Aihe: Putki vahvarin hoito..ynm. 1 2 | |
---|---|
![]() 20.12.2007 09:09:51 | |
Aika hyvä sääntö on, että mitä kauemmin putket ovat jo kestäneet, niin sitä kauemin ne tulevat vielä kestämään. Hmm. En kyseenalaista, mutta tämä on mielenkiintoinen lause. | |
![]() 20.12.2007 09:37:15 | |
Hmm. En kyseenalaista, mutta tämä on mielenkiintoinen lause. No joo, hieman kuulostaa mielenkiintoiselta... Toki kun pitkään on putket kestäny, voi päätellä että on sattunu hyvät kynttilät kohdalle. Mutta mitä vähemmän sulla on bensaa tankissa, sitä pitemmälle pääset? täh? Ei näin! >=) | |
![]() 20.12.2007 10:19:22 | |
Mutta voi tulla maasilmukka ("ground loop" jos haluaa googlata) ja tuloksena kiva hurina. Joo, sitä varten yleensä tavallinen A/B loota ei käy, vaan pitää olla semmoinen missä on eristysmuuntaja(t). Morley vissiin semmosia ainakin tekee. | |
![]() 20.12.2007 11:48:39 | |
Kysäsempä tässä samassa semmosta, kun vaihdoin tuossa joskus aikoja sitte pääteputket mesaan.. kun ne alko hehkua aivan oranssina ja tehot hävis melkein heti päälle laiton jälkeen. Vaihon jälkeen vahvistin alko kuitenki vinkumaan puhtaalla kanavalla, enkä ole vieläkään saanu vikaa korjatuksi. Niin, en siis suorittanu putkien biasointia kun en ole ikinä semmosta tehny.. ja koska myyja ymt vakuutti ettei sitä tarvi, ku putken on jo valmiiksi täsmätty keskenään. Onko teillä hyvät m.nettiläiset jotain ideoita tai vinkkejä ongelman ratkasuun? MiKs Mä OoN TäÄlLä, VaI SiElLä.. Ai MiSsÄ? EnKö Mä SaIs OlLa JuSt TäSsÄ? | |
![]() 20.12.2007 12:37:28 (muokattu 20.12.2007 12:38:20) | |
Onko teillä hyvät m.nettiläiset jotain ideoita tai vinkkejä ongelman ratkasuun? Joo, säädä se bias. Sulla loimuaa anodit. Äläkä usko myyjää. Putkien sovitus ei poista bias säädön tarvetta. Ainiijoo. Jos ne putket loimusi kauan/oikein kunnolla, niin ne on luultavasti vaihtotavaraa. Tai ainakin hyvin pian on. | |
![]() 20.12.2007 12:59:53 | |
Joo, säädä se bias. Sulla loimuaa anodit. Äläkä usko myyjää. Putkien sovitus ei poista bias säädön tarvetta. Ainiijoo. Jos ne putket loimusi kauan/oikein kunnolla, niin ne on luultavasti vaihtotavaraa. Tai ainakin hyvin pian on. Käsitin että aiemmissa putkissa alkoi anodit hehkua. Oisko joku clean-kanavan putki pilaantunut. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 20.12.2007 13:51:12 | |
Sound Cityn myyjä sano mulle et putket kuluu särön tai gainin määrästä. Itte en tahdo millään uskoa tuota mut sanokaa ihmeessä jos pidätte tota totena. Sellaisenaanhan tuo väite on tosiaan "ei jumalauta"-osastoa, mutta toi ei ehkä oo ihan sitä mitä myyjä on tarkoittanut. Muistelen niin, että jos biasoi pääteputket säröytymään hyvin helposti, ne kuumenevat vastaavasti jolloin ne hajoavatkin nopeammin. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 20.12.2007 14:03:33 | |
Sellaisenaanhan tuo väite on tosiaan "ei jumalauta"-osastoa, mutta toi ei ehkä oo ihan sitä mitä myyjä on tarkoittanut. Muistelen niin, että jos biasoi pääteputket säröytymään hyvin helposti, ne kuumenevat vastaavasti jolloin ne hajoavatkin nopeammin. Mikä kuluttaa etuasteputkia? Jos se on virta, niin silloinhan säröillä soitettaessa lisääntyy aika, jona putken läpi menee maksimivirta, aallon positiivisella puoliskolla. Eli jos klipattaisiin aalto ihan kantiksi, olisi 50% aallosta maksimivirtaa. Jos se on teho joka kuluttaa, niin väite lienee puppua. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 20.12.2007 14:38:51 | |
Tuossapa yksi suomenkielinen pikku tarina putkien sielunelämästä: http://apaja.dyndns.org/vintage/viat.htm Hehkuttelusta yms. vasurilla. | |
![]() 20.12.2007 15:08:44 | |
no aina pitää olla kajarit kytkettynä vahvariin AINA!!!!! Tuota nyt en oikein ymmärtänyt. Itse olen jo pitkään soitellut Peaveyn päätteen läpi suoraan linjaan ilman, että itse kaappi olisi kytkettynä (kaiutinulostulossa ei mitään, vaan outputista suoraan tiskiin). Helkutin huono vahvistin saa olla, jos kosahtaa ilman minkäänlaista kuormaa IMO. Tuohon tarvitsen vähän lisää selvyyttä. Ehkäpä miun tapauksessa linja-tasoinen signaali antaa päätteelle sen verran kuormaa, että se pysyy kunnossa.. Enpä tiedä. Näin miulla ainakin tuo toimii, joten soitto jatkuu edelleen. Tänään täytyy tehdä sen, mitä huomenna voi jättää tekemättä. | |
![]() 20.12.2007 15:51:29 | |
Tuota nyt en oikein ymmärtänyt. Itse olen jo pitkään soitellut Peaveyn päätteen läpi suoraan linjaan ilman, että itse kaappi olisi kytkettynä (kaiutinulostulossa ei mitään, vaan outputista suoraan tiskiin). Helkutin huono vahvistin saa olla, jos kosahtaa ilman minkäänlaista kuormaa IMO. Tuohon tarvitsen vähän lisää selvyyttä. Helkutin huono? Onko paljonkin kokemusta aiheesta vai ihanko tuon oman Peaveysi perusteella haukut ne kaikki vahvistimet, joita on hajonnut ilman kuormaa soittamalla? Ehkäpä miun tapauksessa linja-tasoinen signaali antaa päätteelle sen verran kuormaa, että se pysyy kunnossa.. Enpä tiedä. Näin miulla ainakin tuo toimii, joten soitto jatkuu edelleen. Tai voi olla että siellä kytkeytyy vastus päätemuuntajan toisiolle, kun piuha otetaan pois kaiutinlähdöstä. Jos siellä on joku linjatasoinen lähtö, niin ilman tuota vastusta voisi kuvitella että monikin tietämättömänä käräyttäisi muuntajansa soittamalla suoraan linjaan. Up and down, that's how energy stays alive. | |
![]() 20.12.2007 16:29:53 | |
Tuota nyt en oikein ymmärtänyt. Itse olen jo pitkään soitellut Peaveyn päätteen läpi suoraan linjaan ilman, että itse kaappi olisi kytkettynä (kaiutinulostulossa ei mitään, vaan outputista suoraan tiskiin). Helkutin huono vahvistin saa olla, jos kosahtaa ilman minkäänlaista kuormaa IMO. Tuohon tarvitsen vähän lisää selvyyttä. Ehkäpä miun tapauksessa linja-tasoinen signaali antaa päätteelle sen verran kuormaa, että se pysyy kunnossa.. Enpä tiedä. Näin miulla ainakin tuo toimii, joten soitto jatkuu edelleen. Jos päätemuuntajalta tuleva signaali kohtaa äärettömän impedanssin, niin signaali löytää mieluisemman reitin takaisin päätemuuntajan kautta putkille. Siinähän sitten käy niin, että signaali muuttuu päätemuuntajan muuntosuhteen mukaan. Elikkäs käytännössä muutamasta voltista voidaan saada satoja tai jopa tuhansia voltteja. Sitten onkin aika arpapeliä hajoaako putki/putket vai päätemuuntaja ensin. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)