Aihe: Kitarakamat-foorumin ärsyttävimmät kliseet.
1 2 3 4 510 11 12 13 1445 46 47 48 49
ballfish
18.12.2007 21:44:27
Ei nyt liity suoranaisesti ketjun aiheeseen, mutta tuosta virikkeen saaneena täytyypi sanoa jotta... Koskakohan valmistajat alkavat kehittämään hyvän kuuloisia trankkuvahvareita? Näitä kun on varsin vähän markkinoilla.

Tech 21 on hoitanut homman kotiin Trademark sarjalla. Älä kerro muille ;)
"Uskomatonta, kuinka rumpuraita voi kuulostaa kuin läiskyteltäisiin peniksellä reisiin. Jos se tietenkin yltäisi. Jestas." -kokarek
McNulty
18.12.2007 21:47:12
Minua ei suoranaisesti häiritse mikään threadi tai se mitä siellä on ehdoteltu/suositeltu tms.

Eniten minua risoo tuo nykyajan meininki jossa kaikki on totuttu saamaan kultavadilla suoraan nenän eteen tuotuna. Tuntuu välillä että joillain on se kultainen lusikka livahtanut suuaukolta jollekin toiselle aukolle asti... ei millään hyvällä kenellekään henkilökohtaisesti!

Itse kun pyöräilin aikanaan useamman kilometrin paikalliseen musakauppaan kysymään, miten joku sointu soitettiin, tai bendi tai slide... ja samalla näin siellä kokeneempia kavereita soittamassa yms. Siinä sitä näki ja oppi. Ei ollut mitään Intterwebbejä ja tympeekolmosia, joista kaiken olisi saanut muutamalla hakusanalla selville.

Siispä, m.netissä eniten risoo se jengin avuttomuus. Se ettei jakseta itse nähdä yhtään vaivaa minkään asian eteen. Ei käydä musakaupoissa kokeilemassa, ei lueta hämärässä yövalossa sängyllä kitaralehtiä, nuottikirjoja tai mitään muutakaan aiheeseen liittyvää kirjallisuutta. Vaikka ei se Jallu + ranneliikkeiden harjoittelukaan aina pahasta ole :)

Avuttomat, uusavuttomat, sisälukutaidottomat, tiedonjanoiset mutta laiskat polkkatukat ja muut torspot pitäisi saada jotenkin tekemään jotain itse asioiden eteen.

Terveisin minä, joka olen
a) n. 15 vuotta aktiivisesti testaillut soittimia ympäri musakauppoja ja kerryttänyt tietoa siten,
b) kysellyt paikallisen musakaupan myyjiltä kysymyksiä siihen asti kunnes minut on heitetty kaupasta pihalle sulkemisaikaan (tämä siis silloin ennen intterwebbiä ja messenkeriä, aikana jolloin pyöräilin n. 6km suuntaansa musakauppaan. Kysymykset oli tosiaan tasoa "miten tuollainen bend soitetaan?" tai "mikä sointu tämä on?"),
c) lainannut suuren osan kotikylän kirjaston nuottikirjoista, kaseteista ja levyistä (silloin piti monet haluamansa biisit opetella korvakuulolta kasettien, vinyylien ja cd-levyjen pohjalta),
d) lukenut useita satoja kitaralehtiä sekä kirjoja aiheeseen liittyen ja sitä sivuten,
e) keräillyt soitinvalmistajien ja maahantuojien katalogeja '95-'96 lähtien
Goldmine, landmine... they both kill but the time varies
Artist
18.12.2007 21:59:26 (muokattu 18.12.2007 22:01:23)
Come on, vaikka oma-aloitteisuus ja sisälukutaito ovatkin varsin arvostettavia hyveitä ja itsenäisen tiedonhaun pitäisi nykyään onnistua helposti, en jaksa ymmärtää tuollaista "koska minä olen nähnyt vaivaa, niin saisivat prkl muutkin nähdä" -asennetta, joka ei sinänsä auta ketään vaan vaikuttaa pelkästään itsensä jalustalle nostamiselta, vaikka se ei olisi tarkoituksena.

