Aihe: Sheptonen mikkisetti stratoon
1
stratocatcher
31.12.2007 11:31:12 (muokattu 31.12.2007 11:37:24)
Terve!

Esitän kaksi kysymystä:

Kysymys 1. Hankin juuri sheptonen mikkisetin stratoon (www.sheptone.com). Juccizelta ainakin saanut kehuja noi LP:n ja telen sheptonen mikit, mutta onko muilla mitään kokemuksia kyseisen mikrofonipajan tuotteista?

Ite olen enemmän kans perinteisen soundin ystävä ja siksi kai päädyin näihin, vaikka alunperin metsästin lindy fralineja. Tarkoitus oli päivittää japsi fender stratocasterin orkkis mikeistä + tallamikkinä SD little 59' (jonka nasaalia soundia vihaan yli kaiken!) johonkin kunnon mikkisettiin että voi soitella sit CCR:ää ja Dire Straitsia paremmalla antaumuksella.

Kerron sitte itsekkin kunhan saan noi mikit asennettua ja ehkä ääninäytteitä(saa nähdä)

Kymysys 2. Kannattaisiko pistää ammattimies asentamaan noi mikit vai asennanko itse? Kolvi pysyy kädessä mutta osaisiko ammattimies paremmin esim. eristyksen, esimerkiksi joku eristysteipin asennus (?)
Ainakin nuo edelliset singlecoilit on jonku verran kiertänyt ja ottanut keikalla aina häiriötä (kuulen aina laulajien puhumiset kun yks mikki vain aktivoitu, kun kytken kaksi niin onnistuu soitto).

Kiitos vastauksista ja hyvää Uutta Vuatta 2008 vuan!

Ensimmäiseen kysymykseen en osaa suoranaisesti vastata, tosin kokemuksia on Fralinin vintage-tyylisestä setistä Telessä. Vertailupohjana on Highway1-sarjalaisen (vanhan mallin) alkuperäiset mikit. Fralineissa varsinkin tallamikki on selvästi parempi: riipivyys poistui ja tilalla on nyt telemäistä särmää roppakaupalla. Kaulamikin osalta ero oli pienempi.

Toisen kysymyksen osalta kannustan kyllä tekemään työn itse jos tahtoa vaan löytyy. Taito on aina opittavissa, eikä teipin laittaminen ole vaikeaa. Ainoastaan huolellisuutta ja aikaa vievää. Aikaa vieviä helppoja hommiahan ei kannata ammattilaisilla teettää, sillä työ on kallista.

Eristysteippinä olen itse käyttänyt molemmilta puolilta johtavaa kupariteippiä (Stewmac:ilta). Näin suojauksesta tulee automaattisesti yhtenäinen kun vierekkäiset teipit vaan menevät edes hieman päällekkäin. Jos käytät tavallista liimapuolelta johtamatonta kupari- tai alumiiniteippiä, käännä saumakohdissa teippiä hieman kaksinkerroin varmistaaksesi sähköisen yhtenäisyyden.

Kummassakin tapauksessa yhtenäisyys tulee tarkistaa yleismittarilla ja korjata tarvittaessa vaikka juottamalla teipit toisiinsa. Eri "osastojen" teippien tulee olla sähköisesti toisissaan kiinni, joten varmista tämä erillisillä johtimilla tai teippisuikaleilla. Itse laitoin porauksen läpi kulkevan johtimen ympäri kierroksen teippiä ja tinasin tämän kiinni molemmista päistään vastaavasti ko. onkalon teippaukseen. Näin myös porauksissa kulkevat johtimet tulivat eristetyiksi samalla kuin yhdistin eri onkaloiden teipit sähköisesti toisiinsa. Teippien tulee olla yhteydessä kitaran maadoitukseen ja kieliin. Myös pleksin selkäpuoli kannattaa teipata kohdista, jotka ovat johdinkolojen päällä.

Kitaran johdotuksien kanssa pitää olla nyt varovainen, sillä kaikkien onkaloiden seinämät ovat yhteydessä maadoitukseen -> mikään signaalijohdin eikä liitinnasta ei saa osua seinämään!
Luulin olleeni väärässä, mutta erehdyin.
kentsus
05.01.2008 12:42:29 (muokattu 05.01.2008 12:45:33)
Nyt saapuivat sheptonet!

Pistin kupariteippiä sinne sisälle ja juotin sen maahan, sitten testasin vanhoilla mikeillä ja huomasin hurinan hävinneen. Nyt sit asensin SHEPTONET stratoon ja kyllä huomasin ison verran parannusta entisiin!

Parasta oli tosi upeet kliinit ja paljon parempi dynamiikka. Soundi on tasaisempi ja paljon erottelevampi eikä silti liian ohut tai mitään. Pelkäsin että menettäis sen leveän soundin, mutta ei. Orangen kanssa toimii hyvin ja säröt on aika nam :) Ei tule yhtään ikävä sd little59:n nasaalia "humpparisoundia" tai japanin fenderin sinkkumikkejä.

Eiköhän Jucciz laita myös jotain ääninäytteitä koska kuulemma hänkin asensi samanlaiset stratoonsa! Hope so! :)
kalamies#56 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)