Aihe: Kokovaahteratele
1
tilujätkä
28.12.2007 11:38:57
Elikkä otsikon mukainen custom tele olis seuraavaksi tarkoituksena rakentaa.
Speksit ovat muuten melko selvät, paitsi mikkien osalta. Eikös tuo vaahtera ole aika kovaa ja painavaa joten saundi on melko kirkas? Vai..? Olisiko tuohon järkeintä laittaa humbuckerit ettei tule liian kirkasta, riipivää saundia?

Eli siis speksejä:
Neck thru vaahterakaula vaahteraotelaudalla (en tiedä vielä ostanko erikseen)
Runko vaahteraa (ehkä 30-40mm paksu, koska muuten tulisi aika painava)

Virittimet ja muut metallit ehkä jotain halpiskamaa, saa nähdä jaksaako sijoittaa parempiin, kun halvimmilla on ennenkin hyvin pärjätty.

Entä mitäs mieltä te ootte skaalasta? 24.75" vai 25.5" ? Toi 24.75 houkuttelis sen puolesta, että sellaista en vielä omista, ja siitä tulisi teleen taas yksi omaperäinen tekijä lisää.

Entä olisiko teillä mitään ehdotuksia? Mitään perinne-henkistä teleä ei siis ole tarkoitus lähteä väsäämään, vaan oman näköistä ja omiin käyttötarkoituksiin sopivaa customia.
pick 86
29.12.2007 05:09:12
kattos mun kuvista tota mun koulus aikoinaan ite tehtyä tele/stratoa ja kerros miltä näyttää toisen telecaster-rakentaja silmis:)
Body on haapaa joka liian pehmeä lajike niin on sit helposti lommoa yms
kaula on saarnia,vaahteraa ja otelankku perinteisesti ruusupuuta..nauhatkin on kelakamaa..kaikki tarvikeosat jacksonin humpparia lukuunottamatta levytukusta..
straton singlecoil ilman kuorta sopi ihan jämptisti telen pleksiinki..bodyssä on lisukkeena viel etu/takapuolella stratotyyliset kavennukset..nii ja kaulas tarkkasilmäinen huomaa nolla-nauhan:D

Eip oo enää mahdollisuutta tehdä enää misää raakatavarasta toista kitaraa ku koulut on aikoja sit lusittu..olisin halunnu tehd samanlaisel sunburstil olevan fender stratocasterkopion vaahteraotelaudallisel kaulalla, original floydrosella sekä dimarzio superdistortion mikillä tallassa+ kahel duncanin coolrails:illa..
Haaveks jää..*toistaseks*
Little Savage
30.12.2007 23:06:48

Neck thru vaahterakaula vaahteraotelaudalla (en tiedä vielä ostanko erikseen

Siis hä ? Meinaatko tehdä neckthrukitaran skunk stripellä ? Mua kiinnostaa tietää kuin sen kaularaudan aijot takakautta laittaa kaulaan kun siinä on kanta häiritsemässä.
Aukaisempa sepalukseni. EI ! jätetään se huomiseen.
fox
31.12.2007 01:08:32

Siis hä ? Meinaatko tehdä neckthrukitaran skunk stripellä ? Mua kiinnostaa tietää kuin sen kaularaudan aijot takakautta laittaa kaulaan kun siinä on kanta häiritsemässä.

Jos laittaa erillisen vaahteraotelaudan, niin senhän voi tehdä ihan normimeiningillä, ilman skunk stripeä.. Eräs soitinrakentaja teki tuollasen 82.. Runkopuut oli siinä raitaa. (eli ei varsinaisesti mikään "mission impossible", mutta toki vaatii sen erillisen otelautaratkaisun)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Juzzu
31.12.2007 12:41:32
Sopiiko kysyä miksi runkopalojenkin pitää olla vaahteraa? Luulisi soundin olevan tuolla kaulalla jo kirkkaammanpuoleinen, joten eikö "siivet" voisi olla jotain soundia vähän tasapainottavampaa puuta ja ennenkaikkea, _kevyempää_ tavaraa?
Jos vaahterasta haluaa ulkonäköä, niin voihan kannen tehdä erikseen..?
fox
31.12.2007 17:08:21

Onko mitään puuehdotuksia sitten noihin siipiin, kun tuntuu että tää idea tyrmättiin samantien?

