Aihe: Basso vahvistin
1 2 3 4
PasiB
30.12.2007 18:52:20
Tekeeköhän tälläsellä Behringerin combolla mitään? http://www.thomann.de/fi/behringer_bx1200_ultrabass.htm
Hinta ei ole kovinkaan paha ja wattejakin lähtee ihan kivasti.. vai pitääkö nuo watit paikkaansa?

Itsellä on tuollainen käytössä kun ukkoporukka (keski-ikä 40+) soittaa 20 neliön kämpässä rokkia kokoonpanolla 2x kitara, rummut ja basso. Ainakin siinä käytössä toimiva peli. Eihän tuo mitenkään huippupeli ole, mutta eihän tuohon hintaan voi muuta oottakkaan.
Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa.
Seba
30.12.2007 23:28:18

Säröä pitää olla aika rankasti, että sen bändin seassa erottaa, ja silloin siitä soundista on syöty jo paras terä ja botne pois.

Samaa mieltä, ja huomasit varmaan että kehut laitteesta ei suinkaan koskenut säröä, vaan etusena käyttöä. Ei kai sitä kukaan säröpedaalina käytäkkään :)

Muokkaa vaan keskivertolaitteiden saundit huomattavasti munakkaimmaksi. Monella ei ole varaa pistää tuhansia aikuisten oikeasti hyviin vahvistimiin ja kaappeihin, eikä siinä mitään järkeä olekkaan jos toiminta on lähinnä harrastusluontoista.

Tuosta on iso apu matkalla parempiin soundeihin ihan järkihinnalla mun mielestä, jos kamoina on keskivertoluokan romut.
Sir Härö
30.12.2007 23:40:00
Samaa mieltä, ja huomasit varmaan että kehut laitteesta ei suinkaan koskenut säröä, vaan etusena käyttöä. Ei kai sitä kukaan säröpedaalina käytäkkään :)

Säröpedaali nimellä tuo kaiketi kulkee, vaikka etusena se parhaiten toimii. Pieni yliajo ja perkele että on mukavaa klangia taas soitossa.
Rokkipolsii
Sir Härö
31.12.2007 00:32:50
Sama. Onhan se aika noloa jos joku yhdellä fetillä tehty paristokäyttöinen kotkotin antaa parempaa soundia kuin varsinainen bassonuppi.

Budjettibudjettibudjetti... Jos oletetaan että ostaisi kamat uutena niin VD + joku budjettinuppi tyyliin Hartke ha2000 maksaisi rahtusen alle 500 euroa.

En usko että 500 eurolla saa uutenaan nuppia jonka putkisaundi olisi parempi.

En myöskään usko että käytettynäkään saisi kunnon putkinuppia 500 euroon. Ja hyvällä säkällä VD ja tuo hartke löytyisivät käytettynä yhteensä 270-300 eurolla.
Munsta tohon hintaan vitun hyvää saundia.

Tosin, onko 300€ ja 3000€ maksavia kamoja edes inhimillistä lähteä vertaamaan? Oli saundi sitten mitä vaan.
Rokkipolsii
tauranen
31.12.2007 10:53:16
500 eurolla saa hyvän perusputkinupin joka hakkaa Hartken + VD:n mennen tullen. Vankkumattomana Carlsbron kannattajana voin mainita ko. valmistajan TOP100 tai TC100 nuppeja joita liikkuu vielä kohtulliseen hintaan käytettyjen markkinoilla.
Seba
31.12.2007 12:15:15

Entäs sitten kun on jo putkinuppi, ja silti vd on mielestäni siihen vitun hyvä lisämauste?
Ei ne perusputkinupit mitään automaattisesti autuaaksi tekeviä ole.

Tiedä sitten millaisia tollaset 2-2500 euron nupit on kun en ole sellaista koskaan omistanut, että tarviiko niitä enää maustaa. Harvat "isot nimetkään" ilman lisukkeita vetelee.

