hollstro 28.12.2007 12:12:13 | |
---|
Kyllä kirjoitettu nuotti on aika selkeä ja tarkka matemaatinen kuvaus kappaleesta. Se miten soittaja sen tulkitsee, on toinen juttu. Mun mielestä nuoteilla ei groovea, eli tahdin ja nuotin keston sisällä (siellä kuuluisassa groovetaskussa) liikkumista pysty kuvaamaan. Se on juuri nuotinnoksen suurin ongelma. Jos joku ei tätä usko niin siitä vaan groovaava kappale midillä sekvensseriin niin huomaa miten kappale groovaa. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Riippuu musiikkityylistä. Klassisessa musiikissa (1750-) näin usein onkin, mutta bluesperustaisessa musiikissa (kuten jazz ja rock) näin ei missään tapauksessa ole. Ei myöskään barokkimusiikissa. Näissä tyyleissä nuotinnos on pikemminkin luonnos, josta kappale syntyy soittajien käsissä. Näissä tyyleissä "matemaattinen" rytmiikka on useinmiten* sitä paitsi virhe - soittajien oletetaankin synnyttävän kappaleeseen luontevan ja svengaavan grooven. Tarkoitin lähinnä, että kirjoitettu nuotti on säveltäjän tai sovittajan näkemys asiasta. Tottakai soittaja tulkitsee ja hukkuu siihen teokseen miten itse haluaa. Jos pyrittäisiin täydellisiin nuotteihin, niin ne olisivat melkoisen epäselviä. Tämä lähinnä oli minusta oudosti sanottu. Länsimainen nuottikirjoitus on standardi, sillä esitetään niiden sääntöjen rajoissa mitä on. Näin ainakin olen asian oppinut. Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964. |
M-Juhana 28.12.2007 12:37:40 | |
---|
Mun mielestä nuoteilla ei groovea, eli tahdin ja nuotin keston sisällä (siellä kuuluisassa groovetaskussa) liikkumista pysty kuvaamaan. Se on juuri nuotinnoksen suurin ongelma. Jos joku ei tätä usko niin siitä vaan groovaava kappale midillä sekvensseriin niin huomaa miten kappale groovaa. Olen samaa mieltä. Nimen omaan nuotit on se kirjoitettu versio aiheesta, soittaja/jat sit tunkee sen grooven sinne. Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964. |
ballfish 28.12.2007 13:17:22 | |
---|
Tämä lähinnä oli minusta oudosti sanottu. Länsimainen nuottikirjoitus on standardi, sillä esitetään niiden sääntöjen rajoissa mitä on. Näin ainakin olen asian oppinut. Tarkoitin siis sitä, että jos se "groove"(tai miksi sitä haluaa kutsua) pyritään sinne nuotteihin täsmällisesti kirjoittamaan, niin nuoteista tulee melko monimutkaisia. =) "Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek |
kondensaattori 28.12.2007 13:27:21 | |
---|
Paras "täydellinen" nuotti on äänitiedosto. Jos haluaa sen kirjalliseen muotoon, niin koodia voi tutkia vaikka heksamuodossa. |
M-Juhana 28.12.2007 13:38:08 | |
---|
Tarkoitin siis sitä, että jos se "groove"(tai miksi sitä haluaa kutsua) pyritään sinne nuotteihin täsmällisesti kirjoittamaan, niin nuoteista tulee melko monimutkaisia. =) Joo..got the point...:-) Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964. |