kippendaal 12.12.2007 23:09:39 (muokattu 12.12.2007 23:10:44) | |
---|
Jos haluat tehdä raatiin vaikutuksen, soita hyvin. Biisillä ei ole oikeastaan mitään merkitystä, koska oli biisi mikä hyvänsä, soitat sen kuitenkin niin kuin sinä soitat. Eli vaikka biisi olisi kuinka "helppo", sen voi soittaa hemmetin hyvin (hyvä soundi, hyvä taimi, hyvä vire, hyvä fraseeraus, innostava esitys). Etenkin kun mennään improvisoinnin puolelle, ei ole biisiä jonka "taakse voisi mennä piiloon". Eli älä murehdi millä biisillä pyrit. Valitse siis sellainen biisi josta itse innostut ja josta tykkäät, silloin todennäköisesti soitat paremmin kuin valitsemalla biisin josta et itse innostu. Toivottavasti tästä on apua! Onnea matkaan! Kiitoksia neuvosta! :) Jännittää jo! Hrr kunhan ei hermot pettäis. |
baron 12.12.2007 23:13:13 | |
---|
Kiitoksia neuvosta! :) Jännittää jo! Hrr kunhan ei hermot pettäis. Mä kyllä ottaisin h-tin vaikean piisin ja soittaisin sen loistavasti. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
kippendaal 12.12.2007 23:19:45 (muokattu 12.12.2007 23:20:24) | |
---|
Mites, pitääkö sen biisin olla jazzahtavaa vai kelpaako muukin? |
Dr Dominant 13.12.2007 16:28:28 | |
---|
Mites, pitääkö sen biisin olla jazzahtavaa vai kelpaako muukin? Kaikki rytmimusiikin lajit toimii, ei ole pakko olla jatsia. "Dr. Dominant, I presume?" |
kippendaal 15.12.2007 15:02:35 | |
---|
Okei. Ehkä tyhmä kysymys, mutta saahan sen kokeen ja ennakkotehtävät tehdä sähkökitaralla, vai pitääkö akustisella? Pakko tarkistaa tämä, vaikka loogistahan olisi, että koulun musiikillisen alan huomioon ottaen ne voisi vetää sähkiksellä. |
Dr Dominant 16.12.2007 11:20:19 | |
---|
Okei. Ehkä tyhmä kysymys, mutta saahan sen kokeen ja ennakkotehtävät tehdä sähkökitaralla, vai pitääkö akustisella? Pakko tarkistaa tämä, vaikka loogistahan olisi, että koulun musiikillisen alan huomioon ottaen ne voisi vetää sähkiksellä. Juu, käytännössä kaikki taitaa vetää sähkiksellä. Eli saa. "Dr. Dominant, I presume?" |
koiralauri 16.12.2007 17:07:53 | |
---|
Mitäs sitten kannattas pop/jazz amikseen hakiessa sähkökitaralla vedellä? Näin muutenkin kuin tämä yleispätevä "mistä tykkäät, kuhan vedät hyvin"? Ei kannata klassista soittaa? Ja sähkökitaralla pitää kummatkin kappaleet soittaa jos sähkökitaralle hakee? |
Velli 18.12.2007 18:30:33 (muokattu 18.12.2007 18:32:04) | |
---|
Mitäs sitten kannattas pop/jazz amikseen hakiessa sähkökitaralla vedellä? Näin muutenkin kuin tämä yleispätevä "mistä tykkäät, kuhan vedät hyvin"? Ei kannata klassista soittaa? Ja sähkökitaralla pitää kummatkin kappaleet soittaa jos sähkökitaralle hakee? Jos Helsinkiin haet, niin lienee hyvä vetää jokin jazzkipale, koska siellä ilmeisesti kitaranopetus painottuu aika paljon jaskaan. Miksei tietenkin muuallekin hakiessa. Ota esim. Chick Corean Windows (vai oliko se Pat Methenyn). Pat Methenyn kappale Song For Bilbao (Löytyy Michael Breckerin Tales From The Hudson-levyltä) tai sitten ihan joku perus stankku, esim. All The Things You Are. edit. kuvauksessasi sanot olevasi vanhan rockin miehiä. Jos soitat sitä myös kitaralla, niin joku Stevie Ray Vaughain biisi helvetin hyvin soitettuna takaa paikan AMK:sta (olettaen että teoriakoe menee hyvin). |
kippendaal 22.12.2007 23:11:25 | |
---|
Mites, jos soittaa jonkun tunnetun biisin, niin täytyykö sen olla täysin identtinen alkuperäisen version kanssa? Tartteeko jostain hommata nuotit ja soittaa siitä täysin samoin, vai voiko jammailla saman biisin korvakuulolta? Voiko soolokohdissa improvisoida? |
kippendaal 03.01.2008 00:18:04 | |
---|
Mistä löydän vastaukset Kaj Backlundin Improvisaatio pop/jazzmusiikissa-kirjan tehtäviin? |
baron 03.01.2008 01:05:24 | |
---|
Mistä löydän vastaukset Kaj Backlundin Improvisaatio pop/jazzmusiikissa-kirjan tehtäviin? Niitä edeltävien lukujen antamasta infosta. Ainakaan mä en muuta tiedä. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
kippendaal 03.01.2008 03:12:50 | |
---|
Luulis et ois jotain muutakin, eihän siitä voi olla 100 % varma, varsinkin jos on vielä muutenkin epävarma joissain jutuissa. :/ |
