Smappa 22.12.2007 14:20:46 | |
---|
Mulla muuten tismalleen sama juttu ja oon miettinyt että johtuuko nykyinen tinnitus just siitä että korvissa oli pikkupoikana melkeen jatkuvasti jotain sairauksia. Kaikenlaisia operaatioitakin tekivät. Joka tapauksessa aina on tinnittänyt. Sama tapaus täälläkin. Minullakin oli suunnilleen kokoajan joku korvatulehdus tai jotain muuta vastaavaa. Kyllä ottaa päähän, kun on yksin kotona ja kaikki on hiljaista. PIIIIIIIII..... Makuasioista ei saa kiistellä, mutta huonosta mausta saa huomauttaa. |
miffe 22.12.2007 16:09:51 | |
---|
Tiedä sitten, paljonko 5 vuotta orkesterisoitantaa + bänditoiminta on vaikuttanut tähän jatkuvaan ininään... Orkesterimuusikoilla on kuulovaurioita jopa suhteellisesti enemmän kuin rokkareilla. Mittaas esimerkiksi jonkun viulun joikua siinä 10 sentin päässä tärykalvosta (toinen korva tuhoutuu pahemmin kuin toinen). Tai sitten lautasia puolen metrin pääs halonhakkuulla kilistelevä selkäs takana...luulis siitäkin damagea aika hyvin tulevan. Tai ympärillä olevat trumpetistit... turkulainen |
Sertzo S 22.12.2007 16:37:44 (muokattu 22.12.2007 16:40:32) | |
---|
Katselin eilen illalla sattumalta FST:ltä Bettina S.- ohjelmaa. Siellä esiintyi Sturm und Drang -niminen hevibändi, kotoisin Pohjanmaalta. Soittajien ikä on keskimäärin 15 vuotta. Hyvin pojat vetivät: soittotaitoa on hämmästyttävän paljon ja englannin kielen lausuminen on uskottavaa. Eräs seikka kiinnitti kuitenkin huomioni: kitaristi/laulaja (15 v) kertoi kärsivänsä tinnituksesta. Onneksi korvien soiminen häiritsee pahemmin vain kun on muuten hiljaista, esimerkiksi nukkumaan mennessä. Poika kertoi aloittaneensa kitaransoiton vasta kolme vuotta sitten. Muusikko-isä oli kuitenkin patistanut poikaa aloittamaan kitaransoiton jo paljon aiemmin. No niin, sedät ja tädit: minkälaisia ajatuksia edellä kerrottu herättää? Huolestuttaa näin jo sivuraiteilla olevana humppamuusikkona. Totean vaan, että meiltä kaikenlaisen kimiräikkösfykköurbaanihulinahevihuudatuksen keskeltä olevilta vielä tervekorvaisilta sitä hiljaisuutta jo nyt ostetaan. Halvalla ei myydä ollenkaan. Valittakoot hullut huudattajat tinnítustaan ja sairasäänisiä soittimiaan. Näin on saatana! |
texjazz 22.12.2007 17:03:42 | |
---|
Valittakoot hullut huudattajat tinnítustaan ja sairasäänisiä soittimiaan. Näin on saatana! Setä jyrähti! Jos aikuisena hankkii itselleen vinkuvat korvat, jotka valvottavat ja tekevät hiljaisista hetkistä pirullisia, niin mikäs siinä. Mutta kun konsertteihin raahataan alaikäisiä ja jopa nyrkillätapettavan kokoisia, niin järki on hävinnyt tyystin. Nykyäänhän lähes kaikki lapset ja nuoret kulkevat kuulokkeet korvillaan, joten kakkostyypin diabeteksen rinnalle saadaan toinen elintasotauti: tinnitus. Ei tuo todellakaan ole huono ajatus viedä kouluihin valistusta kuullonhuollosta. Koulut nyt vaan useinmiten raahautuvat kehityksen jäljessä. http://youtube.com/watch?v=YOUKNiGJCPc |
Sälski 22.12.2007 23:57:23 | |
---|
Jamiteltiin tossa about 45min -putkeen- ja minä ilman tulppia, pari kolme päivää sitten ja korvat tinnittäny siitä asti... Tullu kyllä soiteltua enempikin ilman tulppia. Niin ja jokaisessa konsertissa ollut ilman tulppia, VAIKKA hyvät tulpat omistankin, tyhmä minä :) Mahtaako olla ohi menevää? Olen 16. Ps. tää suomenkielen taito on näköjään heikkoa meikäl myös :) Detonator 666 -
At The Dawn Of Sadistic Infernal Holocaust
http://muusikoiden.net/levylista/lista.php?list_id=3175 |
ballfish 23.12.2007 12:50:27 | |
---|
Mahtaako olla ohi menevää? Olen 16. Hyvin todennäköisesti. Tosin silloin samanikäisellä veljelläni kesti "hetkellinen" tinnitus puoli vuotta kunnes lakkasi. "Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek |
Hohhoijaa 23.12.2007 13:15:23 | |
---|
Niin ja jokaisessa konsertissa ollut ilman tulppia, VAIKKA hyvät tulpat omistankin, tyhmä minä :) Mahtaako olla ohi menevää? Olen 16. Suosittelen käyttämään niitä tulppia aina tilanteen tullen. |
Vic Rattlehead 23.12.2007 15:00:18 | |
---|
Ainoa asia mikä mun korvaani särähti tuossa oli se, että jätkällä oli ollut mahollisuus aloittaa soitto jo aikaisemmin, mutta hän ei siihen ryhtynyt kun vasta kolme vuotta sitten. Onko kiinnostus musiikkiin tällöin kauhean aitoa, vai onko kyse vain jostain halusta päästä rokkariksi? Mä kun olen köyhästä perheestä niin en ole soittanut kun omaoppisesti jonkun reilu 2 vuotta ja jos mulla olisi ollut muusikko isä ja mahdollisuus alottaa oppiminen jo aikaisemmin, niin totta helvetissä mä olisin siihen ryhtynyt. Mitä tuohon tinnitykseen sun muuhun tulee, niin eihän nyt ihan oikea muusikko edes kuuloaan tarvi jos osaa säveltää. What do you mean I aint kind?
