BillyTFan 18.12.2007 17:07:04 | |
---|
|
heville 18.12.2007 17:34:20 | |
---|
Hei, olen akustisen kitaran alottelija ja haluaisin kysyä, että onko tämä viritin hyvä tai oikeanlainen? http://www.rockway.fi/learn.php?p=g2 Jos korvakuuloa löytyy. Tuo ei nimittäin ole mikään oikea viritin vaan tuosta saat vain referenssiäänet. Kannattaa kuunnella 12. nauhan huiluäänen ja tuon referenssiäänen huojuntaa. Jos taas haluat "idioottivarman" virityksen, kannattaa hakea musakaupasta viritysmittari. Kaksoispiste iso dee. Äks dee. Kaksoispiste iso pee. |
weelie 19.12.2007 11:55:47 | |
---|
Yksi helppo on "AP Guitar Tuner". Löytyy googlella. Ilmainen softa, tarvitse tosin jonkin sortin mikrofonin tietokoneeseen (vai liekö sellainen jo automaattisesti koneissa?). http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 |
quitaristi 20.12.2007 15:15:30 (muokattu 20.12.2007 15:16:27) | |
---|
Yksi helppo on "AP Guitar Tuner". Löytyy googlella. Ilmainen softa, tarvitse tosin jonkin sortin mikrofonin tietokoneeseen (vai liekö sellainen jo automaattisesti koneissa?). Onhan nuo varmaan ihan hyviä pelejä, mutta se vaati sitten korvakuuloa ja jos on hyvä korvakuulo, niin kannattaa enemminkin ottaa vire kitarasta käsin 12 välin huiluäänestä ylemmän kielen 7 väliin (paitsi H:ssa 8 väli). Toisaalta täytyyhän se aloitusvire jostain saada. Itse olisin eniten virittimen kannalla. En ole sata varma, mutta luulen, että noilla netin viri-äänillä ei ole hirveesti eroa. |
weelie 20.12.2007 15:32:08 (muokattu 20.12.2007 15:33:55) | |
---|
Onhan nuo varmaan ihan hyviä pelejä, mutta se vaati sitten korvakuuloa ja jos on hyvä korvakuulo, niin kannattaa enemminkin ottaa vire kitarasta käsin 12 välin huiluäänestä ylemmän kielen 7 väliin (paitsi H:ssa 8 väli). Toisaalta täytyyhän se aloitusvire jostain saada. Itse olisin eniten virittimen kannalla. En ole sata varma, mutta luulen, että noilla netin viri-äänillä ei ole hirveesti eroa. Tuo minkä linkkasin on viritin, ja ilmainen tietokoneohjelma. Ei vaadi kuuloaistia. Itse olen tuota viritintä käyttänyt (aikanaan), hyvin toimii kahden euron mikillä. http://www.aptuner.com/cgi-bin/aptuner/apmain.html http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 |
IiroKoo 22.12.2007 15:59:53 | |
---|
Hei, olen akustisen kitaran alottelija ja haluaisin kysyä, että onko tämä viritin hyvä tai oikeanlainen? http://www.rockway.fi/learn.php?p=g2 Käväise musiikkikaupasta ostamassa kitaraviritin, jossa on sisäänrakennettu mikrofoni. Sillä pärjää ja on oikeanlainen. AC/DC Rocks. |
Hei, olen akustisen kitaran alottelija ja haluaisin kysyä, että onko tämä viritin hyvä tai oikeanlainen? http://www.rockway.fi/learn.php?p=g2 Noilla RockWayn vertailuäänillä pärjäät varsin mainiosti ja virittäminen kannattaa aluksi tehdäkin vertailuäänten avulla. Joskun olen löytänyt webistä "viritysääniiä", jotka on rakennettu huonoista sampleista ja jotka huojuvat itsekin niin ettei siitä virettä löydä, mutta nuo RockWayn äänet ovat ihan hyvälaatuiset.. Osa noistakin kyllä tuntuu hiukan huojuvan itsekseen, mikä johtunee tosta äänen alkuun päälle liimatusta "Ding" äänestä, mutta ei se pahasti haittaa. Ja noita Rockwayn ääniähän voi muuttaa kromaattisesti noilla nuolenpäillä, joten spesiaalivireetkin onnistuvat. Viritysmittareihin on parasta olla koskematta niin kauan kuin ei saa kitaraa vireeseen ilmankin. -- Näilläkin palstoilla on useamman kerran törmätty siihen, että joku kieli menee oktaavilla pieleen, kun katsotaan vaan sitä mittaria, eikä tiedetä, millä hehtaarillakaan ollaan. Sitten kun hanskaat virittämisen pelkän ääniraudan ja huiluäänten avulla, niin voit mennä mittarikauppaan, jos mittaria enää sitten tarvitset. (Meluisissa paikoissa sähkökitaran kanssa on varsin tarpeellinen apu.) |
IJarro 25.12.2007 23:22:02 (muokattu 25.12.2007 23:22:12) | |
---|
(Meluisissa paikoissa eli esim keikoilla varsin tarpeellinen apu.) Let's do some living after we die... |
lindo 25.12.2007 23:42:46 (muokattu 25.12.2007 23:43:10) | |
---|
Viritysmittareihin on parasta olla koskematta niin kauan kuin ei saa kitaraa vireeseen ilmankin. -- Näilläkin palstoilla on useamman kerran törmätty siihen, että joku kieli menee oktaavilla pieleen, kun katsotaan vaan sitä mittaria, eikä tiedetä, millä hehtaarillakaan ollaan.
