Aihe: Kitaran kaulan suoruudesta
1 2
kippendaal
18.12.2007 19:56:00
Voisiko joku selventää että kuinka selvästi se kaulan epäsuoruus näkyy kitaran mikeistä alaspäin otelautaa pitkin katsoessa? Onko ero aivan selvä, vai jostain sadasosa millistä kiinni? Olisiko jollain antaa esim. jotain esimerkkikuvaa josta sen näkee. Hankin juuri itselleni uuden kitaran, ja haluaisin varmistua vielä siitä että kaulassa ei ole mitään vikaa.
blues guitar
18.12.2007 20:07:17

Kyllä sen näkee silmällä ihan selvästi. Toinen vaihtoehti on painaa kieli "kiinni" ensimmäiseltä ja viimeiseltä nauhalta ja verrata kaulaa ja kieltä toisiinsa.
....painan H-D:llä pitkin suomee.....annan kitaran laulaa vaan.........
Iron Horse
18.12.2007 20:12:23
Ja kaulan täytyy olla hieman kaarella niin, että kielet ovat lähempänä otelautaa ylempänä otelaudalla.
One String to Rule them all, One String to find them, One String to bring them all and in the Darkness bind them, In the Land of Mordor where the shadows lie.
villeh
18.12.2007 20:53:19

Ja kaulan täytyy olla hieman kaarella niin, että kielet ovat lähempänä otelautaa ylempänä otelaudalla.

makuasia, myös suora kaula ja korkea action on suosittu vaihtoehto banaanikaulalle ja matalalle actionille
www.hautaluoma.com
Wolfie
18.12.2007 20:57:41 (muokattu 18.12.2007 20:58:54)
makuasia, myös suora kaula ja korkea action on suosittu vaihtoehto banaanikaulalle ja matalalle actionille

Ja minulla on kitarassa suora kaula matalalla actionilla. Vaihtoehto sekin...

Edit: korjailua
Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita...
kippendaal
18.12.2007 21:04:03
Voi saatanan saatana. Tällaisen huomasin vasta nyt. Olin käynyt katsomassa kitaraa miljoona kertaa ennen ostoa, ja kokeillut vaikka kuinka monesti, enkä kiinnittänyt tähän huomiota.
Satulahan on vinossa! Voi helvetti! Mitäs mun nyt pitää tehdä. Muutama tunti sitten ostin kitaran f-musiikista.
http://i61.photobucket.com/albums/h52/kippendaal/PC180026.jpg
teukka
18.12.2007 21:07:23
kuvasta ei ihan näe ovatko kielet kuitenkin yhtä korkealla otelaudan pinnasta?
Ja jos siinä jokin vika olisikin niin takuuthan noissa on joten ei mitään paniikkia.
Lisää tatskoja s*^tana!
jra
18.12.2007 21:27:13 (muokattu 18.12.2007 21:42:06)
Voi saatanan saatana. Tällaisen huomasin vasta nyt. Olin käynyt katsomassa kitaraa miljoona kertaa ennen ostoa, ja kokeillut vaikka kuinka monesti, enkä kiinnittänyt tähän huomiota.
Satulahan on vinossa! Voi helvetti! Mitäs mun nyt pitää tehdä. Muutama tunti sitten ostin kitaran f-musiikista.
http://i61.photobucket.com/albums/h52/kippendaal/PC180026.jpg

Saattaa olla, ja luultavasti onkin, aivan tarkoituksella muotoiltu noin.
Esim. Stewmac.com:n satulan teko -ohjeissa:

Final slot height
Take the slots to their final height with all the strings on and tuned to pitch. Use your Double-edge Nut Files for this job. De-tune one string at a time in order to file its slot, and then place it back in the slot and re-tune.

As you get close, use your feeler gauges as an accurate way to stop at the string height youre after. Our frets in this example are .040" tall, so when we add .030" for string clearance we get a slot depth of .070". Stack the feeler gauges to this combined measurement, or close to it. File the slots until the file just nicks the feeler gauges and then stop.

Now youve got a good general string height, and youre ready to fine-tune it if you like: leaving the heavier strings a bit high, while the treble strings get lowered, following the radius of the fretboard. Many pro players prefer the low-E string clearance to be set to about .020", and the treble E-string at about .010". The strings between are at graduated heights following the fretboard radius.

http://www.stewmac.com/freeinfo/Nuts,_saddles/i-5350.html

Matalat, punotut kielet värähtelevät hieman laajemmin, joten ne ovat jonkin verran (millin osia) korkeammalla otelaudasta ja ensimmäisistä nauhoista kuin ohuet kielet.

