Aihe: Putki vahvarin hoito..ynm.
1 2
simppakukko
19.12.2007 17:46:09
Ostin itselleni ensimmäisen putkivahvistimen ja haluaisin nyt tietää kaiken tarvittavan etten riko sitä heti alkuunsa.. En rupee kyselee mitään ku kertokaa kaikki sen hoitamisesta ja huolloista ja koska putket pitää vaihtaa ja miten käytettynä vahvari toimii mahd. pitkään ynm..

ISO KÄSI KAIKILLE VASTAAJILLE!!
exobalt
19.12.2007 18:38:12 (muokattu 19.12.2007 18:41:44)
Ensimmäisenä nyt tuli mieleen se, että muista lämmitellä ja vastaavasti jäähdytellä putkia. Eli kun laitat virrat päälle laitokseen, anna putkien lämmetä jonkun aikaa, viitisen minuuttiakin riittänee, valistuneemmat oikaiskoon, jos olen väärässä, ennen kuin laitat stand by -kytkimen pois päältä ja aloitat soiton. Ja lopettaessa sama homma käännetyssä järjestyksessä, stand by päälle, itse annan jäähtyä 5-10min ja vasta sitten päävirta pois. Näin ainakin putkien elinikä kasvaa.

Käsittääkseni pidemmistä jäähdyttely/lämmittelyajoista ei taatusti haitaksikaan ole, pikemminkin päinvastoin.

Viisammat jatkakoon.

edit: typot
On se sointuja pidelly...
nothingnes
19.12.2007 18:45:38
no aina pitää olla kajarit kytkettynä vahvariin AINA!!!!!
pekurides
19.12.2007 19:19:31 (muokattu 19.12.2007 19:21:18)

hmm.Éi ne putket siitä yhtään sen enempiä kuumene oli se 10sekuntia tai 10minuuttia päällä ennekuin lyö täydet virrat päälle.Sama juttu sammuttaessa,
Eipä siitä kyllä mitään haittaakaan ole.....

Toiset on sitä mieltä että käynnnistäessä ei mitään merkitystä koko standby kytkimellä

Poiskytkettäessä ilman standbykytkintä taas enempi kyse kaiutinelementtien suojauksesta koska muuten voi tulla virtapiikki joka pamahtaessaan voipi rikkoa elementit.

Varaputkia ja sulakkeita aina hyvä olla mukana.

Putket muutenkin semmosta tavaraa että voipi levitä milloin tahansa.

Päättärit yleensä ilmottelee elinkaarensa lopusta munattomalla saundilla ja etuset alkavat myös muuttua mikrofonisiksi.
Tunteella päin vittua.
M Hossa
19.12.2007 19:23:40
30-60 sek. riittää lämmittelyyn.
masterhat
19.12.2007 19:26:09
eikös etusputkien elinikä ole jonkin verran pidempi kun päättärien? jos nyt kelataan että biasointi yms. on päättärien osalta kunnossa, vai onko tämä vaan outo käsitys, jonka olen jostain omaksunut?
Snails against humanity
pekurides
19.12.2007 20:00:06

eikös etusputkien elinikä ole jonkin verran pidempi kun päättärien? jos nyt kelataan että biasointi yms. on päättärien osalta kunnossa, vai onko tämä vaan outo käsitys, jonka olen jostain omaksunut?

juu näin pitäs olla.

Päättäreitä yleensä vaihellaa about kerran vuodessa jos säännöllisessä käytössä ja etuset kestää sitten pari-kolme vuotta jonkun mielestä.... no mulla ollu tapana vaihdella etusiakin useammin kun eivät niin kalliitakaan ole.

Kotikäytössä luonnollisesti putket kauemmin kestää ja saundista sen pitäisi huomaa kun rupeaa saundi tuntuu jotenkin köyhältä, mutta ei se ole helppoa huomata kun heikkenee pikkuhiljaa:)
Tunteella päin vittua.
Lauri
19.12.2007 20:43:05 (muokattu 19.12.2007 20:47:19)

juu näin pitäs olla.

Päättäreitä yleensä vaihellaa about kerran vuodessa jos säännöllisessä käytössä ja etuset kestää sitten pari-kolme vuotta jonkun mielestä.... no mulla ollu tapana vaihdella etusiakin useammin kun eivät niin kalliitakaan ole.

Kotikäytössä luonnollisesti putket kauemmin kestää ja saundista sen pitäisi huomaa kun rupeaa saundi tuntuu jotenkin köyhältä, mutta ei se ole helppoa huomata kun heikkenee pikkuhiljaa:)

Kyllä täytyy vahvistimessa olla jotain tosi pahasti vialla, jos pääteputkia joutuu kerran vuodessa vaihtamaan, tai sitten putket on alunperinkin olleet täyttä paskaa. Aika hyvä sääntö on, että mitä kauemmin putket ovat jo kestäneet, niin sitä kauemin ne tulevat vielä kestämään.

Etuasteputket kestävät todella kauan, välillä tietysti tulee huonoja yksilöitä vastaan. Mullakin yksi jj ecc82 rupesi pitämään aika kovaa häiriöääntä noin 3500 käyttötunnin jälkeen.
Chemo
19.12.2007 20:54:09 (muokattu 19.12.2007 20:55:05)

Kyllä täytyy vahvistimessa olla jotain tosi pahasti vialla, jos pääteputkia joutuu kerran vuodessa vaihtamaan

Joo, ja aika paljon pitempään etuasteputkienkin elinikään mä oon tottunut kuin tuohon muutamaan vuoteen (yli toistakymmentä vuotta oon parhaimmillaan itse käyttänyt samoja).

