Aihe: Apuja ensimmäisen kannettavan hankintaan
1 2
Puppet
21.12.2007 17:19:13
Hei

Anteeksi jo etukäteen, jos tälläisia ketjuja on paljon, mutta musta tällaiset on helpompi käsitellä omissa ketjuissaan.

Eli olen pitkän suunnittelun jälkeen tullut vaiheeseen, jossa kannettavan tietokoneen ostaminen alkaisi olemaan ajankohtaista. Käyttötarkoituksena lähinnä omien bändien biisien nauhoittamista ja miksaamista. Eli jonkinlaisia kevytdemoja olisi tarkoitus tehdä, kunnes tuntuu taloudellisesti järkevältä mennä nauhoittamaan kunnon studioon. Lisäksi itse tahtoisin tehdä koneella omia asioita (syntikalla äänittämistä, sekvensseriä ja muita MIDI-juttuja.. ehkä jopa joitain softasynia?). Myöskin edessä oleva toiselle paikkakunnalle muutto tuo perus opiskelu/media/nettikäyttöä. Perus pöytäkone mulla onkin, mutta sen rinnalle haluaisin siis kannettavan.

Seuraavissa asioissa haluisin vinkkejä ja kokemuksia, koska itse en todella ole perehtynyt varsinkaan kannettaviin tietokoneisiin:

Käyttöjärjestelmä:
Luin tältä palstalta, että Vista ei soveltuisi musakäyttöön vielä kovinkaan hyvin, vaan XP:tä suositeltiin. Nykyään on kuitenkin melko vähän tarjolla uusia koneita, joissa olisi XP valmiina ja tuntuisi hölmöltä maksaa sitten taas XP:stä erikseen.
Oletetaan nyt että alkuun käyttäisin pääohjelmana Reaperia, jota olen jo jokseenkin tottunutkin käyttämään. onko tilanne edelleen se, että XP on toimivin ja se kannattaa hankkia? Vai voinko pärjätä Vistallakin hyvin?

Keskusmuisti:
2 gigaa tuntuisi järkevältä. Tai ainankin laajennettavissa, jotta voi helposti laajentaa, jos tuntuu, ettei vähempi riitä.

Prosessori:
Tuplaydinprossuja täällä on kehuttu tuohon audiokäyttöön sopiviksi. mitä etuja se tuo tavallisiin prossuihin verrattuna..? Onko Intelin ja AMD:n tuplaytimissä miten eroja, jos puhutaan samasta hintaluokasta?

Kovalevy:
Täältä luin myös, että musakäyttöön ehdoton juttu oli 7200rpm -nopeuksinen levy. Olisiko järkevää siis ostaa koneen oman kiintolevyn rinnalle ulkoinen kovalevy, jonka nopeus olisi tuo 7200rpm?

Äänikortti:
Mikä olisi (ulkoinen) äänikortti, joka olisi melko edullinen, mutta sisältäisi MIDI-liitännät ja jonka soundi tosiaan kelpaisi noihin perusdemoihin.

Näytönohjain:
Onko tällä oikeesti mitään väliä? En pelaa, en editoi videoita. En kuitenkaan haluaisi turhaan maksaa ominaisuudesta, jolla ei sitten mitään tee. S-Video-lähtö olisi kuitenkin käytännöllinen.

Näyttö:
Uskoisin, että selviän 15,4 tuumaisella.. sitä pienemmät on kuitenkin ilmeisesti unohdettava samantien.

Mitä mieltä muuten olette käytetyn koneen ostamisesta? Mietin sitä vaihtoehtoa, koska silloin olisi parempi valikoima XP-koneita tarjolla.

Kovasti toivon mielipiteitä ja vastauksia edes joihinkin asioihin. Saa myös ehdottaa merkkejä/malleja/nettisivuja. Mistä vaan voi olla nyt apua. Joku kuitenkin kysyy nyt budjettia, niin sanoisin, että koneeseen (sisältäen mahdollisen ulkoisen kovalevyn ja äänikortin, jos nekin täytyisi ostaa) olisin valmis käyttämää 500-1000€. Toki jokainen euro, joka jää alle tonnin on positiivista, mutta jos sen tarvitsee, niin sen maksan. Turhista ominaisuuksista ei taas hirveästi viitsisi :)

Kiitos jo etukäteen.

