Aihe: Ensimmäinen projekti, strato valmiista osista
1
Y3J
25.12.2007 01:48:29
Terve. Soitinrakennus on alkanut kiinnostamaan viime aikoina, ja Stratottomana kitaristina ajattelin kasata Stratocasterin valmiista osista. Valmiista osista siksi, että opin vähän enemmän kitaran kokoamista ja sen anatomiaa, puuosia en ensimmäisellä kerralla ala tekemään joten ei kiitos sellaisia ehdotuksia. Kolvi pysyy kuitenkin kädessä joten elektroniikat säädän itse. Haluaisin vähän teiltä kokenemmilta kavereilta mielipiteitä osista joita olen harkinnut projektiini:

Kaula: Hoscon ruusupuuotelauta Millbrookilta, 167e

Body: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=1105

Talla: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=687

Virityskoneisto: http://www.beatman.fi/product_details.php?p=678

Mikit ostan lähikaupasta kuten myös elektroniikkaosat.

Voinko mennä kovin paljoa pieleen näillä valinnoilla? Mistä tiedän että osat sopivat hyvin paikoilleen ja esim kaulassa on kaularauta valmiina? Tuleeko soitettava peli näistä osista? Huolellisuutta luonnollisesti löytyy kun kitaraa aletaan kasaamaan. Vaikka FAQ:eja lueskelen, niin yleisiä vinkkejä ja varoituksia voi nakata tulemaan aivan vapaasti.
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of gum!
darkus
25.12.2007 12:17:47
Thomann myy Laylan valmistamaa rakennus-sarjaa stratosta, telestä, lespasta ja precision bassosta. Osta vaikka se straton rakennus-sarja. Kaikki osat tulevat mukana, ainoa mitä pitää tehdä on että pintakäsittelet ja sahaat lavan muotoonsa, jos niin haluat. Juotoksiakaan ei tarvitse tehdä, pleksi on valmiiksi juotettu, ja jakki ja tallan maadoituspiuha kiinnyttyvät pikaliittimillä pleksin juotoksiin.

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_eguitar_kit.htm

Ja kyllä, tuosta saa toimivan ja pelittävän kitaran.

-darkus
Kuulostaa hyvältä. Miten se soitetaan?
Tympee Huttunen
25.12.2007 12:27:46
Oma mielipiteeni noista Layla-seteistä on, että niillä yhtä paljon tekemistä kitararakennuksen kanssa, kuin legopalikoilla leikkimisellä. Tuossa setissä on oikaistu kaikki ne prosessin hankalat kohdat ja tarjolla on "ruuvaa osat kiinni toisiinsa"-vaihe. Ei siinä paljon itse rakentelusta kostu, jos ruuvaa osat yhteen elektroniikan yms. ollessa jo valmiina pleksissä. Jos oikeasti haluaisi haastellisen ensimmäisen projektin kannattaisi hankkia vaikka nauhaton kaula ja harjoitella nauhoittamista tms.
Y3J
25.12.2007 13:50:09
Joo, en mieluiten HB-tasoisia kamoja ostaisi, vaan laadukkaat (?) japanilaiset Hoscon osat. Nauhoituksen itsetekemistäkin olen suunnitellut kuten myös esimerkiksi lavan muotoilua. En kyllä aivan haluaisi tuollaista DIY-kittiä ostaa, niiden laatu kun kuulema on mitä on eikä jää paljoa itse prosessista käteen.

Jospa ostaisin noita Beatmanin kamoja pikkuhiljaa ja loput tilpehöörit hankin vaikkapa Saksasta. Tulisi edes jonkin verran persoonallinen kitara. Punainen strato ja kultainen pleksi, lääh!
Hiku
25.12.2007 14:15:19
Jos Saksanmaalta meinaat hardwaren hommata, niin kannattaa samalla katsella puuosiakin sieltä, esim. täältä löytyy ihan hyvillä hinnoilla: http://www.rockinger.com/index.php?list=WG031
Ku se lähtee, ni se lähtee.
Y3J
25.12.2007 14:38:46
Kiitos hyvästä linkistä, tuleekin tuolta halvemmaksi tilata ja vieläpä jenkkiosat. Pitääpä tosissaan alkaa säästämään rahaa ja alkaa ostamaan osia kasaan.
Hiku
25.12.2007 16:23:31
Itsekin piti tuolta tilata osat palacasteriin, mutta sain paikan kitaranrakennuskurssilta, joten jäi tilaamatta.
Ku se lähtee, ni se lähtee.
SlantSix
26.12.2007 18:37:10 (muokattu 29.12.2007 09:47:10)
Lähes samoista osista löytyy mulla nyt noin vuoden käytössä ollut strato, mitä nyt ostin ns. puuvalmiina ton tukin ja maalasin automaaleilla itse. Kaula sama, mutta vaahteraotelaudalla. Vintagenauhat nappasin heti alkujaan pois, jumbot tilalle ja lakkaa päälle. Talla gotoh vintage ja virittimet schallerit, mikeiksi ostin SD.n everything axe setin ihan kokeilumielessä ja tällä hetkellä voisimpa sanoa että ei paljon muilla tee mieli edes soittaa kunhan sain säädöt kohdalleen ja hiukan aukeemaan tota peliä. Soitin ja soitin ja säädin kunnolla nin huippupeli se nyt on.
Se parhaiten nauraa jolla vahvin lääkitys...
gasser
28.12.2007 20:39:36
kannattaako rakentaa omaa kitaraa vai ostaa minulla on jo kitara mutta huvittaisi tehdä toinen joku erillainen vai kannattaako rakentaa jos minulla on jo kitara ?

