Aihe: Uuden kitaran hommausta!
1 2
fundat
29.12.2007 19:35:52
Nyt olisi siis aika hommata uutta kitaraa ja kaipaisin vähän kotiammattilaisten näkökulmia ja mielipiteitä.

Testasin yhtenä päivänä kaverin kitaraa, joka taisi olla tällainen: http://www.oulunsoitinjatarvike.fi/kauppa/products.php?p=4f231b Ihastuin kyseiseen kitaraan, ja nyt olisi kiva kuulla muilta kokemuksia millainen tuo on ollut? Kaveri sanoi, että muuten ollut hyvä peli, mutta mikit piti vaihtaa, eli ilmeisesti kannattaisi ostaa uudet mikit samalla, kun nyt hetkellisesti olen varoissani. :D olisiko siltä saralta ehdotuksia?

Voitte myös ehdotella muita kitaroita, ulkonäöllä ei niin väliä (en siis ole Lespa fani) enemmänkin haen "kivan" kuuloista kitaraa.

Ja niin tietysti: en soita mitään hirveän rankkaa rumputusta, Iron Maidenia kovemmaksi ei meno ylly.

Budjettia ei varsinaisesti ole, mutta alle 600€ olisi mielestäni ihan kohtuullinen hinta. =)
oipe
29.12.2007 19:58:02
Ko. kitarasta ei kokemusta, mutta on ilmeisesti Kiinan tuote, Korealaiset menee kalliimmaksi. Fenderin saa 600e, (Meksiko). Jos sellanen kiinnostaa. Kaipa sulla on vahvistin, kun sähkistä hommaat. Tokai tekee hyviä kitaroita. Tässä hiljan oli joku kampanja Tokai Les Paul ( Japan ) Aika huokeella, Sitä ei ihan ekaks tarttis alkaa vaihteleen, eikä kustomoimaan. Ota huomioon että ne mikit maksaa kanssa, 60-150e kpl. Osaatko itse vaihtaa? Jäitä vaan hattuun ja rauhassa katteleen se oma kitara, vaik joutuis vähän odottamaan ja säästään lisää. MUTTA jos käy niin, että vastaan kävelee kitara joka on PAKKO saada, ja sit muutaman ajan perästä tuntuu, että toi toinen ois parempi ja ja ja... Niin terve tuloa kerhoon. Nää sivut on meitä täynnä.
FensonGibder
29.12.2007 20:08:57
Onnittelut!

Olet tässä kuussa kolmaskymmenes, joka on kysynyt mielipidettä juuri Epiphonen Les Paul -kitaran ostamisesta.

Hyvä kitara tuo kyllä on, mutta pyytäisin hinnasta ainakin 25euroa alennusta.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
fundat
29.12.2007 20:21:57
Ko. kitarasta ei kokemusta, mutta on ilmeisesti Kiinan tuote, Korealaiset menee kalliimmaksi. Fenderin saa 600e, (Meksiko). Jos sellanen kiinnostaa. Kaipa sulla on vahvistin, kun sähkistä hommaat. Tokai tekee hyviä kitaroita. Tässä hiljan oli joku kampanja Tokai Les Paul ( Japan ) Aika huokeella, Sitä ei ihan ekaks tarttis alkaa vaihteleen, eikä kustomoimaan. Ota huomioon että ne mikit maksaa kanssa, 60-150e kpl. Osaatko itse vaihtaa? Jäitä vaan hattuun ja rauhassa katteleen se oma kitara, vaik joutuis vähän odottamaan ja säästään lisää. MUTTA jos käy niin, että vastaan kävelee kitara joka on PAKKO saada, ja sit muutaman ajan perästä tuntuu, että toi toinen ois parempi ja ja ja... Niin terve tuloa kerhoon. Nää sivut on meitä täynnä.

Toki vahvistin löytyy. Noihin mikkeihin toki rahat löytyy erikseen tuon kitara budjetin ulkopuolelta, jos löytyy tarvetta ostaa paremmat mikit. Itsellä on peukalo keskellä kämmentä, mutta kaverilta löytyy tuntemusta siltä saralta, joten eiköhän se uudelleen mikitys jotenkin onnistu.

