Aihe: sävelet vs värit
1 2 3 4 5 6 7 8
lxi
09.12.2007 03:01:42
Sikäli kuin ymmärrän englannin kieltä, niin sana "Blues" voidaan kääntää esim. näin: "siniset", vaikkakin se tarkoittaa myös tiettyä musiikkityyliä, jossa käytetään "sinisiä säveliä" eli "blue tones". NO, ainakin tuo menee sinnepäin. Sikälisteenhän tuo "Blues" on hassu sana, että se on rakenteellisesti monikossa, vaan kun se on tällattinen nimi, niin se onkin kieliopillisesti yksikkömuotoinen eikä siitä taida monikkomuotoa ollakaan.

"Blue" on adjektiivi joka tarkoittaa paitsi sinistä, myös alakuloista tai surumielistä.
Siitä tehty substantiivi "the blues", alakulo tai surumielisyys, noudattaa monikkomuodossaan samaa logiikkaa kuin moni muukin englannin kielen vaiva, sairaus tai olotila: the bends, the shivers, the vapours, the runs jne.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
moscowian
09.12.2007 03:08:15

"Blue" on adjektiivi joka tarkoittaa paitsi sinistä, myös alakuloista tai surumielistä.
Siitä tehty substantiivi "the blues", alakulo tai surumielisyys, noudattaa monikkomuodossaan samaa logiikkaa kuin moni muukin englannin kielen vaiva, sairaus tai olotila: the bends, the shivers, the vapours, the runs jne.

Jees. Eikös tämä "Blue" bluesin ja jazzin yhteydessä lähde nimenomaan tuolta alakuloisesta? SIllä oo mitään tekemistä värien kanssa :D
Aluksi Jumala loi Maan ja lepäsi, seuraavaksi Jumala loi Miehen ja lepäsi, sitten hän loi Naisen... Ja tämän jälkeen ei ole levännyt Jumala, eikä Mies. Sekalaista sähellystä: http://www.mikseri.net/artists/deadmanshand.49299.php
Lionslicer
13.12.2007 21:04:06
Jimi Hendrixhän oli sitä mieltä, että musiikki perustuu kokonaan väreihin.
Bad
14.12.2007 00:21:32

Köhöm, anteeksi maalaisuuteni ja typerä jankkaamiseni, mutta eikös tuo "alakuloinen" ole juurikin suomennos sanasta "blue", jonka yleisempi käännössana olisi "sininen"? Miten kummassa englantilainen (tai muunmaalainen) voisi ymmärtää muuten kuin asiayhteydestä, onko sanalla "blue" juuri nyt merkityksenä "sininen väri" vai "alakuloinen sävel"?

No tuohan on saivartelua. Itseäni on suuresti askarruttanut erästä ruskean värin omaavaa (ruokavaliosta riippuen) ainetta kuvaavan englannin kielen sanan viljava käyttö muusikoiden suussa. Kerronpa esimerkin: Pastoriusta haastateltiin down beat'iin ja kysyttiin, oliko hän kuunnellut edeltäjänsä Alphonso Johnsonin soittoa Weather Reportissa ja mitä hän siitä pitikään? Jaco vastasi osapuilleen näin: ... ihan ok soittoahan se, mutta justiin äsekn hän sai kuulla nauhan, joka ei ole tulossa levylle ja siinä alphonso soittaa "worst shit I ever heard". NOnniin. Nyt minä kysyn teiltä arvon foorumistit, tarkoittiko Jaco, että kollega soitti erittäin kovaa kamaa vai suurinta p..kaa????
Lionslicer
14.12.2007 16:15:02
No tuohan on saivartelua. Itseäni on suuresti askarruttanut erästä ruskean värin omaavaa (ruokavaliosta riippuen) ainetta kuvaavan englannin kielen sanan viljava käyttö muusikoiden suussa. Kerronpa esimerkin: Pastoriusta haastateltiin down beat'iin ja kysyttiin, oliko hän kuunnellut edeltäjänsä Alphonso Johnsonin soittoa Weather Reportissa ja mitä hän siitä pitikään? Jaco vastasi osapuilleen näin: ... ihan ok soittoahan se, mutta justiin äsekn hän sai kuulla nauhan, joka ei ole tulossa levylle ja siinä alphonso soittaa "worst shit I ever heard". NOnniin. Nyt minä kysyn teiltä arvon foorumistit, tarkoittiko Jaco, että kollega soitti erittäin kovaa kamaa vai suurinta p..kaa????