Kyllä kannattaa. Kannattaa myös vähän panostaa välimerkkien käyttöön. :)
ihan tosi?
Fuckbarbie
29.12.2007 02:24:04
Kyllä kannattaa. Kannattaa myös vähän panostaa välimerkkien käyttöön. :)

Mahdollinen trollaus kannattaa myös huomioida?
gasser
29.12.2007 11:15:29
Mahdollinen trollaus kannattaa myös huomioida?

Ruokin mielelläni pikkueläimiä.
Pitäis varmaan joku päivä tilata tommonen halpisssarja thomanilta. Halpa kaula-aihio lähinnä kiinnostaa.
ihan tosi?
Silppuri
29.12.2007 16:22:16

Itse tässä kans kuumeisesti suunnittelen kitaran väsäämistä. Mallina olis strato (pikemminki sellanen ibanezin strato ku fenkku). Kaulan ajattelin ostaa valmiina ja siihen tarvis hieman vinkkiä. Onko nuo Mighty Miten tarvikekaulat mitään? Tuota Jackson-tyylistä haen. Taisi olla jollain torillakin myynnissä.

Bodyn sahaisin itse ja materiaaliksi sopisi esim. leppä. Mikiksi yksi humppari (pyörii tuolla laatikon pohjalla) ja siihen potikka. No fancy stuff. Pelkkä räime-hevi-kitara pitäisi tehdä.

Seuraava kysymys kuuluukin, että voiko tuollasella noin 300-400 eurolla (puut, kaula, hardware, yms.) saada tehtyä oikeasti soitettavan kitaran? Hieman vaan ottais päähän, jos se päätyis johonki nurkkiin pyörimään ku on vaivalla väsänny ite omilla pikku puukätösillä.... :)

PS. Eihän pitäisi olla mitään estettä tehdä straton mallista kitaraa pulttikaulalla, mutta lespan kiinteällä tallalla?
"I havent slept since I woke up."
tilujätkä
29.12.2007 16:41:01 (muokattu 29.12.2007 16:41:30)
Seuraava kysymys kuuluukin, että voiko tuollasella noin 300-400 eurolla (puut, kaula, hardware, yms.) saada tehtyä oikeasti soitettavan kitaran? Hieman vaan ottais päähän, jos se päätyis johonki nurkkiin pyörimään ku on vaivalla väsänny ite omilla pikku puukätösillä.... :)

PS. Eihän pitäisi olla mitään estettä tehdä straton mallista kitaraa pulttikaulalla, mutta lespan kiinteällä tallalla?

Sanoisin että 300-400 eurolla saa loistavat osat. Oman straton osat maksoivat satasen, kun otin halvimmat mitä löytyi, ja ihan tarpeeksi hyvät ainakin mulle, pitää vireen jne. Telecasterin osat maksoivat 200, mutta hintaa tuli siitä kun otin kullatut osat. Ja toi mun tele on oikeesti hyvä.

Ja niin, eka kitara minkä tein oli strato TOM tallalla, ainoa ongelma on siinä, että kielet jäivät hieman liian ylös kun en upottanut tallaa tarpeeksi. Kunhan teet kaulakulman tai upotat tallan kunnolla (myös peräkappaleen, mieluusti kielet rungon läpi että tulee kunnon veto) niin hyvä tulee.
xmasta
03.01.2008 16:00:40
pistän idean mietintäään rakennanko vaiko en mutta
tommi pitkänen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)