Aihe: The Arcade Fire
1 2 3 4 5 6 7 8
Zigura
25.04.2007 18:05:39 (muokattu 25.04.2007 18:09:59)
...ehkä se ei tiennyt pitävänsä ko. bändistä ennen kokeilemista? En mäkään olisi varmaan ikinä kuullut Arcade Firea ilman internetin ihmeitä. Nyt on molemmat kokopitkät hyllyssä.

No joo, ehkä ei pidä mennä tähän. Anteeksi.

Ei siinä mitään pahaa ole, jos haluaa tutustua musiikkiin lataamalla levyn. Funeralinkin aikoinaan nappasin isoveljen tietokoneelta itselleni. Pointti onkin siinä, että jos olisin ajatellut, että "Huh huh, onpas teennäistä kuraa" ja jättänyt levyn ostamatta ja mp3:t ilman uutta kuuntelua, niin se on täysin ymmärrettävää. No harm done. Tässä tapauksessa pidin musiikista ja hankin levyn, koska mielestäni yhtye ansaitsee muutaman €:n (tai kanadan $:n) siitä hyvästä, että he ovat tuoneet elämääni iloa ja hyviä fiiliksiä. Tässä nyt en puhu mistään tekijänoikeuslakien noudattamisesta tahi anti-marxismin julistamisesta, vaan puhtaasti omatunnosta ja moraalikäsityksistä.
Biisien imuttelua en todellakaan tuomitse kokonaisuudessaan. Uuteen musiikkiin pystyy helpoiten tutustua juuri netin kautta, eikä uuden musiikin kulinaristi pysy millään mukana ilman nettiä. Jarkko Fräntilää vapaasti lainatakseni: Näytä minulle musiikki-ihminen, joka ei ainakin joskus imuttelisi musiikkia niin minä näytän musiikki-ihmisen, joka on ihanan selkärankainen, mutta ajastaan ja uudesta musiikista tietämätön (Sue, s 7. Elokuu 2006). Itselläni, eikä varmasti suurimmalla osalla muistakaan, ole varaa ostaa jokaista haluamaansa levyä kuuntelematta sitä ensin. Puristi tietysti sanoo, että "Kuuntele se kaupassa", mutta ei sitä viitsisi kuutta tuntia viikossa istua levykaupassa. Internettiin siis ja levy koneelle ja siitä kotistereoihin. Ja jos kuulostaa hyvältä, niin seuraavaksi netti- tai levykauppaan. Mielestäni se raja menee nimen omaan siinä, että kun jonkun bändin jostain levystä diggaa, kuten kingdom diggaa Arcade Firen Neon Biblestä, niin silloin se levy myös ostetaan. No harm done. Tuossa vilkaistessani kingdomin levylistaa, niin herralle levyjen ostaminen ei ole mikään vieras kulttuuri. Jos hän tämän ko. levyn on jo ostanut, virtuaalisesti tai konkreettisesti, niin voin seuraavaksi sileyttää otsani rypyt ja puuttua jonkun toisen ihmisen asioihin, mitkä eväti minulle mitenkään kuulu.

e. olipas offaria, sorry
Get through this life without killing anyone and consider yourself golden.
kingdom
25.04.2007 23:30:16
Onko levyn lataamisessa kovinkin iso kynnys? Tarkoitan vain, että levyjä pystyy imuttelemaan niin pienestä mielijohteesta, ettei siihen kuukauden levyn titteleitä tarvita.

Ei ole. En ollut ennen tuota artikkelia edes kuullut ko. bändistä.

Mielestäni se raja menee nimen omaan siinä, että kun jonkun bändin jostain levystä diggaa, kuten diggaa Arcade Firen Neon Biblestä, niin silloin se levy myös ostetaan. No harm done.

Olen täysin samaa mieltä. Ja tulen levyn myös ostamaan kunhan palkkapäivä saapuu, älä siitä huolehdi :)

Nämä asiat on puitu jo miljoonassa ketjussa yhtä moneen kertaan, mutta sanonpa vain sen, että mielestäni on täysin sama mitä kautta levyyn tutustuu. Kunhan siitä myös suostuu jotain maksamaan, jos kyseisen levyn lopulta hyväksi havaitsee. Eli ajattelemme vissiin aika samalla tavalla!
Zigura
25.04.2007 23:44:28
Kunhan siitä myös suostuu jotain maksamaan, jos kyseisen levyn lopulta hyväksi havaitsee. Eli ajattelemme vissiin aika samalla tavalla!

Juurikin näin :) Mutta joo, ei siitä mihinkään pääse, että Arcade Fire on hyvä bändi, ehkä niitä parhaita vielä elossa olevista.
Get through this life without killing anyone and consider yourself golden.
Mustikkamuffinssi
04.05.2007 01:10:17
Juu. Funeralista tykkäsin hirmuisesti, ja tuli Neon Biblekin ostettua. Kovin mainiolta kuullostaa minun korvaan tuo uutukainenkin. Kuten joku jo mainitsikin, niin levyn parhaat biisit alkavat Interventionista. Edellemainitun lisäksi suosikkikappaleeksi levyltä on noussut No Cars Go.

