Aihe: Kaulan sopivuus omaan kouraan
1
Werihukka
01.01.2008 18:15:17

Kaikista eniten taitaa vaikuttaa se kaulan profiili. Ite tykkään C-profiilin kauloista eniten. Tykkään ohuista kauloista, mutta esim. ohut D-profiilin kaula ei sovi lähellekkään niin hyvin mulle, kun paksu C-profiilin kaula.
Mikäpäs siinä riippuessa Hiidenkurkihirsipuussa Wolfhorde@mikseri.net
koponen
01.01.2008 18:23:03
Itselläni otelaudan radius on ehkä kaikista tärkein yksittäinen tekijä. Kaula saa olla vähän pölkympi, lituska, kapea tai leveä kunhan otelauta on riittävän suora ja nauhat isohkot.
http://nationalpriorities.org/index.php?option=com_wrapper&Itemid=182
Krice
01.01.2008 20:09:47 (muokattu 01.01.2008 20:10:13)

Johtopäätös: Kaulan sopivuus kouraan on fiilisjuttu ja enemmän henkimaailman hommia.

Ehkä niille joilla on tarpeeksi iso käsi, että se handlaa kaikki kaulat helposti. Minulle pienikätisenä sopii paremmin lyhytskaalainen kitara, koska vaikka pituusero ei tunnu isolta niin ero soittamisen kannalta on suuri. Kaula ei tietenkään myöskään saa olla kovin paksu, muuten se hankaloittaa soittamista varsinkin 12.-24. nauhoilta.
blues guitar
01.01.2008 20:45:36

Yks. asia joka ainakin mun mielestä kaulassa vaikuttaa, on pintakäsittely. Itse ainakin tykkään enempi ohuesti lakatuista- ja lakkaamattomista kauloista. Jotenkin niissä käsi liukuu paremmin eikä töki kiinni. Omistamistani kitaroista paras kaula on Tokain öljykäsitelty.
....painan H-D:llä pitkin suomee.....annan kitaran laulaa vaan.........
LaXu
01.01.2008 21:16:37
Minulle oleellinen juttu on kaulan leveys. Esim. PRS:n wide-kauloista en leveyden takia pidä juurikaan. Flaxwoodini kaula on hitusen kapeampi mutta ei sekään mikään suosikki.

Vastaavasti Ibanezin alkuperäinen hammastikku-Wizard-kaula on sointujen soitossa epämukava juuri ohuutensa takia, tulee painettua kieliä ja kaulaa kovempaa vahingossa.

Mitä profiileihin tulee, niin olen melko kaikkiruokainen mutta U-profiilin kauloista en tykkää.

Parhaiten mun käteen sopi aikoinaan omistamani Deanin kaksikaulaisen skeban kuusikielinen kaula. Otin mitatkin talteen ennen kuin myin skeban:

Satulan leveys - 42 mm

1. nauha:
Leveys - 44 mm
Paksuus - 20 mm

12. nauha:
Leveys - 52 mm
Paksuus - 22 mm

Nauhat:
Leveys - 2,9 mm
Korkeus - 1,3 mm

Kai tuosta voisi summata, että mulle sopii kapea kaula, joka on koko matkalta lähes tasainen "keskipaksu" ja C tai D-profiililla sekä isoilla nauhoilla ja 10-12" radiuksella. Pienestä kiinni, eikö?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)