Aihe: Beatlebassoa on kiva soittaa
1
elampen
19.12.2007 23:17:43

Ei mulla oikeastaan muuta asiaa ole kuin avautua siitä, kuinka iloinen olen Epiphone Viola -basson hankinnasta ja sileistä kielistä. Tätä bassoa on niin älyttömän helppo ja kiva soittaa. Squire Jazz-basson kanssa rehkiessä ei tullut koskaan mieleenkään, että kahdestoista nauha ja puolibarré sopivat oikein hyvin basistillekin. Ja kun älysin vielä tökätä plugin toisen pään vanhaan putkivahvistimeen trankku-Ibanezin sijasta, äänestä tuli todella pyöreä. Treenikämpällä volyymi on kolmosella, joten kasvunvaraa on.
Kyllä elämä on ihmisen parasta aikaa.
Tuokko
20.12.2007 08:17:47
Hieno juttu, että hommat toimii!

Hyvää joulua!
2randpo
20.12.2007 11:53:49 (muokattu 20.12.2007 12:07:43)

Ei mulla oikeastaan muuta asiaa ole kuin avautua siitä, kuinka iloinen olen Epiphone Viola -basson hankinnasta ja sileistä kielistä. Tätä bassoa on niin älyttömän helppo ja kiva soittaa. Squire Jazz-basson kanssa rehkiessä ei tullut koskaan mieleenkään, että kahdestoista nauha ja puolibarré sopivat oikein hyvin basistillekin. Ja kun älysin vielä tökätä plugin toisen pään vanhaan putkivahvistimeen trankku-Ibanezin sijasta, äänestä tuli todella pyöreä. Treenikämpällä volyymi on kolmosella, joten kasvunvaraa on.

Katos vaan, en tiennytkään että soitat bassoa. Istuttiin nimittäin aikoinaan samoilla luennoilla (esim. Sollamo). Olen itsekin miettinyt, että hommaisko tuollaisen Macca-beisin. Uskon, että on tosi hyvä soittaa tuo, mutta ei taida tähän mun yhden miehen (tällä hetkellä) viritelmiin sopia soundillisesti kun äänittelen lähinnä tollasta David Bowie/Lou Reed vaikutteista juttua, toki bluesia myös. Mistä muuten ostit tuon basson?

Edit.: Raija muuten viittasi yhteen lehtikirjoitukseesi jäähyväisluennollaan (ellet tiennyt).
elampen
20.12.2007 12:31:03

En ole "oikea" basisti vaan alun perin kosketinsoittaja, mutta teatteriryhmämme bändin jäsenet ovat kovia matkustelemaan ja yhtäkkiä bändi oli vailla basistia.

Ostin basson käytettynä melko edullisesti, alun perin soitin oli kai Thomannilta hankittu. Tietysti piti kysyä, miksi joku luopuu näin kauniista ja miellyttävästä soittimesta. Sille ei vain kuulemma ollut kitaristille käyttöä. En juurikaan osaa arvioida kielisoittimien komponenttien ja työn laatua, mutta mitään vikaa en ole tästä löytänyt.

Bassossa oli hieman hapettuneet karheat alkuperäiskielet, joten päätin vaihtaa ne uusiin ja sileämpiin. Oikean paksuisten ja pituisten kielten löytäminen ei sitten ollutkaan aivan helppoa. Millbrookissa soviteltiin useita, ei toiminut. Kitarapajastakaan ei löytynyt. Lopulta Custom Shopista Meritullinkadulta löytyi täyssileät kielet. On siinä ja siinä, onko niiden saundi hiukan liiankin pehmeä, mutta sormille ne ovat todella ystävälliset.

