Aihe: Vintagebassojen soundit kyseenalaistava viesti
1 2 3 4 5 6
Karlsson
18.12.2007 21:06:17
Nää on nyt jauhettu moneen kertaan, mutta kerrataan: Loppupelistä se soundi pitää kuunnella bändin seassa. Yksinäänhän noilla ei tee hevonkukkua, jollei ole tykkänään soolobasisti. Moni yksin onnettomalta kuulostava peli herää vasta henkiin bändin kanssa. Esim. presari. Musari on taas päinvastainen peli.

No tämän mä voisin allekirjoittaa. Ja tää koskee soittimen lisäksi niin vahvistimia kuin erinäisiä muljuttimiakin.
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner
poppamies
18.12.2007 21:06:35

...Loppupelistä se soundi pitää kuunnella bändin seassa. Yksinäänhän noilla ei tee hevonkukkua, jollei ole tykkänään soolobasisti. Moni yksin onnettomalta kuulostava peli herää vasta henkiin bändin kanssa. Esim. presari. Musari on taas päinvastainen peli.

Minun mielestä = ei ole ns. totuus.

Totta puhut. Hyvässä bändibassosundissa on paljon keskiääntä.
Hyvä huomio presarista ja musarista. Presari kuulostaa onnettomalta yksin mutta herää henkiin bändissä. Musari kuulostaa hyvältä yksin mutta kuolee pois bändissä.
G strings are for strippers!
Tana
18.12.2007 21:32:02 (muokattu 18.12.2007 21:39:37)

Presari kuulostaa onnettomalta yksin mutta herää henkiin bändissä. Musari kuulostaa hyvältä yksin mutta kuolee pois bändissä.

Aika kärjistettyä... Ainakin Cliff Williams mielestäni erottuu (erottui?) niin musarilla kuin presarilla hyvin bändinsä seasta.

http://www.youtube.com/watch?v=JMSq__vg7Gs&feature=related
Ja esimerkiksi tän pätkän presaria kuuntelisi ihan mielellään yksinään, jopa ilman tota rumpukonetta.
Diiba daaba
J.Hollström
18.12.2007 21:43:12
Aika kärjistettyä... Ainakin Cliff Williams mielestäni erottuu (erottui?) niin musarilla kuin presarilla hyvin bändinsä seasta.

Erotatko esim. niin hyvin, että osaat kertoa kuuntelemalla (ei googlettamalla) millä bassolla esim. Fly On The Wall levy on soitettu.?

Tai Back In Black?

Nää molemmat tiedot löytää kyllä webistä, mutta jos ihan korvilla mentäis tää kierros.
Kieppi
18.12.2007 21:49:25
Musari kuulostaa hyvältä yksin mutta kuolee pois bändissä.

Tää on sitten taas ilman sarvia ja hampaita semmoinen juttu, jota mie en ymmärrä ollenkaan. Tai sitten kyse on siitä, että kun sanotaan "Musari" niin tarkoitetaan "Stingray".

Puoli vuotta on nyt toi Sterlingi ollu tuossa, ja kahta vaille kaikki treenit ja yhden keikan olen sillä soittanut. Hienosti kuuluu, me soitellaan tommosta 70's hard rockia pääasiassa. Varmaan vahvistimillakin on tietty osansa, en ole päässyt SVT:n kanssa luukuttamaan.

Offariksi meni taas :|
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
rattledad
18.12.2007 21:51:00 (muokattu 18.12.2007 21:51:35)

Loppupelistä se soundi pitää kuunnella bändin seassa.

Ja eri bändeissä/biiseissä/tyyleissä eri bassot toimii eri tavoin. 'Paska' voikin kukaties olla konvehtia oikeassa käyttöyhteydessä?
Kallekorvola
18.12.2007 21:55:40
vielä kerran, sit saa mun osalta riittää... musta on vaan niin uskomatonta, miten vaikeaa luetunymmärtäminen voi olla...

