Aihe: Elektroniikan jelppikerho
1 2 3 4 568 69 70 71 72421 422 423 424 425
SirElwood
15.12.2007 19:30:39
Olisiko kolvilla lämmittäminen ja voima mitä?

Noh, jos se kolvatessa on mennyt jumiin, niin sillähän se saattaa irrota millä on jumiutunutkin. Voimaa käyttäisin silti maltillisesti.

Kellään kokemuksia?

Paljon olen tinannut ja paljon pilannut, mutta tuohon en ole pystynyt. =D
Miikathebest
15.12.2007 23:51:36

Paljon olen tinannut ja paljon pilannut, mutta tuohon en ole pystynyt. =D

No mulla on jo toinen kerta :D
Liikaa säröä!
Insane Kane
16.12.2007 11:57:00
No mulla on jo toinen kerta :D

Son potikan uusiminen sulla edessä.
Ei näin! >=)
jon lord
16.12.2007 12:19:29
Ostin halvalla toisen subbarin ja huomasin että siinä on vain yhdet sisääntulot RCA liittimillä. Toisessa subbarissa ( YAMAHA YST-SW005 ) on tulo ja lähtölinjat. Tämä vanhempi on ollut käytössä ja toimii hyvin. Se on kytketty vahvistimen B -linjaan ja pikkukajarit A-linjaan. Nyt tarkoitus olisi laittaa tuo vanhempi olohuoneeseen ja siinä on linjat valmiina ,koska niissä stereoissa ei ole kuin yksi kaiutinpari lähtö. Nyt kysymykseni kuuluu voinko kytkeä tuon uudemman subbarin ja miten työhuoneeni stereoihin joissa on kaksi kaiutinpari lähtöä ,mutta nyt tuossa subbarissa on vain nuo yhdet sisääntulot RCA liittimillä. Voiko ne kytkeä suoraan kaiutinlähdöistä tekemällä toiseen päähän RCA plugit?
COVS jäsen N.o 3
Miikathebest
16.12.2007 14:44:18

Son potikan uusiminen sulla edessä.

Teenkö jotain väärin kun jo 2nostopotikkaa oon saanu jumitettua?

Ei kai niitten pitäis hajota jos lämmittää sen verran että saa juotettua kuoreen maajohdon kiinni?
Liikaa säröä!
Insane Kane
16.12.2007 15:02:16
Teenkö jotain väärin kun jo 2nostopotikkaa oon saanu jumitettua?

Ei kai niitten pitäis hajota jos lämmittää sen verran että saa juotettua kuoreen maajohdon kiinni?

Ne nastat ei kestä kuin pienen hetken lämpöä jonka jälkeen ne alkavat liikkua. -> Tämä jumauttaa sen push-pullin miltei saman tien.
Juota maajohto sinne varsinaisen potikan kylkeen.
Ei näin! >=)
Miikathebest
16.12.2007 18:29:52

Ne nastat ei kestä kuin pienen hetken lämpöä jonka jälkeen ne alkavat liikkua. -> Tämä jumauttaa sen push-pullin miltei saman tien.
Juota maajohto sinne varsinaisen potikan kylkeen.

Alunperinkin on ollut juotettuna maajohdot sen kytkimen runkoon eikä varsinaiseen potikkaan.
Liikaa säröä!
Insane Kane
16.12.2007 19:07:41
Alunperinkin on ollut juotettuna maajohdot sen kytkimen runkoon eikä varsinaiseen potikkaan.

Juu, sinähän teet juuri niinkuin parhaaksi näet. =)
Yhtä hyvin se potikka maadottuu oli kytkimen tahi potikan rungossa.
Ei näin! >=)
Miikathebest
17.12.2007 13:59:33 (muokattu 17.12.2007 14:00:21)

Juu, sinähän teet juuri niinkuin parhaaksi näet. =)
Yhtä hyvin se potikka maadottuu oli kytkimen tahi potikan rungossa.

Juu.
Lämmitin kolvilla nostokytkimen jälleen käyttökuntoon :P
Liikaa säröä!
Cocktus
17.12.2007 17:23:01

Mun FBT Maxx4a:sta palaa koko ajan sulake. Mikä siinä mahtaisi olla vialla? Rumpalimme avasi sen, mutta ei löytänyt ainakaan irronneita piuhoja.
RIP Gathorn 17.03.2003-24.08.2007
fox
17.12.2007 18:35:39

Mun FBT Maxx4a:sta palaa koko ajan sulake. Mikä siinä mahtaisi olla vialla? Rumpalimme avasi sen, mutta ei löytänyt ainakaan irronneita piuhoja.

