Aihe: Haravoinnista vuorosormitteluun
1
MikkiHiiri
20.12.2007 10:19:54
Olen nyt kuluneen syksyn aikana muuttanut oikean käden tekniikkaani niin, että olen siirtynyt haravoinnista vuorosormitteluun. Siitä pari ajatusta.

Taustasta sen verran, että bassonsoiton opettelua on takana runsaat kolme vuotta. Heti alussa luin jostakin oppaasta, että kun tullaan yläkieliltä alakielille, kannattaa käyttää ns. haravointia. Olenkin soveltanut sitä määrätietoisesti aina tähän asti.

En ole kuitenkaan ollut koskaan tyytyväinen oikean käden tekniikkaani, ja syksyllä oli pakko todeta, että mitään kehitystä ei ole näköpiirissä. Erityisesti kuudestoistaosissa tuntui siltä, että rytmissä on aina jotakin epämääräisyyttä.

Näin jossain kehuttavan vuorosormittelua ja päätin, että koetan sitä, vaikkakin arvelin, että ei tule olemaan helppoa.

Eikä se sitä todellakaan ollut. Aloitin aivan yksinkertaisilla harjoituksilla, kieliä ylöspäin ja alaspäin, pelkästään oikealla kädellä. Kahdeksasosia, trioleja yms. En tehnyt oikeastaan mitään muuta. Parin viikon kuluttua tekniikka oli aivan sekaisin, eikä tuttujen bassolinjojen soittamisesta tullut yhtään mitään. Näin tosin arvelin käyvänkin, joten en siitä suuremmin hätääntynyt.

Vahitellen lisäsin vasemman käden mukaan, taas yksinkertaisia kuvioita kieltä toiselle. Ja pikkuhiljaa tempoa lisää kun alkoi sujua. Aloitin kuviot vuoroin etu- ja keskisormella.

Tämän ohella harjoittelin tiukkaa vuorottelua myös yhdellä kielellä. Kahdeksasosia niin, että soitetaan aksentti vaikkapa joka toisen iskun alkuun, välillä trioli väliin jotta saadaan aksentti kääntymään toiselle sormelle.

Kannattiko? Kyllä ehdottomasti. Ei tämä tietenkään valmista ole eikä koskaan tulekaan, mutta oikean käden tekniikka tuntuu nyt huomattavasti varmemmalta. Tuskin tämä on ainoa autuaaksi tekevä asia, mutta ainakin omalla kohdallani se toimi.
Rantsula
20.12.2007 10:57:54
Itsekin olen pyrkinyt vuorosormitteluun soitossani, triolit soitan yhä etu-keski-nimetön yhdistelmällä. Vaikeaahan tuo vuorosormittelu on yhä, mutta myös soiton-opettajani kannusti opettelemaan tuon tekniikan. Määrätietoinen treenaaminen tuottaa tulosta täälläkin.
Bassomaanikko
IJarro
20.12.2007 13:30:56
Mitä tässä siis haetaan???

Tai siis että eikse oo ihan normaalia et vaikka 8-osat soitetaan vuorotellen etu keski etu ja jne???

Siis että onko tässä nyt kyse jostain oikeen "tekniikasta"??? =)
Let's do some living after we die...
MikkiHiiri
20.12.2007 13:48:37
Mitä tässä siis haetaan???

Tai siis että eikse oo ihan normaalia et vaikka 8-osat soitetaan vuorotellen etu keski etu ja jne???

Siis että onko tässä nyt kyse jostain oikeen "tekniikasta"??? =)

Juu, yleensä soitetaan vuorotellen, mutta aika tavallista on, että kun tullaan yläkieliltä alakielille, niin ei enää vuorotellakaan vaan alempi kieli näpätään samalla sormella, joka viimeksi näppäsi ylempää kieltä. Tämä on sitä "haravointia", joka ainakaan omalla kohdallani ei ole toiminut ihan tyydyttävällä tavalla (ei valitettavasti ole ainoa asia!).

En ole ollut vuorottelun suhteen kovin ortodoksinen silloinkaan, kun soitetaan yhtä kieltä, mutta olen siinäkin koettanut tehdä muutosta. Poikkeuksena on ehkä sellaiset tilanteet, että joku riffi toistuu ja sen lopussa on jonkun verran taukoa, jolloin tuntuu luontevalta aloittaa riffi aina samalla sormella, vaikka ei olisikaan sen "vuoro".

Mielipideasioitahan nämä ovat, mutta tämmöinen kokemus itselläni on.
IJarro
20.12.2007 22:40:05
ok

Kyl toi haravointi on kyl ihan jees välillä. Esim joku perus woogieboogie rockbassokuvio menee musta ainaki paljon helpommin ku tulee vaa yhellä tormella alas. Tai näin ainakin opettaja neuvoi ja opettaja ei ainakaan ollu epäpätevä! =)

Ite oon pyrkiny pitämään oikeenkäden toiminnan mahd automaattisena. Välillä täytyy tietty korjata jos joku ei millään tunnu menevän, mut kyl yleensä on aika hyvin menny ihan fiilispohjalta =)
Let's do some living after we die...
jazzbass-74
20.12.2007 23:59:57
Haravoinnista tiedän senverran, että se kuuluu taloyhtiön syystalkoisiin.
16 osat toimii mulla tyyliin: keskisormi-etusormi-nimetön-keskisormi-etusormi-nimetön-keskisormi-etusormi ja siitä alkuun taas. Toimii myös 8 osissa.
Tottumuskysymyksiähän nämä ovat ja keski- ja etusormiahan tulee kuitenkin suosittua.
Bassonsoiton salat on nopeat jalat!
rattledad
21.12.2007 00:49:40

Mun mielestä näppäilykäden (toisenkin toki) sormitus, plekun (tai jousen) suunta riippuu ennen kaikkea siitä miltä soiton halutaan kuulostavan.

Vaikka etu- ja keskisormella yrittääkin saada näppäiltyä mahdollisimman samanlaisen äänen niin aina ne vain kuulostavat erilaisilta, samoin kuin plekun down- ja upstroke. Tätä voi käyttää hyväksikin.

Eri juttu on tietysti huomaako eroa muut kuin soittaja itse - hyvä jos bassosta saa selvää muutenkaan...
MikkiHiiri
21.12.2007 07:35:58
Mun mielestä näppäilykäden (toisenkin toki) sormitus, plekun (tai jousen) suunta riippuu ennen kaikkea siitä miltä soiton halutaan kuulostavan.

Asia on just noin. Omalla kohdalla soitto kuulosti huonolta, ja siksi oli mietittävä muutoksia.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)