Sir Härö 19.12.2007 07:31:07 | |
---|
Mulla on warwickin bassossa wenge-otelauta ja tahtoisin tietää että voiko sen surutta öljytä tavallisella ruokaöljyllä? Ruusupuulaudat olen ruokaöljyllä tavannut öljytä, mutta tuo wenge on mulle uusi tuttavuus. Ruokaöljyn käyttäminenhän ei ole pelkästään käytännöllinen homma vaan mielestäni myös esteettinen. Palauttaa mukavasti puun alkuperäistä sävyä. Myös muita otelaudan "tummentamiseen" liittyviä kikkoja olisi mukava kuulla. Rokkipolsii |
Kallekorvola 19.12.2007 07:56:30 | |
---|
tota ruokaöljyä en kyl suosittele, ihan jo sen hajunkaan takia... vernissa tai kiinanpuuöljy on hyviä. tai sit nää erikoisöljyt, danish jne. niistä kertokoon joku tietävämpi enempi... sitruunaöljyä ei. se kuivattaa aika helposti. |
absqua 19.12.2007 09:57:48 | |
---|
Mä olen öljynnyt ruusupuista otelautaa ihan normi rypsiöljyllä. Hyvin ajaa asiansa, eikä haise - ainakaan yhtään sen enempää kuin kaikki se paska mitä soittaessa käsistä sinne otelaudalle irtoaa. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
okabass 19.12.2007 10:56:29 (muokattu 20.12.2007 08:23:27) | |
---|
Mulla on warwickin bassossa wenge-otelauta ja tahtoisin tietää että voiko sen surutta öljytä tavallisella ruokaöljyllä? Ruusupuulaudat olen ruokaöljyllä tavannut öljytä, mutta tuo wenge on mulle uusi tuttavuus. Ruokaöljyn käyttäminenhän ei ole pelkästään käytännöllinen homma vaan mielestäni myös esteettinen. Palauttaa mukavasti puun alkuperäistä sävyä. Myös muita otelaudan "tummentamiseen" liittyviä kikkoja olisi mukava kuulla. MOI Käyttäisin kyllä perinteisiä puuöljyjä. Se, että niitä käytetään johtuu varmasti siitä, että ne on käytännön kautta havaittu parhaiksi puun öljyämiseen. Eikö ruokaöljyllä käsitelty otelauta ala haisemaan ? Mulla on toiminut hyvin sellainen Wanhan ajan jalopuuöljy. Eli keitettyä pellavansiemenöljyä 3/4 ja tärpättiä 1/4. Se puhdistaa, suojaa ja kaunistaa. Pieni, entinen yskänlääkepullollinen on riittänyt jo monta vuotta. Ceterum censeo moderator esse delendam |
Värinä 19.12.2007 12:06:56 | |
---|
Ruuanlaittoon korkealuokkaista oliiviöljyä, basson huoltoon kätösien omat epäpuhtaudet. Minkä takia noita otelautoja pitäisi rasvata? Itse en ole ikinä moiseen vaivautunut... Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
M-Juhana 19.12.2007 13:21:15 | |
---|
Mä en tiiä mikä on wenge-otelauta?? Siis mimmoinen? Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964. |
tota ruokaöljyä en kyl suosittele, ihan jo sen hajunkaan takia... Ah... Oma mokani. Rypsiöljystä puhun. Ei jätä hajuja ja öljyää hyvin. Vai mikä sitten otelaudasta tekee öljytyn värisen? Rakkaus ja kauniit puheet :) Mä en tiiä mikä on wenge-otelauta?? Siis mimmoinen? Se on ilmeisesti warwickin ensimmäisenä käyttämä soitinpuumateriaali. Helkkarin lujaa tekoa ja laatu on tasaista. Käytetään vaan otelauta- ja kaulamateriaalina. Väritykseltään soon tommosta tuoreen kahvin sävyistä ja syy't on lähes mustia pystysuuntasia viiluja. Munsta pirun hieno materiaali. Tai ainakin siinä on joku uutuudenviehätys. Rokkipolsii |
absqua 19.12.2007 13:43:52 | |
---|
Ah... Oma mokani. Rypsiöljystä puhun. Ei jätä hajuja ja öljyää hyvin. Vai mikä sitten otelaudasta tekee öljytyn värisen? Rakkaus ja kauniit puheet :) Mä kysyin aikanaan muistaakseni Lottoselta tuosta öljyhommasta yhden otelauta-asian tiimoilta ja hän sanoi että rypsiöljyä voi aivan hyvin käyttää jos ei ole fiinimpiä kamoja saatavilla. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
hollstro 19.12.2007 15:18:20 | |
---|
Aikanaan hoidin oman Warwickin Wenge-kaulaa (otelauta oli ebonya) mehiläisvahalla, joka toimitettiin basson mukana. Se antoi hyvän suojan ja oli mukanvan liukas. Samalla tavaralla hoidin myös otelaudan. Toimiva insinööritason ratkaisu. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Kieppi 19.12.2007 15:19:03 | |
---|
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin- |
Värinä 19.12.2007 15:20:53 (muokattu 19.12.2007 15:22:28) | |
---|
No mutta osaako joku sanoa, mikä tuon öljyämisen funktio on? E: Vai hetkinen... Onkos tässä nyt kyseessä nauhattoman otelaudan hoito? Likaantuuko nauhaton jotenkin helpommin? Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
kauhu-köös 19.12.2007 16:59:04 | |
---|
Ite oon käyttäny aina otelautoihin sitruunaöljyä, maksaa n.10e pullo muistaakseni... www.myspace.com/Kauhu |
Antti Takalo 19.12.2007 17:52:13 (muokattu 19.12.2007 18:33:38) | |
---|
Itse olen rypsiöljyä vedellyt surutta eikä haise lainkaan. Tosin siis kannattanee muistaa kohtuus tässäkin asiassa.. Edit: Ja siis Warren Corvette kyseessä. Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #2;
Kadonneen Pröötin metsästäjä.