No luetaanpas: "studiossakin noiden vintagebassojen soundi on musta vaikeempi saada järkeväks useimmissa tapauksissa"

tossa multa lainatussa pätkässä toi sana "musta" ei viittaa väriin, vaan minuun itseeni.

esim. joissain metallihommissa tarvittavaa kolisevaa preesensiä löytää mielestäni helpommin vaikkapa spectorista tai warwickista kuin jassosta. siis kyllä sen jassostakin "vippaskonstein" saa, mut miks käyttää sen hakemiseen (kallista studio-)aikaa, jos toisella bassolla ei tarviis alkaa kikkaileen ollenkaan? mun korvaa myös miellyttää enempi tollanen"hifimpi" soundi (seikka, jonka olen tuonut esille aiemminkin selvästi), ja mun mielestä "kokonaisessa kaistassa" on enempi pelivaraa, jso ja kun miksauksessa tulee vaikeuksia sovittaa bassoa kokonaisuuteen. kukin tykkää mistä tykkää, ja joskus joutuu äänitteleen passoja, joissa on 10v vanhat flatwoundit. sillonkin voi saada hyvää soundia, mut pelivara on kapeampi...

Tohon lauseeseen olen takertunut ja musta toi on täyttä paskaa. Jos ne ei toimi sun omissa jutuissa niin älä latele sit tämmösiä "totuuksia" tänne. Joku nuorempi jamppa saattaa vielä luulla että asia on juurikin noin.

vrt. alla:

Minun mielestä = ei ole ns. totuus.

tossa olet oikeassa, vaikket itse sitä sisäistäisikään... mä en missään tapauksessa tyrkytä omia mielipiteitäni ainoina oikeina. jokainen päättää tekemisistään itse, ja toivottavasti kokeilee ja löytää itselleen parhaan vaihtoehdon...

uskallan väittää 99%:sti noilla "vintage" vehkeillä ja niiden soundeilla voi vetää mitä vaan. Ja on vedetty.

voi vetää tottakai. ja varmasti on vedetty. mutta kuinka vähin "vippaskonstein" on päästy lopputulokseen, ja millainen lopputulos on ollut, onkin sitten eri juttu.

uskallan sanoa, että nämä mainitsemani hifibassot eivät taitu kaikkeen. samaa uskallan sanoa vintage-bassoista.

end.
Tana
18.12.2007 22:02:16 (muokattu 18.12.2007 22:04:27)

------------------------
ks. viestini alempana.
Diiba daaba
J.Hollström
18.12.2007 22:02:37
vielä kerran, sit saa mun osalta riittää... musta on vaan niin uskomatonta, miten vaikeaa luetunymmärtäminen voi olla...

esim. joissain metallihommissa...

Jos olisit maininnut tämän taikasanan "metalli" heti kärkeen, niin en olisi alkanut vänkäämään koko jutusta.

Mutta kiitos kärsivällisyydestä. Mulle viestisi on ainakin tullut perille, vaikka et sitä heti uskoisikaan, kohan nostatin vähän kierroksia täällä ;o) Peace.
Tana
18.12.2007 22:03:18

Erotatko esim. niin hyvin, että osaat kertoa kuuntelemalla (ei googlettamalla) millä bassolla esim. Fly On The Wall levy on soitettu.?

Tai Back In Black?

Nää molemmat tiedot löytää kyllä webistä, mutta jos ihan korvilla mentäis tää kierros.

Sori, ei ole AC/DC niin hallussa, tiedän vain faktat, että molemmilla on vedellyt, eikä soundi ole jäänyt piiloon. Ehkä tästä voisi vääntäytyä takaisin "soundi lähtee sormista" - kantaan? Ehkei.

Jos nyt pitää ihan korvakierrosta heittää, niin ainakin Back In Black kuulostaa hieman keskiäänivoittoiselta musari-murinalta. Voin kyllä mennä aivan metsäänkin, en ole järin kultakorva..

Pääpointti kuitenkin se, että se musari Ei_huku_bändin_sekaan, ainakaan tolla kaverilla. Musari/Presari erottuvat hänellä molemmat oikein mukavasti. Eriävän mielipiteen kuulisin mieluusti perusteltuna, vaikka omat perusteluni aika köpöset ovatkin.
Diiba daaba
J.Hollström
18.12.2007 22:04:17 (muokattu 18.12.2007 22:04:53)
Sori, ei ole AC/DC niin hallussa, tiedän vain faktat, että molemmilla on vedellyt, eikä soundi ole jäänyt piiloon. Ehkä tästä voisi vääntäytyä takaisin "soundi lähtee sormista" - kantaan? Ehkei.