Ei siinä, paljon hyviä kirjoituksia olet tänne kitarakamapalstalle postannut ja siten varmasti tehnyt osasi, mutta tämähän tosiaan on keskusteluforum, joten vähän tyhmemmätkin kysymykset lienevät sallittuja? Vai onko mun sisälukutaito nyt hukassa?

terv. nimim. "itsekin ennen interwebbiä aloitellut"
"Being drunk is feeling sophisticated without being able to say it."
masterhat
18.12.2007 22:03:29
jos saat tiedon helposti niin hyödynnä sitä. Olihan tuo muuten ihan hauska tuhkimotarina minkä bone postas
Snails against humanity
Kivijalka
18.12.2007 22:07:06
tämähän tosiaan on keskusteluforum, joten vähän tyhmemmätkin kysymykset lienevät sallittuja?

Näin. Netistä löytyy jo kaikki maailman tieto ja mielipiteet muutenkin, eli eikös tämän Muusikoiden.netin voisi sulkea Googlen ja Wikipedian tieltä pois? ;)
If you ain't a ninja, you ain't shit!
jussimus
18.12.2007 22:09:48
Mun mielestä on hyvä asia, että netistä saa nykyään niin paljon kaikkea mahdollista tietoa, ettei tarvitse lähteä polkemaan lähimpään musakauppaan asti kysymään. Sitäpaitsi, eipä nuo musakaupan poijjaat todellakaan kaikkea tiedä ;)

Itseäni ärsyttää lähinnä ns. nettiuusavuttomuus. Eli vaikka tietoa olisi tarjolla yllin kyllin muutaman napinpainalluksen takana, niin nämä uusavuttomat kyselijät eivät millään jaksa käyttää edes googlea, vaan kaikki pitäisi linkittää valmiiksi.
masterhat
18.12.2007 22:13:13
..niin nämä uusavuttomat kyselijät eivät millään jaksa käyttää edes googlea, vaan kaikki pitäisi linkittää valmiiksi.

sieltä mistä aita on matalin...
Snails against humanity
FensonGibder
18.12.2007 22:14:19
Terveisin minä, joka olen
a) n. 15 vuotta aktiivisesti testaillut soittimia ympäri musakauppoja ja kerryttänyt tietoa siten,
b) kysellyt paikallisen musakaupan myyjiltä kysymyksiä siihen asti kunnes minut on heitetty kaupasta pihalle sulkemisaikaan (tämä siis silloin ennen intterwebbiä ja messenkeriä, aikana jolloin pyöräilin n. 6km suuntaansa musakauppaan. Kysymykset oli tosiaan tasoa "miten tuollainen bend soitetaan?" tai "mikä sointu tämä on?"),
c) lainannut suuren osan kotikylän kirjaston nuottikirjoista, kaseteista ja levyistä (silloin piti monet haluamansa biisit opetella korvakuulolta kasettien, vinyylien ja cd-levyjen pohjalta),
d) lukenut useita satoja kitaralehtiä sekä kirjoja aiheeseen liittyen ja sitä sivuten,
e) keräillyt soitinvalmistajien ja maahantuojien katalogeja '95-'96 lähtien

Ei pysty liian hapokasta!

Jos kaikki tekis näin niin sehän olis myös ihan perseestä. Ei olis tilaa kasvattaa palmuja Nesteen dieseliä varten, kun kaikki sellu menis katalogeihin. Tosin haluasin nähdä F-musiikissa 500 kersaa vonkumassa tiskin takana neuvoja heti aamu kymmeneltä!

Nauti kun olet niin sanotusti "oikein oppinut", mutta erilaisuus kunniaan!

Ps. mulla oli 80-luvulla polkka.
Zen se vasta oli fixu kaveri.. ja Paavo takaisin Eduskuntaan!
McNulty
18.12.2007 22:46:15
jos saat tiedon helposti niin hyödynnä sitä. Olihan tuo muuten ihan hauska tuhkimotarina minkä bone postas

Niin kyllä... tietoa saa helposti kirjoittamalla googlen kenttään hakusanan ja painamalla enteriä. Sitä vain käytetään ihan liian harvoin, koska on helpompaa kysellä m.netissä ja repiä pelihousunsa kun saa vastaukseksi "käytä hakua", "panosta otsikkoon" tms. Tai ehkä sitä googlea käytetään, mutta kun ensimmäinen hakutulos ei miellytä, siirrytään tänne.

Toivoisin siis että täällä todellakin keskusteltaisiin eikä vain hoeta mantroja ja kierrätetä samoja asioita sykleissä. Aika monelta turhalta threadilta oltaisiin vältytty mikäli aloittaja olisi jaksanut kokeilla mitä sillä intterwebillä oli tarjota.

