pekezu 21.12.2007 11:13:18 | |
---|
Saundin huonous/hyvyys on pitkälti kuulijan korvassa. Joku diggailee Kotiteollisuuden jauhebassosta, joku tykkää Harriksen lotinasta, joku tykkää humppasaundista, jota sitäkin voi olla monenlaista. Jos joku kuullostaa hyvältä, se on hyvä. PekkaaTekkaaLaakuPekkaaPaattiSenOnKermaaNekkaaJosOnVeneLakritsaaSadehanSenUpottaa |
hollstro 21.12.2007 11:27:56 | |
---|
Saundin huonous/hyvyys on pitkälti kuulijan korvassa. Joku diggailee Kotiteollisuuden jauhebassosta, joku tykkää Harriksen lotinasta, joku tykkää humppasaundista, jota sitäkin voi olla monenlaista. Jos joku kuullostaa hyvältä, se on hyvä. En ole aivan samaa mieltä. Hyviä saudeja voi olla monenlaisia. Tässäkin threadissa esillä olleista klassikkobassoista saa monenlaista saundia jotka ovat kaikki miellyttäviä ja sopivat eri tilanteisiin. Samoin uudemmissa Warreissa, Ken Smitheissä, Spectoreissa, Tobiaksissa jne on ihan oma saundinsa joka on hyvä. Ja sitten on oikeasti huonoja saundeja ja se ei ole pelkästään mielipidekysymys. Liian ohut bottne, huono dynamiikka (ei potki), kihisevä yläpää, trankkusärö, kolisevan ja mölisevän kaappin aiheuttama piikkikorostus keskialueella jne. Noista useimmat on sitä mieltä ettei hyvältä kuulosta. Useimmiten huono saundi johtuu huonosta bassosta, vahvistimesta tai soittajasta tai näiden kombinaatiosta. Ennenvanhaan oli enemmän sääntö kuin poikkeus että isoilla keikoilla (stadionit, jäähallit ym.) bassosaundi oli puuroa josta ei saanut mitään selvää. Nykyäänkin siihen törmää. Huonolla basistilla mikään ei saundaa hyvältä. Hyvä soittaja saa kohtuusaundin huonommistakin vehkeistä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Kailis 21.12.2007 11:58:26 | |
---|
En ole aivan samaa mieltä. Hyviä saudeja voi olla monenlaisia. Tässäkin threadissa esillä olleista klassikkobassoista saa monenlaista saundia jotka ovat kaikki miellyttäviä ja sopivat eri tilanteisiin. Samoin uudemmissa Warreissa, Ken Smitheissä, Spectoreissa, Tobiaksissa jne on ihan oma saundinsa joka on hyvä. Ja sitten on oikeasti huonoja saundeja ja se ei ole pelkästään mielipidekysymys. Liian ohut bottne, huono dynamiikka (ei potki), kihisevä yläpää, trankkusärö, kolisevan ja mölisevän kaappin aiheuttama piikkikorostus keskialueella jne. Noista useimmat on sitä mieltä ettei hyvältä kuulosta. Useimmiten huono saundi johtuu huonosta bassosta, vahvistimesta tai soittajasta tai näiden kombinaatiosta. Ennenvanhaan oli enemmän sääntö kuin poikkeus että isoilla keikoilla (stadionit, jäähallit ym.) bassosaundi oli puuroa josta ei saanut mitään selvää. Nykyäänkin siihen törmää. Huonolla basistilla mikään ei saundaa hyvältä. Hyvä soittaja saa kohtuusaundin huonommistakin vehkeistä. Pekezuhan sanoi "Jos joku kuullostaa hyvältä, se on hyvä." Ja sinä aloitat "En ole aivan samaa mieltä." What in the World??? |
IJarro 21.12.2007 12:17:56 | |
---|
Pekezuhan sanoi "Jos joku kuullostaa hyvältä, se on hyvä." Ja sinä aloitat "En ole aivan samaa mieltä." What in the World??? niimpä. Sama pointti molemmissa jutuissa... Kyllä se soundi on ihan mieltymyksestä kiinni. Let's do some living after we die... |
