Aihe: musaohjelma demon tekemiseen + mikki jne.
1
starr
28.12.2007 16:36:04
Moi! olen tehnyt omia biisejä (piano / kitara + laulu) ja nyt haluaisin tehdä biiseistä aivan kokonaisia kappaleita musanteko-ohjelmaa käyttäen. voisiko joku suositella mulle jotain laadukasta ohjelmaa, jossa biiseihin saisi lisämausteita? eli ohjelmassa saisi olla mahdollisimman laajat vaihtoehdot eri kitarasoundeista, rummuista jne jne jne eli kaikki herkut. itse sitten soittaisin vain pianolla / kitaralla ja laulaisin. voiko siis tällaisella ohjelmalla saada ihan loistavan kuuloisia biisejä aikaan, samanlaisia kuin jos olisi äänitetty oikean bändin kanssa? että niitä kehtaisi laittaa myös myspaceen? ohjelmassa pitäisi olla ominaisuus, että voisin äänittää musaa kerroksittain, eli laulu ja soitot erikseen. olisi myös hienoa, jos kitaran ym. sointuja voisi luoda ohjelmalla itse, etteivät ne kuulostaisi kaikki samanlaisilta.

minun pitää luultavasti ostaa myös mikki + johto, ne kuulemma maksavat ihan TÖRKEÄSTI jos ostaa kunnon vehkeet? 200e? :O huh.

budjetti tähän koko hommaan on n. 500e.

haluaisin myös kuvata lauluani videolle, eli voinko myöhemmin yhdistää videokameralla kuvatun kuvan musaohjelmalla tehtyihin tausoihin?

kiitti tosi paljon jos joku voi auttaa!! :)
anapena
01.01.2008 14:39:20 (muokattu 01.01.2008 14:39:44)
Onxsulla mäkki vai pc?:)
JussiKoo
02.01.2008 00:01:33
...haluaisin myös kuvata lauluani videolle, eli voinko myöhemmin yhdistää videokameralla kuvatun kuvan musaohjelmalla tehtyihin tausoihin?

Videokuvaan voi yhdistää minkä tahansa musiikin. Videoeditointi vaatii tosin oman softansa. Joissakin käyttiksissä (Win/MAC) on mukana jo perussofta, jolla voi editoida videota ja liittää siihen myös musiikin.
starr
02.01.2008 13:57:56
kiitos, mulla on PC! Osaisiko joku antaa vielä vinkkejä näistä ohjelmista, mitkä ovat osoittautuneet hyviksi? kiitti!
JussiKoo
02.01.2008 17:26:46
Mikki ja piuhat yms viekin sen melkein pari satasta. Äänikortti/interface/mikseri melkein toinen mokoma. Softalle loput. Tuo 500 kyllä riittää hyvinkin, jos saa äänikortin/interfacen/mikserin mukana asiallisen softan.

Softista löytyy varmaan jokaisella oma suosikki. Niistä on juteltu melkoisesti täällä.

Hyvä perussofta (ilmainen): Audacity.
Mulla käytössä: Cubase AI4, joka tuli Jammun USB-mikserin mukana, yht hinta 190 eur.

Itseasiassa tänään hain mikinkin, jonka hinnaksi 170 eur + piuhat = 195 eur. Lisäksi Yamahan MW8CX F-Musiikista, jossa siis asiallinen softa mukana. Koko budjetti 385 eur. Tämä oli yksi kokoonpanoesimerkki.

http://www.gearwire.com/yamaha-usbmixingstudio.html
Kalmo
03.01.2008 12:26:14 (muokattu 03.01.2008 14:18:14)
Kaipailit pakettiisi laadukkaita, "levytysvalmiita" kitara ja rumpusoundejakin. Ymmärrän tämän niin, että koska itse soitat kitaraa, tarvitset hyvän vahvistinmallinnusplugarin (+ mahd. etuvahvistimen skitalle), et kitarasampleja, sekä kunnon rumpuplugarin joka soittaa audiosampleja. Tämä käsittääkseni nostaa softapuoleen tarvittavaa rahamäärää selvästi. En tosin tunne Reaperin tai Cubasen kevytversioiden sisältöä, joten voin olla väärässä.

Parhaan kuvan eri ohjelmista saat kyllä lataamalla itsellesi demot ja kokeilemalla.
Hyväätarkoittavien ulkopuolisten vihjeet ovat hontelo perusta ostopäätökselle.
Cubase, Sonar, Reaper, Musik Maker.. Googlaa "Sequencing software" tai vastaavaa.

Hyvä vaihtoehto saattaisi olla joku ilmainen sekvensseriohjelma (niitäkin tulee googlatessa varmasti vastaan), joka tukee VST-plugareita, ja sitten rahalla siihen skittasofta tms. Ilmaisten Audio engine (onkohan se äänigeneraattori suomeksi?)
saattaa tosin olla vähemmän ammattitasoinen, en tiedä. Tunnen vain Sonarin.
Sonar Home Studio on erinomainen starttiohjelma. Muutama vuosi menee, ennenkuin sen rajat tulevat aloittelijalla vastaan.

EDIT. Lisäys: Kyllä uskoakseni kaikilla ilmaisillakin sekvensserisoftilla voi äänittää moniraitaisesti, mutta "ihan loistavan kuuloisiin" levyihin tarvitaan kyllä muutaman kymmentuhannen euron studio vähintään.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
anapena
03.01.2008 14:23:26
Liikkeelle voisi lähteä hankkimalla jonkin ulkoisen usb-tai firewire-liitäntäisen äänikortin, jossa on sopivat liitännät sekä suoraan kitaralle(instrumenttiliitäntä isolla plugilla) että kondensaattorimikrofonille(phantom48V) ja jonkinlainen sekvensserisofta mukana. Sopiva softa on melko henkilökohtainen valinta, kaikkia oppii käyttämään, mutta sopivin löytyy kokeilemalla. Jostain alkaa sitten pitämään enemmän kuin muista...
Järkevät isokalvoiset konkkamikit alkavat sadan euron hintaluokasta ylöspäin, siihen plop killer, teline, piuha, kuulokkeet.
Aloittelee tsekkailun vaikka Thomannin online-katalogista. Kyllä tuon budjetin pitäisi riittää. Perinteinen valinta voisi olla Pro Toolsin Mbox2 mini, mutta onneksi nykyään on muitakin vaihtoehtoja. Käyttöönotossa kannattaa varautua pieneen jumppaan, aina kaikki ei suju kertalaakista, joskus kylläkin!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)