Vai viittasi Sollamo kirjoitukseeni, se on kyllä kunnia. Sollamo oli hieno tyyppi. Mikäli yhtään muistat missä yhteydessä ja millaiseen kirjoitukseen, laitatko pikaviestin.
Värinä
20.12.2007 12:35:40
Onkos tuo Epin Violabasso nyt sitten ontto alkuperäisen tapaan? Tuollainen on itselläkin aina välillä käynyt mielessä...
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
2randpo
20.12.2007 12:37:35

Vai viittasi Sollamo kirjoitukseeni, se on kyllä kunnia. Sollamo oli hieno tyyppi. Mikäli yhtään muistat missä yhteydessä ja millaiseen kirjoitukseen, laitatko pikaviestin.

Jep, kerron jossakin vaiheessa, vähän kiire tällä hetkellä...
elampen
20.12.2007 12:50:07

Onkos tuo Epin Violabasso nyt sitten ontto alkuperäisen tapaan? Tuollainen on itselläkin aina välillä käynyt mielessä...

En ole aivan varma onko ontto tai puoliontto mutta käsittääkseni on. Googlettamalla "epiphone viola bass hollow" tuli tällaisia hakutuloksia:

"It is small and semi hollowed bodied"
"It is a very durable bass for a hollowed bodied instrument"
"Hollow laminated body"
"Floating bridge, some reviews say it has a center block in the hollow body, but I don't believe so."
"Body Type_Hollow-body"
"The Viola is an instantly recognisable bass with a rich and woody tone produced by it's hollow bodied construction"

Ja Epiphonen sivuilta:

"Mod looks and warm, bass tone come altogether from its hollow laminated Maple body (...)"
weelie
20.12.2007 12:58:13 (muokattu 20.12.2007 13:13:22)
Ja mua kiinnostaisi tietää onko tuo Viola aivan sama kuin Thomannin BeatBass, jota olen kokeillut (ja jopa harkinnut ostavani). BeatBassia joku soitteloo youtubessakin, ja olen kuullut kehuja yhdeltä irlantilaiselta moisen omistajalta. Mielestäni F-musicissa testaamani reilun 600€:n Höfner ei tuntunut paremmalta kuin halpis-Benton. Mutta mä olenkin mä. Ja Bentonissa oli väärän sorttiset kielet.

Hiotuilla kielillähän tuota pitäisi soittaman, niinku biitlesit sillon aikoinaan. Jossain rokimmissa paloissahan hän laittoi vaahtomuovia kielten alle lähelle tallaa... tuleeko siitä sitten tylympi saundi? No plekulla taisi noissa tapauksissa myös soittaa, sormien sijaan, ja kaiketi muutenkin yleensä, tiedä häntä.

Mutta kielistä: Mitäs merkkiä/paksuutta sen sitten lopulta piti oleman että sopi? Oletan että Pyramid kun kerran CustomSoundsista...

http://www.thomann.de/fi/pyramid_black_tape_nylon_bass_set_648.htm
http://www.thomann.de/fi/pyramid_gold_flatwound.htm
http://www.thomann.de/fi/hoefner_h1133_beatlebasssaiten.htm
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Penasol
20.12.2007 16:51:03

Hiotuilla kielillähän tuota pitäisi soittaman, niinku biitlesit sillon aikoinaan. Jossain rokimmissa paloissahan hän laittoi vaahtomuovia kielten alle lähelle tallaa... tuleeko siitä sitten tylympi saundi?

Onko tämä verrattavissa siihen, että Stratoa pitää soittaa hampailla sekä polttaa se, kuten Jimi aikoinaan?
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
rUSTED
20.12.2007 17:31:18
Onko tämä verrattavissa siihen, että Stratoa pitää soittaa hampailla sekä polttaa se, kuten Jimi aikoinaan?

Ehkä ennemminki siihen, että ku biitlesistä se soundi on tutuks tullu ja sitä haetaan, niin sileät kielet sitä soundia tuo?
Siderocks
20.12.2007 17:51:48

No plekulla taisi noissa tapauksissa myös soittaa, sormien sijaan, ja kaiketi muutenkin yleensä, tiedä häntä.

Eikös se Macca soitellut peukulla?
elampen
20.12.2007 19:03:59

Mutta kielistä: Mitäs merkkiä/paksuutta sen sitten lopulta piti oleman että sopi? Oletan että Pyramid kun kerran CustomSoundsista...

