Aihe: Telecaster
1 2 3 4 551 52 53 54 55122 123 124 125 126
Kuha
27.12.2007 22:45:32 (muokattu 27.12.2007 22:57:55)

Bajojen painoissa, kuten kalliimpienkin mallien, on isoja eroja. Omani on kevyt - pari-kolme painavampaa koesoitin ennen sitä. Kannattaa kokeilla useampaa.

Tuossa pari Bajalla soitettua pätkää, suht. puhtailla soundeilla:

http://www.saunalahti.fi/mavartia/Kuha_108.mp3
http://www.saunalahti.fi/mavartia/Kuha_roots_5.mp3
FensonGibder
28.12.2007 08:50:01
Jep. Laaja se on, enhän mä sitä kieltänytkään. Mut sen lisäksi olen kokeillut myös monia telecastereitakin. 69 thinline on aika haka jaskan puolella...

...Ja jos ei tarvita kuin "ääripäitä" niin hittoako niillä välisoundeilla ja muilla kilkkeillä mitään tekee.

Thinlineä pitäis joskus päästä kokeilemaan kunnolla. F:ssä kokeilin kerran yhtä mutta se oli vikoja täynnä joten ei saanut kunnon fiilistä.

Taasen tuohon kommenttiisi ääripäämikkikytkinvaihtoehdoista, sanoisin että olin itse samaa mieltä aikanaan (kun gain oli aina 10:ssä).

Nyttemmin olen herkistynyt näille "välisoundeille" ja pakko sanoa että ne eivät ole mitään välisoundeja, vaan totaalisen ja täysin omia soundejaan (S-1-kytkin tuo tämän eron paremmin esiin verrattuna tavalliseen 5-vaihteiseen). Erittäin hyödyllisiä asetuksia!
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
FensonGibder
28.12.2007 08:55:18
Muuten, miten nämä "Highway One" telet eroaa tästä Bajasta? Kalliimpia ainaki näyttävät olevan (Keski-Euroopan ystävillämme Baja 599€ ja Highwayt 698€).

Ainakin kaulan lakka on erilainen. Mielipiteenä: Bajan huono, Highwayn hyvä
weelie
28.12.2007 09:03:51 (muokattu 28.12.2007 09:09:50)
No alunperin HW1 oli ainakin kuin Meksikon klassikko mutta Amerikan standardin kaulalla ja rungon ohuella mattaviimeistelyllä. Nykyisin mikit ovat kai omaa modernimpaa sarjaansa.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
msm40
28.12.2007 10:33:32
Thinlineä pitäis joskus päästä kokeilemaan kunnolla. F:ssä kokeilin kerran yhtä mutta se oli vikoja täynnä joten ei saanut kunnon fiilistä.

Taasen tuohon kommenttiisi ääripäämikkikytkinvaihtoehdoista, sanoisin että olin itse samaa mieltä aikanaan (kun gain oli aina 10:ssä).

Nyttemmin olen herkistynyt näille "välisoundeille" ja pakko sanoa että ne eivät ole mitään välisoundeja, vaan totaalisen ja täysin omia soundejaan (S-1-kytkin tuo tämän eron paremmin esiin verrattuna tavalliseen 5-vaihteiseen). Erittäin hyödyllisiä asetuksia!

Juu suosittelen ehdottomasti kokeilemaan 69 Thinlinea kunnolla, ja hyvää yksilöä jos mahdollista. Mulla on ollut kaksi, mahonkirungolla ja nyt saarnirungolla. Tokihan olen modannut omaani: kompensoidut messinki tallapalat sekä DiMarzion Twang King mikit. Kuukauden päästä isommat nauhat, uudet virittimet sekä 4-asentoinen mikinvalintakytkin "baja" kytkennällä. Eiväthän nuo modaukset akustiseen sointiin vaikuta mutta hyvää yksilöä kannattaa mielestäni muokata mieleisekseen jos tarpeellista.
All you really need is your imagination... And a Tele...
jran
28.12.2007 10:45:42
..."4-way switch"? Mitä käytännössä tarkottaa? Ku eikös telessä oo "3-way"?

Hommasin Bajan tuossa '72 Customin kaveriksi, eikä ollenkaan huono vehje. Ainakaan minusta.

