Aihe: Studio ja miksaaja buukattu, lopputulos ei halutunlainen
1 2 3 4 5
Ukko
28.12.2007 10:55:52

Palkatkaa tuottaja joka määrittelee lopputuloksen laadun.
Roberto
28.12.2007 11:01:53 (muokattu 28.12.2007 11:02:40)

Kysymys kuuluukin; miten tämmöisissä asioissa yleensä on menetelty? Kysehän on kuitenkin tietyllä tapaa makuasioista, tosin tässä kohtaa te nauraisitte jos laittaisin nämä kyseiset miksaukset jakoon ja kertoisin paljonko niistä on hintapyynti, mutta niin. Sanokaa jotain :D

Soittaisin ehkä hahmolle ja tiedustelisin onko tää nyt se soviteltu loppusumma vai mitä se meinaa. Tosin jos mitään muuta ei ole sovittu niin hintahan on periaatteessa toi ja teidän ainoa argumentti on se, ettei kama ole käyttökelpoista joten henkilön olis ehkä korrektiuden nimissä syytä viilata hintaansa hieman.

Ehkä yks biisi olis kuitenki ollut parempi testipala, vahinkojen minimoimista ja kaikkee semmosta?

edit: Ukolta hyvä kommentti, te ootte kuitenkin artisteja tässä kohdin :D
d-iivil
28.12.2007 11:36:02
Soittaisin ehkä hahmolle ja tiedustelisin onko tää nyt se soviteltu loppusumma vai mitä se meinaa. Tosin jos mitään muuta ei ole sovittu niin hintahan on periaatteessa toi ja teidän ainoa argumentti on se, ettei kama ole käyttökelpoista joten henkilön olis ehkä korrektiuden nimissä syytä viilata hintaansa hieman.

Ehkä yks biisi olis kuitenki ollut parempi testipala, vahinkojen minimoimista ja kaikkee semmosta?

edit: Ukolta hyvä kommentti, te ootte kuitenkin artisteja tässä kohdin :D

Tuottajakin on ja hänen näkemys on kanssamme samalla linjalla, ei toimi mihinkään suuntaan.

Kai se on vaan maksettava ja palkattava uusi hemmo tiskin taakse hommiin. Vituttaa vaan syytää kohtuullisen suuri summa rahaa luottaen siihen että kyseessä on ammattihemmo joka on vääntänyt nuppeja pari kymmentä vuotta ja sitten asenne on ongelmainen ja lopputulos sen kuuloista ettei studiolla olla jaksettu tehdä muuta kuin nostaa liut keskiasentoon.

Ja älkää käsittäkö väärin, mulla itselläni olis todella selkeä visio mitä ja miten siihen miksaukseen olisi pitänyt vaikuttaa että siinä olisi ollut edes nimellistä ryhtiä, mutta miksaajan halu jakaa omaa näkemystään oli luokkaa "tommonen tappaa grooven, en tee".
Kukkis 77
28.12.2007 11:40:34

Ja älkää käsittäkö väärin, mulla itselläni olis todella selkeä visio mitä ja miten siihen miksaukseen olisi pitänyt vaikuttaa että siinä olisi ollut edes nimellistä ryhtiä, mutta miksaajan halu jakaa omaa näkemystään oli luokkaa "tommonen tappaa grooven, en tee".

Mutta eiks miksaajan pitäs tehdä niinkun asiakas sanoo? "Kenen rahaa syöt sen biisejä miksaat" vai miten se meni..
Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll!
d-iivil
28.12.2007 11:43:52 (muokattu 28.12.2007 11:43:58)
Mutta eiks miksaajan pitäs tehdä niinkun asiakas sanoo? "Kenen rahaa syöt sen biisejä miksaat" vai miten se meni..

Näin minäkin asian näkisin ja juuri tämän takia halusin kysellä että voiko tämmöistä asiaa kenties riitauttaa jollain tapaa?