Eipä siinä.. Jos haluut vaahterasta tehdä, niin siitä vaan.. Painava ja pohjasoundiltaan kirkas tulee kyllä, kun ne Tele-mikitkin tuntuu olevan siellä "hi-bite"-alueella, vakiot.
Tuosta raidasta jo jutskasin, siitä on todellakin Telejä tehty. Itsellä on täys-visakoivunen Tele, mutta se ei oo neck-thru. Myös tuolle yhelle 80-90 luvun soitinrakentajalle hommasin kotimaan-puista mm. pihlajaa ja tuomea.
Siinähän niit ehdotuksia, loimukoivukin on uppeeta...
tilujätkä
31.12.2007 17:17:42
Eipä siinä.. Jos haluut vaahterasta tehdä, niin siitä vaan.. Painava ja pohjasoundiltaan kirkas tulee kyllä, kun ne Tele-mikitkin tuntuu olevan siellä "hi-bite"-alueella, vakiot.
Tuosta raidasta jo jutskasin, siitä on todellakin Telejä tehty. Itsellä on täys-visakoivunen Tele, mutta se ei oo neck-thru. Myös tuolle yhelle 80-90 luvun soitinrakentajalle hommasin kotimaan-puista mm. pihlajaa ja tuomea.
Siinähän niit ehdotuksia, loimukoivukin on uppeeta...

Tätä kirkkautta kompensoisinkin jollain humbuckerilla, tiedossa on että vaahtera on painavaa ja kirkassoundista. Ja mulla on semmonen käsitys että koivu on saundillisesti aika lähellä vaahteraa, kun koivukin on aika painavaa, miten on? Onko koivu kuinka kirkasta, kun se oli toinen vaihtoehto mulla tähän?
fox
31.12.2007 17:29:59

Tätä kirkkautta kompensoisinkin jollain humbuckerilla, tiedossa on että vaahtera on painavaa ja kirkassoundista. Ja mulla on semmonen käsitys että koivu on saundillisesti aika lähellä vaahteraa, kun koivukin on aika painavaa, miten on? Onko koivu kuinka kirkasta, kun se oli toinen vaihtoehto mulla tähän?

Aika lailla "samoilla laitumilla", mun mielestä ainakin. Jos tuolla "suuressa maailmassa" olis enemmälti laadukasta ja kuivaa soitinpuu-tasoista koivua, niin varmaan sitäkin enemmän käytettäis. Siis vaahteran asemesta.
Koivu on vaan huolella kuivattava, ja vähän katsottava perään kuivatettaessa, ettei vedä propellille.
jukkasil
31.12.2007 20:39:02

Koivusta( loimusellaisesta):

Olen tässä jouluaatosta alkaen tehnyt hollowbody les paulia mäntykyljillä ja koivukansilla. Päällikantta just olen muotoilemassa/f-aukkoja tekemässä. Kovin tuntuu soivan naputeltaessa vastaavan loimuvaahteran tapaisesti, kirkas soundi, mutukorvakuulolta ehkä hieman tukevammalta kuulostaa (= mänty pehmeänä puuna kyljissä hieman vaimentaa tuota kirkkautta).

OT: männyn syyt näyttävät muuten todella hienoilta noissa kyljissä.
Kitaranrakennusyritelmää: http://windyhilllguitars.blogspot.com/
tonicaster
02.01.2008 16:57:23
Koivu on kova sana.. oikein kuivattuna kuten aiemmin onkin jo sanottu. Oma strato yhestä palasta koivua runkoa siinä on.(selkiskö, hyvä suomi..=) Joo mutta saundaa ihan hyvältä, ei liian kirkas.

Eip oo enää mahdollisuutta tehdä enää misää raakatavarasta toista kitaraa ku koulut on aikoja sit lusittu..olisin halunnu tehd samanlaisel sunburstil olevan fender stratocasterkopion vaahteraotelaudallisel kaulalla, original floydrosella sekä dimarzio superdistortion mikillä tallassa+ kahel duncanin coolrails:illa..
Haaveks jää..*toistaseks*

Mene työväen opiston kurssille Puumasan koululle (Itäporin ya) ensi syksynä.. Siellä taisit koulusi käydä? Nollanauhasta päättelin..=)
pick 86
02.01.2008 19:54:30

Mene työväen opiston kurssille Puumasan koululle (Itäporin ya) ensi syksynä.. Siellä taisit koulusi käydä? Nollanauhasta päättelin..=)

Juu sieläpä hyvinki:) tänää just masaa kävin morjestaa ja kahvipaketil muistaa..xD
tilujätkä
06.01.2008 10:33:53 (muokattu 06.01.2008 10:49:45)
Mikeistä voisin vielä kysellä. Tässä kävi nyt sitten niin että kokovaahterateleä ei tulekkaan, vaan jonkunnäköinen oma johdannainen. Haluaisin että kitaralla voisi vetää kunnon blues/rock rosoja ja jatsia. Eli mitkä mikit. Ensin tuli mieleen joku p90 tai cool rails tyylisiä oon ajatellut, mutta mitään kokemusta niistä ei ole.

Tallaksi ehkä straton talla, haluisin koittaa sen asentamista, ja kun keskipalkki on vaahteraa kun se on neck thru niin ei tarvi pelkäillä että puu lohkeaa tallan kohdalta.

Ja millainen saundi tulisi jos laittaisi rungon siiviksi mahonkia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)