Kyllä melkein kannattaa sitten viedä jollekin huoltosedälle katsottavaksi..pelkäänpä. Moisessa tilanteessa on kaiken muun hyvän lisäks vielä sähköiskun vaara, koska siellä nyt ilmeisimmin on jotain "vähän enemmän pielessä".. ja ei se oikein onnistu näin "virtuaalihuollossa" tuo korjaaminen.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
einomies
18.12.2007 23:26:37
Morjens

Pari tyhmää kysymystä kondensaattoreista ja kitarakombon jännitteistä:

Aion tehdä pienen modauksen kitarakombooni (Marshall TSL602), tarkemmin sanottuna lisätä 0,47uF konkan R109-vastuksen "päälle" (vai miten se nyt elektroniikkakielellä ilmaistaankaan...). Tuon modin pitäisi ulkomaan nettijuttujen perusteella kirkastaa särökanavien (crunch + lead) saundia, mikä olisi enemmän kuin tervetullut parannus ko. kombon särösaundiin, joka on omaan makuuni hiukan liian tumma ellei peräti tunkkainen.

TSL602:n kytkentäkaavio:
http://koti.welho.com/ekamarai/Mars … 60-02_main_PCB_circuit_diagrams.pdf

Kuvakaappaus, R109 merkattuna punaisella:
http://koti.welho.com/ekamarai/Marsu/TSL602_mainboard_R109.jpg

Sitten niitä tyhmiä kysymyksiä:
- R109-vastuksen kaveriksi tuleva konkka ei saa kuulemma olla plussaa eikä miinusta (näin mulle kerrottiin). Kai "bipolaarinen" tarkoittaa samaa?
- Onko kaikilla kondensaattoreilla jokin tyyppikohtainen tietty maksimi käyttöaika, jonka jälkeen ne lakkaavat toimimasta? Jos on, mikä yleisimmistä konkkatyypeistä on kestoltaan pitkäikäisin?
- Millaiset jännitteet tuolla kombon piirilevyllä jyllää? Riittääkö esim. 50 voltin kestolla varustettu konkka, vai pitääkö olla suurempi jännitteen kesto? Vai onko sillä mitään väliä?

Kiitos jo etukäteen vastaajille...
Mennään näillä renkailla!
SirElwood
18.12.2007 23:44:51 (muokattu 18.12.2007 23:52:31)
- R109-vastuksen kaveriksi tuleva konkka ei saa kuulemma olla plussaa eikä miinusta (näin mulle kerrottiin). Kai "bipolaarinen" tarkoittaa samaa?

Bipolar nimitystä käytetään yleensä elektrolyyttikondensaattoreista, jotka normaalisti ovat polaarisia (+ ja -), mutta muissa konkissa tuota nimitystä ei niin paljoa käytetä... Kun ei tarvitse.

- Onko kaikilla kondensaattoreilla jokin tyyppikohtainen tietty maksimi käyttöaika, jonka jälkeen ne lakkaavat toimimasta? Jos on, mikä yleisimmistä konkkatyypeistä on kestoltaan pitkäikäisin?

Elektrolyyttikonkilla on rajallinen ikä. Jotain 15 vuodesta eteenpäin. Jotkut halpiskiinalaiset saattaa kestää huomattavasti lyhyemmänkin ajan. Mutta muutoin voidaan sanoa, että 10-20 vuotta ne kestävät. Malloryt ja orange dropit ja muut laadukkaat polyesteri yms. konkat taatusti elävät pidempään kuin henkilö joka ne on kiinni kolvannut. Ei paljon kannata päätään vaivata noilla ikäasioilla. Jos vanhenee ja hajoaa, niin vaihdetaan.

- Millaiset jännitteet tuolla kombon piirilevyllä jyllää? Riittääkö esim. 50 voltin kestolla varustettu konkka, vai pitääkö olla suurempi jännitteen kesto? Vai onko sillä mitään väliä?

Piirilevyllä on varmaankin jännitehaarukka siinä 1.5V-400V. Tuossa katodilla on jotain tuolta pienemmästä päästä.

http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1269 tuommoinen on ainakin sopiva ja hyvä. Onhan tuo aika iso fyysisesti, mutta kyllä se sinne mahtuu. Tuossa vielä "halpismalli" http://www.uraltone.com/kauppa/product_info.php?products_id=1381 Jännitteenkestokin ampuu yli, mutta eipä moinen haittaa mitään.

Toivottavasti oli jotain apua.
kondensaattori
20.12.2007 20:00:04 (muokattu 20.12.2007 20:00:14)
Olen rakentanut Peltorin kuulosuojaimista kuulokkeet ja kokeillut erilaisia vanhoista kuulokkeista revittyjä elementtejä. Jotkut puurottavat saundia, joistain puuttuu bassoa jne. Hieman hifimpi saundi kiinnostaisi, joten saako mistään ja jos saan, niin mistä kuulokekäyttöön soveltuvia elementtejä? Ja suljetut kuullokkeet tietenkin kyseessä.
cimar
23.12.2007 09:31:10
Elikkästen, sulla on niinsanottu 4+ -johdotettu humppari, josaa on molempien kelojen päät siinä, ja sitten se maadotettu pohjalevy. Seuraavaks sun täytyis selvittää, minkä värinen johdin mikäkin on, löytyy vaikka mikinvalmistajan sivuilta.. osokkeet löytyy tuolta elektroniikkalinkeistä. Sitten voit mennä vaikka Guitarelectronicsin sivulle, ja katsoa sieltä onko hyviä kytkiksiä, tai käyttää niitä kytkiksiä, joita mikinvalmistajan sivulla on..
Eipä tuohon oikeen muuta neuvoa voi antaa.. "Kytke huolellisesti"?? ;)

löysin seumor duncanin sivuilta kytkennän ja onnistui vaikka mun mikki on lähes 20 vuotta vanha,värit oli samat
okabass
25.12.2007 10:08:23 (muokattu 26.12.2007 23:11:25)

Osta/pyydä 470nF/25V polko. Jos löytyy esim. 63 voltin konkka, niin ok.

Siinä _voi_ käyttää vastaavaa elkoa. Plus kohti katodia eli kuvassa "ylöspäin"

Varmaan kaikilla ihmisen tekemillä laitteilla on. Ns.muovi- ja keraamisetkonkat (kuivatk.) ovat pitkäikäisimpiä - kymmeniä vuosia. Elkot (märätk.) kestävät olosuhteista riippuen kymmenestä vuodesta muutamaan kymmeneen vuoteen. Olosuhteet vaikuttavat paljon : erään valmistajan mukaan 10 asteen lämmönnousu puolittaa konkan (taisi olla elko) iän. Lisäksi ikääntyessä konkkien ominaisuudet huononevat pikkuhiljaa.

Yleensä putkikoneessa on pohjalta satoja voltteja. esim. 300-500 V vahvistimesta riippuen. Tuossa paikassa riittää 25V hyvin. Esim. 7ender-vahvistimessa on vastaavassa paikassa 1k5 vastus ja rinnalla 25 mikrofaradin /25V elko. Jännitekestoisuudella on tottakai väliä, niin kuin voit varmasti kuvitella.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kondensaattori
Ceterum censeo moderator esse delendam
Ville!!
25.12.2007 18:58:42
Morjens!
Mikäköhän mahtaa olla straton tallamikissä vikana, kun pistää tallamikin päälle, niin soittoa ei kuulu muuten paitsi ihan hiljaa kun lyö plekulla lujaa. Kun ostin tuon, niin siinä oli maalipinta huonossa kunnossa ja maalasinkin sen uudelleen. Samalla kun maalasin niin otin foliot pois konehuoneesta, jotka edellinen omistaja oli laittanut. En kokeillut mikkejä ennen tätä, eli en tiedä toimivatko siis aikaisemmin. Voisiko tällä olla mitään tekemistä asian kanssa??
Kiitoksia jos joku osaa auttaa.
25.12.2007 21:46:57 (muokattu 29.12.2007 18:19:47)
En tarvitsekaan enää apua. Kiitos.
Niin minä selviydyn tästä ja saan palkkioni lunastaa.
Basso-Aslak
28.12.2007 21:35:24

Olisikohan jollakulla vaikkapa linkkiä aarrearkkuun, josta löytyisi Hughes&Kettner vahvistinten kytkentäkaavioita? Editon Tube 20 olisi työn alla, liikaa kohisee/rohisee itseksensä tuo clean - kanava. Jos joku on tällaiseen ongelmaan törmännyt ja sen ratkaissut niin senkin kuulisin mielelläni.
.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)