! Tossa on muuten jotkut Paisteen ihme soundreflection halpis-haitsut mut eipä näytä paljon ahistelevan :D

Mitä hra basistin kysymyxeen tulee, niin mun mielestä on musaa missä kuuluu keulia, sit on musaa missä pitää sleebailla ja ylipäätään ois parempi jos kaikessa musassa tempokin vaihtuilis aina silloin tällöin, musan ehdoilla tietty.

Kuinkahan paljon näitäkin hommia kelattais jos se klikki ois jääny keksimättä? Vrt. Autotune ja vastaavat.
Renki
04.01.2008 09:36:26

Kerta kun nyt näistä nimikkeistä puhutaan niin mennääns vähän asian vierestä: Vääntäkää mulle sanoiksi mitä tarkoittaa fraseeraus?
Mä en aina oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa. "Fraseraa kuin afrikkalainen" tai "Fraseraa triolifiiliksellä" on jäänyt mulle toistaiseksi hieman epäselviksi sanalliseski lausunnoiksi.
Clap the barber...
jazzmies
04.01.2008 10:35:19
Mun mielestä noista mikään ei viittaa tempon nopeutumiseen, vaan soittajan sijaintiin tempokartalla.

Höpöhöpö:

"When performers unintentionally speed up, they are said to rush. The similar term for unintentionally slowing down is drag." http://wapedia.mobi/en/Tempo?t=8.#8

Eli kiilaaminen (rushing) on tarkoituksetonta nopeutumista ja sleebaaminen (dragging) tarkoituksetonta hidastumista. Muut aikaisemmin luettelemani termit liittyvät yksittäisen soittajan osuuteen suhteessaan klikkiin tai muuhin bändiin.
sirdickyj
04.01.2008 10:41:28
Siis verrattuna mihin? Ajattele nyt itse että jos bändi vetää klikin kanssa ja kitaristi on nokillaan, rumpali on laidback ja basisti sleebaa, niin se tempohan pysyy samana. Mun mielestä noista mikään ei viittaa tempon nopeutumiseen, vaan soittajan sijaintiin tempokartalla. Eri asia on sitten ah niin ihana kiihdyttely, jota -60 ja -70 luvuilla harrastettiin. Nykyään jengi on opetettu tylsään tasabiittiin, kiitos discon.

No noin mäkin sen ajattelen, mutta tuolla sytty kauhee sota ku sleebaus on kuulemma sama asia kun biisin hidastuminen, mikäli rumpali sitä harrastaa. Musta ei ole, musta sleebaus on sama asia kuin jumittava komppi. Eli se, jos komppi ei vaan kulje. Kiilaus kanssa, se on sidoksissa siihen biisin perussykkeeseen, ei tempoon.

Rumpalihan ei -vastoin yleistä luuloa- ole mikään sykevastaava bändissä, vaan siihen joutuu osallistumaan kyllä ihan jokainen, laulajaa myöten. Kumminkin liian usein kuulee esim. ihan paskojen laulajien kitisevän rumpaleiden toiminnasta, vaikka oma time on ihan vituillaan.Rumpali on liian helppo sylkykuppi.
Ei kerta homoa tee!
sirdickyj
04.01.2008 10:44:40
Höpöhöpö:

"When performers unintentionally speed up, they are said to rush. The similar term for unintentionally slowing down is drag." http://wapedia.mobi/en/Tempo?t=8.#8

Eli kiilaaminen (rushing) on tarkoituksetonta nopeutumista ja sleebaaminen (dragging) tarkoituksetonta hidastumista. Muut aikaisemmin luettelemani termit liittyvät yksittäisen soittajan osuuteen suhteessaan klikkiin tai muuhin bändiin.

höpöhöpö itelles

"Dragging" voi olla tempon hidastumista, mutta mitäs se sitten on, kun ei yksinkertaisesti kulje? Jokuhan sen aiheuttaa, Ei yksittäinen bassarinisku eikä yksittäinen virvelinisku, vaan noiden suhde toisiinsa, esim. liian raskassoutuinen biitti tai taitamaton haitsunkäyttö.

Itsehän en noista asioista liikaa tiedä, mutta olen pannut merkille, että haitsu taitaa olla semmonen sykkeen ylläpitäjä joillekin rumpaleille. Älkää naurako, tää on vaan havainto, voi olla vääräkin.
Ei kerta homoa tee!
jazzmies
04.01.2008 10:54:45
Kerta kun nyt näistä nimikkeistä puhutaan niin mennääns vähän asian vierestä: Vääntäkää mulle sanoiksi mitä tarkoittaa fraseeraus?
Mä en aina oikein ymmärrä mitä se tarkoittaa. "Fraseraa kuin afrikkalainen" tai "Fraseraa triolifiiliksellä" on jäänyt mulle toistaiseksi hieman epäselviksi sanalliseski lausunnoiksi.

Fraseeraus-termi on kuin "groove" - se muuttuu sanojan suussa joka käänteessä niin, että sanoja on itsekin kuutamolla.