-Nesti
And surely we'll have such good time
HK
21.12.2007 20:42:34 (muokattu 21.12.2007 20:51:56)
No tässäpä sitten henkilökohtaisia mielipiteitä ja kokemuksia, toivottavasti niistä on edes jotain apua.

Käyttöjärjestelmä:
Omat kokemukseni rajoittuvat valitettavasti vain Sonariin, ja sen kanssa totesin 32-bittisen Vistan aika sudeksi verrattuna XP:hen. Olen lukenut, että 64-bittinen Vista toimisi huomattavasti paremmin, mutta sitä en ole vielä kokeillut itse. Reaperista ei valitettavasti ole kokemuksia.

Keskusmuisti:
2Gt on ihan sopiva muistimäärä millä lähteä nykyään liikenteeseen. Kannattaa kuitenkin jättää sitä laajennusvaraa, eli varsinkin läppärissä varmistaa, että tyhjiä muistipaikkoja jää.

Prosessori:
Läppäreissä on usein aika omalaatuisia ratkaisuja, mutta pöytäkoneiden puolella olen huomannut viimeaikoina intelin core2duo-prosessorit ja etenkin Intelin p965-piirisarjan varmaksi yhdistelmäksi. Mainitsemasi budjetin puitteissa saattaisi olla helpompi löytää asiallinen läppäri AMD:n x2 prosessorilla.

Kovalevy:
Kyllä läppärin sisäinen kovalevy voi ihan hyvin olla tavan 5400rpm kiekko, mutta kätevää saattaisi olla hommata nimenomaan ulkoinen mahdollisimman nopea firewire-levy jonne sitten tallettaa varsinaiset äänitiedostot, samplet yms.

Äänikortti:
Eos, parempi ettei sano mitään kun ei noista ulkoisista tiedä.

Näytönohjain:
Ei ole mitään väliä. Jos haluaa jatkossa katsella vaikkapa h.264 videoita läppäristä niin jonkinlaista potkua voi olla kiva löytyä, mutta yleensä sen verran alkaa jo löytyä ihan noista integroiduista piireistä nykyään.

Näyttö:
Minä olisin sitä mieltä, että näyttö on niitä tärkeimpiä kohtia mihin kannattaisi vähän panostaa, mutta sekin taas maksaa. Toisaalta taas mitä pienempi näyttö, sitä pienempi läppäri. Jos kannettavuus ei ole pääasia niin henkilökohtaisesti hommaisin kyllä aavistuksen isommalla ruudulla. Itse näytön kuvanlaatua ja katselukulmia taas on aika hankalaa arvioida ellei pääse itse kuikuilemaan konetta ennen ostoa.

Mitä tulee käytettyihin, niin mikä ettei kunhan on tarkkana. Kannattaa ehdottomasti tsekata värkki itse paikanpäällä ennen ostamista. Erityisesti näyttö kaikissa asennoissa ettei pätki, cd-asema ja muut mekaaniset osat kuten näppäimistö ja touchpad/tatti kannattaa tarkistaa toimiviksi. Jos näppäimistö tuntuu tippaakaan tahmealta ja/tai haisee sille, että sinne on kaatunut lasillinen kokista/kaljaa niin melkein kannattaa jättää ostamatta.
Käytetyissä kannattaa myös katsoa, että laturin lisäksi mukana tulee ohjekirja ja käyttöjärjestelmän palautuslevyt ynnä muut tarvittavat romppeet mitä myyjä ei välttämättä huomaa tarjota mukaan.
Peltikorva puupäässä.
anapena
21.12.2007 21:53:56
Luulis, että Vista on piankin käyttökelpoinen, hetken kun malttaa odottaa päivityksiä eri palikoihin. Oma henkkoht valintani olisi kuitenkin OSX...ja tarkoitus ei ole tässä kohtaa aloittaa uutta ketjua mac vs pc. Lisätoive olis, että OSX vois joskus olla saatavilla mihin tahansa koneeseen.
Puppet
22.12.2007 01:40:47
Jos OSX olis saatavilla mihin koneeseen tahansa, niin mikä ettei, mut kyllä vaan isonäyttöisen macin hinta menee liian korkeeksi tälle budjetille :/

HK:lle kiitos noinkin laajasta vastauksesta.
Se ylimääräinen kilo tai jokusen sentin lisäleveys/korkeus ei todella haittaa.
Nyt pitäisi löytää sopivat valinnat nimenomaan tuon näytön koon, käyttöjärjestelmän ja prosessorinsuhteen. 15 tuuman näyttö toisi mahdollisuuden isompaan panostuksen suorituskykyyn ja Vistan kelpuuttaminen toisi isomman määrän vaihtoehtoja mukanaan. Toisaalta XP tuntuisi varmemmalta, eikä pari tuumaa lisää näyttöalaa olisi ollenkaan huonosta.

