![]() 30.12.2007 13:02:48 | |
---|---|
olen milcon kirjoituksen kanssa täysin samaa mieltä ja meidänkin tapauksessa valitsimme useasta miksaajaehdokkaasta sen jonka luulimme olevan paras. Hemmon meriittilista on pitkä jne, mutta työn jälki oli todella viimeistelemätöntä eikä vastannut millään muotoa nykyisiä "standardeja". Tarkoitan siis että miksaus kuulosti jopa paskemmalta ja ponnettomammalta kuin raakasoundi. Siksi tämän lirpakkeenkin aloitin koska lopputulos henkii semmoista vasurilla väännettyä huttua. Mä laitan klippiä maanantaina esille kun pääsen koneelleni. | |
![]() 30.12.2007 13:13:33 (muokattu 30.12.2007 13:21:55) | |
Mulla taitaa olla vähän eri mielipide kuin useimmilla tässä tapauksessa. Tuottaja, oli se sitten bändi tai joku ulkopuolinen hahmo, on vastuussa siitä miten levy toteutetaan, eikö? Ja ulkopuolisen miksaajan palkkaaminen ei oo mikään putkimies joka tekee tilaustyön asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Se on kyllä sitäkin mutta myös taiteilija omassa duunissaan. Se on aina ikävä tilanne jos visiot ei kohtaa mutta ne jotka on tehny kauemmin ei välttämättä pelaa koko hommaa yhden kortin varaan. Siis jos epäilystä lopputuloksen suhteen on. Jos itse tuottajan ominaisuudessa miksautan levyn jollain muulla, haluan nimenomaan että miksaaja tuo mukaan uuden näkökulman. Jos suunta on ihan väärä, olen valinnut väärän miksaajan. Mut emmä voi sitä tyyppiä sillon syyttää. Jos työssä on jotain virheitä (napsuja, raitoja mutella tms. teknistä) hommasta voi tietty vaatia rahoja takas. Ja mitä laskutukseen tulee, en ymmärrä miten julkaisematta jättäminen oikeuttaa jotenkin pienempään korvaukseen. Aikaa menee miksaajalla kuitenkin yhtä paljon. Ja kun suomessa ei saa miksauksesta tai tuotannosta pinnoja niin ois aika ihmeellistä et itse liksastakin joutuis luopumaan. Jotain rotia. Näytettä kehiin niin tiedetään mistä puhutaan. Oma näkemys on tietenkin jokaisella, ja sitä varmasti kaivataan. Jos hommat kuitenkin tehdään päinvastoin kuin on toivottu, niin ei siinä mun mielestä voi minkään taiteellisuuden taakse piiloutua. Sitten pitäisi suoraan nostaa kädet pystyyn ja sanoa, ettei kiinnosta tehdä. Eikä suinkaan vain ottaa hommaa vastaan ja kirjoittaa laskua perään. Jos nyt otetaan kuiva esimerkki, niin ei kukaan maksa taidemaalarillekaan, jos se sutaisee kankaalle hevosen, vaikka lehmä oli tilattu. Vaikkakin se olisi maalattu juuri toivotulle niitylle. Kaiken kaikkiaan tietenkin vaikea mennä mitään sanomaan, kun vasta toinen osapuoli on kuultu. Mutta ei mun mielestä kyllä kuulosta kovin reilulta peliltä, jos pyynnöistä huolimatta lopputulos on täysin erilainen. Ei missään ole tapana maksaa sellaisesta ainakaan täyttä hintaa. | |
![]() 31.12.2007 11:17:18 (muokattu 31.12.2007 15:02:35) | |
Mulla taitaa olla vähän eri mielipide kuin useimmilla tässä tapauksessa. Tuottaja, oli se sitten bändi tai joku ulkopuolinen hahmo, on vastuussa siitä miten levy toteutetaan, eikö? Periaatteessa kyllä, mutta käytännössähän toi voi mennä monenlaisen kaavan mukaan. Joskus tuottaja voi olla kuski, joskus taas on pakko tyytyä olemaan matkustaja...joskus voi olla jopa viisasta hypätä seuraavalla pysäkillä ulos. Jos suunta on ihan väärä, olen valinnut väärän miksaajan. Mut emmä voi sitä tyyppiä sillon syyttää. Niin, mutta kun musiikista on kyse, niin mitään ei voi taata. Olisikin helppoa, jos tämä olisi vaan matematiikkaa. Heitetään