4-way antaa seuraavat vaihtoehdot:
- takamikki
- taka & etu rinnan
- etumikki
- taka- ja etu sarjassa

S1 painettuna:

- takamikki
- taka & etu rinnan, vaihe käännetty
- etumikki
- taka- ja etu sarjassa, vaihe käännetty

Tuolla S1:llä tulee minusta kyllä aika hauskoja soundeja, mutta sitä paljonko niitä tarvii on paha sanoa. Asennossa "4" eli mikit sarjassa, tulee hyvinkin kelvollinen hiukka paksumpi soundi.
Strutsi
28.12.2007 11:19:43
Mitäs mieltä täällä noin yleisesti ollaan Tokai telecastereista? Kokeilin eilen yhtä öpaut 300€ yksilöä Kuopiossa. Tykkäsin soittotuntumasta ihan, ei tosin ihan aidon Fender Bajan tms. veroinen. Kenelläkään kokemuksia mitä Tokaille käy ajan kanssa? Kuluuko nauhat nopeasti, tuleeko vire-ongelmia tms?
"Vitutuksen määrään ei pysty vaikuttamaan, mutta sen kanssa voi oppia elämään"
mos6581
28.12.2007 11:59:55
Kokeilin tossa syksymmällä Tokain Breezysound sarjalaista teleä ja oli kyllä tuntumaltaan paras tele jota olen koskaan hypistellyt, vaikkakin viimeaikoina olen alkanu kiinnostumaan tosta bajan paksusta kaulasta. Mikit oli ehkä kitaran heikoin lenkki, mutta muuten viimestely ja kaikki oli mahtavaa.
kapako
28.12.2007 12:32:44

Mitäs mieltä täällä noin yleisesti ollaan Tokai telecastereista? Kokeilin eilen yhtä öpaut 300€ yksilöä Kuopiossa. Tykkäsin soittotuntumasta ihan, ei tosin ihan aidon Fender Bajan tms. veroinen. Kenelläkään kokemuksia mitä Tokaille käy ajan kanssa? Kuluuko nauhat nopeasti, tuleeko vire-ongelmia tms?

Meikäläinen on ainakin tykänny. Tuo 300e:n tele on varmaan se Koreassa tehty, ATE33. Jossain vaiheessa tuollainen pyöri torillakin. ATE50 ja 55 on tehty Japanissa, ja ainakin omaan käteen tuntuivat paremmilta, mutta maksaakin toki sitte enemmän. Testasin myös Fendereitä, ja tuo Tokai voitti mun mittapuulla kalliimmat fenkut (ok, >1500e jenkit ajoi kyllä Tokain ohi kepeästi, mutta siihen ei budjetti taipunut). Tulihan sitä myös Nevalaisen tele testattua, mutta budjettiongelmia oli senkin kanssa. Hyvä kitarahan se oli, ei siitä pääse yli eikä ympäri. Noita ATE-sarjan keppejä ei käsittääkseni Japanissa enää valmisteta (tästä ketjusta löytyy linkkejä tuonne Tokai-forumille, samaisesta aiheesta oli juttua aiemmin), mutta vielä joistain kaupoista noita uutena löytyy. Maailman foorumeilla kehuvat kohtuullisen vuolaasti 80-luvun Tokain japsitelejä, mutta niitä liikkuu aika harvakseltaan.
Ei apina posetiivia käskemättä veivaa.
Joees
28.12.2007 17:26:24

Suosittelen kyllä perehtymään enemmänkin. Mulla on talla vaihdettu Wilkinsoniin, jolla saa intonaation fudattua täysin kohdilleen. Messinkiset tallapalat. Mikit ovat Häusselin(sama jamppa tekee Ruokankaan mikit) perinteiset telemikit ja nauhat on vaihdettu ihn hintsusti isommiksi. Edelliset nauhat kuluivat loppuun.

Kyllä mäkin pidän straton välisoundeista oikein kovasti. Mulla on ollut kaksi stratoa aiemmin, kummatkin ovat lähteneet sitten muille maille jostain syystä. Ja strato tulee vielä joskus takaisin.

Ei siis oo mitään straton dissailua tai muutakaan, tää ketju vaan käsittelee erästä toista mallia ;-)

Mitä tulee tuohon gainiin summuihin... Minen kotona juur soita muulla kuin puhtaalla soundilla tai semmosella lievällä rosolla. Ja nautin juurikin pienistä vivahteista.
Bändin kanssa sitten soundi vaihtelee aina vähän väliä, millon mikäkin miellyttää. Toisinaan rankempi särö ja toisinaan ei. Tänään itseasiassa soitin taas vaihteeksi reeneissä telellä ja kevyemmällä soundilla, oujeah.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Hello punks!
Physe
28.12.2007 23:47:02
Akustisella jatkuneen n. 4 kk soiton jälkeen olisi nyt tarkoitus siirtyä venguttamaan myös sähköisiä vempaimia. Joulun alle sattui niin että isä antoi budjetiksi 330€, josta yli menevä maksetaan sitten itse. Ajattelinkin että ~400€ olisi se budjetti, muutamia euroja sinne tänne ei haittaa mitään.