Jos kielet eivät vapaana soitettuna särise ensimmäistä nauhaa vasten. mutta ovat niin alhaalla että avoimet soinnut soivat vireessä, niin kaikki on ok. Yleensä kaupan hyllystä otettuna satula on tehty varmuuden vuoksi hieman liian korkeaksi, jotta siinä olisi varaa soittaja- ja kielisatsi kohtaisiin viilauksiin (kait?).

Tuohon ensimmäiseen kysymykseen vielä sen verran, että toiset tykkäävät luotisuorasta kaulasta ja toisille pitää olla hieman koveruutta (relief). Yleensä ohje tuon tarkistamiseen on että laitat capon 1. nauhalle ja sitten painat kielen esim. viimeiseltä nauhalta alas. Nyt napautat terävästi sormen päällä kieltä jokaisen nauhan kohdalta. Jos kaulassa on hieman koveruutta ja nauhat ovat kunnossa, niin kielen pitäisi soida joka kohdasta. Koveruutta on yleensä suurimmillaankin kuitenkin vain 0,1-0,2mm jossain 7. - 8. nauhan tienoilla. Yleensä kait reliefin pitäisi olla suurinpiirtein sama niin 6. kuin 1. kielellä, kuitenkin mieluummin niin että ohuella puolella saa olla hieman suorempi (riippuu siitä kuinka timmi kaula on).

Tuolla samalla Stewmacin sivulla on lopussa myös ammattisoittajien esimerkkisäätöjä mm. actioniin, reliefiin ja kielten korkeuteen satulassa. Noista huomaa sen että osa tykkää tyttärestä ja osa mutkalla olevasta mummosta.
Mando
18.12.2007 21:41:25
Satulahan on vinossa! Voi helvetti! Mitäs mun nyt pitää tehdä.

Rauhoittua. Satula näyttää juuri siltä, kuin pitääkin.

Ja jos kitara ei oireile muutenkaan (kielet korkealla/rämisevät kohtuuttomasti/jne), niin älä huoli niistä säädöistäkään. Soita ja nautiskele uudesta pelistä!
Apaas
18.12.2007 23:00:28

Ihan aiheeseen liittymätön kysymys.
Onko kokemuksia E vireisestä kitarasta 56-10-setillä?Luokkatoveri kyseli,ja en antanut varmaa vastausta kun ei ole kokemusta moisesta.Floikkakitara on hänelläkin.

Itelläni on kyl 52 ollu Essä ja toimina on.
"Myynnissä Harley Benton-merkkinen kitara,joka on melkein kuin Gibbson" Tällaista huuto.netissä...
Ziggy Bubba
18.12.2007 23:55:53

Onko kokemuksia E vireisestä kitarasta 56-10-setillä?Luokkatoveri kyseli,ja en antanut varmaa vastausta kun ei ole kokemusta moisesta.Floikkakitara on hänelläkin.

Aika liioittelulta kuulostaa. Punotut kielet on tossa todella kireät, kun taas punomattomat peruskauraa... Saattaapi heittää kaulan propellille - en oikein tajua tuon kielisetin ideaa, ainakaan perusvireessä.
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
Numb
19.12.2007 10:20:42 (muokattu 19.12.2007 12:57:16)

No ei se normaalia kaulaa heitä propellille kyllä :)

Minulla on 11-54 -setti normivireessä, ja akkarissa paksumpaa. Tuossa varmaan tavoitellaan komppiosastolle sellaista tietynlaista tatsia, ja punomattomille sellaista toisenlaista. Makuasia, sanoi koira...

Edit: jousien kanssa voi päästä askartelemaan kyllä.
Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen --- Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis
Apaas
19.12.2007 12:24:10

Sanoin että kokkeiloo..Mäni syteen tai saveen.En kyllä itse usko että iha kunnossa oleva kaula siitä viäntyy.Voip olla tatsi kyl aika jänskä mutta..miten tykkee!
"Myynnissä Harley Benton-merkkinen kitara,joka on melkein kuin Gibbson" Tällaista huuto.netissä...
Ziggy Bubba
19.12.2007 12:56:42

Sanoin että kokkeiloo..Mäni syteen tai saveen.En kyllä itse usko että iha kunnossa oleva kaula siitä viäntyy.Voip olla tatsi kyl aika jänskä mutta..miten tykkee!