koneeseen suureita, ja pienen narskuttelun ja kolinan jälkeen savun seasta nousee oikea lopputulos. Aina kaikki ainesosat eivät vaan sovi yhteen ja herkullisista aineksista tulee ateria, joka pistetään pakasteeseen odottamaan anopin saapumista. Ja mitä laskutukseen tulee, en ymmärrä miten julkaisematta jättäminen oikeuttaa jotenkin pienempään korvaukseen. Aikaa menee miksaajalla kuitenkin yhtä paljon. Ja kun suomessa ei saa miksauksesta tai tuotannosta pinnoja niin ois aika ihmeellistä et itse liksastakin joutuis luopumaan. Jotain rotia. Toisaalta, kyllä nykyään miksaajan, ja monen muunkin musiikin ammattilaisen olisi hyvä suhtautua duuniinsa vilpittömästi ja rehellisesti. Kaikki ovat varmaan tehneet joskus matskua, joihin eivät ole olleet tyytyväisiä ja mun mielestä se on hirveän tärkeää myöntää. Ainakin minä en voi kuvitella laskuttavani täyttä summaa, jos hommalle ei ole annettu 100%. Samoin monet mulle duunia tekevät, ainakin ne parhaimmat, ovat hyvinkin avuliaita ja valmiita tekemän kaikkensa että homma onnistuu ja kokevat kiusallisena laskuttaa täyttä summaa jos asiakas ei ole tyytyväinen. Ja ainakin omien kokemuksieni mukaan, tuosta on pidemmän päälle nimenomaan taloudellista hyötyä. "Layers of layers of shit!" | |
![]() 31.12.2007 14:54:18 (muokattu 31.12.2007 14:54:37) | |
Noniin... Sitten sitä näytettä kehiin. Eli tässä on kahden täyden päivän työn tulos ja rahaa paloi meiltä toista tonnia (siis miksauksen osalta, äänityskulut on sitten erikseen): http://www.firenote.com/huttudemo2007/hb.mp3 Siitä voi sitten jokainen arpoa että onko hinta/soundisuhde kuinka kohillaansa. Voin verrokiksi jossain vaiheessa viskata vastaavan pätkän pohjasoundeista... | |
![]() 31.12.2007 15:30:25 | |
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies | |
![]() 31.12.2007 15:39:48 | |
ERROR 403: Forbidden. Aukeaa mulla ihan ok. | |
![]() 31.12.2007 15:39:59 (muokattu 31.12.2007 15:40:17) | |
Eipä tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen pahan kuuloinen mun mielestä ole, kuten ehkä vähän annoit ymmärtää. Ei sillä, että mitenkään poikkeuksellisen hyvän ja nautinnollisenkaan kuuloinen olisi, jonkinlaista rankkuutta uupuu meiningistä ämpärikaupalla. Olisi hyvä kuulla sitä raakaäänitettä, niin osaisi vähän suhteuttaa. Meikäläinen ei ainakaan osaa sanoa tosta juuta enkä jaata, kun tämmöinen kurja amatööri olen. EDIT: Niin ja aukeaa mullakin ihan linkkiä napauttamalla. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 31.12.2007 15:43:40 | |
jonkinlaista rankkuutta uupuu meiningistä ämpärikaupalla. No nimenomaan :) Nyt oli kuitenkin hakusessa "hieman" modernimi lähestymistapa jossa pannut jytisee ja läiskyy. | |
![]() 31.12.2007 15:58:16 | |
No nimenomaan :) Nyt oli kuitenkin hakusessa "hieman" modernimi lähestymistapa jossa pannut jytisee ja läiskyy. Tuttu ongelma. Been there, done that, ja aika monta kertaa vielä. Mun nähdäkseni ongelma on siinä, että miksannut henkilö on pyrkinyt toisintamaan puhtaasti sen, mitä tallennettaessa on tarttunut, ikään kuin dokumenttina eikä raakamateriaalina. Se ei ole häpeäksi miksaajalle. Sen sijaan ohjeistus on varmasti ollut puutteellinen. Ratkaisuna näkisin, että tuottaja olisi läsnä kaikissa miksaussessioissa, ja huom! tuottaja, ei bändi eikä biisintekijät. Omin päin ei miksaaja varmasti uskalla eikä ehkä saakaan lähteä hakemaan extreme-ratkaisuja. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 31.12.2007 16:09:07 | |