Just not your kind... |
panadol 23.12.2007 15:51:09 | |
---|
|
Kirk_Hammett 23.12.2007 17:12:39 | |
---|
Hetkellistä tiinitusta on ollut minullakin, mutta pysyvää ei onneksi ole eikä toivottavasti tulekkaan. Mitään tulppiahan en koskaan ole edes käyttänyt, mutta täytyypi tuossa joulun jälkeen hankkia varmaankin You know it's sad but true... |
L4t3 23.12.2007 18:22:41 | |
---|
Itsehän en pysty käsittämään, miten kukaan pystyy ylipäänsä soittamaan treeneissä/keikoilla ilman tulppia, saatikka käymään kovaäänisissä rokkikonserteissa tulpattomana. Treeneissä ja keikoilla käytän EARin joulukuusia. Suojaavat hyvin eivätkä vääristä saundimaailmaa juurikaan. Reippaasti paremmat, kuin ne keltaiset raksatulpat tai peltorit. Raksasuojaimet leikkaavat ilmeisesti liikaa keski- ja ylätaajuuksia, josta se hillitön saundien puuroutuminen johtuu. |
cheez 23.12.2007 20:43:29 | |
---|
Ainoa asia mikä mun korvaani särähti tuossa oli se, että jätkällä oli ollut mahollisuus aloittaa soitto jo aikaisemmin, mutta hän ei siihen ryhtynyt kun vasta kolme vuotta sitten. Onko kiinnostus musiikkiin tällöin kauhean aitoa, vai onko kyse vain jostain halusta päästä rokkariksi? Mä kun olen köyhästä perheestä niin en ole soittanut kun omaoppisesti jonkun reilu 2 vuotta ja jos mulla olisi ollut muusikko isä ja mahdollisuus alottaa oppiminen jo aikaisemmin, niin totta helvetissä mä olisin siihen ryhtynyt. Mitä tuohon tinnitykseen sun muuhun tulee, niin eihän nyt ihan oikea muusikko edes kuuloaan tarvi jos osaa säveltää. Ei se poika aina välttämättä halua sinne Sami Hyypiän futiskouluun, vaikka ukkolla olikin kolmosdivarin pelätyimmät liukkarit 70-luvun lopulla. Mielestäni oma kiinnostukseni musiikkiin on ainakin aitoa, vaikka aloitinkin oman musiikkiharrastukseni vasta 15/16-vuotiaana ja mahdollisuuksia sen aloittamiseen olisi ollut vanhempieni tarjoamana aina tarhasta asti. Rokkariksi pääsemisen halu on mielestäni myös todella hyvä, joskin todella haasteellinen, päämäärä ja osoitus kiinnostuksesta itse musiikkiin. Joskus muistan bändireenien jälkeen, etten kuullut suihkun ääntä seuraavana päivänä siellä ollessani. Tämän jälkeen ainakin pyrkinyt sitä kuuloa suojaamaan. Valitettavan usein vain jää käyttämättä. Kitaristimme korva tinnittää mitä ilmeisimmin E:ssä, että saapi tuon kepin vireeseen; mitään muuta hyvää en kyllä tuosta vaivasta keksi. Mistä jauhomadot ilmestyy jauhopussiin? |
Jormaz 23.12.2007 21:01:59 | |
---|
Ainoa asia mikä mun korvaani särähti tuossa oli se, että jätkällä oli ollut mahollisuus aloittaa soitto jo aikaisemmin, mutta hän ei siihen ryhtynyt kun vasta kolme vuotta sitten. Onko kiinnostus musiikkiin tällöin kauhean aitoa, vai onko kyse vain jostain halusta päästä rokkariksi? Oli meilläkin himassa kitaroita mutta kiinnostus heräsi vasta entter sändmänin myötä. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
MauCer 23.12.2007 22:05:00 | |
---|
Hetkellistä tinnutusta on tullut välillä ilman kovaa melua. Syynä saattanee olla pienenä jatkuvasti riivanneet korvatulehdukset. Vihellystä on tullut justiin esim joskus kun pienenä iskin nalleja kivellä, sekä kun "kissanpieru" räjähti korvan vieressä. Läyhästi asiaan liittyen. En meinaa tajuta noita desibelejä. Piano synnyttää 95-97 db ja rock-konsertti 95 db. Missä "rock"-konsertissa nämäkin ovat olleet? tokio hotel? |