Mites, jos soittaa jonkun tunnetun biisin, niin täytyykö sen olla täysin identtinen alkuperäisen version kanssa? Tartteeko jostain hommata nuotit ja soittaa siitä täysin samoin, vai voiko jammailla saman biisin korvakuulolta? Voiko soolokohdissa improvisoida? Eikös se niin mene että "esityksestä tulee käydä ilmi hakijan improvisointikyky", eli odotetaankin, että soolokohdat improvisoidaan, kuten 95% ajasta kevyen musan puolella. Muuten kappale siten kuin haluat sen esittää, eli niin että kappaleen tunnistaa samaksi, ei tarvitse olla yks yhteen. Tai sitten jos välttämättä haluaa niin voi esittää jonkin tosi kipeän version aiheesta. En tosin suosittele ellei ole aivan varma siitä mitä tekee. Ei se niin vakavaa puuhaa ole, rock 'n roll vaan! Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro. |
kippendaal 05.01.2008 15:30:45 | |
---|
Okei, kiitosta kaikille neuvoista! :) |
Penta 08.01.2008 16:25:15 | |
---|
Itse olen Pop/jazz konservatorioon toisen asteen koulutukseen pyrkivä, ja kiinnostaisi myös tietää, millaisia teoriakokeita vastaan tulee pääsykokeissa. Itse en ole teoriaa päivääkään opiskellut, joten se on suurena huolenaiheena. Te, ketkä olette joskus konservatorioon hakeneet, voisitteko hieman kertoa pääsykokeista, millaista eteen tuli, ja kuinka vaikeita. Itse opettelulla eteenpäin! Kiitoksen minunkin puolesta hyvistä vinkeistä, oli jo paljon apua kun lueskelin näitä juttuja. |
Dr Dominant 08.01.2008 17:24:04 | |
---|
Itse olen Pop/jazz konservatorioon toisen asteen koulutukseen pyrkivä, ja kiinnostaisi myös tietää, millaisia teoriakokeita vastaan tulee pääsykokeissa. Itse en ole teoriaa päivääkään opiskellut, joten se on suurena huolenaiheena. Te, ketkä olette joskus konservatorioon hakeneet, voisitteko hieman kertoa pääsykokeista, millaista eteen tuli, ja kuinka vaikeita. Itse opettelulla eteenpäin! Kiitoksen minunkin puolesta hyvistä vinkeistä, oli jo paljon apua kun lueskelin näitä juttuja. Pyydetään tunnistamaan ja muodostamaan nuoteista/nuotein intervalleja, sointuja, asteikoita. Pyydetään kirjoittamaan kuultua melodiaa, rytmiä ja sointuja nuoteiksi. Sisältää eri tasoisia tehtäviä hyvin helpoista hieman vaativampiin jotta hakijan taso suunnilleen selviäisi. Tässä pähkinänkuoressa. "Dr. Dominant, I presume?" |
Penta 08.01.2008 19:52:15 | |
---|
Pyydetään tunnistamaan ja muodostamaan nuoteista/nuotein intervalleja, sointuja, asteikoita. Pyydetään kirjoittamaan kuultua melodiaa, rytmiä ja sointuja nuoteiksi. Sisältää eri tasoisia tehtäviä hyvin helpoista hieman vaativampiin jotta hakijan taso suunnilleen selviäisi. Tässä pähkinänkuoressa. Osaisitko yhtään sanoa, pystyisikö näitä asioita harjoittelemaan tarpeeksi muutamassa kuukaudessa? Jos, niin millä keinolla suosittelisit? Itse olen käynyt muutamia vuosia sitten kolme vuotta musiikkiopistoa, joten hallitsen kyllä nuotit ja soinnut. |
Dr Dominant 08.01.2008 21:23:49 | |
---|
Osaisitko yhtään sanoa, pystyisikö näitä asioita harjoittelemaan tarpeeksi muutamassa kuukaudessa? Jos, niin millä keinolla suosittelisit? Itse olen käynyt muutamia vuosia sitten kolme vuotta musiikkiopistoa, joten hallitsen kyllä nuotit ja soinnut. Kirjoittele levyiltä melodianpätkiä ja rytmejä nuoteiksi, ja varmista että osaat tunnistaa paperilta ainakin sävelten nimet ja oktaavialat sekä G- että F-avaimella, intervallit laatuineen desimiin saakka, kaikki kolmi- ja nelisoinnut käännöksineen. Teorian tasokoe vaikuttaa vain osittain hakupisteisiin, tärkein osio on se miten soitat. Mikäli teorian ja solfan tasokoe antaa ihan nollaa, sillä on ymmärtääkseni selkeämmin negatiivinen vaikutus. Kannattaa silti panostaa joka osa-alueeseen parhaansa mukaan ettei anna toisille pyrkijöille tarpeetonta tasoitusta ;-) Onnea matkaan! "Dr. Dominant, I presume?" |
Penta 09.01.2008 16:48:23 | |
---|
Eiköhän näillä neuvoilla jotenkin alkuun päästä. Suuret kiitokset sinulle! :) |
kippendaal 10.01.2008 21:09:44 | |
---|
Ainiin, tuli tässä mieleen, sisältyykö soittokokeeseen myös prima vista omalla instrumentilla? Ja jos sisältyy, niin mitä vaikeustasoa ne ovat yleensä olleet. Kiitos jo etukäteen! |