Pakettiin tulisi siis kuulua kitara, vahvistin ja ehkäpä kitarateline, hihna ja johdot. Muutoinhan tämä menisi jonnekin aloittelevan kitaristin kitaran osto -opas tyyppiseen, mutta! Mielessä olisi kitaraksi Fender Squier Obey Telecaster Collage. Tilaus Thomannilta, ellei parempaa tarjousta löydy. Vielä linkki. http://www.thomann.de/fi/fender_squier_obey_telecaster_collage.htm

Syynä olikin lähinnä rakkaus ensi silmäyksellä. F-musiikissa kävin vähän ottamassa tuntumaa muotoon ja muuhun kitaran sisarmallilla. http://www.thomann.de/fi/fender_squier_obey_tele_propaganda.htm
Niinpä tulin tänne kysymään että onko kellään mitään kokemuksia tuosta kitarasta. Tekeekö sillä oikeasti mitään vai tekeekö mieli heittää seinään parin kuukauden kuluttua? Eihän se ole ihan halvin ja ei se liikkeessä tuntunut ihan kamalalta, mutta pitääpä kysyä vähän paremmin sähkökitaroiden maailmaa tuntevien käyttäjien kokemuksia ja eihän tuossa liikkeessä pystynyt saamaan samaa tuntumaa minkä saa parin kuukauden soiton aikana. :)

Niin ja jos tuosta ei ole mihinkään, niin kysytään nyt vähän aiheen vierestä että mitäs sitten suosittelisitte 400€ budjetille (huom! Kitara JA vahvari). Telecaster mielellään.

Ja jos nyt joku jaksoi tämän kaiken lukea niin vielä yksi kysymys, tämäkin ihan muusta kuin Telecastereista. Koska huoneessani on hyvät stereot ja soittaisin varmaan paljon myös kuulokkeet päässä, niin kannattaako edes hankkia vahvistinta, vai jonkinläköinen efekti-etuvahvistin, jonka sitten kytken kitaran ja stereoiden väliin? Lähinnä noita efektejä ajatellen, niitä olisi mukava olla.

Kiitos jo etukäteen, mutta kokemukset ja neuvot olisivat todellakin tarpeen näin aloittelijalle.
biibob
29.12.2007 00:26:12
OFF TOPIC
Vahvistimeksi aika ehdoton valinta on rolandin cube sarja. Parempia ei tuossa hinnassa löydy. Eli ovat siinä 100-150e riippuen mallista. Jos nyt kuitenkin tilanne on se, että tuokin summa olisi liikaa ja epäilet että pääsääntöisesti selviät kuulokkeilla, niin siinä tapauksessa haet kaupasta Voxin Amplugin. Lähtöhinta on 55e. Kyseessä siis kuulokevahvistin. Laite tökätään kitaran inputtiin ja laitteesta lähtee signaali kuulokkeisiin. Todella hyvää soundia mahdollista saada ainakin ac30 mallinnuksesta. Amplugiin saa myös kytkettyä cd- tai mp3 soittimen, jolloin on mahdollista jammailla suosikki bändien/biisejen tahdissa.

Kuitenkin todellisuudessa, jos se 100e ei ole niin tiukassa, niin ehdottomasti rolandin cube vahvsitin, koska oikea vahvistin on kuitenkin hyvin erilainen loppupeleissä, kuin mikään kuulokesysteemi. Ja parempi oppia soittamaan oikealla vahvsitimella.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
FensonGibder
29.12.2007 10:32:38
Syynä olikin lähinnä rakkaus ensi silmäyksellä. F-musiikissa kävin vähän ottamassa tuntumaa muotoon ja muuhun kitaran sisarmallilla. http://www.thomann.de/fi/fender_squier_obey_tele_propaganda.htm
Niinpä tulin tänne kysymään että onko kellään mitään kokemuksia tuosta kitarasta. Tekeekö sillä oikeasti mitään vai tekeekö mieli heittää seinään parin kuukauden kuluttua?

Toi kitara on ollut tarjouksessa F:ssä jo vuoden tai pari - lieneekö aina se sama kappale.. Pari kertaa hypistellyt ja täytyy sanoa että tuntui aivan hirveältä kitaran irvikuvalta. Muistaakseni runko ei ole edes puuta.. Katselisin muita vaihtoehtoja.
FensonGibder
29.12.2007 10:34:07
Noista kaupassa testailuista voi vaan sanoo sen, että kitara on just niin hyvän tuntunen missä säädöissä se on. Kepit pitäisi testata omassa rauhassa omilla säädöillä ja setupilla että niistä testeistä olisi mitään vastaavaa hyötyä. Toki jos skitat on kaikki samoissa kaupan säädöissä ja tuoreissa kielissä, niin silloin ne voi olla jollain tasolla verrattavissa keskenään. Yleensä näin ei ole.