Olen ennenkin havainnut näiden "gurujen" taholta semmoista pientä asenneongelmaa jos rahoittaja on bändi itse eikä nimeä vielä liialti ole. Käsittämätöntä.
Notefix
28.12.2007 11:47:52 (muokattu 28.12.2007 21:05:31)

Noihan on aina vaikeita juttuja ja tavallaan valitettavan yleisiä. Ja noissa on aina kaksi tarinaa. En tiedä kuka ton on miksannut, mutta todennäköisesti sieltä tulisi erilainen näkemys.

Sinänsä pitkä kokemus ei tietenkään takaa että lopputulos olisi artistin mieleen. Niinkuin sanoit, nämä ovat makuasioita. Siksi on mun mielestä äärimmäisen tärkeää esim. kuunnella miksaajan työnäytteitä sen tyylisestä matskusta jota itse tekee. Nykyään recallit kyllä kuuluvat asiaan ja pientä säätöä tottakai kuuluukin tehdä, mutta jos tyylit ei vaan natsaa niin minkäs teet.

Etukäteen olisi tietysti hyvä myös sopia siitä, miten menetellä jos miksut ei päädy levylle. Sekin on tavallaan aika yleistä, koska monia levyjä miksautetaan ties kenellä jo ihan levy-yhtiöidenkin toimesta. Summa summarum, täyttä hintaa ei kyllä kannata silti maksaa, jos matskua ei käytetä. Kyllä tuosta sopimukseen pitäisi voida päästä.
"Layers of layers of shit!"
Kukkis 77
28.12.2007 12:01:48

Näin minäkin asian näkisin ja juuri tämän takia halusin kysellä että voiko tämmöistä asiaa kenties riitauttaa jollain tapaa?

Tosiaan näin makuasioiden kyseessä ollessa en tiedä kyllä.. Helppoahan olisi jos kyseessä olisi vaikka rikkinäinen kitara, palautus kauppaan ja rahat takaisin.

Mutta luulisin että olisi miksaajankin intresseissä johonkin sopuun päästä, näin pienessä maassa menee maine herkästi. Joskin (kuten Notefix tuossa sanoikin) asiassa lienee myös miksaajan näkemys.

Olen ennenkin havainnut näiden "gurujen" taholta semmoista pientä asenneongelmaa jos rahoittaja on bändi itse eikä nimeä vielä liialti ole. Käsittämätöntä.

Meillä ei onneksi koskaan ole ongelmia ollut miksaajien kanssa, päin vastoin. Hyviä vinkkejä ollaan vain saatu.
Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll!
PwrChordAccent
28.12.2007 12:08:16

Hmm, kieltämättä hieman ihmetyttää, mikäli asiat ovat juuri niin, kuin artistin näkökulmasta olemme kuulleet.
Olitteko itse paikalla miksauksen aikana? Ja miksaaja kuunteli ideoitanne, muttei ottanut niitä huomioon? Outoa.

Joka miksaajalla on tietenkin hieman oma tyyli tehdä asioita, eräänlainen oma soundi kuuluu melko helposti studion /henkilön edellisistä tuotoksista, lähes aina niissä on jokin yhdistävä tekijä.

Olette ilmeisestikin kuunnelleet jotain kyseisen henkilön edellisistä tuotoksista, ja näin ollen päättäneet käyttää hänen palveluitaan? Itse hieman ihmettelen, jos mukananne kerran on ollut tuottaja, eikä edes tuottajan toiveita ole ilmeisesti kuunneltu? Tilanteessa, jossa mukana on ulkopuolinen tuottaja miksaajan lisäksi (ikävän harvinaista), miksaajan tehtäväksi jää lähinnä engineerata tekninen puoli kuntoon, ja tuottaja sanelee soundin, piti yhtye tai miksaaja siitä tai ei.

Olen varma, että jos pohjat ovat äänitetty Sonicilla, ei niistä pitäisi löytyä pahaa sanottavaa, vika on siis jossain muualla. Vaan onko se kummalla puolen pöytää? Onko tuottajalla ollut selkärankaa vaatia soundia haluamakseen?

