Aihe: Vaikuttaako nielurisojen leikkaaminen ääneen?
1
insight
12.09.2005 15:40:56 (muokattu 12.09.2005 15:42:04)
Niin eli kuten otsikossa kysyn, vaikuttaako nielurisojen leikkaus ääneen? Mulla on nyt niin kipeät nielurisat etten oikein voi edes puhua, laulamisesta puhumattakaan. Vältän tietenkin nyt äänen käyttöä, vaikkei tulehdus käsittääkseni äänihuulissa olekaan, mutta kun tekee niin kipeetä. Mulla on tosi usein eli ehkä kerran vuodessa keskimäärin kurkkuvaivoja. Oisko siis järkevää käydä nielurisaleikkauksessa ja onko se miten kivulias noin jälkikäteen? Toiset lääkärit on leikkauksen kannalla, koska silloin ei näin usein tulisi tätä tulehdusta, toiset taas eivät suosittele, koska silloin olisi suurempi vaara että se menisi keuhkoihin, mulla kun näin usein näitä tulee.
Gochi
12.09.2005 19:31:23
Multa leikattiin nielurisat pari vuotta sitten. En ole huomannut eroja puheäänessäni. Vaikutuksista lauluun en tiedä, koska se on minulle ihan uusi harrastus. Kivuista sen verran, että jos et ole enää lapsi, niin leikkauksen jälkeen kurkkusi on pari päivää niin kipeä, ettei mitään muuta kuin vettä pysty nielemään (senkin nieleminen sattuu niin paljon ettei siihen mulle määrätty Panacod kuuri auttanut mitään ja vesi tuli aina nenästä ulos). Sen kun kestää niin muita kipuja ei jälkikäteen ole. En mielestäni ole saanut leikkauksen jälkeen yhtään enempää keuhkoputkentuhlehduksia sun muita kuin aiemminkaan.
sipponen
13.09.2005 11:28:32
Ei vaikuta lauluääneen, kun on parantunu ja kannattaa leikkauttaa, jos on usein kurkkuvaivoja. nimin. kokemusta on.
Metallic Angel
01.10.2005 16:17:32
Niin eli kuten otsikossa kysyn, vaikuttaako nielurisojen leikkaus ääneen? Mulla on nyt niin kipeät nielurisat etten oikein voi edes puhua, laulamisesta puhumattakaan. Vältän tietenkin nyt äänen käyttöä, vaikkei tulehdus käsittääkseni äänihuulissa olekaan, mutta kun tekee niin kipeetä. Mulla on tosi usein eli ehkä kerran vuodessa keskimäärin kurkkuvaivoja. Oisko siis järkevää käydä nielurisaleikkauksessa ja onko se miten kivulias noin jälkikäteen? Toiset lääkärit on leikkauksen kannalla, koska silloin ei näin usein tulisi tätä tulehdusta, toiset taas eivät suosittele, koska silloin olisi suurempi vaara että se menisi keuhkoihin, mulla kun näin usein näitä tulee.

-Mun kaverilta (joka oli mua huonompi laulaan) leikattiin nielurisat ja nyt me ollaan aikalailla yhtä hyvii laulamaan =)
Koko maailma on noin kolme paukkua jäljessä... Pitäisikö asialle tehdä jotain?
Märzä
01.10.2005 17:18:57

Multa aikoinaan leikattiin nielu- ja kitarisat kait 12-vuotiaana ja olihan se tietty vähä ikävää se paraneminen, mut sen jälkeen oli selkeesti kirkkaampi ja selkeempi ääni, jotenki ehkä vahvempiki... Ton ikäsenä tietty muutenki ääni muuttuu mutta silti monet sano että ääni oli kirkastunu
insight
04.10.2005 16:33:49
Leikkaus ois varmaan aiheellinen... Tehdäänkös toi paikallispuudutuksessa vai? Tuskin sentään nukuttavat?
Gochi
04.10.2005 17:15:26
Kai vähän riippuu... oon käsittäny, et nykyään se melkein aina tehdään nukutuksessa (mulla ainakin ne vietiin nukutuksessa). Mut paras kääntyä lekurin puoleen.
okoranta
27.10.2005 15:43:32

Juu, mullakin angiina oli noin 6 vuodessa, joten nielurisaleikkaukseen laittoivat tuossa 2 vuotta takaperin..Leikkaussalissa pistettiin oikean kädeen suoneen nukutusainetta, jonka etenemisen tunsi, puristi aivan vitusti ja sit olkapäiden kohdalla taju pois..
Sit sitä vaan heräs ja nielaisis, sattu aivan vitusti..päivä sairaalassa, jätskiä,nestemmäistä särkylääkettä..

