Aihe: Sturm und Drang - tinnitus 15-vuotiaalla
1 2 3 4 5 6
Pitkavirta
18.12.2007 21:36:23
Tuo "kehittyy hitaasti" on kyllä taas semmoista itselleen todistelua, että sitä ei kannattaisi huudella julkisesti. Kuulo voi mennä tai vaurioitua kerta laakista, jos niikseen tulee.

Oli ne tulpat kuinka homon näköiset korvissa tahansa, niin siinä tekee itselleen palveluksen kun opettelee käyttämään niitä aina kun äänenpaineet nousevat normaalista tasosta. Käytännössä itse laitan tulpat aina jos paikalla on rumpusetti. Tai siis tarkemmin, jos joku soittaa niillä.

Jes! Kerrankin m.netissä puhutaan asiaa tästä aiheesta!

Omasta tinnituksesta voin syyttää vaan itseäni, mut osasyy miks uskalsin vetää siihen asti ilman tulppia oli täällä vallinnut konsensus, ikään ja ammattitaitoon katsomatta, jonka mukaan "terve korva ei suojausta kaipaa".. Mein runpali soitti rodeilla ja muutenkin miellyttävän vähämeluisiksi kehuttiin keikkoja.. Ei se silti niin menny :D

Tinnituksen jälkeen on tajunnu sen verran valistaa nuorempia, että tosiaan niihin korvatulppiin on paljon iisimpi tottua ku tinnitukseen. Duunissa sain musaluokan muksut hyvin mukaan tohon ajatukseen, ja aion pitää siitä vastasuudessakin huolen, ettei oppilaat soittele millä tahansa volalla ilman suojausta.

Ja mitä oon netissä ihmisten kanssa keskustellu, niin kyllä tinnituksesta tuntuu kärsivän kaikenikäset, jotain 12-vuotiaitakin tiedän. Sellain nuoremmilla tuntuu muutenki olevan tarve kokeilla, miten paljon ääntä siitä rummusta nyt lähtikään/et salettii uskalla pistää korvaa tohon basarin eteen/nupit kaakkoon, vai miten se menikään?/jne. Ala-asteen musaluokkalaiset tekee tota alati, ja muistan iteki yläasteella koetelleeni noita rajoja. siihen päälle "oikea" bändiharrastus, ehkä vähän pidempiä treenejä ja vielä sitä kovaäänistä heavy/rock/tms.-musiikkia, niin ei ne korvat aina voi kestää..

(Eikä se maksimivolan kokeileminen iän myötä mihinkään häviä, vai väittääkö joku ettei muka olis testannu omilla kamoillaan ;D)

Että terveisiä vaan, tinnituksen vuosipäivää viettäen,
Ilkka
skriim
19.12.2007 01:09:48 (muokattu 19.12.2007 01:14:48)

Onhan tota tullu itelläki jo muutama vuosi kärsittyä tinnituksesta. Aikalailla samoilla linjoilla ku tuo sturmin häiskä. Nukkuessa/hiljaisuudessa häirittee niin paljo että täytyy olla lähes aina joka yö tv:n auki. Kuulotestissä myös ärsyttävä :)
Onneksi tää ei niin voimakasta taa piippaaminen oo että ihan masennukseen vajoaisin.
Liian myöhään tajus et miks korvatulpat on oikeesti jees juttu.

Ps. Jos jotain positiivista haluaa hakea, niin C-paperit lävähti kutsunnoissa, kun tinnituksesta valitin. :---) Anto se häiskä mulle numeron, mihin voi ottaa yhteyttä, jos tinnitukseen löytyy _lääke_, niin voipi tulla sitten kuulemma inttiin. Oli siinä naurusa pidättelemistä :)
Simo78
19.12.2007 08:26:02
Jes! Kerrankin m.netissä puhutaan asiaa tästä aiheesta!