Nykyään on lähes aina tavaksi muodostunut suorittaa ns. fixmix- sessio erikseen, jossa ilman eri veloitusta korjataan artistia/tuottajaa eniten häiritsevät seikat, jotta molemminpulinen tyytyväisyys taataan, ja asiakas poistuessaan tulee mieluusti uudelleenkin. Tätä itse pidän liiketoiminnan jatkuvuuden kannalta erittäin tärkenänä.

Ihmettelen syvästi, mikäli tätä mahdollisuutta ei teille miksaajan puolelta tarjota. Kysykää ainakin.
Ei se haittaa, setä korjaa...
Mikael
28.12.2007 12:14:17 (muokattu 28.12.2007 12:16:05)

Ikävä ja varmaan kuitenkin ihan yleinen tilanne tuo, että lopputulos ei vastaa odotuksia. Taiteesta kun on kyse niin aina varmasti tulee näkemyseroja ja ristiriitoja. Uskoisin että soittamalla asia ratkeaa ja joknkinmoinen kompromissi löytyy...

Mä oon päätynyt nykyään sellaiseen ehdotukseen, että miksataan ensin yks biisi ja katellaan mitkä on tunnelmat. Jos miksu ei päädy julkaistavaksi, niin asiakas maksaa puolet tehdystä työstä.
Inhimillisyys on hyve.
Esp
28.12.2007 13:14:43

Hankala tilanne, varsinkin jos olette selkeästi miksaajalle ilmaisseet mitä tahdotte. Ymmärrän siinä tilanteessa miksaajaa varsin hyvin, jos bändi tuo pelkät raidat, eikä anna minkäänlaista referenssiä mihin suuntaan pitäisi pyrkiä (been there done that :D) ja sitten ollaan tyytymättömiä kun se ei kuulostanutkaan siltä ja tältä... Jos asiakas on paikalla miksatessa ja hänellä on selkeä näkemys siitä soundista, niin silloin pitäisi vain toteuttaa tämä visio (jos se on mahdollista tietysti, tässä tilanteessa uskoisin näin olleen tuntien missä nuo on äänitetty).

Muistan kyllä itsekin vähän pettyneeni, kun kuulin ensi kertaa omaa bändiäni nimimiksaajan miksaamana, mutta sittemmin olen tajunnut kuinka epärealistisia odotukseni olivat ja levy on erittäin hyvin miksattu siihen nähden miten se on soitettu :P

Kuten aiemmin on mainittu, niin aika yleinen on tämä käytäntö, että ainakin yksi recall tehdään, jos asiakas on tyytymätön lopputulokseen. Itselläni on tapana tehdä juurikin näin, varsinkin jos bändin edustaja ei ole paikalla miksausta tehdessä, koska heidän levystäänhän siinä kuitenkin on kyse...
Täh?!?
Timo JM
28.12.2007 17:28:41

Kysehän on kuitenkin tietyllä tapaa makuasioista, tosin tässä kohtaa te nauraisitte jos laittaisin nämä kyseiset miksaukset jakoon ja kertoisin paljonko niistä on hintapyynti...

Pienet näytteet kyllä kiinnostaisi kovasti ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
sami_sumea
28.12.2007 18:20:38

Pienet näytteet kyllä kiinnostaisi kovasti ;-)

Agreed, jakoon vaan. Voin pistää oman miksaustarjoukseni tulemaan postissa sen jälkeen ;)

...
http://www.adamantiumstudios.com
Säätäjä
29.12.2007 01:03:12
Agreed, jakoon vaan. Voin pistää oman miksaustarjoukseni tulemaan postissa sen jälkeen ;)

...

Jea todellakin, sama täällä!
Paska ihminen ja soittaja. Mun studio
d-iivil
29.12.2007 13:16:13
Kiitoksia hyvistä ja runsaista vastauksista. Vastailen kysymyksiin maanantaina kun pääsen koneelle. On tien päältä kypsää kirjoitella kännykällä :)
d-iivil
29.12.2007 17:24:15
Jospa sitä jotain raapustaisi näin etänäkin vielä.