Katselin nyt alkuun verkkokauppa.comista erilaisia vaihtoehtoja ja sieltä silmään hyppi tälläiset koneet:

17" näyttö:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6958

XP Pro (tähän päälle 1GB:n muistikampa):
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=25124

15" näyttö ja vista:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=16445
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6958
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=26819

Käytetyistä löysin kanssa muutaman sopivan oloisen, mutta ei mulla taida aika riittää lähtee ympäri suomea juoksemaan ja kattoo, et onko ne sit oikeesti ok
Puppet
22.12.2007 01:41:44 (muokattu 22.12.2007 01:55:58)
ups, tuplat..
samulirask
22.12.2007 20:40:24

Äänikortiksi voisi miettä esim. EMUn 0404 USB-korttia. Itse olen ollut tyytyväinen 0202-korttiin, ja 0404 lienee sama, mutta paremmilla liitännöillä. Hyviä korttejahan on kyllä paljon, mutta kannattaa tsekata EMUn aika hyvä software-bundle. Esim. Sonar LEstä olen saanut sellaisen käsityksen, että se on vähemmän rajoitettu kuin Cubasen vastaava, ja Sonar on softana ainakin kovasti minun mieleeni.

Kysyn muuten samalla tietäviltä, kun en ole yksiselitteistä vastausta löytänyt, että miten hyvin Firewiren väylänopeus riittää sekä äänen toistamiseen että äänittämiseen? Eli voiko projekteja tehdä suoraan ulkoiselle kovalevylle?
Puppet
22.12.2007 21:12:21
Äänikortiksi voisi miettä esim. EMUn 0404 USB-korttia. Itse olen ollut tyytyväinen 0202-korttiin, ja 0404 lienee sama, mutta paremmilla liitännöillä. Hyviä korttejahan on kyllä paljon, mutta kannattaa tsekata EMUn aika hyvä software-bundle. Esim. Sonar LEstä olen saanut sellaisen käsityksen, että se on vähemmän rajoitettu kuin Cubasen vastaava, ja Sonar on softana ainakin kovasti minun mieleeni.

Kiitos hyvästä ehdotuksesta. Pitääkin tuo laittaa mietintämyssyyn. Alunperin ajattelin, että samassa paketissa äänikortin kanssa saisi MIDI-liitännät, ettei tarttisi erillisiä MIDI-interfaceja hankkia, joten kattelin M-Audion USB Audiophilea netistä. Mietitään, mietitään :)
hq
22.12.2007 22:24:19 (muokattu 22.12.2007 22:37:42)
Aceria älä osta. Ne näyttävät paperilla ihan hyviltä ja ovat edullisia, mutta laatu on sitten vähän mitä sattuu.

EMU 0404 USB -äänikortti on itselläni, muuten ihan jees mutta sen Vista-ajurit ovat ainakin toistaiseksi bugiset ja keskeneräiset. XP:n kanssa en ole kokeillut, voisi kuvitella että toimisi paremmin.

E: Ja joo, tuplaydinprossu ehdottomasti. Muita ei enää kannata edes harkita uutta konetta hankkiessa jos suorituskyky vähääkään kiinnostaa.
Puppet
24.12.2007 09:58:29
Joo, tuplaydinprossusia koneita olenkin kokoajan katsellut. Valitettavalta tuntuu, että tuohon budjettiin sopivat koneet tuntuu olevan melkein poikkeuksetta joko Acer- tai HP-merkkisiä. Pidätkö sitten HP:ta parempana..?

HP:lta saisin uutena tuollaisen: http://www.kannettavatietokone.fi/tuotteet/KB343EA%2523UUW.html

tai käytettynä 17" näyttöisen DV9500 -koneen, jossa TL-56 ja 3 gigaa keskusmuistia.