Varmaankin suurinta p..kaa.
Eikös se olisi sanonut että ''The best shit I've ever heard'' jos olis erittäin kovaa tavaraa..
Tiedä sitten.
mikainen
15.12.2007 18:47:54
Jimi Hendrixhän oli sitä mieltä, että musiikki perustuu kokonaan väreihin.

Näin varmaan koki, mutta minusta musiikki perustuu ihan musiikkiin, ääniin. Ne voi kokea väreinä, tai niinkuin itse ne koen muotoina.
lxi
15.12.2007 19:38:14
Köhöm, anteeksi maalaisuuteni ja typerä jankkaamiseni, mutta eikös tuo "alakuloinen" ole juurikin suomennos sanasta "blue"

Joo, on. Käsittääkseni kirjoitin juuri niin.

Miten kummassa englantilainen (tai muunmaalainen) voisi ymmärtää muuten kuin asiayhteydestä, onko sanalla "blue" juuri nyt merkityksenä "sininen väri" vai "alakuloinen sävel"?

Ei mitenkään -- tervetuloa homonyymien ihmeelliseen maailmaan. Tällaisia sanoja on joka kieli täynnä. Ymmärtämättä jäi mitä tarkoitit tai mihin pyrit.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
piiska2
18.12.2007 21:59:39
Blue note tarkoittaa bluesissa noita "alavireisiä" säveliä. C-duuri bluesissahan käytetään Es ja Bb säveliä vaikka ne eivät kuulu duuriasteikkoon.
En tiedä onko "ränttä tänttä"-blues kovinkaan alakuloista. Sehän oli aikansa bilemusaa. Bluesin alakulohan on hirveä klisee.
Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones
baron
18.12.2007 22:07:10 (muokattu 18.12.2007 22:22:00)

Blue note tarkoittaa bluesissa noita "alavireisiä" säveliä. C-duuri bluesissahan käytetään Es ja Bb säveliä vaikka ne eivät kuulu duuriasteikkoon.
En tiedä onko "ränttä tänttä"-blues kovinkaan alakuloista. Sehän oli aikansa bilemusaa. Bluesin alakulohan on hirveä klisee.

Tritonus?
Vai onks tuo C-molli blues?

(Tyhmä kirjoitus)

Edit:
Mä oon joskus oppinut, että duuriblues on mollibluesin toinen moodi tai sitten päinvastoin, että molliblues on duuribluesin kuudes moodi.

Kerro äkkiä, jos oon väärässä, että pääsen haukkumaan openi!
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
piiska2
18.12.2007 22:18:37
Tritonus?
Vai onks tuo C-molli blues?

(Tyhmä kirjoitus)

Sori, en ihan ymmärtänyt? Vai tarkoitatko tritonusta C:n ja Gb:n välillä?

Tarkoitin edellä, että Es (Eb) on "alavireinen" duuri terssi. Samaten suuri septimi B, on alentunut bluesissa pieneksi septimiksi Bb.
Juu... ja kvintti voi liukua tritonukseen.
Vertasin siis duuriasteikon säveliä (perinteiseen) blues-asteikkoon:
C Eb F F# G Bb C
baron
18.12.2007 22:24:12 (muokattu 18.12.2007 22:26:47)

Sori, en ihan ymmärtänyt? Vai tarkoitatko tritonusta C:n ja Gb:n välillä?

Tarkoitin edellä, että Es (Eb) on "alavireinen" duuri terssi. Samaten suuri septimi B, on alentunut bluesissa pieneksi septimiksi Bb.
Juu... ja kvintti voi liukua tritonukseen.
Vertasin siis duuriasteikon säveliä (perinteiseen) blues-asteikkoon:
C Eb F F# G Bb C

Mut eiks tuo oo molliblues?
Duuriblues C - D - Eb - E - G - A - C?? eli A-mollibluesin toinen moodi?
"Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt) The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox)
piiska2
18.12.2007 22:40:02
Mut eiks tuo oo molliblues?
Duuriblues C - D - Eb - E - G - A - C?? eli A-mollibluesin toinen moodi?

Ainakin molliblues(!)asteikkoa käytetään (kuten duuribluesasteikkoakin) duuri- sävellajeissa. Edellistä myös luonnollisesti mollisävellajeissa.
Itse olen tottunut, että mollibluesasteikon kohdalla puhutaan käytännössä vain bluesasteikosta. Teoreettisesti tuo molli etuliite lienee kuitenkin kohdallaan....kai?
Monissa kirjoissa se kuitataan vain: blues scale. Valitettavan harvoissa kirjoissa puhutaan duuribluesasteikosta.

Yhteenveto!
Jos blues biisi menee C-duurissa. Toimivat skaalat ovat:
C-molli pentatoninen asteikko, C-(molli)bluesasteikko ja C-duuribluesasteikko.

Joko näkyy alakuloisia värejä? ;)
baron
18.12.2007 23:08:35 (muokattu 18.12.2007 23:12:45)

Ainakin molliblues(!)asteikkoa käytetään (kuten duuribluesasteikkoakin) duuri- sävellajeissa. Edellistä myös luonnollisesti mollisävellajeissa

Mollissa mä oon nähnyt sointukiertoa esim

Cm6 - Cm6 - Cm6 - C7 - Fm6 - Fm6 - Cm6 - Cm6 - Ab7 - G7#5 - Cm6 - G7#5

joka hiukan poikkeaa duurissa soitettavasta mollibluesista.

Edit: Mut jos blues-asteikko on se "mollibluesasteikko" niin miksi sillä ei voisi olla moodeja? Ainakin sen toinen moodi eli "duuribluesasteikko" on ihan oikeesti livenä käytössä, muista en niin varma ole.
antti.merikapteeni
19.12.2007 00:04:48
Ainakin sen toinen moodi eli "duuribluesasteikko" on ihan oikeesti livenä käytössä, muista en niin varma ole.

Elikkä numeroina: 1 9 #9 3 5 13

Kö siis näin?
"Hey. They laughed at Louis Armstrong when he said he was gonna go to the moon. Now he's up there, laughing at them."
baron
19.12.2007 00:40:45 (muokattu 19.12.2007 00:44:03)

Elikkä numeroina: 1 9 #9 3 5 13

Kö siis näin?

Joo mut miks noin vaikeesti?
Miksei 1 - 2 - b3 - 3 - 5 - 6 ???

Eli siis duuripentatoninen, johon on lisätty pieni terssi.

(Kun taas molliblues on mollipentatoninen, johon on lisätty tritonus)
piiska2
19.12.2007 21:16:40
Mollissa mä oon nähnyt sointukiertoa esim

Cm6 - Cm6 - Cm6 - C7 - Fm6 - Fm6 - Cm6 - Cm6 - Ab7 - G7#5 - Cm6 - G7#5

joka hiukan poikkeaa duurissa soitettavasta mollibluesista.

Edit: Mut jos blues-asteikko on se "mollibluesasteikko" niin miksi sillä ei voisi olla moodeja? Ainakin sen toinen moodi eli "duuribluesasteikko" on ihan oikeesti livenä käytössä, muista en niin varma ole.

Molemmat bluesasteikot ovat livenä käytössä.
Molliblues sointkuiertoja on niitäkin useampia. Mainitsemasi on niistä yksi yleisimpiä.
Mollibluesasteikko on muuten mielestäni terminä huono, koska sitä käytetään duurissävelllajeissakin (=duuribiiseissä), kuten aikaisemmin mainitsin.

Bluesasteikon moodit ovat teoreettisesti mahdollisia mutta epäkäytännöllisiä; tokihan asteikon voi soittaa mistä kohtaa aloittaen. Bluesilla on kuitenkin omat "lainalaisuutensa", joita on hankalaa analysoida pelkällä länsimäisellä musiikinteorialla. Teoreettisella tasolla säveliä voi toki pyötitellä.
Bad
21.12.2007 20:22:04

Joo, on. Käsittääkseni kirjoitin juuri niin.

Ei mitenkään -- tervetuloa homonyymien ihmeelliseen maailmaan. Tällaisia sanoja on joka kieli täynnä. Ymmärtämättä jäi mitä tarkoitit tai mihin pyrit.

Ettei nyt kuviteltaisi, että blues ei ole sinistä.

MItä tulee tuohon homonymfihommaan, niin niitä tosiaan on, olen kuullut. Mulle selitettiin jossain kielitieteen luennoilla, että kussakin kielessä on asioille justiin niin monta sanaa kuin pidetään tärkeänä ao. kulttuurissa. Voidaankos vetää johtopäätös, että jenkkikultturi on köyhää, kun yhdellä sanalla pitää selvitellä siniset ja bluesit?

Esim. Inkoilla oli sanalle vesi ainakin seitsemän ERI sanaa, siitä riipuskellen, oliko kyse kupissa, kaivossa, järvessä tai vaikka (puhdas arvaus tämä:) silmäkulmassa olevasta vedestä. Suomeksi vesi on vain vettä. Meillä taas lumelle on hitokseen sanoja, joka sikälisteen alkaa olla turhaa, kun sitä ei näytä tulevan lainkaan tänä vuonna. Siis täällä etelässä.

Ja englantiakos herra itse siellä Jyskälässä opiskelee?
Askorbiinihappo
22.12.2007 19:41:43

synesteettikoja on helvetin vähän, Näetkö numerot väreinä? He kuulema näkevät, jos vaikka monen 2 keskellä on yksi 5 se näyttää esim ruskealta...

Mulla on ihan pienestä, siis varmaan jostain 5-vuotiaasta ollut ihan selvä "polku" numeroissa nollasta sataan. Eli jokaisessa kymmenyksessä on oma värinsä, joka saattaa hieman aina tummentua loppua kohden, mutta mä siis mietin lähes joka kerta numeropolun näin:

1-10: valkoisenvihreä
11-20: vihreä
21-30: kirkkaampi vihreä
31-40: tummanpunainen
41-50: keltainen
51-60: keltainen
61-70: oranssi
71-80: punainen
81-90: vihreä
91-100: tummansininen

Kummallistako? Niin mustakin.

Sori, meni vähän ohi aiheen. Mutta soinnuista mulla ei kyllä ole oikeen muita värejä kuin A=sininen. A tuntuu olevan kaikista tärkein noista sävelistä, ja sen pystyn laulamaankin melkein aina kohdalleen, kuulematta säveltä ensin. En silti omaa kuitenkaan läheskään täydellistä nuottikorvaa.
Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI! Ushimir FTW!
pimp
23.12.2007 23:42:36
Joskus oikein virittyneessä mielentilassa äänet näyttäytyvät värinä jolloin jopa musiikista pystyy seuraamaan melodiaa ja päällekkäisiä ääniä visuaalisesti. Muita värejä en muista muutakuin sen että d on sininen.

Kannattaa lukea Eki Lehtirannan kirja Musiikin korkeammat oktaavit jos maailmankaikkeuden värähtely yhtään kiinnostaa. Esimerkiksi aikaisemmin mainittua värien ja äänten taajuuksien vastaavuutta on tutkittu yms. En tiedä sitten ovatko nämä samat värit kuin synesteetikoilla.
"Don't these talking monkeys know that Eden has enough to go around?" tool - right in two
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)