Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sea of Lies täppäys?
1
Louhimo
28.12.2007 13:48:40 (muokattu 28.12.2007 13:49:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Michael Romeo täppää tossa Sea of Liesissä (http://youtube.com/watch?v=PG2804ggsI0) kohdassa 00:41 eteenpäin ton yhden kohdan, ja oon löytänyt tabit siihen. Täppäys sinänsä ei tossa ole hirveän vaikea vähän hitaammalla temmolla, mutta ongelmana on, että kun täppäys vaihdellaan kahdella kielellä (E ja G), ja G kielen 16 nauha pitäisi täpätä ja samantein jatkaa taas E kielelle.
Kun viimeinen nuotti on täpätty, miten saan nuotin sammumaan viksusti :) Kun täppään siis ton G-kielen 16 nauhan ja sitten sormet siirtyykin taas E kielelle, ja nostan myös täpätyltä nuotilta oikean keskarini ylös, en saa sitä nostettua kovinkaan nopeasti ILMAN että saisin myös G kielen sammutettua samalla. Kun vauhdilla sen nostan niin se jotenkin repäisee sen kielen vapaana soimaan joka peittää alleen sitten kaiken muun. Michaeli näyttäis tekevän tossa sen kahdella sormella, mutta onko tähän muita ratkaisuja kun kahden täppäyssormen käyttäminen?
 
ushimir
28.12.2007 14:59:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VARMANA yks mun lemppari tappingejä!:D sea of lies...
 
No mä täppään sen 15 nauhan pull of14 pull of 12 tap 16 (etusormi vaimentaa nyt e kieltä) po po po sinne 9 nauhal ja hammer onit takasin ja tappays ja se kohta mitä kysyit...
 
Samaan aikaan kun sormet liikkuvat e kielelle ja lyövät 12 nauhan niin siirryt valmiiksi tappaamaan 15 nauhaa ja (olennainen kohta) siirrät tappaus sormen lisäksi myös koko ranteen niin että tämä syrjä (palm nyt kuitenkin) demppaa nuotin minkä olet tapammyt g kielelta tai itseasiassa sen vapaan kielen soinnin.
 
Näin minä.
 
Backlet
28.12.2007 15:02:49 (muokattu 28.12.2007 15:04:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon ihan vaan täppäyskädellä sammuttanu sen G-kielen siirryttäessä E:lle. En mä kyllä tuota oikeassa temmossa saa puhtaasti menemään, mutta noin kuitenkin.
 
Edit: ushimir ehtikin ensin.
 
Nuclear Waste.
Louhimo
28.12.2007 15:08:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun tuntuu ettei kämmen veny sinne oikein peittämään sitä yhtä kieltä :D
 
Shredator
28.12.2007 22:50:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Romeo täppää siis etusormella, ja sammuttaa kielet kämmensyrjällä. Peukku ottaa tukea otelaudan reunasta. Ite täppään nuo Romeo-kuviot keskisormella, ja sammutan kielet sillä kämmensyrjällä. Viksumman kuulosia noista nopeista osioista saa, kun vedätkin täppäävällä sormella sen nuotin pull-offina itseesi päin, se helpottaa ainakin itselläni kielten demppausta.
 
Savonkielistä krapulabluesia osoitteessa http://www.myspace.com/suistoband
Louhimo
28.12.2007 23:48:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kerta michaeli tappaa itse etusormella ja pitää peukulla vielä tukea kaulasta, mihin helkuttiin se lykkää sen plektran ja missä vauhdissa :D?
 
Antti1
28.12.2007 23:56:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kerta michaeli tappaa itse etusormella ja pitää peukulla vielä tukea kaulasta, mihin helkuttiin se lykkää sen plektran ja missä vauhdissa :D?
 
Taitaapa hujauttaa keskisormen koukkuun ja plekun sinne väliin. Helppo kikka, kannattaa opetella.
 
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Shredator
31.12.2007 11:57:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaapa hujauttaa keskisormen koukkuun ja plekun sinne väliin. Helppo kikka, kannattaa opetella.
 
Totta. Sen tekniikan voi bongata niistä Young Guitarin videoista. Tosin tuo kikka ei onnistu Jazz III:lla, vaan pitää olla isompi pleku. Toisaalta se vaatii myös Romeon tyyliset lyhyet nakkisormet...
 
Savonkielistä krapulabluesia osoitteessa http://www.myspace.com/suistoband
UnBrain
31.12.2007 12:04:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo Jazz III on ainakin mulla sormen koukkuun sujahtanut ihan kätevästi.
 
Kyllä tokenee!
Collapsed
31.12.2007 15:29:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitaapa hujauttaa keskisormen koukkuun ja plekun sinne väliin. Helppo kikka, kannattaa opetella.
 
En ymmärrä tuota. Mitä järkeä tuollaisessa kikassa on, kun helpompaa on vain täpätä keskisormella? Lisäksi käy paljon nopeammin siirtyminen pikkauksesta täppäämiseen ja takaisin kun ei tarvitse luopua plektraotteesta täppäämisen ajaksi.
 