No juu, olin vähän yli-varovainen ehkä... Siitä vaan jos tosi-timmistä tatsista tykkää :)
"I was a great drummer and now I'm nothing, just like Phil Collins!" -Bart Simpson
Köfi
19.12.2007 14:21:04
Eikös kaularauta oo sitä varten että sillä kompensoidaan kielten aiheuttama jännitys?
Eli jos jännitys kasvaa, niin eiku kaularaudasta asianmukainen kompensaatio niin son siinä.
pekurides
19.12.2007 15:31:40

Itelläni on kyl 52 ollu Essä ja toimina on.

Tuohan on siis sama kuin DR:n Jeff Healey setti. sitä en tiiä mitä virettä jampppa käyttää?
Hiukan piukeelle voipi mennä alapää normi E:ssä....
no ainakin sormet vahvistuu jos ei muuta:)

mulla 11-56 c# vireessä ja juuri passeli tatsi.
Tunteella päin vittua.
Fortune
19.12.2007 15:42:35 (muokattu 19.12.2007 15:43:05)
Aika liioittelulta kuulostaa. Punotut kielet on tossa todella kireät, kun taas punomattomat peruskauraa... Saattaapi heittää kaulan propellille - en oikein tajua tuon kielisetin ideaa, ainakaan perusvireessä.

Pööh, mulla on normivireessä 12-56 ja ei se kyllä kaulaa propellille väännä, jollei kyseessä ole mikään ihan hammastikku ilman kaularautaa :) Floikkakitarassakin kymppisetti toimii ihan mainiosti, mekaniikkaahan se säätäminen vain on.
Look behind you, a three-necked guitar! Holik Portfolio
pekurides
22.12.2007 16:45:00

Katoppa mitkä nauhat on ylhäällä ja voiko niitä yhtään naputella alaspäin.
Tunteella päin vittua.
Mando
22.12.2007 17:03:27 (muokattu 22.12.2007 17:04:29)
Kieliä on nostettu, ja kaulaa säädetty. Mutta huomasin että silti tiettyjen nauhojen kohdalla kielet rätisevät. Eikö tämä tarkoita, että jotkut nauhat ovat korkeammalla kuin pitäisi? Kyseessä oleva kitara on fenderin tele custom spalted. Kuinka korkeaa laatua voi odottaa tuollaiselta kitaralta? Olen lueskellut paljon hyviä arvosteluja, ja kokeillut tuota niin monta kertaa, ja tein sitten oston. En ymmärrä miten en tajunnut tarkistaa tätä ostotilanteessa tarpeeksi hyvin. Hiukan masentaa. Joudunko nyt mennä hiotuttamaan nauhat jossain jotta pääsen rätinästä eroon? :( Vai olenko pilkunviilaaja kun se mua häiritsee.

Kaikki sähkökitarat rämisevät hiukan, kun räppää vähän lujempaa. Metallikieli lepää metallinauhan päällä ja ainakin äänen "syttymisisku" saa kielen hiukan rämähtämään. Eri soittajat sietävät eri määrän särinöitä; oleellistahan on tietenkin se, paljonko särinä kuuluu sähköisesti vahvistetussa äänessä.

Eri asia on, jos kieli jää selvästi inisemään pitempäänkin soidessaan, tai jos vierekkäisillä nauhoilla on särinän määrässä isoja eroja. Voisi viitata epätasaiseen nauhoitukseen (jossain tapauksessa ihan keturallaan oleviin säätöihin...)

Kitarasi on uusi, eikö niin? Ota kitara mukaan ja käy näyttämässä kitaraasi kauppiaalle ja asiallisesti selitä, mikä kitarassasi on mielestäsi pielessä. Uusissa kitaroissa on takuu ja sen tulee toimia moitteetta ilman asiakkaan kustantamaa nauhojen tasausta/hiontaa.

Vertaa myös samalla reissulla särinän määrää kaupassa oleviin muihin kitaroihin...ettei vaan ole korvat alkaneet kiinnittää huomiota epäolennaisuuksiin sängynreunalla hiplaillessa : )
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)