Aihe: Sturm und Drang - tinnitus 15-vuotiaalla
1 2 3 4 5 6
doolittle
20.12.2007 22:48:10
Itsellä kun suhisee ja kohisee sekä vinkuu vaihtelevan paljon nuo korvat, niin sanokaapa "tervekorvaiset" te, että jos laitatte kuulosuojaimet / sormet korviinne, kuuletteko yhtään mitään vai edes jonkinlaista ääntä, onko se sitten veren kohinaa tms.?
"Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister-
hapan
20.12.2007 22:51:51
Kuuluu ääniä, kohinaa ym. mutta ei häiritsevästi. Eiköhän sen tinnituksen huomaa, jos sellainen on ollakseen.
KanZuu
20.12.2007 23:05:26 (muokattu 20.12.2007 23:15:38)
Itselläni ei taida olla ainakaan pahaa tinnitusta (ei ikinä ole ollut häiritsevän kovaa ääntä korvissa) vaikka on tullu välillä kovaakin veivattua ilman tulppia.

Kaverit joilla on tinnitus, ovat saaneet sen aivan muualta kuin bändi hommista. Esim. kun hakkasimme pienenä räjähdyspanoksia kivillä, siinä sai yksi ystävä hankituksi jatkuvan ja ilmeisesti elinikäisen tinnituksen.

Mitä kuitenkin tuosta jos Sturm und Drangin jätkillä olisi tinnitus? Ei siihen kuole, sen sijaan vanhempana olisin enemmän huolestunut vaikka television jatkuvasta katsomisesta.

En ole bändiin tutustunut, mutta sen kuvan olen saanut että laulaja olisi vuoden pari vain minua nuorempi, eli kuitenkin 17 vuotta?

Edit. Niin ja ihmettelen, että missä ihmeessä näitä "en käytä korvatulppia imagosyistä" ihmisiä muka asustaa? Itse asun Espoossa, olen ainakin yli 20 nuoren kanssa bändissä ja muualla soittanut sekä joidenkin kanssa Helsingistä ja Vantaalta. Sekä tietenkin olen pyörinyt kaverien bändien treeneissä tai heidän keikoilla. Ei ole tullut yhtään tällästä ihmistä eteen, joka mielummin "näyttää hyvältä kuin käyttää kuulosuojaimia treeneissä" .

Keikoilla on sitten eri asia, itsekin käytän tulppia satunnaisesti. Kun ei etukäteen tiedä miten kovaa bändi tulee vetämään. Helsingissä Redrumissa missä on huhujen mukaan "Suomen paras akustiikka" on ollut keikkoja, jotka ovat olleet inhimillisellä voimakkuudella ja on saanut kaikesta selvää. Siellä ei siis ole tarvinnut tulppia käyttää eikä ole sattunut korviin.
doolittle
20.12.2007 23:11:19
Jep, ja pitääpä jälleen kerran muistaa että niin varuillaan kuin tuleekin olla, tällä tavalla kauhutarinoita pyörittelemällä tinnituksesta tehdään suorastaan lamauttava hirviö. Eiköhän Sturm und Drangin laulaja nauti aika täysipainoisesti urastaan korvien soimisesta huolimatta.

Jossain yliopistossa muistaaksein Englannissa oli laitettu opiskelijoita täysin kaiuttomaan ja äänettömään tilaan, ja niistä joku 80-90 prosenttia oli sanonut kuulevansa jonkinlaista sointia siellä. Tämä on mun mielestä mielenkiintoista.
"Free form of jazz is like a license to shit on a street" -Lemmy Kilmister-
Torniojaws
20.12.2007 23:32:23

ja niistä joku 80-90 prosenttia oli sanonut kuulevansa jonkinlaista sointia siellä.

Kyllähän se vähintään verenkierron solina, sydämen syke, hengityksen suhina ja suoliston litinä kuuluu jos pääsee täysin äänettömään ja eristettyyn tilaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
LamaAjanElvis
21.12.2007 00:15:10 (muokattu 21.12.2007 00:21:32)
Tuo "kehittyy hitaasti" on kyllä taas semmoista itselleen todistelua, että sitä ei kannattaisi huudella julkisesti. Kuulo voi mennä tai vaurioitua kerta laakista, jos niikseen tulee.