Elieli, tuottaja meillä oli matkassa lähinnä äänitysvaiheessa ja miksaamisen osalta päätettiin hoitaa homma siten että tuotetaan se itse koska pohjasoundit olivat mielestämme onnistuneita (kiitos Mikko Raidan joka teki hyvää duunia niiden kanssa).

Lähinnä tässä muodostui ongelmaksi miksaajan totaalinen eriävä näkemys lopputuloksen suhteen. Tarkoitan tässä siis todella radikaalia eroa; matsku on kasariheviä ja miksaajan lähestyminen asiaan oli suorastaan "iskelmämäinen". Urhoollisesti hän kyllä teki biiseistä useammankin eri version, mutta kun jo ensimäisestä nähtiin ettei suunta ole lähelläkään oikeata, haluttiin pistää jarrua ja vaihtaa miestä.

Hassua oli myös miten miksaaja suhtautui meihin ja kritiikkiin. Kun sanoimme ettei tämä ole lähelläkään tämän genren tyyiliä, saimme vihaisen vastauksen tyyliin "mä oon tehny tätä niin ja niin monta vuotta ja mä tasan tiedän miten rokkia tehdään". Miksiköhän se ei sitten kuulunut lopputuloksessa...

Tuo mitä joku sanoi että jos matsku ei päädy levylle, maksaa asiakas "puolet" työn summasta, kuulosti mieletäni todella reilulta. Harmi vaan ettei tullut etukäteen sovittua :/

Nyt kun lasku on jo maksettu, niin voinen ens viikolla laittaa klippiä esille, niin saatte vähän kuvaa :)
milcoin
29.12.2007 22:58:16
Mulla taitaa olla vähän eri mielipide kuin useimmilla tässä tapauksessa. Tuottaja, oli se sitten bändi tai joku ulkopuolinen hahmo, on vastuussa siitä miten levy toteutetaan, eikö? Ja ulkopuolisen miksaajan palkkaaminen ei oo mikään putkimies joka tekee tilaustyön asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Se on kyllä sitäkin mutta myös taiteilija omassa duunissaan.

Se on aina ikävä tilanne jos visiot ei kohtaa mutta ne jotka on tehny kauemmin ei välttämättä pelaa koko hommaa yhden kortin varaan. Siis jos epäilystä lopputuloksen suhteen on. Jos itse tuottajan ominaisuudessa miksautan levyn jollain muulla, haluan nimenomaan että miksaaja tuo mukaan uuden näkökulman. Jos suunta on ihan väärä, olen valinnut väärän miksaajan. Mut emmä voi sitä tyyppiä sillon syyttää. Jos työssä on jotain virheitä (napsuja, raitoja mutella tms. teknistä) hommasta voi tietty vaatia rahoja takas.

Ja mitä laskutukseen tulee, en ymmärrä miten julkaisematta jättäminen oikeuttaa jotenkin pienempään korvaukseen. Aikaa menee miksaajalla kuitenkin yhtä paljon. Ja kun suomessa ei saa miksauksesta tai tuotannosta pinnoja niin ois aika ihmeellistä et itse liksastakin joutuis luopumaan. Jotain rotia.

Näytettä kehiin niin tiedetään mistä puhutaan.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
Esp
30.12.2007 01:13:34 (muokattu 30.12.2007 01:14:16)

Mulla taitaa olla vähän eri mielipide kuin useimmilla tässä tapauksessa. Tuottaja, oli se sitten bändi tai joku ulkopuolinen hahmo, on vastuussa siitä miten levy toteutetaan, eikö? Ja ulkopuolisen miksaajan palkkaaminen ei oo mikään putkimies joka tekee tilaustyön asiakkaan vaatimusten mukaisesti. Se on kyllä sitäkin mutta myös taiteilija omassa duunissaan.

Eikö miksaajaankin päde se, että hän voi kuunnella mitä toinen osapuoli sanoo ja sitä kautta hioda omaa osaamistaan? Kuitenkin tämäkin duuni vaatii loputonta opiskelua ja täydellistä soundia ei ole olemassa. Olen samaa mieltä siitä, että miksaaja on myös taiteilija omassa työssään ja hän voi löytää kappaleeseen jotain mitä kukaan muu tuotantotiimissä ole edes kuvitellut siellä olevan. Kuitenkin miksaajankin tulisi kunnioittaa sitä näkemystä mitä artisti hakee. Miksaajilla on kuitenkin omat soundinsa, siitä ei pääse mihinkään, omat tapansa toteuttaa asiat, artistin/tuottajan tulisi tutustua miksaajan aiempaan tuotantoon, että osaa valita juuri sen oikean tyypin vääntämään niitä namiskoja. Olen siis kanssasi samaa mieltä ja osittain eri mieltä, koska asiathan eivät tunnetusti ole mustavalkoisia...

Se on aina ikävä tilanne jos visiot ei kohtaa mutta ne jotka on tehny kauemmin ei välttämättä pelaa koko hommaa yhden kortin varaan. Siis jos epäilystä lopputuloksen suhteen on. Jos itse tuottajan ominaisuudessa miksautan levyn jollain muulla, haluan nimenomaan että miksaaja tuo mukaan uuden näkökulman. Jos suunta on ihan väärä, olen valinnut väärän miksaajan. Mut emmä voi sitä tyyppiä sillon syyttää. Jos työssä on jotain virheitä (napsuja, raitoja mutella tms. teknistä) hommasta voi tietty vaatia rahoja takas.

Totuuden sanoja. Tosin, kuten sanottua, kyllähän se miksaajakin voi saada jotain uutta omaan näkemykseensä artistilta, hedelmällisimmillään tämä johtaa kaikkien osapuolien taholla uusiin innovaatioihin.

Ja mitä laskutukseen tulee, en ymmärrä miten julkaisematta jättäminen oikeuttaa jotenkin pienempään korvaukseen. Aikaa menee miksaajalla kuitenkin yhtä paljon. Ja kun suomessa ei saa miksauksesta tai tuotannosta pinnoja niin ois aika ihmeellistä et itse liksastakin joutuis luopumaan. Jotain rotia.

Totta, eihän se sitä duunimäärää mihinkään poista mitä tuohon ollaan käytetty... tietysti jos miksaaja veloittaa tähtitieteellisiä summia, niin sitten asiakkaallakin on oikeus odottaa poikkeuksellisen hyvää miksausta (ehkäpä myös niitä omia toiveitaan...) ja tässä tilanteessa mahdollisesti niitä omia muutosehdotuksiaan toteutetuksi. Toisaalta, en tiedä olisi minulla pokkaa mennä selittämään CLA:lle, että paskat soundit, en maksa :P

Näytettä kehiin niin tiedetään mistä puhutaan.

Tämä ehkä auttaisi asiaa, niin tietäisi, että onko tuo oikeasti niin suuri ongelma kuin miltä se nyt varmasti tuntuu...

Ainiin... milcoin, koskas oot taas täälläpäin Suomea? Mennään nyt jossain välissä sinne baariin jauhamaan näitä juttuja naamatusten :P
Täh?!?
milcoin
30.12.2007 01:28:20
Ainiin... milcoin, koskas oot taas täälläpäin Suomea? Mennään nyt jossain välissä sinne baariin jauhamaan näitä juttuja naamatusten :P

Uskon että ollaan aika lailla just samoilla linjoilla tässä miksaajan rooli asiassa.

Helmikuussa viimeistään oon taas siellä kannujen kimpussa. Soitellaan.
"Modulaatiot...mä inhoon niitä...kyllä sävellajista toiseen pääsee muullakin tavalla"
milcoin
30.12.2007 01:31:56
Ja ulkopuolisen miksaajan palkkaaminen ei oo mikään putkimies...

Voisit kans opetella kirjottaan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)