Molemmat hinnaltaan 750€
Oisko noista jompikumpi sitten Aceria järkevämpi ostos..? :/

Hyvää Joulua muuten kaikille munki puolesta :)
hq
25.12.2007 12:55:13
Joo, tuplaydinprossusia koneita olenkin kokoajan katsellut. Valitettavalta tuntuu, että tuohon budjettiin sopivat koneet tuntuu olevan melkein poikkeuksetta joko Acer- tai HP-merkkisiä. Pidätkö sitten HP:ta parempana..?

Itse en Aceria ostaisi, eli mieluummin sitten HP. No, kai sillä Acerilla tyytyväisiäkin käyttäjiä on... En vain ole tavannut vielä yhtään.

Oisko noista jompikumpi sitten Aceria järkevämpi ostos..? :/

Suosittelisin merkistä riippumatta ottamaan sellaisen koneen, jolle luvataan takuuta enemmän kuin tuo 12kk. Tosin voi olla, että tuossa hintaluokassa harvoille luvataan enempää.
slerbis
25.12.2007 14:46:46 (muokattu 25.12.2007 14:47:49)
Itse en Aceria ostaisi, eli mieluummin sitten HP. No, kai sillä Acerilla tyytyväisiäkin käyttäjiä on... En vain ole tavannut vielä yhtään.

Nostaa kätensä pystyyn. Lisäksi kaverilta, joka on töissä tietokonehuollossa, kuulin, että Aceriä tuodaan loppupeleissä aika vähän huoltoon. Fujitsu-Siemens tais olla yleisin.

edit. tiedä sitten kokonaisuutta, mutta ainakin kyseiseen huoltopaikkaan.

Suosittelisin merkistä riippumatta ottamaan sellaisen koneen, jolle luvataan takuuta enemmän kuin tuo 12kk. Tosin voi olla, että tuossa hintaluokassa harvoille luvataan enempää.

Takuulla ei ole sinänsä mitään merkitystä kuluttajakaupassa. Jos tuote ei kestä normaalisti oletettua elinikäänsä vikaantumatta, niin se menee silloin virhevastuun piikkiin ja myyjä on velvoitettu korjaamaan tuotteen tai tarjoamaan uuden tilalle. Virhevastuulla ei ole mitään aikarajaa, vain tuo yleinen oletettu elinikä. Tietokoneen luulisi normaalikäytössä kestävän kuitenkin monia vuosia.
A tergo in bona nates
Lancelot
25.12.2007 17:25:22
Tääl on ainakin toistaiseksi tyytyväinen Acerin omistaja(aspire 3022). n.2-3 vuotta ollu ja hyvin potkii. Keskusmuistia päivitin gigalla. Ei ole tarvinnut huoltoon kuskailla..
hq
25.12.2007 18:01:40
Takuulla ei ole sinänsä mitään merkitystä kuluttajakaupassa. Jos tuote ei kestä normaalisti oletettua elinikäänsä vikaantumatta, niin se menee silloin virhevastuun piikkiin ja myyjä on velvoitettu korjaamaan tuotteen tai tarjoamaan uuden tilalle. Virhevastuulla ei ole mitään aikarajaa, vain tuo yleinen oletettu elinikä. Tietokoneen luulisi normaalikäytössä kestävän kuitenkin monia vuosia.

Mutta virhevastuusta huolimatta se, paljonko valmistaja lupaa laitteelleen takuuta, voi kertoa siitä miten laadukkaana valmistaja itse tuotettaan pitää. Vaikka takuuaikaa voi joskus ihan vain ostaakin lisää, niin valmistajat ovat varmaan laskeskelleet että sellaisille laitteille millä vikaantumistodennäköisyys on pienempi (kalliimmat, tehty laadukkaammista osista), voidaan myöntää pidempi takuu. Ei se virhevastuu (tai takuukaan) lämmitä paljoa silloin kun kone on huollossa kun sitä tarvitsisi.
pwc
25.12.2007 18:48:25
En ostaisi Aceria. Omassa yksilössäni - jonka tosin vaihdoin Macciin - ilmeni heikkoa laatua kasaustyössä, muoviosat eivät oikein kestäneet jne. Lisäksi olen saanut seurata aivan vierestä hyvän ystävän ankeaa takuuhuoltoprosessia, kestää kuukausia ja silti ei mikään tule kuntoon..
samulirask
25.12.2007 19:54:44

