Aihe: Mitä opit?
1 2 3 4 5
IiroKoo
27.12.2007 17:24:57
Masennat mua mä en oo todellakaa jaksanu noita asteikkoja harjotella enkä sooloja..

Tarkoitus oli kannustaa... :P

Ajattelet vaikka, että nyt olen parempi kuin tuo pissapäinen elvistelijä ja harjoittelen sen Paranoidin niin, että Tony Iommikin paskoisi housuihinsa. Harjoitusta, harjoitusta.
Rock 'N' Roolll Ain't Noise Pollution, Rock 'N' Roll Ain't Gonna Die.
marge14
27.12.2007 20:31:01
Hoho paskoisi housuihinsa :P Joo no taidan sit huomenna mennä taas hakee jonku kitarakirjan ja sitte opetella niistä taas uusia juttuja. Mistä muuten oot opetellu niitä asteikoita tai niitä?
IJarro
27.12.2007 20:45:31
Hoho paskoisi housuihinsa :P Joo no taidan sit huomenna mennä taas hakee jonku kitarakirjan ja sitte opetella niistä taas uusia juttuja. Mistä muuten oot opetellu niitä asteikoita tai niitä?

Pentatoninen asteikko: oppitunti 1 ja 2 (ensimmäinen ja viimeinen, samassa paketissa)

1 Googleta jostain sormitukset (esim http://www.learn-guitar-online.com/ … mages/PS%20Lesson%2010%20Ex%201.jpg ).

2 Äänitä jonnekin miljoona chorusta 12tahtista bluesia (esim sähköpianon/syntikansekvensseriin)

3 Jammaille päälle. (ensin ihan vaan ylös alas, sit vähän hyppyjä jne)

Sit ku asteikot on sormissa, niitä voi oman kokemuksen7nopeuden/taidon/tyylitajun/soveltamisen kautta käyttää minne vaan.

Ja tossa linkin esimerkissä punanen pallo on mollipiisin perusääni ja sininen duurin perus ääni. Usein molli käy myös duuriin =)
Let's do some living after we die...
IiroKoo
27.12.2007 21:01:31
Mistä muuten oot opetellu niitä asteikoita tai niitä?

Tästä: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=11&t=157651&oo=0

:)
marge14
27.12.2007 21:17:00
Huoh en oo ikinä tajunnu näistä mitään.. kyllä noi tabuista katottuna menee mut esim ku kattoo skaaloja kirjasta nii siinä on ainaki 100 eri palloa ja siel kirjaimet nii mistä hemmetistä tiiän mitkä niistä palloista pitäs soittaa ku kerta tuskin niitä kaikkia soitetaan..
ankkiz
27.12.2007 21:33:14 (muokattu 27.12.2007 21:45:39)

Huoh en oo ikinä tajunnu näistä mitään.. kyllä noi tabuista katottuna menee mut esim ku kattoo skaaloja kirjasta nii siinä on ainaki 100 eri palloa ja siel kirjaimet nii mistä hemmetistä tiiän mitkä niistä palloista pitäs soittaa ku kerta tuskin niitä kaikkia soitetaan..

Kai tiedät, että samannimiset sävelet (Täysin identtiset sävelet, tai oktaavikerrannaiset) löytyvät monesta paikkaa otelaudalta?

Elikkä sieltä "kirjaimista" valitset aina järjestyksessä yhden kutakin, ja kun erilaiset "kirjaimet" loppuu, niin päädytään uuteen oktaaviin.
Palikkaesimerkki:
1a 1b 1c 1d 1e 1f
2a 2b 2c 2d 2e 2f
3a 3b 3c 3d 3e 3f jne

EDIT: Editoitu pari kertaa helpostiymmärrettävämpään muotoon
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle kakkoskitara/basso! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle sielus! (ks. SAATANA)
ankkiz
27.12.2007 21:36:00 (muokattu 27.12.2007 21:36:20)

tyhjää.
Myy mulle kitaravahvistin! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle kakkoskitara/basso! (ks. Tori-ilmoitukseni) Myy mulle sielus! (ks. SAATANA)
marge14
27.12.2007 21:44:41
Tiedän sen että on monessa paikkaa sama kirjain. Nyt opin noista tabuista mitä iiro oli laittanu nii ne ulkoo oliko niitä nyt 4 semmosta nii onko ne niitä asteikkoja?
marge14
27.12.2007 21:45:14
|-------------------------------5--8---------------|
|-------------------------5--8---------------------|
|-------------------5--7---------------------------|
|-------------5--7---------------------------------|
|-------5--7---------------------------------------|
|-5--8---------------------------------------------| esim toi?
lindo
27.12.2007 21:47:28
Itse soittanut 5kk, Back In Blackin soolo menee 3/4 nopeudella, harjoteltuani saan sen kyllä menemään kunnolla. Pentatoniset asteikot jotenkuten, voimasoinnut, Paranoidin soolo menee kokonaan, vaikken pidäkään Black Sabbathista (enkä muistakaan, paitsi AC/DC:stä). Alternate ja tremolo (olikohan se se, missä yhtä nuottia vastaan soitetaa kolme...?) picking onnistuu, bendit, vibratot, ja molemmat yhtäaikaa, slidet, hammeronit ja pulloffit. Demppaus. Komppaus.

