Aihe: Vst efekteistä ja täydellisestä kitarasoundista.
1 2
Fuckbarbie
25.12.2007 20:29:48
Anteeksi tämä topiikkien määrä.
Tilanteeni on tälläkertaa tällainen:

Eli tosiaan vähän Rotten Sound tyyppistä krintkorea soittelen.
Olen selaillut internetin ihmeellistä mailmaa ja etsinyt kaiken mailman vst säröjä jotta saisin soundista hienon. Parhain mitä olen löytänyt on kuiten "saro" niminen. Tässähän ei ole mitään vikaa mutta soundi on hieman munaton ja saan sillä kohtuullisen hienon soundin lisäksi järkyttävät kohinat. Toki näitä voi jotenkin leikata pois? Mutta miten ihmeessä, sitä en tiedä.
Sama juttu jos nauhoitan engl fireballiani ihan mikillä. Kauheat kohinat, tämä johtuu toki vahvistimesta. Miten voin leikata niitä pois? Ja muutenkin, onko pelkillä VST soundeilla mahdollista saada täysin käypää soundia aikaan? Jos on, niin millä?
vanaha kettu
25.12.2007 22:59:21
Kohinaa aiheuttavat monet tekijät:

Kitara/vahvistin -yhdistelmä

Mikrofoni: huonot mikit aiheuttavat paljon kohinaa, joka äänityksen äänenvoimakkuutta nostaessa tulee ilkeästi esiin.

Äänikortti: sama juttu kuin mikin kanssa.

Etsi ilmainen EQ-efekti (taajuuskorjain) netistä ja kokeile sillä leikata kohisevia taajuuksia pois. Rankan käden equtus kyllä huonontaa äänenlaatua huomattavasti, joten suosittelen hankkimaan ainakin paremman äänikortin ja/tai mikin.
Fuckbarbie
25.12.2007 23:49:23
Kohinaa aiheuttavat monet tekijät:

Äänikortin pitäisi olla ihan kunnollinen, kyseessä on emu 4040. Se että tuotan VST:llä säröä saa aikaan kohinat.
Mikki shuren 57, ja kohina ei lisäänny mikissä, se on vahvistimessa jo suuri.
Torniojaws
26.12.2007 01:15:16 (muokattu 26.12.2007 12:43:13)

Ja muutenkin, onko pelkillä VST soundeilla mahdollista saada täysin käypää soundia aikaan? Jos on, niin millä?

Voi, niitähän on vaikka mihin lähtöön. Itse kuitenkin lähtisin Wagner + CurveEQ + SIR -suuntaan. (E: niin ja lisäksihän löytyy mm. Revalver, Amplitube, Guitar Rig, SimulAnalog/Guitar Suite, Dirthead, jne.)

Tässä kaksi pätkää demobiiseistä, jotka vastikään nauhoitin uudelleen pelkillä VST-instrumenteilla kitaroissa:

http://koti.mbnet.fi/juhau/vortech-sample1.mp3
http://koti.mbnet.fi/juhau/vortech-sample2.mp3

Shadow Shapesissä (sample1) on kaksi komppiraitaa, joista toinen menee Wagnerin läpi suoraan SIRiin, jossa muistaakseni marsun G75-elementeillä oleva kaappi-impulssi ja oikean kanavan kitara menee Dirtheadin (Engl Fireball-mallinnin) läpi ilman sen omaa impulssia SIRiin, jossa on käytössä tuntemattoman kaapin V30-elementti-impulssi suoraan keskeltä kartiota.

Retributionissa (sample2) on kaksi komppiraitaa Wagner-etuastemallintimen läpi CurveEQ:hun, jossa käytössä Mesa Dual Rectifierin EQ-spektrimalli (Sneap-forumilta) ja siitä lopulta signaali SIRiin, jossa on Mesa Rectifier 4x12" Oversized-impulssi vasemmassa kanavassa keskeltä kartiota ja oikeassa kanavassa vähän reunempaa kartiosta.

