Aihe: Basarin treenausta
1 2 3 4 5
ddrum54
22.12.2007 13:15:15
Kyllä esim. mun Kumun bassari soi ihan hiton pitkään vaikka siinä olisikin PS3:set molemmin puolin, jos rummun sisällä ei ole demppiä.

No jos susta tuntuu siltä, että se tarvitsee demppiä, niin laita sinne demppiä. En minä tule sinua kieltämään. Se on sun rumpu.

Mun basari soi, sen minkä soi ja se on hyvä sellaisenaan. En laita demppiä. Enkä myöskään tee reikää resokalvoon. Jos joku sanoo, että se soi liikaa, niin se on hänen ongelmansa, ei minun. Se on mun rumpu.

Basarin polkemisesta olen sitä mieltä, että kannattaa opetella sekä - että ja niin - näin. Jos opettelee vain sekä ja niin, on helvetin vaikeata myöhemmin kaivaa niitä että ja näin asioita esiin.
markkuliini
22.12.2007 13:21:53

Mun basari soi, sen minkä soi ja se on hyvä sellaisenaan. En laita demppiä. Enkä myöskään tee reikää resokalvoon. Jos joku sanoo, että se soi liikaa, niin se on hänen ongelmansa, ei minun.

Sä oletkin niin muotitietoinen. :P

Basarin polkemisesta olen sitä mieltä, että kannattaa opetella sekä - että ja niin - näin. Jos opettelee vain sekä ja niin, on helvetin vaikeata myöhemmin kaivaa niitä että ja näin asioita esiin.

Millä perusteella, muuten, vaihdat aina tuon hautaamisen ja pomputtamisen välillä? Musatyylin mukaan vai tilan?
DrmBug
22.12.2007 13:53:15
Okei, olen syvästi pahoillani epäselvästi ilmaisemastani asiasta. Oikeaa jä väärää tapaa tässä tapauksessa ei ole. On vain oikea ja oikea.

Jokatapauksessa, jos opettelee soittamaan vain tarpomalla, siis siten, että ei edes yritä oppia tuntemaan sitä pedalilautaa ikäänkuin jalan osana, on homma syvällä metsässä. Polkee sitten niin taikka näin, on hyvin tärkeätä opetella muutakin, kuin pelkkä runttaaminen.

Bassorumpu tuntuu olevan hernepurkkia helistävä asia. Henkilökohtaisesti koen bassorummun rumpuna, rumpujen joukossa. Haluan rummusta rummun äänen. En hautaa kapulaa, kapuloilla soitettaviin rumpuihin. En hautaa nuijaa bassorumpuun. Haluan settini olevan äänimaailmaltaan yhteneväinen, siis sellainen, että siitä on aistittavissa erikokoisia rumpuja. Tomtomini sanoo TOM ja bassarini sanoo BAM, ei pläts.

Pahoittelen, jos asia on mahdoton ymmärtää.

Öh... kukas se tässä herneen veti nenään? Mielestäni se, hautaako nuijaa kalvoon vai ei, on sivuseikka jos soitto muuten toimii. Katso nyt vaikka Gaddia tai Colaiutaa. Kukaan tuskin tulee keikan jälkeen sanomaan "Muuten mahtavaa soittoa ja hieno meininki, mutta tuo nuijan hautaaminen pilasi kokonaisuuden."

Olen edelleen sitä mieltä, että molemmat tavat on hyvä osata. Itse en osaa, mutta se on pois minulta.

Hyvää joulua!
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
ddrum54
22.12.2007 20:22:35
Millä perusteella, muuten, vaihdat aina tuon hautaamisen ja pomputtamisen välillä? Musatyylin mukaan vai tilan?

En vaihda. Soitan hiljaa kantapää alhaalla ja kovaa kantapää ylhäällä. Aikoinaan opin soittamaan kantapää ylhäällä ja nuija jäi aina kiinni kalvoon. Sitten treenasin kantapää alhaalla soittamisen ja samalla opettelin reboundin poimimisen. Tässä treenissä koin basarin soundin oleellisesti paremmaksi.