Jos nyt pitää ihan korvakierrosta heittää, niin ainakin Back In Black kuulostaa hieman keskiäänivoittoiselta musari-murinalta. Voin kyllä mennä aivan metsäänkin, en ole järin kultakorva..

Pääpointti kuitenkin se, että se musari Ei_huku_bändin_sekaan, ainakaan tolla kaverilla. Eriävän mielipiteen kuulisin mieluusti perusteltuna, vaikka omat perusteluni aika köpöset ovatkin.

Ok. Back In Black on soitettu Jazz bassolla. Fly On The Wall:sta en oo varma, mutta siellä sitä bassoo ei juurikaan kuulu (tuotantopoliittinen juttu, ei bassosta kiinni). Eli voi olla vaikka se musari, joku kaivelkoot joka jaksaa.
Tana
18.12.2007 22:14:22 (muokattu 18.12.2007 22:15:37)

Ok. Back In Black on soitettu Jazz bassolla. Fly On The Wall:sta en oo varma, mutta siellä sitä bassoo ei juurikaan kuulu (tuotantopoliittinen juttu, ei bassosta kiinni). Eli voi olla vaikka se musari, joku kaivelkoot joka jaksaa.

Selma, I stand corrected. En vain silti jaksaisi uskoa niin absoluuttiseen musarin bändin seassa katoamiseen, itse kun olen ko. bassoa rämpytellyt bändin seassa useampaan otteeseen.

Erottuminen riippunee niin monesta muustakin tekijästä, että en nyt ala vänkäämään. Voihan olla että olen vain korvillani tottunut poimimaan musarin bändimassasta.

Tässä yhteydessä siis Musari = Stingray. :D
Diiba daaba
rattledad
18.12.2007 22:24:46 (muokattu 18.12.2007 22:29:15)

En vain silti jaksaisi uskoa niin absoluuttiseen musarin bändin seassa katoamiseen, itse kun olen ko. bassoa rämpytellyt bändin seassa useampaan otteeseen.

Ennen äänimiehet valitti ettei presarin soundi erotu bändiä miksatessa. Musarin piti olla erottuvampi ja siksi se piti aikanaan hankkia - BP:n artikkeleissakin törmäsi moneen kertaan kuinka stingray 'cuts through'.

Tiedä sitten hämääkö nuo aktiivisäädöt, kaikki täysillä kun tulee hymynaama-EQ millä basson saa kyllä hukkumaan bändin sekaan.
Kallekorvola
18.12.2007 22:44:09 (muokattu 18.12.2007 22:45:39)
Ennen äänimiehet valitti ettei presarin soundi erotu bändiä miksatessa. Musarin piti olla erottuvampi ja siksi se piti aikanaan hankkia - BP:n artikkeleissakin törmäsi moneen kertaan kuinka stingray 'cuts through'.

Tiedä sitten hämääkö nuo aktiivisäädöt, kaikki täysillä kun tulee hymynaama-EQ millä basson saa kyllä hukkumaan bändin sekaan.

presarissahan on melko vahva alue siinä 200Hz molemmin puolin, eikä yläpään toisto mene hirveän ylös. samalla paikalla , siinä 200Hz tuntumassa, on useiden mikkien proximity-korostus. eli kun jokaisesta lähimikitetystä kanavasta tulee "sotkevaa" puuroa juuri tuolle alueelle, ei ole ihme jos presari tuppaa jäämään jalkoihin.

cut through. imperfektissä. : )

tämän päivän ihanteilla (onneksi kyllä jo väistymässä) lähes kaikessa on valtava botne ja riipivä yläpää (esim. rummut ja kitarat). eli nykypäivänä musarin eq:ta pitää malttaa olla vääntämättä, jotta erottuisi muun seasta... : ) nyt ois järkevää kai hommata joku keskiääniltään vahva basso, esim. toi presari, jotta pääsis mahd. vähällä taistelulla...
Timo JM
19.12.2007 00:02:37

Kyllä te bassomiehet olette sitten hauskoja veikkoja ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi |
Maisteri
19.12.2007 03:12:15
Ei soundaa järkevältä. Kuulee kyllä että äijä osaa soittaa, mutta noi bassot on paskoja. Ootko harkinnut warwickin ostamista? Tai edes EMG:n mikkejä?