Ja kun tässä on noista vertauksista puhuttu, niin mulla oli ensikuulemasta lähtien sellainen olo tuosta laulusta, että jos Bono ja Roger Waters saisivat poikalapsen joka laulaisi, olisi hänellä tuollainen ääni.
"Onni on kuin jazzia. Jos joudut kysymään mitä se on, et luultavasti saa koskaan tietää." kalamies#45 >-)))>
Zigura
04.05.2007 20:40:39
Jos Arcade Firen lauluun haluaa vertausta hakea, niin Modest Mousen Isaac Brock on ehkä se lähin. Jotenkin tuntuu, että yli puolet tämän hetken indiebändeistä on aika paljon velkaa tälle miehelle :)
Musicians are cowards. Glue wings onto flowers there, and feed those flowers to that horse. Give all the pigeons names, until they fly away and then glue wings onto flowers all over again.
Verdoux
18.10.2007 19:33:24
Arcade Fire soittelee 5.11 Tukholmassa. Jos valuuttaa olisi, niin eksyisin tuonne itsekin, mutta kun vasta äsken tämän huomasin, niin jää valitettavasti väliin. Onko tuonne joku menossa?
fidZi
18.10.2007 23:53:45
Täältä offtopikkien ja topikkia sivuavilta poluilta viestin seuraavaa: Kerran sivukorvalla kuuntelin Funeralin ja sitten ostin sen viikko sitten eikä yhtään harmita. Loistavaa. Joka biisissä omia vibojaan. Varsinkin alun neljä biisiä valuvat ohi niin, että ei ajan kulua huomaakaan.

Neon Bibleltä olen vähän lääst äfämmän kautta kuullut, ihan hyvältä sekin kuulosti. Asteen orkestroidummalta. Tarkemmin on pakko tutustua.

Onkohan maanmies Devy-setä lainaillut Synchestralle melodianpätkiä tuolta Tunnelsin alusta?
Méfiez-vous, demoiselles!
Verdoux
19.10.2007 10:07:32
Täältä offtopikkien ja topikkia sivuavilta poluilta viestin seuraavaa: Kerran sivukorvalla kuuntelin Funeralin ja sitten ostin sen viikko sitten eikä yhtään harmita. Loistavaa. Joka biisissä omia vibojaan. Varsinkin alun neljä biisiä valuvat ohi niin, että ei ajan kulua huomaakaan.

Neon Bibleltä olen vähän lääst äfämmän kautta kuullut, ihan hyvältä sekin kuulosti. Asteen orkestroidummalta. Tarkemmin on pakko tutustua.

Sanoisin itse, että Neon Bible sisältää paremmat yksittäiset kappaleet, mutta Funeral on kokonaisuutena Arcade Firen kahdesta levystä kovempi.
mårran
06.02.2008 23:42:02

Hyvää kamaa, paljon tulee kuunneltua! Parhaat biisit ehdottomasti Rebellion (Lies), No Cars Go, Intervention, Windowsill, Neighborhood #2 (Laika) ja The Well And The Lighthouse. No Cars Go ois helposti paras, jos ne ei molemmat laulais päällekkäin, pikkasen ärsyttävän kuulosta nimittäin. Mut ei se mitää, hyvä se on silti!
jou
IronWalrus
07.02.2008 11:11:59
Miten tämmöinen onkin mennyt ohi? Eilen tarttui musiikkikirjastosta Neon Bible mukaan ja kerran-pari soinut läpi. Luulin ettei tällaista musiikkia tule enää. Vuosituhannen tapauksia. Jatkakaa.
Ozzyneito
08.02.2008 06:40:10

Miten tämmöinen onkin mennyt ohi? Eilen tarttui musiikkikirjastosta Neon Bible mukaan ja kerran-pari soinut läpi. Luulin ettei tällaista musiikkia tule enää. Vuosituhannen tapauksia. Jatkakaa.

Itse pidän Funeralia vielä enemmän tapauksena, koska siltä loistaa vielä niin täysin se kontrolloimattomuus, joka on nykymusiikissa aika harvassa. Neon Bible on ikäänkuin tiukkaan pakettiin puristettu Funeral. Funeral pursuaa joka suuntaan niin paljon, että ihmetyttää miten bändi saa pidettyä biisin kasassa. Itseasiassa välillä ei edes tunnu saavan.
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
mårran
24.04.2008 18:02:32

Helvetin helvetti! Miksei tällaiset HYVÄT bändit voi tulla Suomeen? On se nyt..
jou
mr_b
25.04.2008 22:59:51

Helvetin helvetti! Miksei tällaiset HYVÄT bändit voi tulla Suomeen? On se nyt..