Siksipä en juuri kaupassa noita kitaroita hypistele. Katson vaan että onko kiinnostava vai ei. Meikä testaa kepit ostamalla, ja jos ei oo hyvä laitan sen kiertoon. Toki ennen ostoa pitää muilla aspekteilla (ts. GAS-kerroin) puntaroira kitaran sopivuutta, ja kyllä se soittotestikin aina jotain kertoo.

Aika hauska, että joku tekee asiat just päinvastoin kuin itse. Aika kustannustehotonta toimintaa - ei liene nappulasta pulaa..
J.Hollström
29.12.2007 10:37:42
Aika hauska, että joku tekee asiat just päinvastoin kuin itse..

Eli valkkaat skitan sen perusteella mihin on säkällä heitetty sulle sopivimmat säädöt? Esim. jos kitarassa on liian paksut kielet sulle, se on auttamattomasti out?
Arttuonline
30.12.2007 13:04:11 (muokattu 30.12.2007 13:47:25)
Joo, kyllä mä sen Bajan hommaan, tykkään vähän paksummasta kaulasta ku tossa mun stratossakin on sellanen. Nyt kysymys kuuluukin, saako Suomesta mistään tohon Thomannin 599€ hintaan tätä kitaraa, tai edes lähelle sitä? Koska mietin vaan, että sieltä voi tulla minkälainen yksilö tahansa ja jos kaupasta sellasen ostais nii tulis varmasti sopivan painonen jne.
Vaikka kuinka kotimaista pitäis suosia nii on se raha aina rahaa..

Ja ajattelin hommata jonku overdrive pedun tähän samaan kasaan, mitä suosittelette?
Sellanen "lämminsaundinen", mut kumminkin selkeeääninen, ettei mitää fuzz tyylistä "mössöä". Ei ehkä tämän topicin asioita, mutta kysynpä kumminki..
buju
30.12.2007 14:10:33
Noista kaupassa testailuista voi vaan sanoo sen, että kitara on just niin hyvän tuntunen missä säädöissä se on. Kepit pitäisi testata omassa rauhassa omilla säädöillä ja setupilla että niistä testeistä olisi mitään vastaavaa hyötyä. Toki jos skitat on kaikki samoissa kaupan säädöissä ja tuoreissa kielissä, niin silloin ne voi olla jollain tasolla verrattavissa keskenään. Yleensä näin ei ole.

Siksipä en juuri kaupassa noita kitaroita hypistele. Katson vaan että onko kiinnostava vai ei. Meikä testaa kepit ostamalla, ja jos ei oo hyvä laitan sen kiertoon. Toki ennen ostoa pitää muilla aspekteilla (ts. GAS-kerroin) puntaroira kitaran sopivuutta, ja kyllä se soittotestikin aina jotain kertoo.

Ihan sama meno täällä. Kyllä kitaran katsastus vaatii omat säädöt ja viikon verran soittelua, joten itsekin ostan kitaran testiin ja pistän kiertoon jos ei miellytä.
Damn right, I´ve got the blues
Mäci
30.12.2007 14:32:39
Koska mietin vaan, että sieltä voi tulla minkälainen yksilö tahansa ja jos kaupasta sellasen ostais nii tulis varmasti sopivan painonen jne.

Eipä noita taida täällä liikkeissäkään kymmentä rivissä roikkua.Jos yksi on,niin siihen se sitten on tyydyttävä,sopivan painoinen tahi ei.
Sure I like country music and I like mandolins, but right now I need a Telecaster through a Vibrolux turned up to 10...John Hiatt
FensonGibder
30.12.2007 17:43:14
Eli valkkaat skitan sen perusteella mihin on säkällä heitetty sulle sopivimmat säädöt? Esim. jos kitarassa on liian paksut kielet sulle, se on auttamattomasti out?

Sanoinko kielistä mitään?

Itse kirjoitit: ja kyllä se soittotestikin aina jotain kertoo. Eli jotain mystistä tapahtuu uudelle kitaralle muutaman viikon sisällä kotona - jotain sellaista joka ei tule esiin kaupassa.

Kerropa nyt tarkemmin minkälaisista syistä olet laittanut uuden kitaran kiertoon soittelun jälkeen kun olet huomannut ettet enää haluakaan sitä kitaraa jonka olit juuri GASispäissä ostanut.

Ja mikset pyydä kotiin testejä varten kitaraa, jos se on sun juttus. Siinähän häviää törkeesti rahaa jos ostaa kitaran jota ei sitten haluakaan pitää.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)