Itselläni on Acerin kannettava vuodelta 2005, ja koneeseen liittyviä ongelmia minulla ei ole ollut. Onhan se vähän esim. näppäimistöltään sellainen halvan oloinen... mutta hei... halpahan se onkin!
Samulin sivut
moscowian
26.12.2007 00:02:54

Itselläni on Acerin kannettava vuodelta 2005, ja koneeseen liittyviä ongelmia minulla ei ole ollut. Onhan se vähän esim. näppäimistöltään sellainen halvan oloinen... mutta hei... halpahan se onkin!

Multa löytyy yksi Acerin laadukkaampaa sarjaa edustava läppäri (Ferrari 5002), joka taas on paras kannettava mitä itseltäni on löytynyt (varsinkin näppis on parasta, mitä vastaan on tullut akselilla HP - Apple (iBook/MacBook) - Fujitsu-Siemens :) Ainoana haittapuolena vähän turhan tukevahko kannettavaksi; kone ei ole paksu läpykkä, kuten uudemmat acerit vaan sisältö vain tuntuu painavan.

Mikäli haet täysin k a n n e t t a v a a kokonaisuutta, kannattaa vähän tunnustella noiden koneiden painojakin.
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Titares
27.12.2007 13:01:29 (muokattu 27.12.2007 13:44:25)
Minulla ei ole juurikaan kokemusta kannettavista, sillä ainoa oma kannettava PC:ni on historiallinen, ruskeanäyttöinen SHARP varustettuna Win3.1:llä. Se pelittää edelleen, mutta akut vaihdoin vuosia sitten uusiin, jotka maksoivat silloin maltaita. Enää niitä tuskin edes rahalla saa, eikä ainakaan kannata hankkia.

Minulla on ollut jo monta vuotta päivittäiskäytössä www.softelo.com :sta ostetut Data Group Computerit, jotka ovat lattiamallia. Ne ovat pelanneet hyvin ja vääntöä löytyy yhä riittävästi. Muistia on 2GB, pressorina AMD Athlon 2.3GHz (toisessa 1.7GHz) ja riittävän tehokas näytönohjain, jonka päivitin viime vuonna. En muista merkkiä sen tarkemmin kuin, että se on NVidia - olisikohan ollut 6600.

Töissä minulla on pelannut ihan luotettavasti pari vuotta ACER Aspire E300 AMD Athlon64, joka oli edullinen pakettihankinta Verkkokaupasta. Sitä en tosin käytä musiikkihommiin, vaan toimistotöihin, ohjelmointiin ja laskentaan.

Aikaisempi koti- ja työkoneeni oli aika tasokas ja kalliskin DELL isoine näyttöineen. Sekin toimii edelleen, vaikka hankinnasta lienee jo lähemmäs 10 vuotta. Se on luotettava kone, mutta Dellillä oli joitain omaperäisiä softaratkaisuja yhteistyössä Microsoftin kanssa, joka mielestäni joskus hankaloitti vähän asennuksia. Luultavasti tilanne ei ole enää sama, joten Dell kannattaa laatumerkkinä tsekata.

Jos olisin nyt ostamassa uutta kotikonetta, niin valintani olisi Apple, koska olen siitä kuullut käyttäjiltä niin paljon positiivista. iMac'eissa pelaa myös Windows ja Microsoft Office - jos "rakastat" niitä yli kaiken.

Seuraavat vinkit annan kantapään kautta koettuna:

1. Älä ihmeessä osta tietokonetta pitkällä osamaksulla, koska saatat jossain vaiheessa havaita, että samalla rahalla, mikä vielä on maksamatta, saisitkin jo paljon tehokkaamman koneen!

2. Osta niin tehokas ja laadukas kone, kuin vain kohtuudella pystyt, sillä silloin koneessasi riittää vääntöä vielä vuosienkin kuluttua. Näin tein Data Gropin koneiden kanssa, eikä ole tarvinnut katua.

