Aihe: Wenge-otelaudan huolto
1 2 3 4 5
okabass
20.12.2007 08:18:34
MOI

En malta olla ihmettelemättä tätä ruokaöljyä-otelautaan asiaa. Satoja, ellei tuhansia vuosia on soittimien otelautoja -ja yleensäkkin jalopuupintoja- käsitelty oikeilla puuöljyillä. Kun ne on kokemukseen pohjautuen parhaiksi havaittu, niin mikä on syy käyttää jotain ruokaöljyä? Ei voi olla hinnasta kyse. En oikeasti ymmärrä tuota ajatuksen kulkua. Siis ostetaan satojen tai jopa tuhansien eurojen soitin. Eikä sitten osteta korkeintaan muutaman kympin maksavaa puuöljyä, joka olisi parasta soittimelle ja kestäisikin vuosikausia.
Voisiko joku valaista asiaa?
Ceterum censeo moderator esse delendam
Antti Takalo
20.12.2007 09:30:57
MOI

En malta olla ihmettelemättä tätä ruokaöljyä-otelautaan asiaa. Satoja, ellei tuhansia vuosia on soittimien otelautoja -ja yleensäkkin jalopuupintoja- käsitelty oikeilla puuöljyillä. Kun ne on kokemukseen pohjautuen parhaiksi havaittu, niin mikä on syy käyttää jotain ruokaöljyä? Ei voi olla hinnasta kyse. En oikeasti ymmärrä tuota ajatuksen kulkua. Siis ostetaan satojen tai jopa tuhansien eurojen soitin. Eikä sitten osteta korkeintaan muutaman kympin maksavaa puuöljyä, joka olisi parasta soittimelle ja kestäisikin vuosikausia.
Voisiko joku valaista asiaa?

Kuinkahan suuri ero noilla öljyillä käytännössä on? Tuhansien vuosien, no niin..

Omalla kohdalla tuo ruokaöljy tuli testattua ensimmäisen kerran, kun tarjolla ei ollut muutakaan sillä hetkellä ja koska se näytti ajavan asian riittävän hyvin vailla haittoja, niin ei ole sitten tullut mieleenkään ostaa varsinaista puuöljyä. Tosin jos nyt joku oikeasti voi osoittaa, että tuhoan hitaasti mutta varmasti soittimeni, niin ei se siitä parista kympistä kiinni ole, vaikka opiskelija olenkin.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
MikkiHiiri
20.12.2007 09:35:16
sitruunaöljyä ei. se kuivattaa aika helposti.

Kysymys sitruunaöljystä. Muistelen, että olisin nähnyt aikaisemminkin saman kommentin, että sitruunaöljy kuivattaa. Voi olla, mutta itse en ole sellaista huomannut kun noin kerran pari vuodessa olen kevyesti putsannut ja öljynnyt.

Mutta siis kysymys. Kun pyysin fasulta öljyä ruusupuuotelaudan hoitoon, niin ne möi nimenomaan sitruunaöljyä. Onko tämä joku koulukuntakysymys vai onko tosiaan niin että fasulla oltaisiin näin tietämättömiä, mikä tuntuisi pikkuisen kummalliselta?
Antti Takalo
20.12.2007 09:58:02
Itse en ollut öljynnyt minkään soittimen otelautaa siitä alkaen, kun ekan kitaran sain vuonna 1976. Nyt täällä olleessani olen antanut itselleni kertoa, että näin pitäisi tehdä. Siis lakaamattomien ruusupuu tms. otelautojen kohdalla.

En sitte on tiedä olenko pilannut kaikki kitarat ja bassot jättämällä tämän tekemättä, mutta hyvin noi ovat toimineet, nauhat on kestäneet kiinni jne.

Musta toi on eniten visuaalinen aspekti. Tosin nyt olen sitä öljyä silloin tällöin sipaissut, kun noita rasseja on tullut putsailtua. Onhan se tummempi otelauta komeamman näköinen. Jotkutkan tuntuu suorastaan kyllästävän noita otelautoja noilla öljyillään. Siitähän ei ole muuta kuin haittaa kun täyttää ne puun huokoset jollain rasvoilla.

Tossa joku kuvasarja otelaudan puhdistuksesta:
http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … n/GenMaint/Cleaning/cleaning02.html

Mineraaliöljy näyttäis olevan käytössä.

Jotenkin olen myös ainakin kuvitellut, että otelauta pysyy puhtaanpana kauemmin kun siihen vähän sitä öljyä sipaisee, mutta tottahan se on että suurin vaikutus on juuri tuo visuaalinen puoli.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2; Kadonneen Pröötin metsästäjä. Riutta
poppamies
20.12.2007 10:04:09

Kuinkahan suuri ero noilla öljyillä käytännössä on? Tuhansien vuosien, no niin....