Ja ei tässä tosiaan tämän kitaran oston kanssa hevosen selässä, mutta nyt kun olen melkein vuoden päivät tuolla hätäpäissään ostetulla Yamahan halpispaketin vermeillä soitellut on väkisinkin alkanut himottamaan nuo paremmat vehkeet kun nyt vähän jotain jo osaankin. Olen jo muutaman kerran käynnyt paikallisessa kaupassa testaamassa kitaroita, mutta jotenkin sieltä hyllystä aina käteen sattuu ne +1000€ ibanezit ja fenderit ;D

Mutta täytyy käydä tosissaan testailemassa noita kitaroita tuossa kaupassa joku päivä.

Tuohon hintaan ostaisin iban SZ-sarjalaisen ja tallaan jonkun kirkkaan humpparin. (tai no näinhän siis teinkin..) Kaula on mukavan paksu ja vibat ovat vähintäänkin erinomaiset, kuten vireen pitävyyskin.

Se, onko kaula sulle hyvä, tai saatika sitten, nostattaako tuo keppi sulle hyviä fiilareita ja tuntemuksia, on täysin susta kiinni. Jos on saumoja kokeilla, niin testaa ihmeessä. Kovanlaukunkin (gator) saa vielä tuohon hintaan, ja jos oikeen innostuu tinkimään niin, lattiatelinekin voi irrota. kyseessä siis sz-520fm.

Mutta seuraa vaistojasi, viimeistelyltään ja osiltaan tuo on kelpo peli, lukuun ottamatta tummanpöreää talla mikkiä, joka tosin soveltuu stoneriin hyvin...

Olen itsekin noita Ibanezeja miettinyt, mutta onko noissa malleissa sellaisia selviä eroja, joiden puolesta ne voitaisiin luokitella ns. hevikepeiksi ja sitten "humppa"kepeiksi? Tässä menee ihan sekasin kun noita mallejakin on kymmeniä. =D

FensonGibder: Katselin kyllä haulla noita vanhoja topicceja, mutta jostain kumman syystä topicit ovat olleet yllättävän Tokai vs. Epiphone kamppailuja. Ja tarkkaan kun luet viestini, huomaat, että loppujen lopuksi rivien välistä löytyy se oikea kysymys, eli mitkä olisi tuon hintaluokan kitarat joita kannattaisi harkita. ;) (ei herneitä, tulen rauhassa
FensonGibder
29.12.2007 20:38:18
No sweat, mate!

Kaikille: Ostakaa ihmeessä mielummin keppi made in Japan kun China. Maailma pelastuu ja globalisaatio loiventuu.
Bookkeeper
29.12.2007 20:38:58 (muokattu 29.12.2007 20:40:07)
Yamaha AES 620:

http://www.thomann.de/fi/yamaha_aes620fb.htm

Kokeilemistani "Lespa-tyylisistä" kepukoista hintaluokassa alle 800e tämä on ollut ylivoimaisesti paras. Hyvät saundit, mukava soittaa ja poikkeuksellisen laadukkaasti viimeistelty. Kaupan päälle Duncanin tallamikki ja Groverin virittimet. Näitä harvemmin ostetaan koska lavassa lukee Yamaha eikä muotoilu ole yksi yhteen Les Paul, mutta kitaraa testanneilta harvemmin kuulee negatiivista palautetta. Arvosteluja löytynee netistä...?
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
h.e.k.a
29.12.2007 20:44:21
Katselin kyllä haulla noita vanhoja topicceja, mutta jostain kumman syystä topicit ovat olleet yllättävän Tokai vs. Epiphone kamppailuja. Ja tarkkaan kun luet viestini, huomaat, että loppujen lopuksi rivien välistä löytyy se oikea kysymys, eli mitkä olisi tuon hintaluokan kitarat joita kannattaisi harkita. ;) (ei herneitä, tulen rauhassa

Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että skitan hinta vain antaa suuntaa siitä, millä todennäköisyydellä kyseessä on laadukas peli. Ja tässä kohtaa laadulla tarkoitan helposti arvioitavia asioita, mm. kaulan suoruus, nauhojen asennus ja hionta, viimeistelyjälki yms. Se, mikä kitara a) tuntuu hyvältä b) kuulostaa hyvältä c) näyttää hyvältä, on pitkälti soittajasta kiinni. Jos hinta pyörii 600 euron hujakoilla, niin omasta kokemuksesta voin sanoa, että erot eri yksilöiden välillä voivat olla vielä aika huomattavia. Tottakai muutaman tonnin Gibsoneista, Fendereistä tms. voi löytyä huonompia yksilöitä, mutta todennäköisyys tälle on jo yleensä aika pieni. Pointtini kuitenkin on, että jo esim. 300 eurolla (tällöin kyllä puhutaan yleensä käytetyistä) voi löytää sellaisen skitan, joka vain yksinkertaisesti miellyttää enemmän kuin moninkerroin kalliimmat kepit. Ja kun budjetti on tässä tapauksessa 600e, niin sillä luulisi löytävän jo melkoisen hyviä yksilöitä (paino sanalla yksilö). Eli eikun testaamaan...

Ps. Jos tämä oli siis 30. Epi LP-kysely tässä kuussa, niin onko kukaan laskenut kuinka mones "mikä skitta sopii minulle"-kysely mahtaa olla kyseessä...? Näitä nimittäin tulee päivittäin kohtuullisen paljon (ei, en halua mitenkään dissata aloittajaa, mutta tuntuu, että nykyään ensin kysellään täällä palstalla mahdollisista omista mieltymyksistään, ja vasta sitten mennään mahdollisesti testaamaan skittoja...)
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
Bookkeeper
29.12.2007 20:46:21 (muokattu 29.12.2007 20:46:39)
Kaikille: Ostakaa ihmeessä mielummin keppi made in Japan kun China. Maailma pelastuu ja globalisaatio loiventuu.

Pöh. Ostakaa kitarat Ameriikasta, niin George Bush levittää vapauden ja demokratian ilosanomaa kaikille kansoille ;-)
"I am like a cross between Hendrix and Mozart...only better!" - Siggi Björnstrupp
fundat
29.12.2007 20:47:01 (muokattu 29.12.2007 20:50:44)
Yamaha AES 620:

http://www.thomann.de/fi/yamaha_aes620fb.htm

Kokeilemistani "Lespa-tyylisistä" kepukoista hintaluokassa alle 800e tämä on ollut ylivoimaisesti paras. Hyvät saundit, mukava soittaa ja poikkeuksellisen laadukkaasti viimeistelty. Kaupan päälle Duncanin tallamikki ja Groverin virittimet. Näitä harvemmin ostetaan koska lavassa lukee Yamaha eikä muotoilu ole yksi yhteen Les Paul, mutta kitaraa testanneilta harvemmin kuulee negatiivista palautetta. Arvosteluja löytynee netistä...?

Hmm, taisi olla muuten kyseinen kitara, mikä minulle kaupassa käteen lykättiin. Kavahdin kun kuulin, että merkki on Yamaha, kun tuo nykyinen markettikitara on Yamaha, enkä ole suuremmin kenenkään kuullut hehkuttavan Yamahaa kitara maailmassa (Aivan kuten sanoitkin, Yamaha pelottaa). Mikäli oikein olen ymmärtänyt Duncanithan löytyy jostakin Ibanezin Lespasta, joten ei ilmeisesti tarvitsisi mikeistä huolehtia. Ja tosiaan haen enemmän "Lespamaista" sointia kuin ulkonäköä, jos johonkin lespakopioon päädyn=).

Edit: Niin ja vielä anteeksi, jos olen malttamattomana perustanut topicin, joita on jo mnetti täysi, mutta kuten sanottu ekan "oikean" kitaran himo on kova ja sitä ei aina jaksa etsiä haun kautta vastausta jokaiseen pikkuriikkiseen kysymykseen, mutta voi tosiaan heittää topiccia lukolla jos näitä löytyy jo liikaa, jatkan sitten vanhoihin topicceihin. :)
FensonGibder
29.12.2007 20:47:47
Jos hinta pyörii 600 euron hujakoilla, niin omasta kokemuksesta voin sanoa, että erot eri yksilöiden välillä voivat olla vielä aika huomattavia. Tottakai muutaman tonnin Gibsoneista, Fendereistä tms. voi löytyä huonompia yksilöitä, mutta todennäköisyys tälle on jo yleensä aika pieni...

Ps. Jos tämä oli siis 30. Epi LP-kysely tässä kuussa, niin onko kukaan laskenut kuinka mones "mikä skitta sopii minulle"-kysely mahtaa olla kyseessä...?

Asiaa.