Mä annan vahvistimen jäähtyä jonkun aikaa ennen kuin lähden siirtelemään sitä. Olen antanut kertoa itselleni että kuumat putket voivat ottaa kipeää jos vahvistinta liikuttaa varomattomasti heti sammutuksen jälkeen. Omakohtaisia huonoja kokemuksia ei tästä aiheesta ole.

Kerrataan vielä oleellinen, pienellä lisäyksellä: todellakin vahvistimessa AINA, AINA käytettäessä kajarit/kaappi kytkettynä. JA LISÄKSI: nimenomaan kaiutinkäyttöön tarkoitetulla kaapelilla, kitarapiuhaa ei ole suunniteltu tähän käyttöön.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
WinterMad
19.12.2007 21:08:16
Tuleeko vahvistimeen mitään damagea, jos powerit laittaa päälle ilman että kaappi on kiinni? Eli EI siis soittoasentoon saakka vaan 1/2 koko "prosessista".
Näin tullut pari kertaa vahingossa tehtyä, mutta n. 10s päästä muistanut laittaa kaiutinjohdon kiinni.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. | Grave - Home of the brave?
WinterMad
19.12.2007 21:09:13
Kyllä täytyy vahvistimessa olla jotain tosi pahasti vialla, jos pääteputkia joutuu kerran vuodessa vaihtamaan, tai sitten putket on alunperinkin olleet täyttä paskaa. Aika hyvä sääntö on, että mitä kauemmin putket ovat jo kestäneet, niin sitä kauemin ne tulevat vielä kestämään.

Etuasteputket kestävät todella kauan, välillä tietysti tulee huonoja yksilöitä vastaan. Mullakin yksi jj ecc82 rupesi pitämään aika kovaa häiriöääntä noin 3500 käyttötunnin jälkeen.

Mulla on pari Tung-Solia mennyt hiljaiseksi (ei mykäksi) parin soittotunnin jälkeen. Etuasteputkia siis.
Muusikoiden.Net - haista vi**u! Suomalaisten musiikinharrastajien kohtauspaikka. | Grave - Home of the brave?
pulliha
19.12.2007 21:13:24
Mul meni 6505 Rubyn tehdas putket puolessa vuodessa. Nyt on JJ ja toivon todellakin et kestää pidempää kun ei kauheesti oo varaa vaihdella. Sound Cityn myyjä sano mulle et putket kuluu särön tai gainin määrästä. Itte en tahdo millään uskoa tuota mut sanokaa ihmeessä jos pidätte tota totena.
Semmone lämmin sustain ja iha vitusti säröö
Fender Stratocaster
19.12.2007 21:51:47
Kysynpäs tässä samassa ketjussa, että voiko vahvistimen laittaa standbylle vaikka kaappi ei olisikaan kytkettynä?
Orange amplifiers - Voice of the world
baba o riley
19.12.2007 22:02:04
Virrat voi olla päällä ilman että kaappi kytkettynä MUTTA VAIN JA AINOASTAAN STAND BY ASENNOSSA. Jos kytket stand by pois ilman kuormaa (kaiuttimia tai keinokuormaa) niin muuntaja saattaa hyvinkin todennäköisesti paukahtaa.

Biassoi putket, ne ilmoittavat kyllä useimmiten kun ne on aika vaihtaa. Alkaa tulee vähän omia ääniä ja rohinoita sekaan, tällöin viimeistään vaihtoon :)

Muuten vain soita lujaa ja tee kunniaa putkipelilles!
M Hossa
19.12.2007 22:55:16
Joo paska vahvistin saattaa ilman kuormaa paukahtaa nopeastikkin.
Kyllä hyvin suunnitellun vahvistimen pitäisi kestää pienet väärinkäytötkin,
koska niitä virheitä vaan sattuu kaikille joskus, vaikka kuinka olis tietoinen näistä jutuista.
Mutta juu, ei soittoa ilman kytkettyjä kaiuttimia.
SirElwood
20.12.2007 05:19:09 (muokattu 20.12.2007 05:21:51)
Ei ne putkilaitteet ole muita elektroniikkalaiteita ihmeellisempiä. Niitä vaan on mystifioitu (kiitos internetin) himpun liikaa. Elektroniikkaa siinä missä muutkin laitteet. Hajoavat väärinkäytöstä siinä missä muutkin laitteet. Yleensä vaan hyvintehtyjä putkikoneita on hiton hankalaa rikkoa.
Suspensori
20.12.2007 07:48:35
Tuossa on moneenkertaan vannoteltu että kajari pitää olla aina kiinni, mutta entäs kitara piuha tykkääkö vahvistin (vahvistimet) kyttyrää jos vaihtelee kytkimen kanssa kitaran signaalia vahvistimesta toiseen (eli molemmat on päällä, mutta vuoronperään käytössä) ?
Soundi lähtee laitteista ja nahka sormista.
SirElwood
20.12.2007 08:14:58
Tuossa on moneenkertaan vannoteltu että kajari pitää olla aina kiinni, mutta entäs kitara piuha tykkääkö vahvistin (vahvistimet) kyttyrää jos vaihtelee kytkimen kanssa kitaran signaalia vahvistimesta toiseen (eli molemmat on päällä, mutta vuoronperään käytössä) ?

Ei tykkää kyttyrää.
Sammo
20.12.2007 08:44:38
Ei tykkää kyttyrää.

Mutta voi tulla maasilmukka ("ground loop" jos haluaa googlata) ja tuloksena kiva hurina.
Otto: "Spell AC/DC" Lisa: "A C D C" Otto: "Nuh-uh! You forgot the lightning bolt"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)