Itse DI-kitarat nauhoitin Schecter 007 Blackjack -> RME Fireface 400 DI-sisääntulo -> DAW

Oikeita vahvistimia ei siis ole käytössä noissa kahdessa demossa. Siinä hieman suuntaa minkälaista esimerkiksi voi saada aikaan. Hyvältähän ne kuulostavat, mutta kieltämättä niissä puuttuu se jokin pieni mikä oikeasti mikitetyissä vahvistimissa sitten on. Mutta enemmän kuin riittävän lähelle pääsee demotuksiin.

ja saan sillä kohtuullisen hienon soundin lisäksi järkyttävät kohinat.

Laske säröä oikein reippaasti. Rähinä ja jytinä kitaroihin tulee oikein miksatusta bassosta. Kitaroihin haet vain mukavan kuuloisen keskialuesoundin pienellä gainilla yksittäisissä raidoissa, niin rähinä tulee kuin itsestään.

Mutta mitä DI-kitaroihin tulee, niin laadukas DI-laite on erittäin tärkeää. Itse en ollut uskoa muutosta soundissa kun päivitin M-Audio Audiophilestä tuohon Firefaceen, jossa on erittäin laadukkaat DI-sisääntulot. Kaikki pohjakohinat sun muut yksinkertaisesti katosivat.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Torniojaws
26.12.2007 01:33:12

Tässä vielä malliksi Retributionin basso (matala + särö summattuna) ja kitarat yksittäisinä raitoina

http://koti.mbnet.fi/juhau/retri/retribass.mp3
http://koti.mbnet.fi/juhau/retri/retri-k1.mp3
http://koti.mbnet.fi/juhau/retri/retri-k2.mp3
Torniojaws
26.12.2007 12:30:24 (muokattu 26.12.2007 12:30:59)

Mikäs tää Wagner on? En ole ennen kuullutkaan.

Yhden GearSlutz-forumin jäsenen tekemä ilmainen etuasteplugari:

http://www.gearslutz.com/board/musi … e-tube-guitar-preamp-nick-crow.html
WanhaWetäjä
26.12.2007 13:43:13 (muokattu 26.12.2007 13:46:42)

Mutta mitä DI-kitaroihin tulee, niin laadukas DI-laite on tärkeää. Itse en ollut uskoa muutosta soundissa kun päivitin M-Audio Audiophilestä tuohon Firefaceen, jossa on erittäin laadukkaat DI-sisääntulot. Kaikki pohjakohinat sun muut yksinkertaisesti katosivat.

Joo...mulla on Logicissa sen oma GuitarPro tms VST, mutta ei sitä voi oikeen käyttää kun ei oo mitään DI-boxia, järkyttävät kohinat, varsinkin säröosastolla.Veti sitten suoraan äänikorttiin(RME HSDP 9632)tai Behkun pikkumikserin kautta...no siitä vasta kohinat irtoo,HOHO!Eli kitaran ja koneen/äänikortin välissä oleva sälä tosiaankin on oleellisen tärkeä kun noista VST-jutuista on kyse.

Suunnitelmissa olis saada toi Fireface 800 joskus hommattua, ihan vaan että sais laadukkaita sisäänmenoja vähän kaikkeen äänittelyyn, sitten vois kokeilla noita Logicin VST-osastoja,löytyy myös bassomallinnus, toisaalta esmes Podilla ja Logicin hiton hyvillä efekteillä saundin teko on helppoo...mutta ei aina jaksais tota Podiakaan kaivaa keikan jäljiltä, oishan se mukavaa kun ois suht toimiva VST-kitara/basso-osasto aina soittovalmiina.
Niq
27.12.2007 09:46:54

Joo...mulla on Logicissa sen oma GuitarPro tms VST, mutta ei sitä voi oikeen käyttää kun ei oo mitään DI-boxia, järkyttävät kohinat, varsinkin säröosastolla.Veti sitten suoraan äänikorttiin(RME HSDP 9632)tai Behkun pikkumikserin kautta...