Parhaat ranskalaisetkin saa itse maustamalla joten aika turhaa jauhamista aiheen vierestä puoli ketjua :)
J.Hollström
31.12.2007 12:27:55
Entäs sitten kun on jo putkinuppi, ja silti vd on mielestäni siihen vitun hyvä lisämauste?
Ei ne perusputkinupit mitään automaattisesti autuaaksi tekeviä ole.

Hyvät on. Mutta turha kai tästä on vääntää, jos susta tolla VD:llä saa hyvää jälkeä niin se ei oo keltään pois.
Seba
31.12.2007 12:33:13

Jep. Makunsa kullakin, sanoi koira kun muniansa nuoli. Mielipiteistä on aika turha kinata. Joittenkin mielestä paras mahdollinen purkki, ja toisten mielestä täysin paska.
jazbaz
02.01.2008 19:03:00

Tyhmä basisti kun oon, en tajua mitä muuta iloa rantasaunasta on livenä, kuin ulkonäkö. Eikö hyvä dir.outti oo tärkeempi kuin megawatin tehot. Mixaaja ei anna kuitenkaan työntää rantiksesta ulos muuta ku sen monitoroinnin verran. PA hoitaa varsinaisen yleisön kidutuksen.
"Go ahead punk, make my day"
Visakoivu
02.01.2008 19:19:19
Tyhmä basisti kun oon, en tajua mitä muuta iloa rantasaunasta on livenä, kuin ulkonäkö. Eikö hyvä dir.outti oo tärkeempi kuin megawatin tehot. Mixaaja ei anna kuitenkaan työntää rantiksesta ulos muuta ku sen monitoroinnin verran. PA hoitaa varsinaisen yleisön kidutuksen.

Et ole ilmeisesti ikinä vetänyt rantiksen kautta livenä?
okabass
02.01.2008 19:26:46 (muokattu 02.01.2008 19:33:46)

MOI

Ei tuohon voi vastata kuin kokeile itse. Jos olet kokeilun jälkeen samaa mieltä ok. Jos taas systeemi, johon muita on jo nelisenkymmentä vuotta verrattu, tekee vaikutuksen, on sekin ok. Tosin huomattavasti kalliimpi mielipide.
Ei siinä ole kuin 300 Wattia. Tosin se _vastaa_ teholtaan noin kolminkertaista trankkuvahvistinta. Lisäksi se soundaa ainakin minusta paremmalta. Vaikka itsellä onkin klooni, en ole vielä löytänyt soittotilannetta tai soittotekniikkaa, missä se ei olisi toiminut kuin vähintäänkin erinomaisesti. Soundi on minusta kevyesti roudaamisvaivan arvoinen.
http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/3/s/7.%208X10.JPG

Ps. Tuo sun oman sivun eka kuva on Torvesta...siis otettu Torvi-nimisessä ravintelissa, Lahdessa. ;)
Ceterum censeo moderator esse delendam
okabass
02.01.2008 19:26:58 (muokattu 02.01.2008 19:28:02)
,,,,
jazbaz
03.01.2008 14:22:21

Vaikka itsellä onkin klooni, en ole vielä löytänyt soittotilannetta tai soittotekniikkaa, missä se ei olisi toiminut kuin vähintäänkin erinomaisesti. Soundi on minusta kevyesti roudaamisvaivan arvoinen.

OK. Ei ole valitettavasti trankkumiehenä kokemusta tuon tason laitteista. Tuumin vain, kuinka koko palvelee kokonaisuutta, poislukien basistin kicksit. Toisaalta niinhän asiat pitää tehdä, että ittestä tuntuu hyvältä. Innostava tuo projektisivustosi. Käytitkö Eminencen elementtejä ala Palsa.