Tuttu ongelma. Been there, done that, ja aika monta kertaa vielä. Mun nähdäkseni ongelma on siinä, että miksannut henkilö on pyrkinyt toisintamaan puhtaasti sen, mitä tallennettaessa on tarttunut, ikään kuin dokumenttina eikä raakamateriaalina. Se ei ole häpeäksi miksaajalle. Sen sijaan ohjeistus on varmasti ollut puutteellinen. Ratkaisuna näkisin, että tuottaja olisi läsnä kaikissa miksaussessioissa, ja huom! tuottaja, ei bändi eikä biisintekijät. Omin päin ei miksaaja varmasti uskalla eikä ehkä saakaan lähteä hakemaan extreme-ratkaisuja. Jep, täysin samaa mieltä kanssasi olen :) Minä lähetin miksaajalle jopa ihan raakoja sampleja etenkin pannuosastolta että mitä haetaan, mutta ei niin ei. | |
![]() 31.12.2007 16:12:40 | |
Raakamatskua kun en ole kuullut en osaa haukkua, mutta kyllä tuo kieltämättä kuulostaa "iskelmäiseltä", puuttuu se atakki. | |
![]() 31.12.2007 16:30:55 (muokattu 31.12.2007 16:31:29) | |
Periaatteessa kyllä, mutta käytännössähän toi voi mennä monenlaisen kaavan mukaan. Joskus tuottaja voi olla kuski, joskus taas on pakko tyytyä olemaan matkustaja...joskus voi olla jopa viisasta hypätä seuraavalla pysäkillä ulos. No mä ajattelin sen sillai et se joka vetää hommaa on tavallaan vastuussa. Mut se ei sit aina välttämättä oo se joka on palkattu tuottajaks. Samalla tavalla kuin äänittäjä joutuu olemaan monesti co-tuottaja ja shown pyörittäjä vaikkei niin olis aluks tarkoitettu. Niin, mutta kun musiikista on kyse, niin mitään ei voi taata. Olisikin helppoa, jos tämä olisi vaan matematiikkaa. Heitetään koneeseen suureita, ja pienen narskuttelun ja kolinan jälkeen savun seasta nousee oikea lopputulos. Aina kaikki ainesosat eivät vaan sovi yhteen ja herkullisista aineksista tulee ateria, joka pistetään pakasteeseen odottamaan anopin saapumista. Niinpä. Mua hämäs vaan tässä aiheessa se että varsinkin tällä palstalla moni saattaa saada väärän kuvan. Kaikki tietää et ongelmat kasaantuu levyprojektissa aina seuraavaan vaiheeseen. Eli vasta kun biisi on miksattu, joku toteaa että kaikki valinnat ei ollu matkan varrella oikeita. Ja silloin on helppo syyttää ketjun vikaa koska se on tavallaan sinetöinyt homman. Meidänhän on ihan mahdotonta tietää mitä kenenkin päässä on liikkunut. Onko miksaaja tehnyt kaikkensa, oliko huono päivä vai eikö vaan kiinnostanut. Musta miksu oli ihan hyvä jaa siinä oli selkee tyyli. En usko että tää kyseinen kaveri ois pystyny tehdä tosta matskusta kovin erilaista. Balansseja voi muuttaa mut se sama luonne on aina läsnä. Toisaalta, kyllä nykyään miksaajan, ja monen muunkin musiikin ammattilaisen olisi hyvä suhtautua duuniinsa vilpittömästi ja rehellisesti. Kaikki ovat varmaan tehneet joskus matskua, joihin eivät ole olleet tyytyväisiä ja mun mielestä se on hirveän tärkeää myöntää. Ainakin minä en voi kuvitella laskuttavani täyttä summaa, jos hommalle ei ole annettu 100%. Samoin monet mulle duunia tekevät, ainakin ne parhaimmat, ovat hyvinkin avuliaita ja valmiita tekemän kaikkensa että homma onnistuu ja kokevat kiusallisena laskuttaa täyttä summaa jos asiakas ei ole tyytyväinen. Ja ainakin omien kokemuksieni mukaan, tuosta on pidemmän päälle nimenomaan taloudellista hyötyä. Tässä suhteessa studiotyöläiset onkin musta hienoa porukkaa. Moni tosi kova hemmo heittäytyy edelleen tunteella täysillä mukaan duuniinsa. Ite kun on vielä nuori ja nälkäinen voi vaan toivoa et se sama innostus pysyis. "Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla" | |