Siis nyt vaikuttaa siltä että sä et vaan osaa? Mä kun olen laittanut kitaraa kiinni suoraan RME Digiin ja soitellut, niin ei kohinasta ole tietoakaan. Eikä nuo behringerin pikkumiksut oo mulle mitään häiritsevää kohinaa tehneet. Mikäs kitara sulla on, joku yksikelaisilla mikeillä varustettu halpis? Gainia kenties väärässä kohdassa?

Veikkaanpa että ei auta vaihto firefaceen kyllä tippaakaan, vika on varmasti jossain muualla.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Sir Zephyr
30.12.2007 16:13:38
Torniojawssilla näyttäisi olevan mukavasti tietoa aiheesta.. Itse olen pitkään vetäny melko perus guitarsuite meiningeillä: sd1 - JCM900 - ElectricQ - Noisegate.
Saundi on ihan ok, mutta jotain siitä puuttu.

Testailin tuota wagneria, joka on sinänsä simppeli, muttei yksinään toimi kovin kummosesti. En täysin ymmärtänyt tuon super impulse reverbin toimintaa. Vaatiiko se siis jotkut etukäteen nauhotetut näytteet toimiakseen? Ja jos vaatii niin mistähän niitä mahtaisi löytää?

Toisena jäi ihmetyttämään nämä kaappimallinnukset. Simuloitko noita edellämainittuja kaappeja SIRin tai ultracurven taajuusvasteilla/sampleilla? Itsellä ei ole toistaiseksi ollut käytössä mitään cabinet simulatoria. Tuota revalveria en onnistunut mistään löytämään.. Yleisestikkin kiinnostaisi tietää, mikä mahtaisi olla laadukkain ilmainen kaappimallinnusplugari.

Eli hieman kattavempia ohjeita/linkkejä kaipailisin vielä asian tiimoilta..

Kiitokset vastauksista jo etukäteen.
Sir Zephyr
30.12.2007 17:04:23
No nyt löysin tuolta noisevaultista ainakin jokusen impulssin ja ihan komealta saundaa, mutta latenssia tahtoo tulla.. Koneesta eikä äänikortista se ei pitäsi olla kiinni. Oletko itse saanut tuon toimimaan realiajassa, vai lisäätkö vasta jälkikäteen tuon päälle?

Tässä vielä linkki, jos muut sattuvat tarvitsemaan:

http://noisevault.com/nv/index.php? … id=29&func=selectcat&cat=18
Torniojaws
30.12.2007 17:18:05 (muokattu 30.12.2007 17:20:20)

Joo, reaaliajassa et SIR:llä voi soittaa impulssin kanssa. Siinä on tarkoituksella 1024 samplen kiinteä latenssi syystä tai toisesta. Itse nauhoitan ilman impulssia pelkällä Wagnerin etuastesurinalla ja sitten nauhoituksen loputtua aktivoin SIRin.

Toinen tapa on käyttää jotain toista, reaaliaikaiseen soittoon tarkoitettua plugaria. Esim. ilmainen Dirthead (Engl Fireball-simu) on kätevä siihen. http://www.ndzeit.org/guitar/dirthead.html

E:
Näköjään Dirtheadikin päivittynyt. Jokohan kanavabugi on korjattu, jossa kanava-asetus resetoituu kun projektin lataa uudelleen ja jumii Asiota aika pahasti.

E2:
Jeps,

- bugfix: channel selection wasn't restored properly
WanhaWetäjä
30.12.2007 22:28:55

Siis nyt vaikuttaa siltä että sä et vaan osaa? Mä kun olen laittanut kitaraa kiinni suoraan RME Digiin ja soitellut, niin ei kohinasta ole tietoakaan. Eikä nuo behringerin pikkumiksut oo mulle mitään häiritsevää kohinaa tehneet. Mikäs kitara sulla on, joku yksikelaisilla mikeillä varustettu halpis? Gainia kenties väärässä kohdassa?

Veikkaanpa että ei auta vaihto firefaceen kyllä tippaakaan, vika on varmasti jossain muualla.

Jaa, voi olla...

Mulla on vasuri Strato,ameriikan malli perusmikeillä, eli ei se singnaali lie kovin voimakas ole?Mä oon koittanut kaikki mahdolliset variaatiot noista gaineista ja mastereista, siis Behkusta....