Omasta tinnituksesta voin syyttää vaan itseäni, mut osasyy miks uskalsin vetää siihen asti ilman tulppia oli täällä vallinnut konsensus, ikään ja ammattitaitoon katsomatta, jonka mukaan "terve korva ei suojausta kaipaa".. Mein runpali soitti rodeilla ja muutenkin miellyttävän vähämeluisiksi kehuttiin keikkoja.. Ei se silti niin menny :D

Kyllähän täällä vieläkin aika moni huutelee siitä, että ei kuuloaan tarvitse suojella, jos soittaa järkevällä volalla jne. Ja samassa väittävät, että kuulosuojaimilla lähtee kuulo, koska joutuu soittamaan kovempaa ja korvat ei niiden kanssa "totu" meteliin. No joo mä oon käyttänyt aina treeneissä soittaessa tulppia, keikoilla en aina. Eipä ole tinnitusta, joten jatkan valitsemallani linjalla...
Tomtom
19.12.2007 08:57:43
iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii....

Aika käsittämättömiä kommentteja jengillä. Hienoo että meidän joukossa on sellasia joita tuo ei haittaa. Mää kyllä penäisin hieman varovaisuutta noihin tinnitusta "puoltaviin" kommentteihin, näitä juttuja kuitenkin lukee aika paljon nuoria immeisiä jotka ottaa mallia teidän käsittämättömistä p**kapuheista.
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Jormaz
19.12.2007 10:52:15
Kyllähän täällä vieläkin aika moni huutelee siitä, että ei kuuloaan tarvitse suojella, jos soittaa järkevällä volalla jne. Ja samassa väittävät, että kuulosuojaimilla lähtee kuulo, koska joutuu soittamaan kovempaa ja korvat ei niiden kanssa "totu" meteliin. No joo mä oon käyttänyt aina treeneissä soittaessa tulppia, keikoilla en aina. Eipä ole tinnitusta, joten jatkan valitsemallani linjalla...

Joo tää on aika käsittämätöntä. Ovat vissiin heti alussa tuhonneet kuulonsa niin etteivät kuule enää diskantteja ja rohkaistaan muitakin samanlaiseen toimintaan. Meteliin "tottumisella" ilmeisesti tarkoitetaan sitä että kuulo vaurioituu sen verran ettei häiritseviä taajuuksia enää kuulla. Eli kaikki junnut vaan totuttamaan korviaan Judas Priestin livemiksaajan tasolle yeah right.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Beelsebub
19.12.2007 12:00:42 (muokattu 19.12.2007 12:56:57)
Meteliin "tottumisella" ilmeisesti tarkoitetaan sitä että kuulo vaurioituu sen verran ettei häiritseviä taajuuksia enää kuulla

Tuntuu myös että junnuille on myös osin imagokysymys olla käyttämättä tulppia. Mikä taas on täysin idioottimaista esim. omalla treenikämpällä jossa ei ole edes ketään katsomassa.

Korva kyllä sinänsä tottuu meteliin tai ainakin hiljaisuuteen. Tämän voi todeta vaikka ottamalla kesken soiton omat korvatulpat pois päästä, jolloin huomaa että melu on infernaalista siihen verrattuna että olisi ollut ilman tulppia alusta asti. Varoitus: Älkää nyt oikeasti noin tehkö. Aiheuttaa korvasärkyä ja kuulovaurioita. Tuplat päässä vaan. Se tottuminen ei todellakaan tarkoita lisääntynyttä sietokykyä kuulovaurioita vastaan.

Itse pidän treenikämpillä aina tulpat päässä, lavalla ollessa mielummin en, mutta korvien ehdoilla mennään. Sama oikeastaan keikoilla yleisön puolella.
gösplstorm
19.12.2007 12:07:16
Mullaki alko kyllä 14-vuotiaana että ei toi hirveesti yllätä. Eiks se yleensäki ala aika aikasin jos on alkaakseen? Tai en oo ainakaa kuullu et kenelläkään ois tullu tinnitus joskus 25-veenä.
Kirjoittaja on asiastaan tietämätön hölmö.
Rattata
19.12.2007 12:11:02
Mullaki alko kyllä 14-vuotiaana että ei toi hirveesti yllätä. Eiks se yleensäki ala aika aikasin jos on alkaakseen? Tai en oo ainakaa kuullu et kenelläkään ois tullu tinnitus joskus 25-veenä.

Vai olisko suurin osa sillon jo vähän fiksumpia?
käsi
19.12.2007 12:44:32

Tiedän montakin joilla on alkanut vasta myöhemmällä iällä. Ei se ikää katso, ja pitää muistaa että se on korvavamma.