Sit kotiin sairaslomalle, ensimmäiset kuusi päivää oli ihan kauheat, ainoastaan vettä ja suolasta keittoa, vasta 8 päivän jälkeen pysty syömään jotain kiinteää. Mut pari viikkoa leikkauksesta kurkkukipu hellitti:) Paino putosi kuukaudessa 11Kg, tupakointi jäi(aloitin myöhemmin uudestaan) ja itse en ole huomannut äänessä mitään eroa!! mutta se hyvä puoli on, että kurkku ei tule enään niin helposti kipeäksi ja pystyy lauleskeleen pitempiä pätkiä kerrallaan:)

Loppupeleissä, vaikka olikin kauhea kokemus, niin oli siitä kyllä hyötyäkin!!
Elämäni on yhtä monoa, vaikka Stereo haaveissa -Yrtti-
Edward
27.10.2005 19:52:14

En sitten tiedä että kuinka vituiksi nuo leikkaukset voivat mennä, mutta ainakin kaverini ääni muuttui leikkauksen jälkeen. Puheäänestä tuli korkeampi ja myös hieman ohuempi. Minullakin on noita kurkkuvaivoja useasti, mutta koitan kyllä välttää tuota leikkausta viimeiseen asti.

Voihan toki olla, että lekurit ovat kaverini tapauksessa tunaroineet tjms. Varmin tieto löytyy varmaan ihan lekurilta itseltään.
I'm just asking - Olen vain persekuningas
Lapis
07.11.2005 10:07:36
Mulla oli jatkuva angiina ja vaikutti lauluun pahastikin. Nukuttivat ja leikkasivat. Ei vaikuttanut ääneen mitenkään paitsi että kurkkukivut katosivat ja kun ainainen tulehdus loppui, yleiskuntokin nousi. Suosittelen! Leikkauksen jälkeen pitää olla varovainen syömisen kanssa. Nimittäin kurkkuun mahtuu aika paljon enemmän ruokaa ja AINA väärään kurkkuun. Nyt on jo oppinut ettei pidä ahtaa niin paljoa leipää kerralla!
Tara
07.11.2005 11:43:02
Kuorsaus loppuu (ellei ole ihan toivoton tapaus) mutta ei se lauluääneen vaikuta.
Ajatus hyvä kuin ruostenaula.
propaganda
04.10.2006 20:59:27
mitenkäs tuollainen leikkaus vaikuttaa huutamiseen?
nikomati
05.10.2006 00:07:06

olin itse kyseisessä leikkauksessa n. 2kk sitten. laulan aktiivisesti bändissä, sekä keikkailemme. ainakaan minun ääneni ei ole miksikään muuttunut leikkauksen myötä.
koskaan ei voi olla liian gay
insight
05.10.2006 09:12:26
Heh ajattelin mielessäni vastaavani, että olen kysynyt itse tätä samaa asiaa, mutta se olikin oman aloitukseni nosto =) En ole muuten vieläkään käynyt tossa leikkauksessa ja jotenkin tuntuu, että se on vain ajan kysymys, milloin menen.
I'm trapped in the loop still I give us a chance
heather
30.12.2007 00:12:58
Vähän vanha ketju, mutta eikai se haittaa, kun aihe kiinnostaa.

Eli: Olen 14-vuotias tyttö ja mietin, että kannattaisikohan nuo nielurisat leikata. Hirvittäviä ongelmia miulla ei kurkun kanssa ole, mutta kuorsaan hieman ja joku sanoi, että tuolla leikkauksella saattaa saada äänialaa kasvatetuksi, mikä siis kiinnostaisi.

Kannattaako siis? Voiko tuosta olla jotain hirviää haittaa?
Enya
31.12.2007 10:27:44
Vähän vanha ketju, mutta eikai se haittaa, kun aihe kiinnostaa.

