Aihe: Valaiskaa minua!
1
vezir
28.12.2007 20:59:16
Hei vaan kaikille! Mulla olis tällainen kysymys: Miten saan tehtyä tietokeestani moniraiturin. Eli käytännössä, mitä kamoja tarvitsen, että pystyn nauhoittamaan useampaa kuin yhtä raitaa samanaikaisesti? Käsittääkseni äänikortti pitää vaihtaa, tai jotain sinne päin. Mitä muuta? Olis kiva, jos pystyisitte antamaan yksinkertaisia vastauksia, ei siis mitään turhaa tekno-hifistelyä! Ja myös jonkinlaiset kustannusarviot olisivat plussaa. Kiitos jo etukäteen!
Timo JM
28.12.2007 21:10:50

Rekisteröitynyt: 28.12.2007
Viim. kirjautunut: 28.12.2007
Viim. aktiivinen: 28.12.2007

Hmm, kannattais nyt ehkä kuitenkin ensin nähdä vähän itsekin vaivaa ja lukea näitä kirjoituksia.
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Jaava
28.12.2007 22:07:33
Hei vaan kaikille! Mulla olis tällainen kysymys: Miten saan tehtyä tietokeestani moniraiturin. Eli käytännössä, mitä kamoja tarvitsen, että pystyn nauhoittamaan useampaa kuin yhtä raitaa samanaikaisesti? Käsittääkseni äänikortti pitää vaihtaa, tai jotain sinne päin. Mitä muuta? Olis kiva, jos pystyisitte antamaan yksinkertaisia vastauksia, ei siis mitään turhaa tekno-hifistelyä! Ja myös jonkinlaiset kustannusarviot olisivat plussaa. Kiitos jo etukäteen!

Hakuaaa...

Yksinkertaisimmillaan tarvitset ulkoisen äänikortin, jossa on useampia inputteja ja mikkietusia sekä äänityssoftan.

Kustannukset vaihtelee n. 100e-100000e riippuen kamojen laadusta.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
vezir
29.12.2007 10:27:37
Hakuaaa...

Yksinkertaisimmillaan tarvitset ulkoisen äänikortin, jossa on useampia inputteja ja mikkietusia sekä äänityssoftan.

Kustannukset vaihtelee n. 100e-100000e riippuen kamojen laadusta.

Ok. Aika laajalla haarukalla mennään... Sen kyllä silti tiesinkin! Mut mitkä sitten on ne suurimmat erot noissa korteissa? Onko se käytännössä niin, että about kymmentä raitaa kerralla nauhoittavat kortit maksaa jo rutosti? Entä mistä näitä olis hyvä katsella/kysellä? Esim. valmistajien nimiä yms. P.S. En oo lukenut muita keskusteluja, koska ajattelin, että näin saisin helpommin selkeän vastauksen. Ja siltä se jo vaikuttaakin! :)
Timo JM
29.12.2007 10:39:08 (muokattu 29.12.2007 10:40:19)

En oo lukenut muita keskusteluja, koska ajattelin, että näin saisin helpommin selkeän vastauksen.

Ja vielä kehtaat tunnustaa. Veikkaanpa, ettei täältä löydy kovin montaa jotka jaksavat vastata jatkuvasti näihin samanlaisiin kysymyksiin.

Lue nyt ihmeessä vaikka näitä keskusteluita:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=23551

Ja sitten kun tulee lisää kysyttävää niin taas kannattaa tsekata aiheeseen liittyvät FAQ-ketjut.

Yllätä itsesi: www.thomann.de -> Online katalogi -> Tietokone hard- ja software -> Audiointerfacet. Ihmettelet niitä ja tutkailet ominaisuuksia. Kun löytyy hyvä niin kirjoitat vaikka googleen "mallin nimi & review".

Näin normaali älyllinen olento tekee.

Just näin!
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Lennu
29.12.2007 15:45:02

Ijöö. Sitten kun oot valinnut muutaman houkuttelevan laitteen, niin voi kysyä sitten niiden yhteensopivuuksista ja ominaisuuksista lisää. Aihe on liian laaja kenenkään innostua kertomaan ummet lammet.

Tsekkaa
- yhteensopivuus (käyttöjärjestelmä yms.)
- liitännät (Firewire, usb2, IDE yms. kuulokelähdöt jne.)
- laajennettavuus

Näillä alkuun.
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
naffe
29.12.2007 19:40:58

Vaikka on totta että pitäisi tsekata ite ja ottaa selvää niin kai sitä kaveria voi kuitenkin neuvoa,ei se maailmaa kaada.