![]() 31.12.2007 16:48:28 | |
No nimenomaan :) Nyt oli kuitenkin hakusessa "hieman" modernimi lähestymistapa jossa pannut jytisee ja läiskyy. Mä en mitään miksauksesta ymmärrä, mutta mun mielestä toi pätkä kuulosta tosi hyvälle. Paljon paremmat soundit, kun mitä tollasessa musiikissa yleensä on. Jos rankkuutta haluaa tollaseen biisiin, niin eikös jo koko sovitusta pitäisi olla rankempi? Toihan kuulosti vähän tollaselta tissinhieronta biisiltä. Vaikuttaa vaan jotenkin kummalliselta että biisissä pitäisi olla hirveetä jytinää ja läiskettä, vaikka pohjasoundit on aika hissuttelua. | |
![]() 31.12.2007 17:11:33 | |
Mä en mitään miksauksesta ymmärrä, mutta mun mielestä toi pätkä kuulosta tosi hyvälle. No ilmankos kuulosti sitten. ;) Laulut ihan liian naamassa kiinni ja rokki hukassa tuosta miksauksesta. Kyllähän tuo ihan kuunneltava oli, siis perus demotasoa. Kaiken kuulee mutta ei aiheuta soundiensa puolesta sen kummempaa mielihyvää ja tuolla rahalla kyllä jo pitäisi. "I have a cunning plan" -Baldrick | |
![]() 31.12.2007 17:28:41 | |
Eipä tuo nyt mitenkään poikkeuksellisen pahan kuuloinen mun mielestä ole, kuten ehkä vähän annoit ymmärtää. Ei sillä, että mitenkään poikkeuksellisen hyvän ja nautinnollisenkaan kuuloinen olisi, jonkinlaista rankkuutta uupuu meiningistä ämpärikaupalla. Olisi hyvä kuulla sitä raakaäänitettä, niin osaisi vähän suhteuttaa. Meikäläinen ei ainakaan osaa sanoa tosta juuta enkä jaata, kun tämmöinen kurja amatööri olen. EDIT: Niin ja aukeaa mullakin ihan linkkiä napauttamalla. Rankkuus on esittäjistä eikä miksaajasta kiinni. Ei toi teknillinen toteutus mikään huono ole. On sitä kuultu paljon surkeampiakin toteutuksia. | |
![]() 31.12.2007 17:36:18 | |
Meinas olla vähän suhnut soundit todellakin. | |
![]() 31.12.2007 17:39:49 | |
Rankkuus on esittäjistä eikä miksaajasta kiinni. Ei se nyt ihan noinkaan yksioikoista ole. Huono miksaaja (ei sillä, että just tässä välttämättä näin olis) saa kyllä tunaroitua hyvätkin soittosuoritukset ja lähtösoundit aika ponnettoman kuuloiseksi. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg | |
![]() 31.12.2007 17:50:51 | |
Tää vähän turhan takia lähti nyt yksityiskohtien hinkaamiseen, kun alunperin halusin vaan keskustelua siitä että miten on yleensä tupattu toimimaan jollei lopputulos miellytä työn tilaajaa. | |
![]() 31.12.2007 17:51:51 | |
Näin harrastelijapohjalta: ei tuo miksaus sinänsä huonolta kuulosta, mutta jos siinä ohjeistuksessa on mainittu sanoja kuten "moderni", niin sektorin ohi meni. Kuten on todettu, sopivien heebojen valitseminen puikkoihin on oma lajinsa. Näillä tiedoilla on mahdotonta sanoa, kuinka ennustettava lopputulos oli hemmon aiempien tekeleiden yms. pohjalta. | |
![]() 31.12.2007 18:04:15 | |
Näin harrastelijapohjalta: ei tuo miksaus sinänsä huonolta kuulosta, mutta jos siinä ohjeistuksessa on mainittu sanoja kuten "moderni", niin sektorin ohi meni. Jaa-a... mulla on hieman semmonen kutina, että nimenomaan tommonen pykälää luomumpi lähestymistapa on nyt taas modernia, tai siis muotia, ja se perinteinen tuhti lätinä on jo vähän passé. Tai siihen suuntaan tuntuisi trendi kulkevan, niinku. Ymmärrän toki bändin turhautumisen, osaan hyvin kuvitella millainen soundimaailma heillä olisi ollut mielessä. CU
--
Eki | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)