Kaveri sai tininät kerralla, kun kävi katsomassa pikku pätkän jotain keikkaa baarissa. Ei tuo kuule enää muutenkaan oikein mitään. Vituttaa kun pitää toistaa kaikki sanomiset viis kertaa tai sitten suosiolla melkein huutaa.
Ei onneksi edes kiinnosta nähdä mitään livenä, mut on kyllä monesti ihan vahingossa sattunut sellaiseen räkälään missä joku vetää niin kovaa että säröytyy korvassa tiskillä asti. Hyvä että noita nappeja saa nykyään töistä ilmaiseksi. Voi vetää korviin vaikka jo ihan yleisen baarimölyn keskellä.
Sormet lähtee soundista. "I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
texjazz
21.12.2007 17:28:56

Tinnitus ja tinnitys... Mitenkähän se liitty tossa otsikossa itse aiheeseen pahemmin?

:)

No mitenkähän se pahemmin liitty Sturm und Drang - tinnitus 15-vuotiaalla otsikossa tinnitus? Hyvin liitty! En pahemmin sano.
http://youtube.com/watch?v=YOUKNiGJCPc
Jumina5/6
21.12.2007 18:37:42
Tullut joskus mieleen, että tunnen jonkun ihmisen, joka pitää korvatulppia päässä jopa ajaessaan autolla. Luulisi että korviin tulee jo jonkinasteinen yliherkkyys tommoisesta.

En kyllä ole itse ikinä tottunut pitämään tulppia, vaikka yritystä on ollutkin. Tuntuu että vaikka minkälaiset tulpat tökkii korvaan, niin mikään ei enää kuulosta miltään. Eipä tuota tinnitusta ole kuitenkaan tullut 13 vuoden aikana. Kannattaisihan niitä tulppia käyttää varmaan tietty, mutta ei kyllä sovi mun kuuloaistille.

Onhan tuo vähän outoa, että jo 15-vuotiaana tinnittää, luulisi että johtuu jostain muusta kuin musiikki-hommista.
Black Hippies Underground
Keppis
21.12.2007 19:12:38
mulla alko varmaan alle 15 vuotiaana kun soittelin yhen keikan ilman tulppia. voi sitä nuoruuden tyhmyyttä mutta eipä toi oo aikoihin haitannu. Hyvä jos muistan asiaa.
LamaAjanElvis
21.12.2007 19:28:03
Melko kaupalliselta se kyllä vaikuttaa koko bändi mutta en voi sanoo mitään, en suoraa ite poikia tunne niin en mee kommentoimaan niistä sen enempää mitään :)

Kaupallistahan se kun saadan levyt kauppaan. Vielä kaupallisempaa ja munattomampaa tietenkin kun joku vielä ostaa niitä.
Tr00 menoa on vain se kun soitetaan ja lauletaan täyttä paskaa mikseriin, eikä ketään kiinnosta. :)
Sormet lähtee soundista. "I can speak for every guy in this room here tonight. Guys, if you could blow yourselves, ladies, you'd be in this room alone right now. Watching an empty stage." -Bill Hicks
aikavaikea
21.12.2007 20:57:24
Kaupallistahan se kun saadan levyt kauppaan. Vielä kaupallisempaa ja munattomampaa tietenkin kun joku vielä ostaa niitä.

Suora lainaus yhden foorumilaisen allekirjoituksesta:

"Tiedäksä minkälainen on epäkaupallisesti tehty levy? Se on sellanen joka ei mee kaupaks". -Irwin Goodman-

Tämähän ei sitten tosiaankaan liity enää otsikkoon. Painanen varoitusta villaisella.
Burn the midnight oil. Or pour it on my salad.
brn2sk8
21.12.2007 21:04:19
Tr00 menoa on vain se kun soitetaan ja lauletaan täyttä paskaa mikseriin, eikä ketään kiinnosta. :)

Toki toki, mutta hain vähän sitä että vaikuttaa vähän "tekemällä tehdyltä" eli ajatuksena "pakko saada kauppatavaraa" ja sitten on tehty biisi ja video... Mutta mikäpä minä olen mitään tuomitsemaan tai toteamaan, älkää mun viestejä lukeko
Cry Baby and ask me WHY WHY
panadol
22.12.2007 01:33:59
Kun ei kukaan kuitenkaan hyvällä usko, että se omalle kohdalle osuu, niin kerrottakoon että muuan teini-ikäinen oppilaani kertoi taannoin saaneensa tinnituksen kertalaakista, erään nimekkään ulkomaisen hevibändin konsertissa Suomessa.
Roberto
22.12.2007 09:28:46