Eli.. Mitä aiot nauhoittaa? Laulua,kitaraa,koskettimia?
Sitten sun vaan pitää(vaikka thomannista) katsoa erilaisia äänikortteja. Yksi vaihtoetho on hankkia jokin 24bit äänikortti koneeseen. Sitten joku halpa etuaste vaikkapa, joka tulee äänikorttiin kiinni. Niitä on laidasta laitaan,1input ja enemmän ja 50€ ja enemmän maksavia. Ohjelmana voisi olla vaikka Krystal,ilmainen kun on.
Useiden äänikorttien mukaan saattaa tulla jokin halvempi versio Cubasesta esim LE tai vastaava.

Mutta siis..mitä aiot äänittää?
vanaha kettu
30.12.2007 00:20:04
Kuinka monta kanavaa pitää pystyä yht'aikaa äänittämään? Tarvitaanko esivahvistimia (mikrofoneille) ja kuinka monta? Tarvitaanko useita ulostuloja, kuulokeliitäntöjä jne? Valaise vähän tarpeitasi niin voi antaa ehdotuksia äänikorteista.
h.e.k.a
30.12.2007 14:27:02
Yllätä itsesi: www.thomann.de -> Online katalogi -> Tietokone hard- ja software -> Audiointerfacet. Ihmettelet niitä ja tutkailet ominaisuuksia. Kun löytyy hyvä niin kirjoitat vaikka googleen "mallin nimi & review".

Näin normaali älyllinen olento tekee.

Tässä kohtaa joudun olemaan hieman eri mieltä, eli jos ja kun kysyjä on suht aloitteleva äänittelijä, ei eri äänikorttien tms. "tuoteselosteet" välttämättä kerro yhtään mitään. Se ei tosin poista sitä tosiasiaa, että pienellä vaivalla olisi täältäkin löytynyt suhteellisen kattava selostus siitä, kuinka koneesta saadaan "kotistudio"....
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
vezir
31.12.2007 16:40:24
Joo, oon mä noita vehkeitä netistä katellut paljonkin, mut en oo pahemmin itse äänitellyt, niin en oikein tiedä, mitä tulis edellyttää... Ja täälläkin on kyllä keskustelua aiheesta, mutta usein niisä esim. vertaillaan tyyliin äänikorttien latensseja, eikä itsellä oikein ole vertailupohjaa. Tarkoituksena olis siis lähinnä saada rummut nauhalle erillisinä raitoina, että voisin sitte tietokoneella työstää. Tietty nauhottelisin myös perus kitaroita, bassoa ja laulua, mutta ne ei käsittääkseni montaa raitaa syö. Sanoisinko, että 8 raitaa on aika minimi määrä. Törmäsin googlatessani tollaseen Alesiksen MultiMix FireWire 16 -laitteeseen. Siinä vaikuttais olevan aika hyvä paketti, koska toimii mikserinä ja äänikorttina. Mitä mieltä siitä olette? Nimenomaan en tahtois hankkia suurta määrä laitteita. Alunperin oli kysymys vaan siitä, mitä tarvitsen usean raidan nauhoittamiseen. P.S. Ei teidän ole pakko vastailla, jos ootte katkeria, kun en ota itse selvää!
vanaha kettu
01.01.2008 01:32:08
Toi alesis voi olla ihan hyvä valinta, mutta jos et välttämättä tarvitse mikseriosiota niin Presonus Firepod on myöskin hyvä vaihtoehto.
Kalmo
03.01.2008 12:36:28
Oleellinen kysymys, jos haluat äänitellä useita raitoja kerralla, on tietokoneesi teho.
Kahdeksan raitaa kerralla livenä sisään + monitorointi edellyttää myös tehokasta masiinaa. Myös sekvensserohjelmien tehotarve vaihtelee tosi paljon. Monissa kevytversioissa on myös rajoituksia audioraitojen määrälle. Kovalevyjen on oltava nopeudeltaan vähintään 7200 rpm, ja muistia minimissään 1 giga.

Kone joka pyörittää Audacityä kivuttomasti voi tehdä täyden tenän Sonar 7:n tai Cubase 4:n kanssa jo muutaman raidan projektissa.

Olisi aika synkkää ostaa koko softa+tilpehööripaketti, ja sitten huomata, että koko PC on pistettävä uusiksi.
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)