Pyramid Bass Gold lukee kuitissa. Paksuutta en muista mutta eivät ainakaan paksuimmasta päästä ole. Kovin paksut kielet eivät Violan peräkappaleen loviin mahdu, enkä halunnut ryhtyä lovia viilaamaan, kuten Millbrookissa neuvoivat tekemään.
Penasol
20.12.2007 19:16:54

Ehkä ennemminki siihen, että ku biitlesistä se soundi on tutuks tullu ja sitä haetaan, niin sileät kielet sitä soundia tuo?

Jos näin, niin sitten tietysti. Tosin ei tuolla minusta Beatles -tyyppistä soundia peräänkuulutettu missään viestissä. Ehk' en jotenkin huomannut.
Jympsis jömpsis, passova soitan. "On siis helppo ja kevyt painaa koodit nuottiin"
weelie
20.12.2007 22:08:40 (muokattu 20.12.2007 22:11:03)
Jos näin, niin sitten tietysti. Tosin ei tuolla minusta Beatles -tyyppistä soundia peräänkuulutettu missään viestissä. Ehk' en jotenkin huomannut.

Tuohan basso nyt vain on kuuluisa juuri tuosta tumppusaundista. HB-merkkisessä oli hiomattomat kielet, ja ihan ok se oli mielestäni, mutta eihän tuosta silti mitään modernisti jytisevää rockbassosaundia saanut! Ja tuo viestini lause, johon viittasit oli toisaalta vain sellainen heitto, jolla oli tavallaan tarkoitus tukea ketjun aloittajan kielivalintaa (Beatlesit soittivat Pyramideilla, ja CustomSounds myy niitä).
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Penasol
21.12.2007 11:23:03

Tuohan basso nyt vain on kuuluisa juuri tuosta tumppusaundista. HB-merkkisessä oli hiomattomat kielet, ja ihan ok se oli mielestäni, mutta eihän tuosta silti mitään modernisti jytisevää rockbassosaundia saanut! Ja tuo viestini lause, johon viittasit oli toisaalta vain sellainen heitto, jolla oli tavallaan tarkoitus tukea ketjun aloittajan kielivalintaa (Beatlesit soittivat Pyramideilla, ja CustomSounds myy niitä).

Näinhän se taitaa olla. Jostain syystä vain en oikein sulata sellaista, että "pitää" käyttää soitinta samalla tavalla kuin joku muu vuosikymmeniä sitten.

Pahoittelen off-topicia.

Hiotut kielet pitäisi ehken itsekin hommata, pirulaiset ovat vain niin kalliita, eikä voi tietää tykkäisikö soundista.
Kailis
23.12.2007 17:04:56

Tunnen Washington D.C:stä keräilijän jolla on mm. -60 luvun Höfner viulubasso. Lisäksi -50 luvun Presicion ym. ym.....Tykkään itse Beatlesin bassosoundista. Vaatii kyllä sitten Maccan tapaisen virtuoosin että saa sen kuulostamaan hyvältä. Tömps ja tumps.
Kailis
23.12.2007 17:40:28

L.Ruoska
23.12.2007 19:06:06

hommata, pirulaiset ovat vain niin kalliita, eikä voi tietää tykkäisikö soundista.
Et tykkäisi, mutta ne on mahtavat soittaa =D Mä pidin joskus mun Soundgearissa semmosia LaBellan peilisileitä flättejä, aivan sairrrraan mukavat sormille ja tuntuu tosiaan kuun viistelisi voideltua peiliä..siis ei juur mitään kitkaa. Ikävä kyllä se soundi on vähän munaton, toimis taatusti paremmin jossain reggae-jutussa kun väkivaltamusiikissa.

Parasta overall mitä tiedän (kun puhutaan bassonkielistä) on Elixirin kielet, niissä on paljon sitä samanlaista liukua ja pehmeyttä sormille kun flateissä, mutta tuhti rokkisoundi.
I know!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)