Jackson Dinky
31.12.2007 15:38:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ymmärrä tuota. Mitä järkeä tuollaisessa kikassa on, kun helpompaa on vain täpätä keskisormella? Lisäksi käy paljon nopeammin siirtyminen pikkauksesta täppäämiseen ja takaisin kun ei tarvitse luopua plektraotteesta täppäämisen ajaksi.
 
Täysin totta. Michael Romeo muistaakseni tosin täppää ihan etusormella ja ihan kätevästi se niinkin näyttäis käyvän. Itse täppään keskarilla.
 
...yhdessä illassa et kolmessa tunnissa.
oiva tumpeloinen
31.12.2007 16:15:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ymmärrä tuota. Mitä järkeä tuollaisessa kikassa on, kun helpompaa on vain täpätä keskisormella? Lisäksi käy paljon nopeammin siirtyminen pikkauksesta täppäämiseen ja takaisin kun ei tarvitse luopua plektraotteesta täppäämisen ajaksi.
 
Mitäs sitten, kun jotkut täppää useammalla sormella?
 
Aika moni itseasiassa täppää etusormella, en tiedä mistä se johtuu. Olisikohan se helpompi opetella alkuun siten? Joka tapauksessa.....sitä plärän liikuttamista kätösissä ei ole vaikea tehdä, ja sen treenaaminen on huomattavasti helpompi ja nopeampi juttu kuin alkaa treenaamaan täppäystä toisella sormella. Puhumattakaan siitä useamman sormen täppäyksestä.
 
Antti1
31.12.2007 16:19:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi sen plekun muuten pistää sinne peukun mutkaankin piiloon, jos pitää saada useampaa sormea käyttöön. Tai sitten sujauttaa nopeasti suuhun, heittää lattialle ja nappaa kitaraan teipatun plekun tilalle jne. Tapoja löytyy monenlaisia.
 
"Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg
Louhimo
02.01.2008 17:51:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikken tuota plekua kovin vauhdilla tonne keskarin väliin vielä saa, niin silti huomasin sen, että etusormella täppäys on kovasti helpompaa / miellyttävämpää kuin keskarilla. Kun sen plektraotteen unohtaa täppäyksen ajaksi, saa peukalon tuettua tota kaulaa vasten, ja ainakin mulla virhenuottien määrä putosi roimasti kun se peukku lepää sitä kaulaa vasten. Varsinkin sea of lies tyylisessä nopeassa toiminnassa toi auttoi aika paljon. Ainoa tosiaan on että sitä plektraa en sinne keskarin koukkuun kovin vauhdilla vielä heitä, saati ota sitä takaisin normi otteeseen.
 
-Cale
02.01.2008 18:12:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikken tuota plekua kovin vauhdilla tonne keskarin väliin vielä saa, niin silti huomasin sen, että etusormella täppäys on kovasti helpompaa / miellyttävämpää kuin keskarilla. Kun sen plektraotteen unohtaa täppäyksen ajaksi, saa peukalon tuettua tota kaulaa vasten, ja ainakin mulla virhenuottien määrä putosi roimasti kun se peukku lepää sitä kaulaa vasten. Varsinkin sea of lies tyylisessä nopeassa toiminnassa toi auttoi aika paljon. Ainoa tosiaan on että sitä plektraa en sinne keskarin koukkuun kovin vauhdilla vielä heitä, saati ota sitä takaisin normi otteeseen.
 
Se mikä etusormessa täppäämisessä itseäni häiritsee on se että täppiin ei saa tarpeeksi voimaa ja tukevuutta etusormella, siksi käytänkin keskisormea. Näin ollen myös pleku pysyy normaalisti peukalon ja etusormen välissä eikä sitä tarvitse laittaa mihinkään, sitten kun plekulla pikkaus alkaa niin ottaa taas keskisormen sinne etusormen tueksi. Kätevää :)
 
Hannu H.
07.01.2008 00:48:44 (muokattu 07.01.2008 00:50:24)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä on sellainen perverssi tapa harvoin täpätessä, että otan plekun keskarin ja peukun väliin. Eli siis etusormi ja keskisormi vain tavallaan vaihtavat paikkaa nopsaan ja peukun asema pysyy ennallaan.
 
Tai sitten vetelen keskarilla. En ole vielä niin professionaali että käytetyllä sormella olisi suurempaakaan merkitystä lopputuloksen kannalta.
 
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
Krice
24.01.2010 14:47:06
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä, vanha ketju, mutta olen vähän itsekin yrittänyt opetella tätä. Vaikealta tuntuu, string skipping pitäisi olla aika hyvin hallussa. Minulla ongelmana on e-kielen täppäys, koska siinähän täppi on vain yhden nauhavälin päässä (eka versiossa) eli minulla otelautakäden pikkusormi haluaa tunkea mukaan väkisin. Lisäksi tietysti tuo siirtyminen G-kielen täpistä suoraan E-kieleen ja hammer-oniin. Jos siis olen käsittänyt oikein miten tuo menee. Tämä on vähän sellainen kuvio, että ei tällainen humppaveikko oikein osaa soittaa edes hitaasti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «