Aihe: Sturm und Drang - tinnitus 15-vuotiaalla
1 2 3 4 5 6
Pitkavirta
19.12.2007 19:14:40
Kyllä minä sen ymmärrän että tanssipuolella on niin kova mökä ettei tarvitse edes ajatuksiaan kuunnella, mutta kun siinä baarissa kuitenkin löytyy ihan kiitettävästi niitä pöytiäkin joiden viereen on laitettu tuoleja käsittääkseni istumista varten. Ei kai tuollaisia paikkoja ole mitään seurustelua varten tehtykään, mutta ei kai se meno siitä kauheasti kärsisi jos siinä megamuuvien välissä voisi käydä pöydän ääressä vaikka kommentoimassa muiden muuveja.

jaan nää ajatukset ihan täysin kyllä. en vaan oikein osannu tällä kertaa tos kirjotuksessa semmost sarkasmii ollengaan..
peetu
19.12.2007 19:48:58
Ei tuo nyt kauhean traagiselta mielestäni kuulosta, jos 15-vuotiaalla on tinnitus. Itselläni alkoi 13-vuotiaana eikä se ole suuremmin menoa haitannut. Ja tinnitus ei aina johdu melusta. minulla tinnitus alkoi korvatulehduksen takia. Sinänsä harmillista, ettei pysty syyttämään tinnituksestaan edes itseään, mutta minkäs teet.

Sama juttu, eli satunnainen tiinnitus(harvinaista onneksi) ja kuulon alentumat. Ja syynä korvatulehdukset. Tosin tulihan sitä joskus oltua metelissäkin, kesäduunissa ja keikoilla, mutta tulehduksesta johtuvaa. Harmi, mutta jokaisella on ristinsä.
thaav
19.12.2007 19:54:03
Paska juttu Sturmiksen hepulle.

Ite pidän aina tulppia keikoilla ja treeneissä. Tuollaiset kuusitulpat on, eikä tunnu korvissa yhtään epämiellyttäviltä. Soundikin on varsinkin kovaäänisillä keikoilla itseasiassa parempi plugeilla, ääni ei ala "repeämään". Eikä pitkän, auki olevan tukan alta muutenkaan näy, vaikkei tulpat edes mielestäni näytä mitenkään tyhmältä.

Jos alkaa mennä siihen, ettei viitsi pitää tulppia, koska saattaa näyttää tyhmältä jossain metallikeikalla niin ei haloo, järki käteen ja miettimään uusiksi. Sama juttu jos "ei pysty eläytymään ilman mahdollisimman kovaa äänenvoimakkuutta" niin on kyllä melko outoa. On se vaan mukavampi mennä nukkumaan tai koittaa keskittyä johonkin hiljaisuudessa, sensijaan että tulisi 24/7 Shakiran laululta kuulostavaa piipitystä korvista.
Doom what thou wilt shall be the whole of the Law
KTR
19.12.2007 20:06:44
Joissain baareissa soitetaan kyllä musiikkia ihan käsittämättömän kovaa. Esim. Kouvolan Onnelassa tulee käytettyä aina tulppia jos vaan sattuu olemaan tulpat mukana kun sinne puoliväkisin joutuu

Mieleen tulee eräs kerta kyseisessä paikassa, kun bändimme entinen laulaja jolla on aivan helvetin vahva ja voimakas ääni, yritti huutaa täysiä metelin yli jotain mutta siitä ei saanut selvää kun musa pauhas ihan järjettömän kovaa taustalla. Juomien tilaaminenkin oli jokseenkin hankalaa siinä metelissä.

Itse näin yleisesti ottaen pidän aina treeneissä ja keikoilla tulppia, ihan sen takia että niin tuntuu vaan mukavammalta. Mulla muutenkin menee kuulo ihan puuroksi, jos tulee liian kovaa ääntä. Muutenkin ajattelin nauttia musiikista vielä kauan, niin ihan järkevältä tuntuu suojata kuuloa.
gasser
19.12.2007 21:25:54
Tulipa tässä mieleen, että puhutaankohan skideille kouluissa tästä aiheesta kuinka paljon?
Seksiä, tupakkaa, viinaa ja huumeita käsitellään ja ruokaympyröitä piirrellään, mutta mitenkä on tämän asian laita?
Itsehän olen aina ollut jotenkin arka koville äänille, joten tulpat/peltorit on ihan vakiojuttu.
ihan tosi?
texjazz
19.12.2007 21:57:56

Tulipa tässä mieleen, että puhutaankohan skideille kouluissa tästä aiheesta kuinka paljon?
Seksiä, tupakkaa, viinaa ja huumeita käsitellään ja ruokaympyröitä piirrellään, mutta mitenkä on tämän asian laita?
Itsehän olen aina ollut jotenkin arka koville äänille, joten tulpat/peltorit on ihan vakiojuttu.

Varmaan jossain puhutaankin, mutta ei kaikkea kouluillekaan voi sälyttää. Vanhemmatkin on keksitty.
http://youtube.com/watch?v=YOUKNiGJCPc
Pitkavirta
19.12.2007 22:00:38 (muokattu 19.12.2007 22:02:05)

Ei niistä kai hirveesti, musaluokillakaan, puhuta. olin tosiaan yhden lukuvuoden duunissa musapainotteisella ala-asteella, eikä siellä näytetty tietävän mitään koko korvatulpista. Yhen musamaikan jouduin puhuu melkein ympäri hommaamaan duunin kautta elacinit itelleen. koitin siellä avustajana piipittää, että onks noiden oikeesti mielekästä saada paukuttaa niin kovaa ku haluavat?

Oppilaiden ollessa välituntivuoroilla soittamassa, meteli kuulu yleensä opehuoneeseen asti. Jengi oli vaan et 'ohhoh, kuuluupa muuten hei selkeesti rakenteita pitkin toi musiikki!' Olin ihan et just joo ja :O

Et toi on yks juttu mihin kiinnitän huomioo ku joku päivä tässä valmistun.. :)

ed.
niin ja tosiaan, olinhan mä iteki musaluokalla yläasteella, eikä sielläkään vaikka paljon soitettiin ja esiinnyttiin, mitään korvatulppia mainittu..
gasser
19.12.2007 22:44:17
Varmaan jossain puhutaankin, mutta ei kaikkea kouluillekaan voi sälyttää. Vanhemmatkin on keksitty.

Ei tietenkään, vastuu on kuulijoilla. :)
Eipä toi varmaan pahaakaan tekis opetussuunnitelmaan lisätä pieni setti kuulonhuollosta.

Et toi on yks juttu mihin kiinnitän huomioo ku joku päivä tässä valmistun.. :)

Hyvähyvä. Valitsen sinut opettajaksi tuleville ipanoilleni. Sikälimikäli niitä ilmaantuu.

Muistuu mieleen ne peruskouluajat, kun tasohöylättiin lankkua ja varottiin niitä lentäviä lastuja ja höylän nielua + ulostuloa. Ja niinhän niitä toki pitikin varoa, kädet korvilla...
Liittyny mihinkään-aggressiivi?
ihan tosi?
Melkore
19.12.2007 22:49:41 (muokattu 20.12.2007 19:29:49)

Ei niistä kai hirveesti, musaluokillakaan, puhuta.

Aika koulukohtaista tuo lienee, sillä ainakin koulussa, jossa minä käyn, käytettiin seiskalla yksi tunti kokonaan tuosta tinnituksestä. Pisteet musiikinopettajalle! Mutta kaipa korvien suojaamisesta pitäisi puhua aiemmin, itsellä alkoi tinnittämään juuri kuudennen ja seitsemännen luokan välissä, kun Provinssissa olin ilman korvatulppia, kuinkas muutenkaan (Joo, täysin omaa tyhmyyttä, tiedän vallan hyvin). -_- Jotkut tässä ketjussa ovat sanoneet, että ei se kerrasta ala tinnittämään. Minä sanon, että paskapuhetta. Voipa olla, että kyse on korvan rakenteesta ja joillakin alkaa korvissa soimaan helpommin kuin toisilla. Enpä kyllä siltikään suosittele testailemaan kovin kesken, kuinka helposti tuo piipitys alkaa..
Bow before a war, call it religion.
Roberto
20.12.2007 08:00:31

http://www.korva.net
http://www.korva.net/tiedoston_katsominen.php?dok_id=101

Sieltä lueskelemaan.

Tulpat on sikäli miina, että kun mennään yli 100dB:n alkaa korva kulahtamaan jo kallon luiden kautta tulevan metakan takia. Isot kuulonsuojaimet auttavat siihenkin, mutta voivat olla joskus esteettisesti vähän epäsopivia.
StJerky
20.12.2007 09:04:23
Ite pidän aina tulppia keikoilla ja treeneissä. Tuollaiset kuusitulpat on, eikä tunnu korvissa yhtään epämiellyttäviltä. Soundikin on varsinkin kovaäänisillä keikoilla itseasiassa parempi plugeilla, ääni ei ala "repeämään".

Viime aikoina olen alkanut treeneissä pitää (kun möykkä on jostakin syystä koventunut). Jostakin syystä taustojen laulaminen on hankalaa ainakin näin alkuvaiheessa, kun ainakin minulle oma ääni kuuluu todella kovalla tulpat korvissa (ja muuta ei sitten oikein kuulukaan). Pakko myös myöntää, että soittaminenkaan ei ole niin mukavaa tulpat korvissa, tuntee itsensä jotenkin ulkopuoliseksi.
Beelsebub
20.12.2007 10:03:04
Ei niistä kai hirveesti, musaluokillakaan, puhuta. olin tosiaan yhden lukuvuoden duunissa musapainotteisella ala-asteella, eikä siellä näytetty tietävän mitään koko korvatulpista.

Ei näistä yleensä mitään puhuta. Ala-asteella varsinkin musiikkiluokilla korvien annetaan (tai annettiin, en ole käynyt ala-asteen musiikkiluokilla pitkään aikaan.) vaurioitua ihan rauhassa ja hyvällä omallatunnolla. Lähinnä kommentit ovat tyyliin "kauhea kun ne soittaa kovaa", "kylläpä lasten korvat kestävät hirveää melua, ei pysty näin vanhempana noin kovaa melua kuuntelemaan". Yläasteella taidettiin jo jotain puhuakin kuulovaurioista ja tinnityksestä, mutta ei silloinkaan mitään suojia käytetty. Rumpalille voitiin ehkä sanoa että soittaisi vähän hiljempaa. Tässä on siis selvä valistuksen paikka paitsi lapsille(ei ne lapset mitään valistu tuossa iässä) niin ennen kaikkea myös opettajille ja vanhemmille, etteivät anna lasten tuhota kuuloaan.

Tehdäänkö kouluissa nykyään terveystarkastuksen yhteydessä kuulotesti?
Beelsebub
20.12.2007 10:41:50
http://www.korva.net

Tuolta luettua: "Esimerkiksi lapsille suunnattu revolveripyssy päästää kovempaa ääntä kuin puolustusvoimien ilmatorjuntatykki. Aikuisen onkin käytettävä harkintaa jo lelujen ostovaiheessa."

Nyt kaikki vanhemmat ostamaan lapsille ilmatorjuntatykkejä ;D
InYourFace90
20.12.2007 11:13:49
Tehdäänkö kouluissa nykyään terveystarkastuksen yhteydessä kuulotesti?

Taisi olla koulussa yhteenä kaksi kertaa kuulotesti. Lukiossa varmaan kerran.
Muusikoiden.Net - Haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka.
thaav
20.12.2007 12:56:15
Oletteko muuten huomanneet, että (tarpeeksi voimakkaan) tinnituksen voi kuulla muutkin? Tästä löytyy ihan virallistakin tietoa, jos vaikka googlettaa "tinnitus can be heard by others". Eli siis homma toimii niin, että oma korva kiinni tinnityksen uhrin korvaan, kyllä sieltä vinkunaa kuuluu. Itse olen tämän todistanut, kun yhdellä kaverilla on korvat soinut siitä lähtien, kun oli koko kesän kovaäänisellä raksalla töissä eikä hölmönä suojannut korviaan.
Doom what thou wilt shall be the whole of the Law
Pitkavirta
20.12.2007 13:32:50
Oletteko muuten huomanneet, että (tarpeeksi voimakkaan) tinnituksen voi kuulla muutkin? Tästä löytyy ihan virallistakin tietoa, jos vaikka googlettaa "tinnitus can be heard by others". Eli siis homma toimii niin, että oma korva kiinni tinnityksen uhrin korvaan, kyllä sieltä vinkunaa kuuluu. Itse olen tämän todistanut, kun yhdellä kaverilla on korvat soinut siitä lähtien, kun oli koko kesän kovaäänisellä raksalla töissä eikä hölmönä suojannut korviaan.

En oo huomannu..

se on ihan eri juttu, se minkä muut voi kuulla.

"The noises produced by subjective tinnitus (the vast majority of cases) cannot be heard by others"

"The noises produced by objective tinnitus can be heard by others. This type of tinnitus may result from muscle spasms in the ear or turbulent blood flow through malformed blood vessels, which results in a pulsing sound in the ear (pulsing tinnitus)."

lähde:
http://www.uwmedicine.org/PatientCa … olaryngology/FAQ/whatistinnitus.htm
doppelgänger
20.12.2007 16:29:49
Mä en ole aivan varma missä on sen "normaalin korvien soimisen" ja tinnituksen ero. Korvat soi iltaisin nukkumaan mennessä aika selvästi mutta ei niin kovaa että häiritsisi. Muutoin ei korvien soiminen kuulu oikeastaan missään mutta nukkumaan mennessä alkaa kuulumaan. Bassoa soitan päivittäin pari tuntia ja käytän tulppia bänditreeneissä (earit, en tiedä kuinka paljon vaimentaa kun kaverilta olen saanut. Sillä on semmonen iso laatikko niitä).
Torniojaws
20.12.2007 16:39:40

Mä en ole aivan varma missä on sen "normaalin korvien soimisen" ja tinnituksen ero.

Normaali tinnitus tulee kun korva purkaa sinne kertynyttä painetta. Tapahtuu jotain pari kertaa viikossa lie normaalisti. Kesto on muutamista sekunneista puoleen minuuttiin. Pahalaatuinen tinnitus taas on jatkuvaa, eikä se hiljene koskaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
masterhat
20.12.2007 18:25:14
Normaali tinnitus tulee kun korva purkaa sinne kertynyttä painetta. Tapahtuu jotain pari kertaa viikossa lie normaalisti. Kesto on muutamista sekunneista puoleen minuuttiin. Pahalaatuinen tinnitus taas on jatkuvaa, eikä se hiljene koskaan.

jee, eli mulla ei olekaan tinnitusta, kun juuri noin satunnaisesti joskus hiljasuudessa alkaa pieni piipitys.

yläKeskialueilla on tosin pieni monttu molemmissa korvissa. Konesahurien kanssa kun oli parivuotta samassa hallissa, ja aina joku toinen sattui sahaamaan aina samaan aikaan, kun joutui ottamaan suojaimet pois siksi aikaa että keskusteli pomon yms. kanssa duunijutuista. Paksua metallia sahatessa tulee hurjat soundit, etenkin jos terän syöttönopeus on turhan kovalla
Snails against humanity
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)