Aikoinaan hoivasin paria sotaveteraania joilla oli tinnitus niin paha että se vei lopuksi heidän yö unet ja järjen sitä kautta.
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
kattila
19.12.2007 13:19:45

Ps. Jos jotain positiivista haluaa hakea, niin C-paperit lävähti kutsunnoissa, kun tinnituksesta valitin. :---) Anto se häiskä mulle numeron, mihin voi ottaa yhteyttä, jos tinnitukseen löytyy _lääke_, niin voipi tulla sitten kuulemma inttiin. Oli siinä naurusa pidättelemistä :)

No johan on. Mulle ne sano vaan, että eipä laiteta tinnituksen takia ainaskaan tykistöön.
http://www.myspace.com/malummeh
Pitkavirta
19.12.2007 13:27:57
Tuntuu myös että junnuille on myös osin imagokysymys olla käyttämättä tulppia. Mikä taas on täysin idioottimaista esim. omalla treenikämpällä jossa ei ole edes ketään katsomassa.

Joo, teini-ikänen pikkubroidikin on innostunu notkuu hevikeikoilla, mikä on sinänsä tosi terve merkki :), mut jouduin pitää pienen saarnan kun se hehkutti kuinka "korvat soi ihan sairaasti ku oli niiin rankka keikka!!1" - se oli jotenki se meiningin kriteeri..

Korva kyllä sinänsä tottuu meteliin tai ainakin hiljaisuuteen. Tämän voi todeta vaikka ottamalla kesken soiton omat korvatulpat pois päästä, jolloin huomaa että melu on infernaalista siihen verrattuna että olisi ollut ilman tulppia alusta asti. Varoitus: Älkää nyt oikeasti noin tehkö. Aiheuttaa korvasärkyä ja kuulovaurioita. Tuplat päässä vaan. Se tottuminen ei todellakaan tarkoita lisääntynyttä sietokykyä kuulovaurioita vastaan.

Itse pidän treenikämpillä aina tulpat päässä, lavalla ollessa mielummin en, mutta korvien ehdoilla mennään. Sama oikeastaan keikoilla yleisön puolella.

Mä pidän nykyään jopa baarissa tulppia, mikäli sattuu taustamusiikin äänenpaine ylittää puhetason.. ekat puol vuotta olin ihan neuroottinen kaiken metelin kanssa, pistin plugit päähän ihan kaikkialla missä oli vähänkään meluisampaa.

toi on loppuviimein kokemuksena niin absurdi vamma, ettei sitä vaan voi käsittää ennenku onkin liian myöhästä.
Beelsebub
19.12.2007 13:55:45
Mä pidän nykyään jopa baarissa tulppia, mikäli sattuu taustamusiikin äänenpaine ylittää puhetason..

Joissain baareissa soitetaan kyllä musiikkia ihan käsittämättömän kovaa. Esim. Kouvolan Onnelassa tulee käytettyä aina tulppia jos vaan sattuu olemaan tulpat mukana kun sinne puoliväkisin joutuu. Yleensä ei ole. En kyllä muutenkaan ymmärrä mitä järkeä on soittaa baareissa musiikkia niin kovaa, että samassa pöydässä olevien kanssa ei pysty keskustelemaan kunnolla edes huutamalla.
Krice
19.12.2007 14:07:25

Silloin kun minä olin 15v eli sata vuotta sitten niin ei korvatulpista juuri puhuttu. Tinnitus ei silti ehkä ole kovin paha minulla, tai en koe sitä kovin häiritsevänä.
Tuomas
19.12.2007 14:07:39

Toi "tulpat päässä aina tai ei koskaan"-ajattelumalli on minusta vähän outo. Jos miettii että keskimäärin treenit vedetään pienessä 14 neliön huoneessa jossa on rummut ja useampia äimyreitä huutelemassa täpöllä vieressä vs. mennään kattomaan keikkaa johonkin jossa tilaa on tommoset kymmenen kuutiota enemmän...

Äänenpaine ensinmainitussa on huomattavasti kovempi. Treenejä en oo ikinä vetänyt ilman tulppia -> ei oo tinnitusta. Keikoilla ja festareilla sen sijaan usein hengaan ilman tulppia, paitsi jos meen ihan eturiviin tai paikka on pieni ja volyymi suuri.