Eli: Olen 14-vuotias tyttö ja mietin, että kannattaisikohan nuo nielurisat leikata. Hirvittäviä ongelmia miulla ei kurkun kanssa ole, mutta kuorsaan hieman ja joku sanoi, että tuolla leikkauksella saattaa saada äänialaa kasvatetuksi, mikä siis kiinnostaisi.

Kannattaako siis? Voiko tuosta olla jotain hirviää haittaa?

Hmm.. jos kuorsaus on ongelma, se poistuu usein leikkauksella. Itse kuorsasin vielä neljä kuukautta sitten todella lujaa - se katosi leikkauksen myötä kokonaan. Ääni kirkastui hieman, sillä risat olivat isot, mutta muuta vaikutusta sillä ei ollut kun leikkauksesta kunnolla toipui. Muutama viikko heti operaation jälkeen ääni oli matala ja käheä, muttei valitettavasti sellaiseksi jäänyt =)

Tätä nykyä nukuttavat mieluummin ja kehoitan siihen itsekin. Paikallispuudutuksessa tahtoo olla se palaneen lihan käry jo niin paha, että heikompi kaatuu. Veri valuu kurkkuun ja se taas saa oksennusrefleksin, eli: narkkiin vaan. Vaikka nukutus pelottaisi, niin se on ainakin minusta ehdottomasti parempi vaihtoehto! Se on ohi hetkessä. Itse olin noin puolen tunnin kuluttua leikkauksesta jalkeilla, heräsin vartin verran leikkauksen jälkeen.

Sen sijaan jos tavoitteena on saada äänialan kasvamaan, se onnistuu reenailemalla sitä laulua - ei leikkauksella. Tosin todella isojen risojen poisto saattaa ääntä kirkastaa, mutta siihen se jääkin. Ainoa konkreettinen juttu, minkä huomasin vaikuttavan suoraan laulamiseeni oli se, että ns. pakkohaukottelu kesken laulun katosi pois. Ennen varsinkin korkeammissa äänissä tahtoi haukotus tulla väkisin kesken piisin ja sitäkin useammin tuli se sellainen haukotus -olo, että teki mieli haukotella. Nämä hävisivät. Tosin voi olla, että se johtui tekniikastakin, josta pääsin laulumaikan kautta huomaamattani eroon, mene, tiedä =)
"Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta!"
VoiceUser
31.12.2007 21:06:07
Ei ainakaan mulla ollut mitään vaikutusta lauluun. Angiinaa en sen sijaan ole leikkauksen ollut kertaakaan.

Leikkaus tehtiin mulle paikallispuudutuksessa. Esilääkkeen saatuani tuli niin hyvä fiilis, että kun hoitajat kärräsivät mua saliin, niin hekottelin makeasti kun tuntui kieltämättä niin pirun hyvältä ja ei olisi paljoa enää vaadittu lisäaikaa, että olisin alkanut kurkkimaan hoitsujen hamosten alle.

Leikkaus oli vielä melkeinpä yhtä juhlaa, eikä siinä mitään niin kauheaa ollut.

Juhlat loppuivat sitten myöhään illalla kun poltetut suonet aukesivat ja päivystävä lääkäri hälytettiin paikalle niin polttamaan uudestaan umpeen. Se oli aidosti vittumainen kokemus: liha kärisi, eikä se puudutuskaan varmaan ehtinyt hyvin vaikuttaa, kun lääkäri tunki jo kolvia suuhun. No suonet saatiin fiksattua taas umpeen ja sitten onneksi ei ollut enää ongelmia.
irmeli
03.01.2008 16:04:04
Mun kaverilta leikattiin risat, eikä sen jälkeen saanut enää suoraa ääntä laulettua, koska toinen puoli äänihuulista "löystyi". Haavat arpeutuivat huonosti, lieneekö johtunut liiallisesta arpikudoksen muodostumisesta. Joka tapauksessa, oikeanlainen jumppaaminen leikkauksen jälkeen auttaa parantumaan. Itse olin menossa leikkaukseen 10 vuotta sitten, mutta peruin oko homman, koska eräs laulupedagogi oli sitä mieltä, että onnistumisprosentti on n. 50. Hänellä oli otantaa tästä asiasta paljonkin vuosien varrelta. Mut kannattaa laittaa asioita vaakakuppeihin, mikä on tärkeämpää, kipuileva kurkku ja kuorsaus, vai lauluääni.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)