Ps. Tuo sun oman sivun eka kuva on Torvesta...siis otettu Torvi-nimisessä ravintelissa, Lahdessa. ;)

Juuh, onpa siellä mr. okabass myös havaittu lauteilla ;)
"Go ahead punk, make my day"
okabass
03.01.2008 14:54:01 (muokattu 03.01.2008 14:55:27)
Toisaalta niinhän asiat pitää tehdä, että ittestä tuntuu hyvältä.

Samaa mieltä.

Minusta bassistien "hyvän bassosoundin vertailukohta" vähän vääristyy, kun monet ovat ikänsä vaan vetäneet johonkin hartken kirppusirkuspurkkiin. Tai sitten PA:n kautta. Varmaan kymmenkunta basistia -ja muutakin soittajaa- on tsekannut ton mun setin. Kyllä soundi teki vaikutuksen, sen kyllä huomasi.

Innostava tuo projektisivustosi.

Kiitos vaan.

Käytitkö Eminencen elementtejä ala Palsa.

Enpä käyttänyt. Siellä on noi:

http://www.jensenvintage.com/mod10-50.htm

Mietin kyllä Eminencen BP-102. Mutta niitä ei saanut 32 ohmisina, lisäksi Jensenit oli halpoja. Ameriikan Usasta tilattuna kaikkineen vain reilut 30 eur kpl. Otin siinä pienen riskin, mutta onneksi tuli onnistunut komootti.

Lisäksi halusin vintage-tyyppisen kaapin. Sehän ei ollut mikään tykki, vaan tehonkesto oli manuaalin mukaan vain 240W. Toi mun versio on 400W RMS. Hyvin se on riittänyt tähän mennessä.

Juuh, onpa siellä mr. okabass myös havaittu lauteilla ;)

Hys. Rikos on jo vanhentunut.
Bläck Joutsen
03.01.2008 15:48:23
Meikäläiseltä löytyy SVT, rantis ja myös ValveDrive. Itse olen ollut Valvedrive:en melko tyytyväinen ja on käytössäkin suhteellisen usein. Valvedrive toimii itsellä pienoisena saundin lisäruttaajana. SVT:n saundiin saa vielä lisää soroa käyttämällä Valvedrive:a maltillisella määrällä gain:a. Vintage namiska taas muuttaa saundin luonnetta mukavasti ja on suhteellisen käyttökelpoinen. Itse tykkään soitella eri tyylisiä biisejä eri soundeilla, joten pedaaleilla soundin vaihto on nopsaa. Runsaammilla gain:lla en ole löytänyt Valvedrive:sta käyttökelpoista ääntä putkivahvarin kanssa. Transistori vahvarin kanssa Valvedrive:sta on vähän suurempaa iloa.

Ei se Valvedrive ole vielä "se särö" - jatkan etsimistä.
tauranen
03.01.2008 17:25:35
Mietin kyllä Eminencen BP-102. Mutta niitä ei saanut 32 ohmisina, lisäksi Jensenit oli halpoja. Ameriikan Usasta tilattuna kaikkineen vain reilut 30 eur kpl. Otin siinä pienen riskin, mutta onneksi tuli onnistunut komootti.

Mulla odottaa verstaassa kaksi melkein valmista 4x10 kaappi, toteutettuna rantis tyyliin. Eli yhdessä kaapissa on kaksi suljettua 2x10 lohkoa. Elementit enää puuttuu ja toi eminencen BP-102 olisi ykkösvaihtoehto, mutta myös kohtuu hintava. Eminencen Alpha voisi toimia myös ilmeisen hyvin ja olisi vähän halvempi.