Eihän sitä otelautaa ole tarkoitus liottaa öljyssä vaan ainoastaan pikkasen pintaa sivellä sillä. Mielummin valitsisin sen vaitoehdon että olisin laittamatta öljyä ensinkään kuin se että pilaisin ja pehmentäisin koko otelaudan kyllästämällä se jollain ruokaöljyllä. Se ei varmaankaan ole mukava asia että esim. rypsiöljyllä kyllästetty otelauta härskiintyy ja nauhat alkaa irtoilemaan omia aikojaan. Oikea tapa on pyyhkiä otelauta kevyesti puuöljyllä kostutetulla rätillä vaikka joka kieltenvaihdon yhteydessä. Öljy saa olla mitä tahansa käsittelemättömille huonekaluille tarkoitettua.
G strings are for strippers!
absqua
20.12.2007 10:11:38
Eihän sitä otelautaa ole tarkoitus liottaa öljyssä vaan ainoastaan pikkasen pintaa sivellä sillä. Mielummin valitsisin sen vaitoehdon että olisin laittamatta öljyä ensinkään kuin se että pilaisin ja pehmentäisin koko otelaudan kyllästämällä se jollain ruokaöljyllä. Se ei varmaankaan ole mukava asia että esim. rypsiöljyllä kyllästetty otelauta härskiintyy ja nauhat alkaa irtoilemaan omia aikojaan. Oikea tapa on pyyhkiä otelauta kevyesti puuöljyllä kostutetulla rätillä vaikka joka kieltenvaihdon yhteydessä. Öljy saa olla mitä tahansa käsittelemättömille huonekaluille tarkoitettua.

Ai se onkin härskiintyvä öljy joka ne nauhat kampeaa irti sieltä koloistaan... ;-)
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
okabass
20.12.2007 10:44:00 (muokattu 20.12.2007 10:47:35)
MOI

Tuolla Ruokankaan englanninkielisillä sivuilla on minun mielestäni pätevää juttua asiasta. Jos tuo ohje kelpaa Ruokankaalle, on se varmasti suositeltava. Tuota minä pyrin noudattamaan.

" Cleaning fretboard
Rosewood and ebony need to be oiled a few times a year. Lemon oil works great for this - it can be found at many hardware stores and most guitar shops. Apply oil to a cotton cloth and wipe on a generous amount. Wait for awhile (about 1 minute is enough) and wipe off all excess oil with a clean, soft cloth. If your fretboard is very dirty, 'Dunlop Fingerboard Cleaner and Prep No. 01' works great for "melting" all the dirt off the wood before oiling it. "

http://www.ruokangas.com/ (customer care-> maintenance)

Tuolla vähän yleisemmin puun öljyämisestä.
http://www.kolumbus.fi/mikko.esala/metallivanhat/vahaus.pdf
J.Hollström
20.12.2007 11:08:52
En ymmärrä miksi otelauta pitäisi pitää tasaisessa öljyssä? Voisiko joku kertoa. Ruokangaskaan ei kerro miksi, kehoittaa vaan näin tekemään. Jos meillä on vuosikymmeniä vanha hyvin kuivunut ja asettunut raaka-aine käytössä, niin miksi työntää siihen jotain tököttiä mikä ei siihen luonnostaan kuulu?
poppamies
20.12.2007 11:11:33

Ai se onkin härskiintyvä öljy joka ne nauhat kampeaa irti sieltä koloistaan... ;-)

Kyllä se omalta osaltaan edesauttaa nauhojen irtoamista kun puu pehmenee siitä nauhojen juuresta.
absqua
20.12.2007 11:14:11
En ymmärrä miksi otelauta pitäisi pitää tasaisessa öljyssä? Voisiko joku kertoa. Ruokangaskaan ei kerro miksi, kehoittaa vaan näin tekemään. Jos meillä on vuosikymmeniä vanha hyvin kuivunut ja asettunut raaka-aine käytössä, niin miksi työntää siihen jotain tököttiä mikä ei siihen luonnostaan kuulu?

Eiköhän siinä ole ideana hidastaa kosteuden liikkumista ilmasta puun sisälle ja toisinpäin? Vähän samaan tapaan kuin paljaaksi hiottujen kaulan takapintojen käsittelyksi suositellaan vahaamista tai öljyämistä.
Tavallaan öljy kyllä kuuluu esim ruusupuuhun sikäli että siitähän valmistetaan ns. ruusupuuöljyä, ts. jotain rasvaa siellä puun huokosissa on ihan luonnostaankin.
absqua
20.12.2007 11:14:49
Kyllä se omalta osaltaan edesauttaa nauhojen irtoamista kun puu pehmenee siitä nauhojen juuresta.

Mä en osta tota sun teoriaa nyt yhtään, suo anteeksi.
poppamies
20.12.2007 11:31:39

http://www.acousticguitarforum.com/ … rums/archive/index.php/t-94038.html
okabass
20.12.2007 11:33:34

MOI
Tarvitseeko kaikkea ymmärtääkkään. Kyseletkö, esim. miksi auton moottori pitäisi pitää tasaisessa öljyssä? Kauanko se toimii, jos laittaa saapasrasvaa koneeseen? ;) Samaa mieltä siinä, ettei otelautaan kannata "jotain tököttiä" sivellä, vaan oikeata puuöljyä.