Riutta |
Gange 19.12.2007 18:22:38 | |
---|
Mä oon ainakin vedelly ruusupuu-otelautaa oliiviöljyllä, ja väri ainakin tummeni. En kyl tiijä mitä se wengelle tekee...Kokeile johonkin huomaattomaan paikkaan, ja kato mitä tapahtuu... Bassoo paukutan. Se pamahti paukamiks. Voi pahka. |
Sir Härö 19.12.2007 18:40:32 | |
---|
No mutta osaako joku sanoa, mikä tuon öljyämisen funktio on? No ainakin kosteustasapainoon on vaikutusta. Ja ainakin ruusupuuotelaudassa on hyvinkin suuri merkitys puun värisävyyn. E: Vai hetkinen... Onkos tässä nyt kyseessä nauhattoman otelaudan hoito? Likaantuuko nauhaton jotenkin helpommin? Eikun ihan tavan. nauhallisesta laudasta. Uskoisin että paska kertyy helpommin nauhojen tienoille kuin nauhattomaan. Rokkipolsii |
Värinä 19.12.2007 18:44:20 | |
---|
No ainakin kosteustasapainoon on vaikutusta. Ja ainakin ruusupuuotelaudassa on hyvinkin suuri merkitys puun värisävyyn. Just eli siis kosmeettinen vaikutus, eikä niinkään soundiin? Eikun ihan tavan. nauhallisesta laudasta. Uskoisin että paska kertyy helpommin nauhojen tienoille kuin nauhattomaan. Se on sitä groovea se funkki. Someone once said that life's like a cow, but I don't know how... |
blessed 19.12.2007 19:13:38 | |
---|
Ales ( the AV mies) suosittelee ainikin niitä warwickin beeswaxia, tosin en sitä ainakaan oulun musakaupoista löytäny. Musakaupoissa suositeltiin sitten ihan sitä sitruunaöljyä, ja sitä oon kerran nauhalliseen sipassukki. Tuo nauhaton tuskin mitään öljyämistä tarvitseekaan kun se otelauta on lakattu. |
Sir Härö 19.12.2007 19:14:26 | |
---|
Just eli siis kosmeettinen vaikutus, eikä niinkään soundiin? Ei kai. Ellei sitten joku psykologinen vaikutus :)
Se on sitä groovea se funkki. :---D Hoho! Rokkipolsii |
Antti1 19.12.2007 19:35:15 | |
---|
Just eli siis kosmeettinen vaikutus, eikä niinkään soundiin? Vaan vaikuttaapa ihan hiukkasen kuitenkin soitettavuuteen, varsinkin Suomen kaltaisessa ilmastossa. Öljyäminen hoitaa sitä puun solukkoa ja vähentää hieman kuivan talvi-ilman aiheuttamaa elämistä. Ei nauhanpäät törrötä ihan niin pahasti, jos ei ole aivan rutikuiva puupölkky. Näin ainakin teorian tasolla, käytäntö voi olla jotain muuta. "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
nykäne 19.12.2007 20:05:08 (muokattu 19.12.2007 20:07:06) | |
---|
Uskoisin että paska kertyy helpommin nauhojen tienoille kuin nauhattomaan. Kyllävain, raappasin sitä aika hyvät kasat irti siitä ennen siulle lähetystä. ;) Oisinkohan sen kaulan kerran sillä Warrewahalla käsitelly, mutta manuaali mainitsi senkin tarpeettomaksi ja ihan hyvänä se pysy pelkästään soittamalla sitä bassoa. Otelautaa sen sijaan vahasin kieltenvaihdon yhteydessä juurikin sillä samalla tahnalla. Toimii mainiosti. E: p.s. ei paljoa törröttele, eihän?;) hälpätihämmää häpätihää |