Jos pitää arpoa että käyttääkö vai ei, niin mieluummin käyttää.
"No kyllähän se varmaan kismittää kun pieksen melkein kenet tahansa verbaalisesti ja muutenkin olen aina oikeassa, mutta enhän minä ole ainoa sellainen keskustelija." - nimim. Krice
Pitkavirta
19.12.2007 14:12:33
Joissain baareissa soitetaan kyllä musiikkia ihan käsittämättömän kovaa. Esim. Kouvolan Onnelassa tulee käytettyä aina tulppia jos vaan sattuu olemaan tulpat mukana kun sinne puoliväkisin joutuu. Yleensä ei ole. En kyllä muutenkaan ymmärrä mitä järkeä on soittaa baareissa musiikkia niin kovaa, että samassa pöydässä olevien kanssa ei pysty keskustelemaan kunnolla edes huutamalla.

Must tuntuu et se on ihan laskelmoitu juttu, pitää meiningin yllä ja hektisenä -> ihmiset liikkuu enemmän ja sitä kautta nesteyttää itteään enemmän.. :D

olishan se toisaalta hassua olla ihan pikkuvolalla jossain megadanssausfloorilla näyttämässä uusimpii muuvei ;D

mut kuuluuhan se meteli tavallaan sinne, niinku rock-keikoillekin. En mäkään ihan täysin ymmärrä, mut suurin osa niissä käyvistä ei kai niin välitä.
UnBrain
19.12.2007 14:23:03 (muokattu 19.12.2007 16:58:04)

Melko uskomatonta että noin nuorena saa jo pysyvän tinnituksen, tai sitten on vain tyhmä. Itsellä ei tulisi kyllä mielen viereenkään kulkea enää keikoilla tai bändireeneissä ilman tulppia. Tosi Rock kun joskus 25 vuotiaana umpikuuro täysin omaa tyhmyyttään, kun ilman tulppia vetelee kamalalla volyymillä.
Kyllä tokenee!
Beelsebub
19.12.2007 15:36:01
Must tuntuu et se on ihan laskelmoitu juttu, pitää meiningin yllä ja hektisenä -> ihmiset liikkuu enemmän ja sitä kautta nesteyttää itteään enemmän.. :D

olishan se toisaalta hassua olla ihan pikkuvolalla jossain megadanssausfloorilla näyttämässä uusimpii muuvei ;D

Kyllä minä sen ymmärrän että tanssipuolella on niin kova mökä ettei tarvitse edes ajatuksiaan kuunnella, mutta kun siinä baarissa kuitenkin löytyy ihan kiitettävästi niitä pöytiäkin joiden viereen on laitettu tuoleja käsittääkseni istumista varten. Ei kai tuollaisia paikkoja ole mitään seurustelua varten tehtykään, mutta ei kai se meno siitä kauheasti kärsisi jos siinä megamuuvien välissä voisi käydä pöydän ääressä vaikka kommentoimassa muiden muuveja.
texjazz
19.12.2007 15:44:27

Sosiaalitantta iskee kuin Mustanaamio:
Kyllä alle 16-vuotiailla ja nuoremmilla vastuu on selkeästi vanhemmilla, myös siitä, alkaako jonkun korvat vinkumaan. Nuoren maailma on mitä on; ei se usein ulotu pitkälle eteenpäin elämässä, ainakaan sen suunnittelu. Mitä väliä meininki -muuttuu aikaa myöten mitä tuli tehtyä -miettimiseksi.
http://youtube.com/watch?v=YOUKNiGJCPc
Quru
19.12.2007 18:34:09
Tuosta tulppien käytöstä, itselläni on käytössä perus ear-kuusitulpat (30db vaimennus) ja 'imagopuolella' tulpat eivät haittaa, jos rokataan niin pidetään letti auki eivätkä tulpat allekirjoittaneen korvista silloin erotu. Treeneissä olen käyttänyt (atm ei bänditouhuja), festareilla ja keikoilla käytän. Jos pitää tulppia pitkään (esim. 8h festareilla) alkavat korvat jo vähän rasittumaan itse tulpista, mutta sekään ei haittaa kun korvakäytävät ovat "muovautuneet" tulpille sopiviksi.
Savun hälvettyä tarkastamme äänetoiston liitännät
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)