Öljyäminen suojaa puuta lialta ja kosteudelta (hiki, vesi). Öljytty puupinta on myös kulutusta kestävämpi -kimmoisampi-kuin öljyämätön puu. Tekee sen paremman näköiseksi. Ehkäisee ilmankosteuden vaihtelujen vaikutusta otelautaan. Lähinnä ehkäisee puun kuivumista liiaksi; kuiva otelauta saattaa jopa halkeilla.
Ruusupuu etenkin, mutta myös muut tummat otelautapuut ovat luonnostaan öljyisiä. Puun öljy haihtuu ajan kanssa ja öljyä on hyvä lisätä silloin tällöin.

Näpeistä tulee kyllä rasvaa ym. tatinaa otelautaan. Minusta on jotenkin sivistyneempää ;) ,että puun huokosissa on puuöljyä eikä hikeä, kuolaa ja ihon rasvaa.
Värinä
20.12.2007 11:33:59

Esim timjamin varsi on tuoreena (ja kuivana) melko kovaa puumaista ainetta. Mutta ostapa öljyä johon on mausteeksi lisätty timjamia, niin jopas on yrtti kovasti pehmennyt öljykylvyssä. Samoin käy mille tahansa kasvikselle tai puulle. En tiedä saako otelautaa öljyämällä ihan kauhean pehmoiseksi, mutta teoriassa voisi olla mahdollista.
Someone once said that life's like a cow, but I don't know how...
okabass
20.12.2007 11:41:00 (muokattu 20.12.2007 12:35:19)

MOI

En minäkään. On parempi, että puun huokosissa on öljyä kuin hikeä.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hiki

Jos hiki syövyttää ja ruostuttaa kitaran metalliosia, on se varmasti vahingollista muhiessaan puun sisällä (nauhaurassa).
okabass
20.12.2007 11:47:18 (muokattu 20.12.2007 11:51:08)
Esim timjamin varsi on tuoreena (ja kuivana) melko kovaa puumaista ainetta. Mutta ostapa öljyä johon on mausteeksi lisätty timjamia, niin jopas on yrtti kovasti pehmennyt öljykylvyssä. Samoin käy mille tahansa kasvikselle tai puulle. En tiedä saako otelautaa öljyämällä ihan kauhean pehmoiseksi, mutta teoriassa voisi olla mahdollista.

MOI

;)

Öljyssä tunti- tai päiväkausia kyllästetty timjami (ruoho) on hieman eri asia kuin tiukka jalopuu, joka on ohuesti pinnaltaan käsitelty öljyllä.
Sir Härö
20.12.2007 11:52:10 (muokattu 20.12.2007 11:56:33)
Kyllävain, raappasin sitä aika hyvät kasat irti siitä ennen siulle lähetystä. ;) Oisinkohan sen kaulan kerran sillä Warrewahalla käsitelly, mutta manuaali mainitsi senkin tarpeettomaksi ja ihan hyvänä se pysy pelkästään soittamalla sitä bassoa. Otelautaa sen sijaan vahasin kieltenvaihdon yhteydessä juurikin sillä samalla tahnalla. Toimii mainiosti.

E: p.s. ei paljoa törröttele, eihän?;)

Heh, ajattelinkin että onko bassolla edes soitettu ikinä kun oli otelauta niin puhdas ;)

Itse en ollut öljynnyt minkään soittimen otelautaa siitä alkaen, kun ekan kitaran sain vuonna 1976. Nyt täällä olleessani olen antanut itselleni kertoa, että näin pitäisi tehdä. Siis lakaamattomien ruusupuu tms. otelautojen kohdalla.

Itselläni on tuossa kaksin kappalein 80-luvulla veistettyjä soittimia ja lyön vetoa ettei kummankaan otelautaa ole ikinä ennen öljytty kuin vasta mun omistukseen siirtyessään.

Mitään halkeamia tai muita rikkoutumisia tämä ei ole aiheuttanut, mutta paska joka otelautaan on kertynyt, ei varmasti lähde edes räjäyttämällä ja se harmittaa :--(

Ja kun ekan kerran sitten löin öljyä lautaan, niin värisävy muuttui haalistuneesta terveen tummaksi.
Rokkipolsii
absqua
20.12.2007 12:04:28
J.Hollström
20.12.2007 12:14:11 (muokattu 20.12.2007 12:16:38)
Kuulostaa akkojen hommilta koko öljyillä läträily. Veikkaan että tota mun '62 Kipsanin otelautaa ei oo liion öljyissä uitettu. Ei oo otelaudan kanssa ongelmia ja soundi on timanttia. Käy kaikkeen muuhun paitsi metallimusaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)