Ja jos joku miettii et onko vai ei, niin sen kyllä tietää kun se kolahtaa. Eräälläkin hahmolla tinnitus raikaa samalla volalla kun vanhan lankapuhelimen tuuttaus. Eli ei kovin hiljaa.
Torniojaws
22.12.2007 10:43:03 (muokattu 22.12.2007 10:45:24)

Kun ei kukaan kuitenkaan hyvällä usko, että se omalle kohdalle osuu, niin kerrottakoon että muuan teini-ikäinen oppilaani kertoi taannoin saaneensa tinnituksen kertalaakista, erään nimekkään ulkomaisen hevibändin konsertissa Suomessa.

Kyllähän se kertalaakista tulee jos seisoo ilman tulppia "metrin" päässä PA-kaapista sen täyden 4 tuntia mitä keikat kestävät lämppäreineen. Annos taitaa olla siinä sellaista 3 tunnin ajan 105 dB, kun turvaraja sille määrälle on 30 minuuttia päivässä. Varsinkin tuossa 90-luvun lopussa kun ne desibelisäännökset eivät vielä olleet tiukkoja. Mutta loppupeleistä sellaisesta typeryydestä saa syyttää vain itseään, sillä taatusti ko. henkilö on tiennyt, että ei siellä hissutella.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
Epämuusikko
22.12.2007 12:07:17 (muokattu 22.12.2007 12:07:51)

Tämä näin.

Aiheesta kuitennii, suosittelen lämpimästä tulppien pitämistä. Jos "fiilis kärsii", ei vain ole tottunut soittamaan tulpat päässä. Se nyt vaan vaatii pientä totuttelua. Vaikka itsekin soittelen joitain keikkoja ilman tulppia. Pop-rock-hommissa aina kuulo suojattuna. piste.

Eikä sitten niitä sentin keltaisia muovipaskoja. Omaan terveyteen ja toiminnan mukavuuteen (esim. huonoa akustiikkaa parantaa hyvä korvatulppa, joka vie liiemmät kihinät ja kohinat tilasta veks) kannattaa satsata, vaikka siitä ei leipäänsä tekisikään.
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä"-Noir. Bustard #1
Clarinetist
22.12.2007 13:10:42
Itse olen nyt 14-vuotias ja korvissa on vinkunut niin kauan kuin jaksan muistaa... Tämä kuitenkin johtuu suurimmaksi "korvalapsuudesta", ankaria korvatulehduksia toisensa perään kolmevuotiaasta lähtien. Tiedä sitten, paljonko 5 vuotta orkesterisoitantaa + bänditoiminta on vaikuttanut tähän jatkuvaan ininään...
The wind in the willow played love's sweet melody.
SARJE
22.12.2007 13:26:39 (muokattu 22.12.2007 13:27:11)
Itse en kyllä ymmärrä ollenkaan tuota edellisen sivun väitettä että kaverin tinnityksen voi kuulla muutkin, kun laittaa korvat lähekkäin.
Käsittääkseni tinnitys siis johtuu siitä, että sisäkorvan simpukassa olevista värekarvoista (jotka siis heiluvat ja lähettävävt aivoille hermoimpulssia aina kun tärykalvokin värähtelee) joku on jäänyt vinoon kovan äänen heilauttamana ja lähettää kokoajan hermoimpulssia aivoihin, eli siis ihminen kuulee sitä ääntä kokoajan.

Miten sellaisen "äänen" voisi muka joku ulkopulinenkin kuulla?
Hohhoijaa
22.12.2007 13:44:49 (muokattu 22.12.2007 13:45:12)
korvissa on vinkunut niin kauan kuin jaksan muistaa... Tämä kuitenkin johtuu suurimmaksi "korvalapsuudesta", ankaria korvatulehduksia toisensa perään kolmevuotiaasta lähtien.

Mulla muuten tismalleen sama juttu ja oon miettinyt että johtuuko nykyinen tinnitus just siitä että korvissa oli pikkupoikana melkeen jatkuvasti jotain sairauksia. Kaikenlaisia operaatioitakin tekivät. Joka tapauksessa aina on tinnittänyt.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)