Sattumalta vaan huomannut, että jos threadin aloittajalla on jo joku kitara tiedossa johon on iskenyt silmänsä, niin se on lähes aina Epiphonen Les Paul.
marge14
29.12.2007 21:09:09
Jos millään pystyt/maltat säästää vielä n400e lisää nii sit voit saada jo hyvällä munkilla gibsonin? Ainakin noin mulle sanottiin että 1000e saattaa saada jo gibsonin :P
oiva tumpeloinen
29.12.2007 21:12:01
Jos millään pystyt/maltat säästää vielä n400e lisää nii sit voit saada jo hyvällä munkilla gibsonin? Ainakin noin mulle sanottiin että 1000e saattaa saada jo gibsonin :P

400 euron lisäsäästäminen 600 euron budjettiin onkin ihan pikkujuttu. Toisaalta Studion saa käytettynä jo pitkälti alle tonnin.
fundat
29.12.2007 21:14:34

Hienoahan se olis, mutta tuntuu vähän kaukaselle haavelle kun pitäs jossain välissä vielä hommata uusi vahvarikin (saa muuten ehdotella) ja kun en soittele kuin omaksi ilokseni niin tuskin tarviinkaan mitään hurjia kamoja, ;D
Sam Hotman
29.12.2007 21:18:06
Hienoahan se olis, mutta tuntuu vähän kaukaselle haavelle kun pitäs jossain välissä vielä hommata uusi vahvarikin (saa muuten ehdotella) ja kun en soittele kuin omaksi ilokseni niin tuskin tarviinkaan mitään hurjia kamoja, ;D

Mikä vahvari sulla nyt on?
Jos miehen kans ei voi puhua kakasta se on salee homo. -ANtTIKRISTUS
Bookkeeper
29.12.2007 21:26:24
Hmm, taisi olla muuten kyseinen kitara, mikä minulle kaupassa käteen lykättiin. Kavahdin kun kuulin, että merkki on Yamaha, kun tuo nykyinen markettikitara on Yamaha, enkä ole suuremmin kenenkään kuullut hehkuttavan Yamahaa kitara maailmassa (Aivan kuten sanoitkin, Yamaha pelottaa).

Jep. En tosin ymmärrä miksi. Voi olla että ihmiset vertaavat Yamahan halpispaketteja kahden tonnin Gibsoneihin? Tosiasiassa 540 euron Yamaha on aivan eri asia kuin 150 euron Yamaha. Samalla tavalla kuin 500 euron Epiphone on aivan eri asia kuin 2000 euron Gibson. Pelottaisiko sinua tietää, että bändikaverin vastikään ostama Harley Benton on itse asiassa sama kitara kuin (yli) puolta kalliimpi Epiphone? Ilmeisesti molemmat peräisin samalta tehtaalta. Aivan lyömätön peli hintaisekseen ;-)

Yamahaa harvemmin hehkutetaan, totta. Luultavasti siksi koska merkki/imago/yms vaikuttaa ja niinpä ko. puljun kepit harvemmin "tarttuvat kouraan" musaliikkeissä vieraillessa. Noh, poikkeuksena halpisliigan ikisuosikki Pacifica 112. Tuntuu menevän kaupaksi vaikka isot starat eivät soita "samanlaisella" (lue: kymmenen kertaa kalliimmalla). Yamahan ongelmana on aina ollut markkinointi. Osaamista löytyy, soittimia on valmistettu vuodesta 1887. Eli pelko pois ja testaamaan!!! :-)

Ja ei kun onnea kitaran metsästykseen!
mkuusela
29.12.2007 21:34:33
Hmm, taisi olla muuten kyseinen kitara, mikä minulle kaupassa käteen lykättiin. Kavahdin kun kuulin, että merkki on Yamaha, kun tuo nykyinen markettikitara on Yamaha, enkä ole suuremmin kenenkään kuullut hehkuttavan Yamahaa kitara maailmassa (Aivan kuten sanoitkin, Yamaha pelottaa). Mikäli oikein olen ymmärtänyt Duncanithan löytyy jostakin Ibanezin Lespasta, joten ei ilmeisesti tarvitsisi mikeistä huolehtia. Ja tosiaan haen enemmän "Lespamaista" sointia kuin ulkonäköä, jos johonkin lespakopioon päädyn=).