3. Valitse hiljainen kone, sillä melutasossa on todella suuria eroja. Yleensä mitä alhaisempi hinta, sitä kovempi melu. Itse jouduin päivittämään toisen koneeni hankkimalla siihen hiljaisen poverin, hiljaisen prossutuulettimen, hiljaisen näytönohjaimen ja hiljaiset kovalevyt. Hiljainen kotelo olisi vielä ollut poikaa, mutta sehän olisi merkinnyt kaiken kovon asentamista uudelleen. Pyydä siis myyjää esittemään hiljaista ja kestävää konetta - kannettavasta kun on kysymys.

4. Hanki dual-head-näytönohjain, sillä kahden näytön kanssa työskentely tehostaa töitä kummasti ja voit tehdä sellaistakin, mihin yksi näyttö ei riitä. Näytönohjaimen ei tarvitse olla huipputehokas, mutta laadusta (esim. NVIDIA, Hercules tms.) ei kannata silti tinkiä.

5. Odota hetki, sillä Firewire:n nopeus nousee uuden standardin ja piirisarjan ansiosta ehkä jo alkuvuodesta kolminkertaiseksi! Kysy siis myyjältä onko uutta firewireä tulossa riittävän pian saataville tai voiko sen asentaa koneeseesi myöhemmin. Luultavasti se onnistuu lisäämällä vain Firewire-kortti, mutta "mikään ei ole niin varmaa kuin epävarma".

Hyvää Uutta Vuotta Uuden Koneen Kera!
Puppet
28.12.2007 01:24:53 (muokattu 28.12.2007 01:38:39)
Minulla ei ole juurikaan kokemusta kannettavista, sillä ainoa...

Hyvää Uutta Vuotta Uuden Koneen Kera!

Harmi, että kerkesit noin ison vaivan nähdä kirjoituksesta, mutta olin juuri kerennyt hankkimaan sitten koneen.
Onnistuin välttämään Aceria ja ottamaan varmuudeksi isomman näytön. Eli ensi vuoden alussa saapuu sitten HP:n Pavilion DV 9500 kone 17" näytöllä.
Keskusmuistinkin saa onneksi päivitettyä aina 4 Gigaan asti, joten ei pitäisi olla hätää.

Tässä vielä linkki tuon teknisiin tietoihin:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/f … 01501-1301501-1301501-80247528.html

äänikortiksi tilasin M-Audion USB Audiophilen:
http://www.thomann.de/fi/maudio_usb_audiophile_audiointerface.htm

No nyt oon yrittäny pitkään löytää vastauksia muutamiin asioihin, mutta en oikein ole saanut mitään irti.

Eli tarvetta olisi toiselle kovalevylle. Koneessa olisi paikka toiselle S-ATA -levylle, mutta onko ulkoinen USB2.0 tai Firewire -levykin yhtä toimiva? Jokatapauksessa 7200 rpm ja vähintään 8MB:n välimuisti..?

Sitten toinen asia, josta en oikeasti ymmärrä juuri mitään. Eli tämä kahden käyttöjärjestelmän asentaminen (toinen pelkästään musaan ja toinen muuhun) ja mahdollinen kovalevyjen osiointi. Eli ehdotuksia mitä kannattaisi kovalevyjen ja käyttöjärjestelmien suhteen tehdä..? Tiedän vain, että äänityssofta ja itse musatiedostot eri levylle. Onko noita windowssin kaksoisasennuksia ja kovalevyn osiointeja helppo tehä, jotta tälläinen antinörttikin osaisi?

EDIT. Tuossahan nyt käyttis on Vista Home Premium, että mahdollisesti ostaisi sitten XP pro:n erikseen, jos Vista ei tunnu toimivalta musakäytössä.
sammakko54
28.12.2007 16:07:11
Harmi, että kerkesit noin ison vaivan nähdä kirjoituksesta, mutta olin juuri kerennyt hankkimaan sitten koneen.
Onnistuin välttämään Aceria ja ottamaan varmuudeksi isomman näytön. Eli ensi vuoden alussa saapuu sitten HP:n Pavilion DV 9500 kone 17" näytöllä.
Keskusmuistinkin saa onneksi päivitettyä aina 4 Gigaan asti, joten ei pitäisi olla hätää.

Tässä vielä linkki tuon teknisiin tietoihin:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/fi/f … 01501-1301501-1301501-80247528.html

Paljon tuolla oli hintaa ja mistä ostit? Vaikuttaisi hyvältä itsellekin, jos löytyisi vielä 15" näytöllä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)