:D

Ei vaan vakavasti puhuen mainio linjasaundi EB-0:ssa. Tommosesta voisin kuvitella saatavan vaikka ja mitä irti plugareilla ym. Ohan se jatsariki ihan ilmeinen kuiva perusjatsari, mikä ei sitten luonteeltaan niin olekkaan mun mieleen.

Sitä "presari puskee, musari hukkuu" -väittämää voisin vähän puoltaa:

Oikein mainiosti ja muhkeasti on presari, lähinnä eräs mainio 80-lukulainen japsi-squieri (ei kuitenkaan JV muistaakseni), puskenut läpi bändin kaa soiteltaessa. Ja tuossa omassa Musicmasterissakin on niin ihanan pyöreä, muhkea, mutta silti mukavasti erottuva "pikkupresarisaundi", joka ei todellakaan jää jalkoihin. Mikkihän tuossa Musicmasterissa on toki erilainen hieman "munattomampi", joka jonninverran luo saundieroa presariin toki.

Musaria olin jopa kerran kauan sitten melkein aikeessa ostaa. Mutta kun kunnolla pääsin testaamaan unplugged-liikehiplailujen lisäksi, niin katosi himot. Ei ollu mun juttu. Semmonen aika munattoman nasaali saundi, joka tuntu kovasti hukkuvalta. Ei ollu sitä pyöreyttä eikä lämmintä low-mid-murinaa.

No onneks hommasin sitten thunderin. Joo, tiiän että oon hehkuttanu ennenki, mutta sama kai tuota välillä tuoda esille, ko se ny on kumminki hitusen harvinaisempi tapaus. Siinä on sitä presarityyppistä lämpöä ja pyöreyttäkin, mutta kuitenki vielä lisäks aimo annos räyhäkkyyttä ja murmur-murinaa!

Yleisesti ottaen tämän kaverin saundimieltymykset on tyyppiä thunderbird ja presari, mutta niinko joku kerkes taas toteamaan, niin tatsilla on kumminki sitten NIIIIIIIN iso vaikutus.
www.thegeorgedoubleuse.com
Kieppi
19.12.2007 15:22:04
Hollstro sai plussan.

Sekä Musarilla että Warrella soittaessani annan nykyisellä setupilla soundiin aina hyvin pienen boostin lo-mid- ja bass-hanikasta. Sitähän varten se EQ niissä nupeissa kai on, että voi soundia muokata haluamakseen.
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
Kailis
21.12.2007 04:04:54 (muokattu 21.12.2007 04:15:51)

Kun en mistään mitään ymmärrä, rumpali kun olen, niin valistakaa. Onko tämä soundi huono? Kun ajattelin lähinnä sitä että puhutaan mutta ei kuunnella. Itse tykkäsin niistä klipeistä mitä tässä oli aikaisemmin
http://www.youtube.com/watch?v=q-c94VVU7zc
http://www.youtube.com/watch?v=6fSvmhX6oa8
sama basso livenä, mikä lieneekään, kuulostaa jos mahdollista vielä rouheammalta.
Onko uusi malli ja onko sillä mitään vitun väliä?
Kailis
21.12.2007 04:25:28 (muokattu 21.12.2007 04:25:46)

Totta puhut. Hyvässä bändibassosundissa on paljon keskiääntä.
Hyvä huomio presarista ja musarista. Presari kuulostaa onnettomalta yksin mutta herää henkiin bändissä. Musari kuulostaa hyvältä yksin mutta kuolee pois bändissä.

Voi paska, rumpali olen mutta tää näyttäis pahasti "musarilta"
http://www.youtube.com/watch?v=TCjfvWbhqUk
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)