enary 23.12.2007 22:19:55 | |
---|
Mulla alkoi tinnittamaan vasemmassa korvassa 13-vuotiaana ja siitä n. vuoden päästä toinenkin korva tuli mukaan. Soitin ala-asteella 4 vuotta orkesterissa niin kaipa trumpetti korvan vieressä aika pahaa sai aikaseks, mutta oli keikalla tulpat päässä (!) aivan kaiuttimen vieressä enkä siitä mihinkään suuntaan pois päässyt ja sen jälkeen alkoi tuo vinkuminen... ''missä täällä on sitä ilmasta viinaa muuten tää on pelkkää piinaa'' |
trih 24.12.2007 11:54:25 | |
---|
Mulla vinkuu kyllä. Ei sitä silloin teini-iässä ymmärtänyt suojata kuuloa. Sehän oli vaan hauskaa kun jonkun lepakon mättökeikan jälkeen korvat soi. Nyt vanhempana tuntuu että on korvat tulleet herkemmiksi melulle ja kaikki liian kovat pamaukset aiheuttavat v-tutusta. Mun kuulon suojaaminen alkoi erään lepakon reissun aikana kun menin käymään kesken keikkaa vessassa ja oikeasta korvasta kuului suhinaa, pihinää ja porinaa. Siinä hymy hyytyi. Onneksi lähti muutamassa päivässä pois. Muuten olisi kyllä hulluus iskeny. No vinkua kuitenkin on mutta ei mitään kuulonalenemaa. Enemmän säröä ja vähemmän middleä basistille. |
Mullakin pienestä asti tinnittänyt, jonkinlainen kuulovika todettiin jo joskus 5v, joten luultavasti synnynnäistä tai jotenkin kummallisesti kehittynyt aikaisin. En kuule kaikista korkeimpia ääniä kunnolla. Muistan vaan kun olin joskus ekoissa kuulotesteissä, ja valitin melua ja päättelin sen tulevan jostain käytävästä. Kuulokeskuksen täti ei tietenkään uskonut. Mutta mistäs pieni lapsi tietäisi mitä joku tinnitus tarkoittaa... Onneksi ei häiritse elämää, eikä edes ole kokoaikaista, lähinnä täysin hiljaisessa tilassa tulee silloin tällöin. En edes huomaa usein jos en kiinnitä huomiota. Nykyään pidän keikoilla ja treeneissä tulppia, pitää suojella sitä mitä on jäljellä. Äitini kertoi, että lääkäri oli joskus kuulovian ilmettyä todennut, notta "Muusikkoahan hänestä ei tule..." Vaan kuinkas sitten kävikään? |
Incarnation 24.12.2007 19:48:50 | |
---|
Äitini kertoi, että lääkäri oli joskus kuulovian ilmettyä todennut, notta "Muusikkoahan hänestä ei tule..." Vaan kuinkas sitten kävikään? Jos susta on tullut vain yksi meistä epäonnistuneista muusikoista? ;) "Wash away a man, take him with the floods" |
hapan 24.12.2007 20:15:00 | |
---|
"Muusikkoahan hänestä ei tule..." Vaan kuinkas sitten kävikään? Ihan oikein. Sustahan tuli tiluman. |
spade 24.12.2007 23:09:45 (muokattu 24.12.2007 23:14:29) | |
---|
Oli ne tulpat kuinka homon näköiset korvissa tahansa, niin siinä tekee itselleen palveluksen kun opettelee käyttämään niitä aina kun äänenpaineet nousevat normaalista tasosta. Käytännössä itse laitan tulpat aina jos paikalla on rumpusetti. Tai siis tarkemmin, jos joku soittaa niillä. Heh, miks muusikoilla on pitkä letti yleensä? Peittää korvat... Ittel kans 05 ja 06 miiteistä sellaista kokemusta ku korvat jäi soimaan, sellaista taukoa pitelevää vinkunaa oli ja ois v*tuttanu älyttömästi jos ei olis ollu krapulaa, ekal kerral oli kunnon hurinaa mikä meni onneks lähti ohi ja toisel kerral kaikki äänet kuulu ärsyttävän terävänä et suosiolla suojaan korvani "Scream for me Helsinki", Bruce Dickinson |