Suoraan äänikorttiin kun vetäsee niin tuo Logicin VST-kitaramallinnus toimii ihan ok...mutta häiriöö on silti LIIKAA että sillä vois/kannattais oikeesti vetää, tuo POD kuin toimii lähes plug&play-tyyliin, ei tarvi kauheesti säätää.
Ja saundit on perushyvät aina.

Mutta silti vähän ns wi.. eiku sylettää että on kallis(no ei enää oo kovin kallis) ohjelma eikä sen kaikki ominaisuudet kuitenkaan toimi?

Sehän ois hiton hienoo kun ois vaan .....piuha>kitara>Logic>hyvä, häiriötön SAUNDI!
migreeni
31.12.2007 10:36:11

Suosittelen Wagneria GH-impulssien kera taikka sitten Revalveria. Pelkällä VST:llä saa yllättävänkin rankat saundit mikäli tietää mitä etsiä.
migreeni
31.12.2007 10:49:46

Itse en ollut uskoa muutosta soundissa kun päivitin M-Audio Audiophilestä tuohon Firefaceen, jossa on erittäin laadukkaat DI-sisääntulot. Kaikki pohjakohinat sun muut yksinkertaisesti katosivat.

Offtop..
Ajaako tuo Fireface muuten saman asian kuin Firepod? Vai mitä se tekee :D Oma tietämättömyys oikeen nolottaa joskus..
PIM
31.12.2007 12:11:34

Mulla on vasuri Strato,ameriikan malli perusmikeillä, eli ei se singnaali lie kovin voimakas ole?Mä oon koittanut kaikki mahdolliset variaatiot noista gaineista ja mastereista, siis Behkusta....

Jos haluat eroon suhinoista ja lopullisesti niin hanki Variax. Aivan ehdoton kepakko (koti)studiohommissa muutenkin kuin tuon häiriöttömyyden suhteen.
Torniojaws
31.12.2007 14:15:29

Suosittelen Wagneria GH-impulssien kera taikka sitten Revalveria.

Muille: jossa tuo GH siis tarkoittaa GuitarHackiä, yksi käyttäjä tuolla Sneapin forumilla.

Offtop..
Ajaako tuo Fireface muuten saman asian kuin Firepod? Vai mitä se tekee :D Oma tietämättömyys oikeen nolottaa joskus..

Samaan asian ajaa. Molemmat ovat firewire-interfaceja.
Daunt
31.12.2007 14:36:14
Joo, reaaliajassa et SIR:llä voi soittaa impulssin kanssa. Siinä on tarkoituksella 1024 samplen kiinteä latenssi syystä tai toisesta. Itse nauhoitan ilman impulssia pelkällä Wagnerin etuastesurinalla ja sitten nauhoituksen loputtua aktivoin SIRin.

Voxengo Boogex toimii hienosti reaaliajassa. Muistaakseni ;)
Sir Zephyr
31.12.2007 18:52:18
Olisiko teillä heittää mitään linkki tohon guitarhackiin? Itse kun en kirjautumatta tahtonut löytää oikeen minkäänmoista searchia tuolta sneapin foorumilta. Topikkeja on kuitenkin niin runsaasti, ettei jaksaisi kaivamaankaan alkaa...

Toi muuten kummasti ulottuvuutta tuohon sd1 - jcm900 settiinkin tuo SIR..
Sir Zephyr
31.12.2007 19:01:00
Voxengo boogexista en itse tykkää sitten ollenkaan.. Kuinka olette muuten bassopuolen hoitaneet? Oma bassoni kun on ollut pari kuukautta lainassa, niin olen vääntänyt bassoraidat vimeaikoina midinä kaavalla: 4front bass module - Rednef twin (GS) - ElectricQ. Saundi luokkaa välttävä, mutta eipä tuohon bassopuoleen muutenkaan ole tultua vielä sen enempää perehdyttyä.

Minkälaisella setupilla olette siis ihan oikean basson saundia rakentaneet?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)