Ei ne voi, mutta ei hätää, Iron Maiden, Dio ja Scorpions tulee aina...
Softer, worse, slower, weaker.
Linnunlaulupuu
26.04.2008 03:55:26 (muokattu 26.04.2008 03:57:39)
Ei ne voi, mutta ei hätää, Iron Maiden, Dio ja Scorpions tulee aina...

Maidenia jaksaisi kuunnella nukahtamattakin, toisin kuin dioa, scorpionsia tai geneeristä 'indie'-nördäilyä.
Alkää tulko suomeen, arcade fire.
KINNIKUN!
Ziggy Bubba
26.04.2008 05:06:42

Mulle tämä bändi ei vielä ainakaan auennut, ehkä tämä ei olekaan niin lähellä GYBEä ja Radioheadia kuin ymmärsin. Jotenkin musa oli turhan pirteää mun makuun - katellaan vuoden parin päästä...
"It's always funny until someone gets hurt. Then it's just hilarious." -Bill Hicks
Ozzyneito
26.04.2008 16:09:48

Mulle tämä bändi ei vielä ainakaan auennut, ehkä tämä ei olekaan niin lähellä GYBEä ja Radioheadia kuin ymmärsin. Jotenkin musa oli turhan pirteää mun makuun - katellaan vuoden parin päästä...

Onhan tämä hirveän kaukana kummastakin. Kannattaa antaa muutama kuuntelu molemmille lätyille enemmän, mitä yleensä indiepoppikselle. Itse en ainakaan kadu sitä siirtoa. Funeralin voisin tituleerata 2000-luvun ehdottomaan parhaimmistoon, ehkä alltimeenkin. Lisäksi kuuntelu kannattaa suorittaa nyt jonain auringonpaisteisena kevätpäivänä ulkosalla liikkuessaan. Varsinkin Funeralin osalta.
"Bach sävelsi musiikkinsa jumalalle. Jos me sävellämme, teemme sen saadaksemme pillua." -Erlend Loe
Zigura
29.04.2008 19:24:31 (muokattu 29.04.2008 19:26:10)
Itse pidän Funeralia vielä enemmän tapauksena...

Olen ihan samaa mieltä. Omaksi onnekseni pääsin kuuntelemaan Funeralia ennen kuin se järjetön hypemopo lähti täysin lapasesta, eikä se päässyt laimentamaan kuuntelukokemusta. Innolla odotan tulevaisuutta Arcade Firen kohdalla. Neon Bible oli ekasta kuuntelukerrasta asti hyvä, mutta se unohtui kovin helposti, toisin kuin Funeral (vaikka puhkikuuntelu onkin siitä paljon syönyt).

Miksei tällaiset HYVÄT bändit voi tulla Suomeen?

Tukholmaan ne hyvät bändit usein tulevat ja sinne pääsee melko pienin kustannuksin niitä katsomaan. Hauskoja reissujakin ovat aina olleet...
- Gee, our bodies are complicated, aren't they, dad?
- You bet. More complicated than the biggest dynamo ever built.
Margarita
29.04.2008 20:25:25
Tukholmaan ne hyvät bändit usein tulevat ja sinne pääsee melko pienin kustannuksin niitä katsomaan. Hauskoja reissujakin ovat aina olleet...

Mun mielestä mm. Fullsteam on viime aikoina tuonut Suomeenkin erittäin hyviä bändejä. Olemme nykyään jopa ajan hermolla: Cocorosie, Dirty Projectors, Gogol Bordello, Yacht, Joanna Newsom... Oikeaan suuntaan ollaan menossa. Toki Arcade Fire olisi hyvä lisäys tuohon listaan.
Zigura
30.04.2008 11:32:35
Mun mielestä mm. Fullsteam on viime aikoina tuonut Suomeenkin erittäin hyviä bändejä. Olemme nykyään jopa ajan hermolla: Cocorosie, Dirty Projectors, Gogol Bordello, Yacht, Joanna Newsom... Oikeaan suuntaan ollaan menossa. Toki Arcade Fire olisi hyvä lisäys tuohon listaan.

Joo, kyllä niitä vaihtehtohelmiä alkaa tännekin valua, mutta yleensä ne tulee noin vuoden myöhässä. Tämä vuosi on ollut kyllä upea poikkeus, kun A Mountain Of One, Kinski ja Rings tuotiin Suomeen. Vielä on tulossa tiukkoja nimiä esimerkiksi Atlas Sound, Boris ja HEALTH. Täytyy kyllä nostaa hattua Remeksen Artemille, kuka on nämä ajankohtaiset nimet tuonut tänne Härmään.
- Gee, our bodies are complicated, aren't they, dad?
- You bet. More complicated than the biggest dynamo ever built.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)