Seuraavaksi tuo rebound sitten piti opetella myös kantapää ylhäällä. Se osoittautuikin yllättävän vaikeaksi, koska olin jo oppinut jättämään nuijan kiinni kalvoon. Koko homma piti opetella uudelleen. Nilkka piti opettaa herkäksi ja rennoksi ja varpaat piti opettaa tuntemaan pedalin liike. Kärjistettynä, raskas norsukävely piti muuttaa joustavaksi kissakävelyksi.

Jos viitsii / haluaa opetella nuo molemmat yllämainitut soittotavat on niihin äärimmäisen helppo lisätä nuijan kiinnijättäminen. Vaikeasta helppoon voi mennä koska tahansa. Helposta vaikeaan on aina kovan työn takana.

Täällä kiinnitetään paljon huomiota kapulatekniikkaan rumpuja ja symbaaleja soitettaessa. Basari on rumpu rumpujen joukossa. Mielestäni basarikin ansaitsee tekniikkaharjoituksia, siis muutakin kuin nopeustekniikkaa. Toki kyllä sillä nuija kalvoon tyylillä pärjää, koska Steve Gaddkin pärjää. Kysehän on vain monipuolisuudesta ja erilaisista soundeista.
Youni
29.12.2007 13:19:19
Jos resokalvo on ehjä ja hautaa nuijan kalvoon, niin saundi on ainakin mun basarilla, kalvoilla ja vireellä käyttökelvoton popoks. Reiättömällä resolla se onkin jo vähän parempi, mutta ei sovi joka tilanteeseen.

Ehjä reso on kyllä todella jees. Olen treeniksellä tuskaillut Yamaha Stage Customien basarin kanssa. Reikä resokalvossa syö volumea sen verran, että turha yrittää saada munaa basarista irti, vaikka kuinka polkee. Oma basari taas jaksaa kuulua muiden soittimien yli hyvin.
"Käyttäkää sitä hakua, ja toisaalta älkää joka kohtaan itkekö turhaan sen haun käytöstä." -Moderaattori
markkuliini
29.12.2007 16:10:44

...turha yrittää saada munaa basarista irti, vaikka kuinka polkee.

Kuules tämä on jo melkeinpä poliisiasia!!
Olly
29.12.2007 16:16:38
Tuo "popoks" voi ainakin tuplia käyttäessä olla varsinainen riesa, jos on toinen nuija haudattuna kun toinen iskee. Mutta, basarin soittaminenhan kahdella jalalla on yhtä turhaa, kuin virvelin soittaminen kahdella kädellä...
Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled.
Nolte
29.12.2007 17:02:20 (muokattu 29.12.2007 17:08:46)
Kuules tämä on jo melkeinpä poliisiasia!!

Joo, vaikuttaa poikarakkaudelta. Herkkä hetki Tomi Muhvin kanssa. Tai sitten Mikki Reiän. :p
jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!!
dumbass
29.12.2007 17:07:43

Se, hautaako vai ei hautaa, riippuu siitä, miltä rumpali haluaa basarinsa kuulostavan. Itellä tulee molempia sekasin, riippuen millainen isku on ja mihin kohtaan se sijoittuu piitissä. En ole kiinnittänyt mitään huomiota tähän mennessä, kunhan joku pärinä tulee ulos. Slide-tekniikka on hallussa tuplaiskuja varten enkä varmaan muuta tule tarvitsemaan.
Mitä kävisi, jos kaikki maailman tupakoitsijat laitettaisiin seisomaan käsi kädessä maailman ympäri? Kaksi kolmasosaa heistä hukkuisi. -taikuri Luttinen
passe
30.12.2007 18:49:26
kunhan vaan on sitten tietoinen, että soundi on jonkin enemmän atakkipainotteinen

Hyvä pointti, tulee mainituksi ihan liian harvoin. Itse, jos vain kuuntelen "rumpua rumpuna", niin 9 kertaa 10:stä se kuulostaa paremmalta kun ei hautaa nuijaa kalvoon. Jos soitettava musiikkityyli on kuitenkin vähänkään runttausta, niin juuri se ekstra atakin ja "minä määrään-rumpu soi, eikä päinvastoin" fiiliksen hakeminen imee kuin automaattisesti nuijan kalvoon.

Mutta, jos sitä viitsisi treenata toistakin tapaa ja ihan tosissaan bongailla itselleen sopivat rummut, niin varmasti sujuisi soitto haluttuun malliin ilman hautailujakin. Kummankin tyylin saa toimimaan ja molempia kannattaa ainakin kokeilla.

Sehän on selvä, ettei basaria saa millään soimaan yhtä muhevasti hautaustyylillä. Mutta hirveän usein on niin, ettei se ole niin tarpeellista/toivottuakaan.
Sometimes more is more
Bentley
03.01.2008 20:45:12

Miten te muuten säädätte pedaalinne että se ei jää kalvoon kiinni? Annatteko myös jalan olla ihan täysin rentona pedaalin päällä ja onko tällöin nuija kuinka kaukana kalvosta?

Yritin taas tänään säädellä sitä pedaalia mutta on tosi vaikeeta saada se niin että se pysyisi kalvosta irti. Tai siis sen saa pysymään kalvosta irti mutta silloin pedaali tulee raskaaksi polkea ja se yleensä koskettaa pienesti kalvoa jos polkasen sitä. Tämä sen takia koska päkiä puoli tavallaan painuu alaspäin kun nostan jalkaan ja tämän takia se nuija heilahtaa kalvoon.

Ehkä ymmärsitte mikä mulla on ongelmana ja pystynette auttamaan :)
For those who can't be without the music!
sahkuifk
03.01.2008 22:22:49
Miten te muuten säädätte pedaalinne että se ei jää kalvoon kiinni? Annatteko myös jalan olla ihan täysin rentona pedaalin päällä ja onko tällöin nuija kuinka kaukana kalvosta?

Yritin taas tänään säädellä sitä pedaalia mutta on tosi vaikeeta saada se niin että se pysyisi kalvosta irti. Tai siis sen saa pysymään kalvosta irti mutta silloin pedaali tulee raskaaksi polkea ja se yleensä koskettaa pienesti kalvoa jos polkasen sitä. Tämä sen takia koska päkiä puoli tavallaan painuu alaspäin kun nostan jalkaan ja tämän takia se nuija heilahtaa kalvoon.

Ehkä ymmärsitte mikä mulla on ongelmana ja pystynette auttamaan :)
Voipi olla turha kysymys mutta kai sulla on kunnon pedaali? Oon soittanu jos jonkinlaisella mutta en oo koskaan saanu samaa lentoo jalkaan kuin aikoinaan Ludwigin Speed Kingillä. Laatuvehje on aina helpompi säätää ja jouset pitää kutinsa kauan. Koitappa myös sitä nuijan varren pituuden muuttamista, jos et jo ole kokeillu.
Bentley
03.01.2008 22:54:12

Voipi olla turha kysymys mutta kai sulla on kunnon pedaali? Oon soittanu jos jonkinlaisella mutta en oo koskaan saanu samaa lentoo jalkaan kuin aikoinaan Ludwigin Speed Kingillä. Laatuvehje on aina helpompi säätää ja jouset pitää kutinsa kauan. Koitappa myös sitä nuijan varren pituuden muuttamista, jos et jo ole kokeillu.

Luulisin että on kunnon pedaali. Jos nämä Pearlin Exportit on oikealta hinnalta yli 1000 egen luokkaa niin luulis että ei olis mistään huonoista kamoista kyse. Eli Pearlin pedaali on kyseessä mut en sit tiedä onko niissä eri malleja kans jne.

En oo kokeillu nuijan pituutta säätää, sitä oon kyl kokeillu säätää että missä kulmassa se on ja jousta kans melkein asteittain löysemmästä kireemmälle.

Tuli kyllä mieleen et haluais kokeilla eri pedaaleita jos olis joillaki huomattavasti parempi soittaa mutta eipä tähän hätään sellainen onnistu :)
For those who can't be without the music!
Mikko A
03.01.2008 23:33:22 (muokattu 03.01.2008 23:36:33)

Yritin taas tänään säädellä sitä pedaalia mutta on tosi vaikeeta saada se niin että se pysyisi kalvosta irti.

Jos nuijaa ei saa irti kalvosta ilman ulkoista voimaa, niin jotain on kyllä pielessä ja pahasti :D Itse pidän jalan rentona, niin että kantapää lepää pedaalilla. Jos pidät kantapäätä koko ajan ilmassa, niin sillon on luonnollisesti paljon hankalampi olla "hautaamatta" nuijaa kalvoon.

Tai siis sen saa pysymään kalvosta irti mutta silloin pedaali tulee raskaaksi polkea ja se yleensä koskettaa pienesti kalvoa jos polkasen sitä. Tämä sen takia koska päkiä puoli tavallaan painuu alaspäin kun nostan jalkaan ja tämän takia se nuija heilahtaa kalvoon.

Niin tietysti. Juurikin tätä ilmiötä käytän ainakin itse hyväksi tuplaiskuissa. Eli jalka spedulla niin kuin ylempänä kirjoitin, sitten nostan jalkaa siten, että varpaat/päkiä pysyy paikallaan (-> nuija ei liiku), sitten "keinautan" jalan alas niin että muu jalka polkaisee spedua (isku 1) ja varpaat/päkiä pysyy yhä about paikallaan. Kun nuija nousee ylös, niin päkiäkin painuu alas (isku 2). Tutum. En tiiä onko tää sitten heel-toe vai mitä, mutta enivei.

Tässähän tulikin kaks kärpästä yhdellä iskulla ;)

Edit: niin ja mullahan on itelläkin just tollanen Pearlin perusmallin spedu tällä hetkellä. En tykkää... Tai no mulle liian raskas vaikka oon säätäny kevyimmilleen. Ja kitisee pirusti vaikka on tuliterä... Onneks on vain lainassa :)
The space is filled with orbiting children.
hollmi-5
04.01.2008 10:32:41
Hei Bentley! Katsele tuota keskustelua aiheesta pedaalin setup: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=30&t=119918#p4734144

Exportin mukana tuleva spedu on ihan ok ja sillä kyllä pärjäilee, vaikka säädettäviä juttuja ei ole montaa. Pedaalin kohdalla meillä rumpaleilla on kaikkein erilaisimpia säätöjä ja jokaisen pitää löytää se omalle jalalle sopiva spedu ja sille se itselleen sopivin säätö.
Soundit, piuhat ja kajarit.
moderndrummer88
09.01.2008 12:42:42
Jos resokalvo on ehjä ja hautaa nuijan kalvoon, niin saundi on ainakin mun basarilla, kalvoilla ja vireellä käyttökelvoton popoks. Reiättömällä resolla se onkin jo vähän parempi, mutta ei sovi joka tilanteeseen.

Huomaako joku muukin tässä nyt virheen?
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Nolte
09.01.2008 13:04:29
Huomaako joku muukin tässä nyt virheen?

Joo, reiätön ja ehjä resokalvo lienee sama asia...
jhjghfjkdhsgjhjsfkahfj!!!!
Napalmolotv
11.01.2008 11:53:32
Polje tahtiin ja nopeuta kun siltä tuntuu virheet korajutuvat ajan kanssa tiedän koska olen kokenut rumpuja hakannut jo kauan.
hollmi-5
11.01.2008 12:00:12
Polje tahtiin ja nopeuta kun siltä tuntuu virheet korajutuvat ajan kanssa tiedän koska olen kokenut rumpuja hakannut jo kauan.
Selvähän tää. Kokeillaan tätä reseptiä: Pitkään ja hartaasti. Virheet korjaa vauhti.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)