Just näin meinasin sanoa. Raudalla virittäessä oppii kuulemaan oikean vireen. Mittarista ei opi mitään. ... no katsomaan onko joku valo kohdallaan vai ei. Ja tässä tapauksessa kun on vielä kyse akustisesta niin yksinkertaisempaakin se on.
Rok rok |
Ukkeli90 04.01.2008 21:37:36 | |
---|
Mitä tarkoittaa kun vahvistimessani (fender g-dec junior) on "E-tuner", ja miten sen avulla viritetään kitara. Siinä on siis 2 lediä joista, mitä nyt käyttöohjeista ymmärsin, toinen vilkkuu tiuhemmin kun siirrytään lähemmäksi E:tä, ja molemmat syttyy palamaan E:ssä. Silti vähän avoin tämä virityssysteemi. Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi kertoa miten asia on. |
IJarro 04.01.2008 21:53:47 | |
---|
Mitä tarkoittaa kun vahvistimessani (fender g-dec junior) on "E-tuner", ja miten sen avulla viritetään kitara. Siinä on siis 2 lediä joista, mitä nyt käyttöohjeista ymmärsin, toinen vilkkuu tiuhemmin kun siirrytään lähemmäksi E:tä, ja molemmat syttyy palamaan E:ssä. Silti vähän avoin tämä virityssysteemi. Olisin erittäin kiitollinen jos joku voisi kertoa miten asia on. Sen avulla saat siis E-kielen vireeseen. Loput virität normaalisti korvakuulolta sit. Eli soittelet sitä ylintä kieltä just niin kaua et se tihunee, tihunee, tihunee ja lopulta molemmat palaa yhdessä. Siitä sit vaa ala E oktaavilla jne... Let's do some living after we die... |
Murgo 05.01.2008 08:58:56 | |
---|
Viritysmittareihin on parasta olla koskematta niin kauan kuin ei saa kitaraa vireeseen ilmankin. -- Näilläkin palstoilla on useamman kerran törmätty siihen, että joku kieli menee oktaavilla pieleen, kun katsotaan vaan sitä mittaria, eikä tiedetä, millä hehtaarillakaan ollaan.
Tuossa suhteessa tuo APtuner on hyvä, sieltä löytyy valmiit presetit useille eri soittimille ja erikoisvireitä varten voi tehdä itse uusia. Eli näyttää siellä ruudun oikeassa reunassa miten ääni suhtautuu eri kielten vireeseen. Mittarihan on kätevä juuri alussa kun ei ole hajuakaan virittämisestä, vaikea tietää miltä oikea vire kuulostaa jos ei ole ennen kuullut :)
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
Ukkeli90 05.01.2008 13:37:06 | |
---|
Sen avulla saat siis E-kielen vireeseen. Loput virität normaalisti korvakuulolta sit. Eli soittelet sitä ylintä kieltä just niin kaua et se tihunee, tihunee, tihunee ja lopulta molemmat palaa yhdessä. Siitä sit vaa ala E oktaavilla jne... Toimiiko tuo siten, että etsii kaikilta kieliltä E:n ja katsoo ledeistä, vai vaan ylä E-kielellä? |
IJarro 05.01.2008 18:55:51 | |
---|
Toimiiko tuo siten, että etsii kaikilta kieliltä E:n ja katsoo ledeistä, vai vaan ylä E-kielellä? Teoriassa toimii, mut käytännössä ei kovin hyvin. Kokeile. Jos on kitarassa säädöt täydelliset ja niin pois päin, voi toimia jopa ihan ok. Suosittelen silti loppujen virittämistä normaalisti korvan avulla... Let's do some living after we die... |