Tosin tänään löysin Fanen halpamallin? Englannista, vaikuttaa houkuttavalta hinta alle 24 puntaa zipale (eli jotain 32 euroa kappale).

http://www.bluearan.co.uk/menu/inde … ign_10-125_10!dquote!_125w_EIA_8ohm
okabass
03.01.2008 18:31:52 (muokattu 03.01.2008 18:47:42)
Mulla odottaa verstaassa kaksi melkein valmista 4x10 kaappi, toteutettuna rantis tyyliin. Eli yhdessä kaapissa on kaksi suljettua 2x10 lohkoa. Elementit enää puuttuu ja toi eminencen BP-102 olisi ykkösvaihtoehto, mutta myös kohtuu hintava. Eminencen Alpha voisi toimia myös ilmeisen hyvin ja olisi vähän halvempi.

Tosin tänään löysin Fanen halpamallin? Englannista, vaikuttaa houkuttavalta hinta alle 24 puntaa zipale (eli jotain 32 euroa kappale).

http://www.bluearan.co.uk/menu/inde … ign_10-125_10!dquote!_125w_EIA_8ohm

MOI

Mulla oli tossa kloonissa tärkeänä suunnittelukriteerinä 32 ohmin elementit rinnankytkettyinä. Oikeastaan aloin vasta löydettyäni noi Jensenin MOD:it kehittelemään ko.kaappia.

http://www.tubedepot.com/sp-jen-mod10-50.html

Tämä siksi, että uskon (siis: sen tiedon perusteella, mitä minulla on) rinnankytkennän olevan oleellinen osa SVT kaapin soundia. Samoin: suht pieni tehonkesto/elementti, elementin koko, suljettu rakenne ja elementtien sijoittelu: kaksi 4 elementin pilaria (neljä komeroa).

Tuolla on pari vaihtoehtoista 32 ohm elementtiä. Suosittelen miettimään vielä noita. Ja kyllä noi Jensenitkin pelittää. Sitä saa tehokkaampanakin (80W) varsiona ainakin Fliptopsilta, mutta varmaan myös tuolta Tubedepotilta.

http://www.thomann.de/fi/slm_ampeg_ersatzspeaker_10.htm

http://www.watfordvalves.com/product_detail.asp?id=1748

Tuota Alphaa suositteli Bill Fizmaurice. Se olisikin muuten ok, mutta ei saa 32 ohmisena.
kondensaattori
03.01.2008 19:26:02
MOI

Mulla oli tossa kloonissa tärkeänä suunnittelukriteerinä 32 ohmin elementit rinnankytkettyinä. Oikeastaan aloin vasta löydettyäni noi Jensenin MOD:it kehittelemään ko.kaappia.

http://www.tubedepot.com/sp-jen-mod10-50.html

Tämä siksi, että uskon (siis: sen tiedon perusteella, mitä minulla on) rinnankytkennän olevan oleellinen osa SVT kaapin soundia. Samoin: suht pieni tehonkesto/elementti, elementin koko, suljettu rakenne ja elementtien sijoittelu: kaksi 4 elementin pilaria (neljä komeroa).

Onko tälle mitään järjellistä perustetta, miksi rinnankytkentä saundaa paremmalta? Ainakin järki sanoo, että samalla lailla teho jakaantuu, oli sitten kyseessä rinnan- tai sarjaankytkentä tai näiden yhdistelmä. Onko rinnankytkentä sitten parempi ajatellen elementtien mahdollisia yksilöeroja, vai saundaako suurioominen elementti yleisesti ottaen paremmalta, entä pieni kokonaisimpedanssi?
tauranen
03.01.2008 22:20:47
Juu olen kanssa miettinyt tuota 32 ohmista, koska tuolta Thomannilta löytyy tuo Ampeg replacement elementtikinkin. Toisaalta Elementit ja kytkennät voi vaihtaa myöhemmin toisiin, jos tuntuu ettei pelitä noilla 8 ohmisilla.

Mä haluan kuitenkin tuollaiset hyvin perinteiset ja vanhakantaiset kaapit Carlsbro TC100 putkivahvarin perään. Melkein olen tuohon Alphaan kallistumassa ellen tee heräte ostosta faneista. Tai jos kokoaa eri setupeilla kun on kahdesta kaapista kyse.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)