hollstro 21.12.2007 17:14:34 | |
---|
Pekezuhan sanoi "Jos joku kuullostaa hyvältä, se on hyvä." Ja sinä aloitat "En ole aivan samaa mieltä." What in the World??? Sanoi toki, ja sanoi myös "Saundin huonous/hyvyys on pitkälti kuulijan korvassa". Tämä ei ole mun havaintojen mukaan loogista. Mun pointti on: paska saundi on paskaa useimpien korvassa, mutta hyviä saundeja on paljon ja monenlaisia. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
rUSTED 21.12.2007 18:37:32 | |
---|
sama basso livenä, mikä lieneekään, kuulostaa jos mahdollista vielä rouheammalta. Onko uusi malli ja onko sillä mitään vitun väliä? no musellahan tuo basso tulee kyllä yleensä jonkulaisen purnukan läpi ja meikä ainaki siitä tykkää. |
Kailis 21.12.2007 19:12:27 | |
---|
no musellahan tuo basso tulee kyllä yleensä jonkulaisen purnukan läpi ja meikä ainaki siitä tykkää. On siinä vatkutinta, mutta vitsi onkin tässä nykyajan runsaudenpulassa siitä että osaa valita ne oikeat härpättimet |
Visakoivu 21.12.2007 19:27:25 | |
---|
no musellahan tuo basso tulee kyllä yleensä jonkulaisen purnukan läpi ja meikä ainaki siitä tykkää. Enkä kyllä lähtis käyttämään Chrisin soundia esimerkkinä kun puhutaan bassojen soundieroista. Tuolta linkistä voi käydä kattomassa kuinka monen "purnukan" läpi soundi kulkee. http://www.musewiki.org/Bass#Chris.27_rack_.28left.29 |
Kailis 21.12.2007 19:40:33 | |
---|
Sanoi toki, ja sanoi myös "Saundin huonous/hyvyys on pitkälti kuulijan korvassa". Tämä ei ole mun havaintojen mukaan loogista. Mun pointti on: paska saundi on paskaa useimpien korvassa, mutta hyviä saundeja on paljon ja monenlaisia. Saivartelet itsesi aika pussiin. Hyvää Joulua! |
kondensaattori 21.12.2007 21:14:07 (muokattu 21.12.2007 21:14:36) | |
---|
On olemassa absoluuttisen hyviä sekä absoluuttisen huonoja bassosaundeja. Kun kukaan ei pysty todistamaan, mikä on huono ja mikä hyvä, syntyy taistelu. Oikeaa vastausta saamme tuskin koskaan. |
hollmi-5 21.12.2007 21:21:44 | |
---|
Saivartelet itsesi aika pussiin. Hyvää Joulua! Haista ite. Luuletko, että jokaisen viestin loppuun laitettu "hyvää joulua" kuittaa tietämättömyytesi, kokemattomuutesi ja nokkeluutesi? Soundit, piuhat ja kajarit. |
Johann Onn 22.12.2007 02:47:23 (muokattu 22.12.2007 02:47:53) | |
---|
On olemassa absoluuttisen hyviä sekä absoluuttisen huonoja bassosaundeja. Yksi niistä hyvistä. Siis mun mielestä. Ilman tätä bassoa, tästä bändistä katoais aika paljon. http://www.youtube.com/watch?v=S8iiNBpBUKY Toisessa biiseissä ("Goodbye Toulouse"), on vielä enemmin sitä jyrinää, mitä bassossa kuuluukin olla. |
jars 22.12.2007 05:14:34 | |
---|
Pisteet kyllä Joonakselle siitä että laittoi tulille topicin joka on luultavasti pitkäkestoisin mitä on tällä palstalla nähty. Tätä laajempi otsikko olisi ehkä ollut ainoastaan "Hyvä bassosoundi?" (Seuraavassa viestissä lienee linkki kyseiseen topikkiin...) No mutta tässähän se ultimaalinen totuus on: http://www.youtube.com/watch?v=5oZxpGTwQ8kse on jännä. |
Antti Takalo 22.12.2007 11:30:22 | |
---|