Melodian tai vaikkapa rumpusoolon katkelman fraseeraus on musiikillisen lausekkeen (fraasin) esittämistä siten, että siitä tulee ehyt ja esitetyssä tyylilajissa ymmärrettävä musiikillinen "kommentti". Fraseerauksella sidotaan siis yksittäiset sävelet ja lyönnit yhdeksi ideaksi, jossa sävelten keston ja painotusten avulla luodaan sarja pidätyksiä (esim. synkopointi) ja purkauksia (esim. iskut), jotka ovat rytmimusiikissa tavallisia tapoja tulkita neljäsosapompulat omiin nimiin.

Kuten jäljillä olet, fraseeraus-termiä käytetään myös ilmaisemaan säestysrytmien kolmimuunteisuuden astetta, "triolifiilistä" (swing articulation). Afrikkalainen fraseeraus tarkoittanee sitä, että rytmiä taivutellaan 4/4-lajeissa 12/8 suuntaan ja vice versa.
jazzmies
04.01.2008 11:00:45
"Dragging" voi olla tempon hidastumista, mutta mitäs se sitten on, kun ei yksinkertaisesti kulje?

Amatööritemit ovat erikseen;)

Tässä nyt viitattanee klikin suhteen soittamiseen, missä joku vetää oman osuutensa pohjien päälle. Tällöin ilmiöt ovat jälleen samoja: tarkoituksetonta klikistä putoamista suuntaan tai toiseen. Eli tempo kiihtyy tai hidastuu tarkoituksettomasti.
sirdickyj
04.01.2008 11:01:04
Fraseeraus-termi on kuin "groove" - se muuttuu sanojan suussa joka käänteessä niin, että sanoja on itsekin kuutamolla.

Melodian tai vaikkapa rumpusoolon katkelman fraseeraus on musiikillisen lausekkeen (fraasin) esittämistä siten, että siitä tulee ehyt ja esitetyssä tyylilajissa ymmärrettävä musiikillinen "kommentti". Fraseerauksella sidotaan siis yksittäiset sävelet ja lyönnit yhdeksi ideaksi, jossa sävelten keston ja painotusten avulla luodaan sarja pidätyksiä (esim. synkopointi) ja purkauksia (esim. iskut), jotka ovat rytmimusiikissa tavallisia tapoja tulkita neljäsosapompulat omiin nimiin.

Kuten jäljillä olet, fraseeraus-termiä käytetään myös ilmaisemaan säestysrytmien kolmimuunteisuuden astetta, "triolifiilistä" (swing articulation). Afrikkalainen fraseeraus tarkoittanee sitä, että rytmiä taivutellaan 4/4-lajeissa 12/8 suuntaan ja vice versa.

On se, on se...mutta eikö tuosta voisi johtaa sitten senkin, että kun noita pidätyksiä tai purkauksia käytetään hallitsemattomasti tahi asiayhteyteen sopimattomasti, tai huonossa suhteessa toisiinsa, syntyy kiilausta/sleebausta, kappaleen tempon silti muuttumatta?
Ei kerta homoa tee!
sirdickyj
04.01.2008 11:03:07
Amatööritemit ovat erikseen;)

Tässä nyt viitattanee klikin suhteen soittamiseen, missä joku vetää oman osuutensa pohjien päälle. Tällöin ilmiöt ovat jälleen samoja: tarkoituksetonta klikistä putoamista suuntaan tai toiseen. Eli tempo kiihtyy tai hidastuu tarkoituksettomasti.

Ai Jussi 69?

Amatööritermit, jep, ilman niitä ei syntyisi kinaakaan. "Sleebaus" ei varsinaisesti ole sanakirjassa tyhjentävästi määritelty termi.
Ei kerta homoa tee!
jazzmies
04.01.2008 11:04:02
On se, on se...mutta eikö tuosta voisi johtaa sitten senkin, että kun noita pidätyksiä tai purkauksia käytetään hallitsemattomasti tahi asiayhteyteen sopimattomasti, tai huonossa suhteessa toisiinsa, syntyy kiilausta/sleebausta, kappaleen tempon silti muuttumatta?

Kylläkyllä, eli tuloksena on surkea raita. Tyypillistä alottelijoiden synkopointia on kammottava kiirehdintä, eli tällöin hänen temponsa muuttuu suhteessa muihin.
jussiohman
04.01.2008 11:11:25
Siis hommako on niin ettei suhteessa klikkiin voi kompata eri tavoin ilman että tempo muuttuu? Wtf.
älä turhaan ressaa, sie oot mikä oot!
jazzmies
04.01.2008 11:11:51
Tuollahan alkuasetelma oli nimeomaan se, että jos rumpali sleebaa/ kiilaa, niin muuttuuko biisin tempo. Musta ei välttämättä.

Tavallisesti rumpali vetää kuitenkin muuta bändiä mukanaan omaan suuntaansa riippuen muiden soittajien rytmisestä vahvuudesta ja pokasta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)