Käy vielä ihmeessä testaamassa sitä Yamahaa. Itsellä on tuosta AES 620 halvempi versio AES 420, maksoi vissiin uutena jotain 350 egeä. Ja pesee nuo epiphonet 6-0. Soittoergonomia on ihan eri kuin noissa epeissä ja Yamahan omat mikit ovat todella hyviä. Kyllä, minä hehkutan Yamahaa. Hankin tuon AES:n Gibsonin studion korvaajaksi.
mkuusela
29.12.2007 21:36:15
Lainasin itseäni, v***n nuija...
fundat
29.12.2007 21:38:08
Jep. En tosin ymmärrä miksi. Voi olla että ihmiset vertaavat Yamahan halpispaketteja kahden tonnin Gibsoneihin? Tosiasiassa 540 euron Yamaha on aivan eri asia kuin 150 euron Yamaha. Samalla tavalla kuin 500 euron Epiphone on aivan eri asia kuin 2000 euron Gibson. Pelottaisiko sinua tietää, että bändikaverin vastikään ostama Harley Benton on itse asiassa sama kitara kuin (yli) puolta kalliimpi Epiphone? Ilmeisesti molemmat peräisin samalta tehtaalta. Aivan lyömätön peli hintaisekseen ;-)

Yamahaa harvemmin hehkutetaan, totta. Luultavasti siksi koska merkki/imago/yms vaikuttaa ja niinpä ko. puljun kepit harvemmin "tarttuvat kouraan" musaliikkeissä vieraillessa. Noh, poikkeuksena halpisliigan ikisuosikki Pacifica 112. Tuntuu menevän kaupaksi vaikka isot starat eivät soita "samanlaisella" (lue: kymmenen kertaa kalliimmalla). Yamahan ongelmana on aina ollut markkinointi. Osaamista löytyy, soittimia on valmistettu vuodesta 1887. Eli pelko pois ja testaamaan!!! :-)

Ja ei kun onnea kitaran metsästykseen!

Oma pelko on johtunut varmaan suurimmaksi osaksi siitä, että olen koko pienen ikäni touhunnut mopojen kanssa ja se Yamaha on tullut tutuksi sitä kautta, joten kun sinulle kerrotaan Yamahan kitaroista se kuulostaa vähän hassulle. Vielä kun itse olen sählännyt tuolla halpis-yamahalla, niin "varmuus" siitä, että Yamaha on mopomerkki on kasvanut. Täytyy käydä testaamassa Yamahaa, Epiphonea ja jotain noista aikaisemmin ehdotetuista Gibsoneista joku päivä ja katsoa mistä itse tykkään. Nyt on kuitenkin suunnilleen tiedossa mitä merkkejä/malleja koitan niin helpottuu huomattavasti kitaran etsiskely. :)

Kiitokset kaikille auttaneille ja kritiikkiä antaneille (opin paremmin "talon" tavoille:p) Vielä voisitte ehdotella hyvää vahvistinta, jonka hinta ei ylittäisi 300€, ainakaan hirveästi.
mkuusela
29.12.2007 21:41:56
Oma pelko on johtunut varmaan suurimmaksi osaksi siitä, että olen koko pienen ikäni touhunnut mopojen kanssa ja se Yamaha on tullut tutuksi sitä kautta, joten kun sinulle kerrotaan Yamahan kitaroista se kuulostaa vähän hassulle. Vielä kun itse olen sählännyt tuolla halpis-yamahalla, niin "varmuus" siitä, että Yamaha on mopomerkki on kasvanut. Täytyy käydä testaamassa Yamahaa, Epiphonea ja jotain noista aikaisemmin ehdotetuista Gibsoneista joku päivä ja katsoa mistä itse tykkään. Nyt on kuitenkin suunnilleen tiedossa mitä merkkejä/malleja koitan niin helpottuu huomattavasti kitaran etsiskely. :)

Kiitokset kaikille auttaneille ja kritiikkiä antaneille (opin paremmin "talon" tavoille:p) Vielä voisitte ehdotella hyvää vahvistinta, jonka hinta ei ylittäisi 300€, ainakaan hirveästi.

Nuo kitarat on niin hyviä että täytyy testata joskus myös niitä mopoja. Omistin muuten mennävuosina Yammun kevarin ja olihan aika kova...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)