Sanoi toki, ja sanoi myös "Saundin huonous/hyvyys on pitkälti kuulijan korvassa". Tämä ei ole mun havaintojen mukaan loogista. Mun pointti on: paska saundi on paskaa useimpien korvassa, mutta hyviä saundeja on paljon ja monenlaisia. Tässä vastauksessa tietysti huomio kiinnittyy sanaan useimpien, eli voi se useimpien mielestä paska soundi olla jonkun mielestä juuri se paras soundi. Eikä siinä sitten auta sanoa, että oot väärässä, eli kuten sanoit hyviä soundeja on paljon ja monenlaisia.. Hyvä niin. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
Karlsson 22.12.2007 11:31:17 | |
---|
Tässä vastauksessa tietysti huomio kiinnittyy sanaan useimpien, eli voi se useimpien mielestä paska soundi olla jonkun mielestä juuri se paras soundi. Eikä siinä sitten auta sanoa, että oot väärässä, eli kuten sanoit hyviä soundeja on paljon ja monenlaisia.. Hyvä niin. Eiku te ootte kaikki väärässä. Täysin. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
J.Hollström 22.12.2007 11:33:26 | |
---|
Tässä ketjussahan on jo pari samplea paskoista soundeista. Pistäkääs lisää että päästään saivartelemaan. |
Antti Takalo 22.12.2007 11:42:56 | |
---|
Eiku te ootte kaikki väärässä. Täysin. Miun bassosoundi on ainoa oikea. Nii! Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
Tässä vastauksessa tietysti huomio kiinnittyy sanaan useimpien, eli voi se useimpien mielestä paska soundi olla jonkun mielestä juuri se paras soundi. Eikä siinä sitten auta sanoa, että oot väärässä, eli kuten sanoit hyviä soundeja on paljon ja monenlaisia.. Hyvä niin. Joo näin on. Sen lisäksi kaikilla on oma saundinsa. Basisteillakin, vaikka ei-basistien keskuudessa asiaan ei paljon kiinnitetä huomiota. Omien havaintojen mukaan rumpalit kiinnittävät eniten huomiota bassosaundiin. Joskus tulee kommentteja kitaristeiltakin. Kiipparisoittajan en ole koskaan kuullut sanovan bassosaundista mitään. Tämä siis vain omien kokemusten mukaan, ja aika harvoissa bändeissä jossa olen soittanut on kosketinsoittaja. Nopeasti laskien alle kymmenen, mut yli kahdeksan kosketinsoittajan kanssa olen soitellut. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Timo JM 22.12.2007 12:09:09 | |
---|
Te olette niin hauskoja, ettei tiedä itkeäkö vai nauraa ;-) Tässä mun biisissä on avatarissa näkyvällä PRS-skitalla tehty basso. Se on konvertoitu oktaavia alemmaksi ja ajettu QuadraFuzzin läpi. Soundi on taatusti hyvä... eikun huono... eikun... Cupido: "Hän elää" http://www.mikseri.net/music/play.php?id=161308&type=hi...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
hollstro 22.12.2007 12:25:19 | |
---|
Te olette niin hauskoja, ettei tiedä itkeäkö vai nauraa ;-) Tässä mun biisissä on avatarissa näkyvällä PRS-skitalla tehty basso. Se on konvertoitu oktaavia alemmaksi ja ajettu QuadraFuzzin läpi. Soundi on taatusti hyvä... eikun huono... eikun... Cupido: "Hän elää" http://www.mikseri.net/music/play.php?id=161308&type=hi Jos ei tietäs miten basso on tehty niin menisi täysin bassosta. Ei ihan tyypillisin bassosaundi (pyöreä ilman bassolle tyypillistä atakkia), silti hyvä. Hyvä on biisikin, tosi hyvä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |