Aihe: Epävireinen A
1 2
mie
16.07.2003 10:47:18 (muokattu 16.07.2003 10:48:29)

Tänä aamuna soitin Juicen Viidestoista yön akustisella kitaralla, mutta A kuulosti koko ajan epävireiseltä vaikka muut soinnut kuulostivat hyviltä. mistä köhän tämä voi johtua. Olisiko nuotessa virhe vai mitä? Huom. viritin kitaran ennen kun aloin soittamaan.

Biisi menee näin:

A---------D----------E---------A
Silmissäni orpo katse lapsen eksyneen

D---------A-----------E
Rakkautesi jäljet vihloo rintaa

jne..
Sex, Drugs and Guns N' Roses
Giggeli
16.07.2003 10:53:55
Eiks se ole A-molli?
Cletus Awreetus
16.07.2003 10:55:54
Virititkö kitaran mittarin mukaan? Jos esim. virität kitaran E-duurin mukaan täydellisesti niin esim. G-sointu saattaa kuulostaa epävireiseltä. Toivottavasti tajuat, mitä haen takaa.
Tosimiehet tiluttavat, ja paljon!!
mie
16.07.2003 10:59:41 (muokattu 16.07.2003 11:04:14)

Eiks se ole A-molli?

Ei se A-mollina hyvältä kuulostanu

Virititkö kitaran mittarin mukaan? Jos esim. virität kitaran E-duurin mukaan täydellisesti niin esim. G-sointu saattaa kuulostaa epävireiseltä. Toivottavasti tajuat, mitä haen takaa.

Hoksasin kyllä.

Viritin nyt A:n mukaan ja kuulostaa hyvältä. Kiitti
Sex, Drugs and Guns N' Roses
Jabe
16.07.2003 11:02:28

Avoin A tähän tyyliin

-0-
-2-
-2-
-2-
-0-
-x-

on yllättävän helppoa painaa epävireiseksi :-) Jos lähdetään siitä, että skitta on vireessä ja kondiksessa, niin silloin pitää keskittyä ottamaan se sointu oikein. Kielen vire muuttuu, jos painaa kovempaa tai painaa vähän "vinoon" (ts. venyttää kieltä hieman tahtomatta).

Kokeile eri sormituksia. Tätä pitäisin ns. perussormituksena avoimelle A:lle:

-0-
-2-(3)
-2-(1)
-2-(2)
-0-
-x-

Suluissa siis vasemman käden sormitus niin, että 1 = etusormi, 2= keskisormi ja 3 = nimetön.

Ylläolevassa sormituksessa etusormi jää hieman taaemmaksi (lähemmäksi kitaran lapaa), ja sormet mahtuvat paremmin vierekkäin kuin tässä sormituksessa:

-0-
-2-(3)
-2-(2)
-2-(1)
-0-
-x-

Tietysti voi koittaa barreetakin:

-x-
-2-(1)
-2-(1)
-2-(1)
-0-
-x-

Ylä -e:tä vaan on tosi vaikeaa saada soimaan (mahdollista tietenkin). Sen voi suosiolla dempata, niinkuin yllä esitin.

Ylipäänsäkin sointuja kannattaa harjoitella rauhassa ja kuunnella, soivatko kaikki äänet puhtaasti. vaikka kitara onkin nauhoilla varustettu kielisoitin, niin vasemman käden tekniikka - se miten nuotteja sormitetaan otelaudalla - vaikuttaa nuottien vireeseen ja soundiin.
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". --Martin Luther King, Jr.
Giggeli
16.07.2003 11:29:36
Ei se A-mollina hyvältä kuulostanu

Höh ei tietenkään, mulla oli ihan toiset biisit mielessä näköjään. Sori.
telecustom
16.07.2003 18:37:51
A on ikävä sointu kitaraa soittaessa...
"rock`n`roll is never die" Kirka
Jusstus
16.07.2003 22:37:58
A on ikävä sointu kitaraa soittaessa...

En tiiä, mistä on lähtöisin tää mun tapa ottaa A, mutta mulla on tapana ottaa se aina näin:

-x-
-2-(4)
-2-(3)
-2-(2)
-0-
-x-

Jostain toi on iskostunut takaraivoon...
"These go to eleven.."
Olli S.
16.07.2003 22:57:54

En tiiä, mistä on lähtöisin tää mun tapa ottaa A, mutta mulla on tapana ottaa se aina näin:

-x-
-2-(4)
-2-(3)
-2-(2)
-0-
-x-

Jostain toi on iskostunut takaraivoon...

Mä otan samalla tavalla. Mun mielestä noin on helpoin siirtyä sitten ylemmäs.
Se parhaiten nauraa, joka toiselle kuoppaa kaivaa.
the jokke
17.07.2003 00:16:23

niin, toihan on kätevä jos soittaa jotain barresointuja perään..
Jabe
17.07.2003 09:35:33

niin, toihan on kätevä jos soittaa jotain barresointuja perään..

Joo, siihen mikä on "paras sormitus", vaikuttaa tietysti se mihin on menossa ja mistä on tulossa. Jusstuksen esittelemästä sormituksesta olisi tosiaan helppoa ja ekonomista vaihtaa esim. 3. nauhan C-barree'hen tms. Tuosta minun esittelemästä "perussormituksesta" taas voi olla vähän helpompaa päästä moniin 0-aseman perussointuhin.

Näitä eri sormituksia ihan "perussoinuillekin" kannattaa minun mielestäni kokeilla ja opetella. Varsinkin jos tavoittelee soinnun pitkää sustainia (siis sitä, että saa pidettyä jonkun soinnun kasassa mahd. pitkään ennen sointuvaihtoa), niin erilaisten sormitusten handlaamisesta voi olla hyötyä.

Ekana täytyy tietysti opetella ainakin yksi sormitus, jolla saa soinnun soimaan puhtaasti ...
"Love is the only force capable of transforming an enemy into a friend". --Martin Luther King, Jr.
poppamies
18.07.2003 07:12:55

Viritin nyt A:n mukaan ja kuulostaa hyvältä. Kiitti

Tarkoitatko että viritit sen A duurin soimaan puhtaasti. Ei tule mitään. Silloin joku toinen sointu on taas vuorostaan epavireinen. Ei ole mitään muuta keinoa virittää kun mittarilla tai valtavaa kokemusta käyttämällä että tietää mitkä kielet jättää suosiolla "epävireeseen" jotta tämä meidän kaikkien rakastama, tasavireinen soitin, kitara soisi siedettävästi kaikissa sävel-lajeissa.
"G-strings are for strippers"
blackorwhite
20.12.2007 16:00:37
Eikös tässä mene sointukulku näppäilemällä ettei pläräytetä kaikkia kieliä kerralla soimaan kun laulu alkaa?
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
Lord of the strings
20.12.2007 16:43:02
Kompensoivalla satulalla saa parannettua alanauhojen hienovireisyyttä. Pitäisi ostaa itsekin.

Onko täällä esim. earvanan omistajia?
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Schnowotski
20.12.2007 17:01:25
Eikös tässä mene sointukulku näppäilemällä ettei pläräytetä kaikkia kieliä kerralla soimaan kun laulu alkaa?

Sovituskysymys. Populäärimusiikki pohjautuu aika vahvasti siihen, että noiden reaalisointumerkkien ja tyylin mukaan improvisoidaan. Levytetty esitys on tietenkin levytetty esitys - jos haluaa mukailla sitä, niin ei siinäkään mitään pahaa. Siinä levyversiosa tosiaan kuulostaisi olevan näppäillen soitettu sointuja.
Jo nuorena Nepsu ajoi geneettisesti määräytyneen suoran hiusrajansa vanhemmiltaan salaa niin sanotuksi mikkihiirimalliksi.
blackorwhite
20.12.2007 17:39:11
Sovituskysymys. Populäärimusiikki pohjautuu aika vahvasti siihen, että noiden reaalisointumerkkien ja tyylin mukaan improvisoidaan. Levytetty esitys on tietenkin levytetty esitys - jos haluaa mukailla sitä, niin ei siinäkään mitään pahaa. Siinä levyversiosa tosiaan kuulostaisi olevan näppäillen soitettu sointuja.

Kiitoksia tiedosta :) Kehitän tässä korvakuuloani mikä on huono niin täytyi kysyä :) Meni hieman offariks mun osalta mut kiitosta asiallisesta vastauksesta.
Parempi koffi käessä ku kaks olvia toisessa käessä.
-AjA-
20.12.2007 21:38:22

Kompensoivalla satulalla saa parannettua alanauhojen hienovireisyyttä. Pitäisi ostaa itsekin.

Onko täällä esim. earvanan omistajia?

Khyl.. Ero on omaan korvaan aika huomattava verrattuna akustiseen ja toiseen sähkökitaraan, joissa ei kummassakaan ole Earvanaa/vastaavaa.
Ittelläni Earvana LTD:n H400:ssa.
I know Kung Fu, Karate and 20 other dangerous words...
Atron
20.12.2007 21:57:59

Voit lohduttautua sillä, että n.90% kuulijoista ei kuitenkaan huomaa eroa, onko kitara ihan tasavireessä vai lähes vireessä.
rattledad
21.12.2007 01:14:23 (muokattu 21.12.2007 01:16:34)

Toiselta nauhalta painettu H-kieli tuntuu tosiaan usein olevan turhan korkea jos vapaa kieli on tarkasti vireessä A-kieleltä otetun H:n kanssa.

15. yö kuulostaa minusta paremmalta avosoinnuilla G-otteella capo 2. nauhalla. Vire kyllä kannattaa silti yrittää saada kohdalleen sillä A-duuriotekin on väistämättä joskus tarpeen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)