Olikohan niitä vielä...

Pistäkkö oikein näytettä esille kun noin itteäs kehut! Haluisin meinaan mielenkiinnosta kulla miltä kuulostaa 5kk kitaraa soittaneelta moiset vedot.
Rok rok
marge14
27.12.2007 22:02:34
Huhhuh tää on ihan sekavaa.. Onkoha tää ny iha sopivaa mulle.. mul on välil vähän vaikeeta katos ymmärtää mitä luen nii voi tulla vaikeeta tästä..
IJarro
27.12.2007 22:11:17 (muokattu 27.12.2007 22:12:32)
Huhhuh tää on ihan sekavaa.. Onkoha tää ny iha sopivaa mulle.. mul on välil vähän vaikeeta katos ymmärtää mitä luen nii voi tulla vaikeeta tästä..

Hepreaahan kaikki teoria alottelijoille on. Fiksuinta ois hankkia joku "opettaja" (eli ei välttämättä oikee vaan vaikka joku vähän kokeneempi kaveri) jolle voi heittää ne tyhmät kysymykset ja jolta saada ne maalaisjärjellä varustetut vastaukset. Netti on hyvä, ope paras.

EDIT: en siis sano kenenkään juttuja/kysymyksiä tyhmiks vaan että yleensä jos alottelija haluu jotain oppia, sen on kysyttävä pari tyhmää kysymystä ja saatava niihin selvät vastaukset ilman sivistyssanoja ja musiikkitermejä.
IiroKoo
28.12.2007 13:06:56
Pistäkkö oikein näytettä esille kun noin itteäs kehut! Haluisin meinaan mielenkiinnosta kulla miltä kuulostaa 5kk kitaraa soittaneelta moiset vedot.

Pistän, kun kerkeän ;)
marge14
28.12.2007 21:38:10
Ajattelin ruveta treenaamaan tai alotin jo ton american idiot biisin se ei oo kovin vaikee eikä soolokaa näytä mahottomalta :P
foetor ex ore
29.12.2007 14:16:10
No, mitäs tässä... Ei kummempia, kiitos kysymästä!
Lennu
29.12.2007 15:26:48

Soolojen treenaamiseen löytyy myös taustoja netistä. Ei tarvii ite äänitellä, varsinkaan jos se homma ei (ainakaan alussa) paljoa napostele. Vaikka täältä: http://www.guitarbackingtrack.com/
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
lindo
29.12.2007 15:35:14 (muokattu 29.12.2007 15:35:55)
eikä soolokaa näytä mahottomalta :P

Kokeilkaa seuraavaksi treenata biisejä korvakuulolta. Tuo American Idiot -biisi on esim. niin simppeli että varmaan onnistuu. Vaikeinta siinä on muistaa missä järjestyksessä ne intro/a-osan soinnut kulkee.

Korvakuulolta soittamisessa oppii paljon juttuja mitä ei lapuista soittamalla opi. Kokemusta meinaan on. Tyypien jotka on opetellut soittamaan pelkästään lapuista on vaikeaa alkaa vaan pokkana soittamaan ihan helppoa ja tuttuakin biisiä, koska ne ei vaan yksinkertaisesti tajua mistä se ns. menee, kun ei ole niitä lappuja edessä.

Esim. bänditoiminnassa korvakuulolta soittaminen on hyvä taito olla olemassa.

Itse pystyn jo soittamaan ilman treenaamista biisejä jotka ovat tuttuja mutten ole koskaan aikaisemmin soittanut. Sen vaan tietää mikä on seuraava sointu, koska se kuulostaa siltä.
Rok rok
IJarro
29.12.2007 22:02:50 (muokattu 29.12.2007 22:03:10)
Esim. bänditoiminnassa korvakuulolta soittaminen on hyvä taito olla olemassa.

Itse pystyn jo soittamaan ilman treenaamista biisejä jotka ovat tuttuja mutten ole koskaan aikaisemmin soittanut. Sen vaan tietää mikä on seuraava sointu, koska se kuulostaa siltä.

Mä ainakin mieluummin käytän lukuisat reenitunnit sävelkorvan ja korvakuulon reenaamiseen ku ulkoaopetteluun. Pääsee paljon helpommalla ku ei tarvii opetella ulkoa mitään (paitsi sanat tietty...)

"C, sitten F, öö, G, sit tais olla E7 , ei ei ku C joo, se se oli, ootas, meen alusta uusiks..." -ei oo mun juttu, joku tykkää...
Chainmusic
12.01.2008 17:26:40
Olen soittanut vuoden akustista ilman minkäänlaisia säännöllisiä treenailuja.

Nyt olen soittanut melkein kuukauden omalla sähkökitaralla, aiemmin olen soitellut kaverin skeballa.
Vuoden aikana olen oppinut perus-sointuja, muutamia barre-sointuja, muutamia skaaloja ja plektratekniikoita.
Aluksi harjoittelin Black Sabbathin ja System of a downin biisejä.
Sitten tuli kuvioihin Sentenced, Bodom ja Iron Maiden...

Pitäisi alkaa opiskella enemmän teoriaa ja sen sellaista.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)