Olen kuitenkin sitä mieltä että monet ovat laiskoja, malttamattomia ja (uus)avuttomia... mielummin yksin oikeassa kuin porukalla väärässä.
Twinkle
18.12.2007 23:05:49
Sitäpaitsi, eipä nuo musakaupan poijjaat todellakaan kaikkea tiedä ;)

Tai saatika viitti kertoa jos tietäisivät, nekin saattavat olla ihmisiä joita vituttaa tyhmät kysymykset ja ne ite on "20 vuotta tutkinu, kaziljoona soitinta testannu ja tutkinu ja lukenu tuhat määrin sivuja kasvattaakseen nerokkuutensa asteen sille tasolle millä se nyt on." Ei niillä ole mitään kiinnostusta, velvollisuutta tai edes aikaa vastailla urpojen kysymyksiin, vaivaa perkele nekin on nähny sen eteen.
McNulty
18.12.2007 23:30:47
Tai saatika viitti kertoa jos tietäisivät, nekin saattavat olla ihmisiä joita vituttaa tyhmät kysymykset ja ne ite on "20 vuotta tutkinu, kaziljoona soitinta testannu ja tutkinu ja lukenu tuhat määrin sivuja kasvattaakseen nerokkuutensa asteen sille tasolle millä se nyt on." Ei niillä ole mitään kiinnostusta, velvollisuutta tai edes aikaa vastailla urpojen kysymyksiin, vaivaa perkele nekin on nähny sen eteen.

Se on valitettavaa. Kenties monessa liikkeessä osa myyjistä on täysin väärällä alalla. Kyllä siihen touhuun pitäisi sen verran olla intohimoa ja halua, että kävelee vaikka perse edellä puuhun jonkun diggailemansa asian vuoksi.

Kyllä minä ainakin pyrin vastaamaan kaikille, jotka minulta täällä viestein tai keskustelualueella kysyvät (oli se sitten melkein mitä tahansa). Jollen tiedä, niin en tiedä, mutta pyrin kuitenkin auttamaan parhaalla mahdollisella tavalla. Teen sitä enemmän kuin mielelläni, päivästä ja vuodesta toiseen. Miksi? Siksi että tykkään... mulle nämä laitteet ja musiikki ovat tärkeitä. Kahlaan muutenkin nettiä etsien vanhaa ja uutta, selailen katalogeja päivästä toiseen yms. Pitää vain löytää se oma juttu.
Kivijalka
18.12.2007 23:48:30
Kyllä minä ainakin pyrin vastaamaan kaikille, jotka minulta täällä viestein tai keskustelualueella kysyvät (oli se sitten melkein mitä tahansa).

Edellisestä viestistä päätellen se vastaus taitaakin olla aikalailla sama kysymyksestä riippumatta? ;)
If you ain't a ninja, you ain't shit!
jussimus
19.12.2007 00:13:10 (muokattu 19.12.2007 00:38:29)
ne ite on 20 vuotta tutkinu, kaziljoona soitinta testannu ja tutkinu ja lukenu tuhat määrin sivuja kasvattaakseen nerokkuutensa asteen sille tasolle millä se nyt on. vaivaa perkele nekin on nähny sen eteen.

Nii!

Ei niillä ole mitään kiinnostusta, velvollisuutta tai edes aikaa vastailla urpojen kysymyksiin

Nii!
Twinkle
19.12.2007 00:30:19
Joo, jokaikinen musakaupan myyjä tietää kaikista kamoista kaiken. Anteeksi epäilyni.

Joo, kaikki musakaupan asiakkaat ovat urpoja ja kyselevät pelkästään tyhmiä. Ja olet oikeassa, eihän musakaupan myyjillä tarvitse olla mitään kiinnostusta eikä velvollisuutta vastailla asiakkaiden kysymyksiin, nehän on vain töissä siellä.

semmoista vaan että menikö sinulta nyt huono sarkasmini ohitse?
atimoc
19.12.2007 00:34:44

En mä ainakaan viitsi kysellä enää musakaupoissa mitään, myyjät kyselee ihan riittävästi:
"Mikä se autowah on?"
"Jaa Jazzmaster? Eiks niillä soiteta vaan 50-luvun jazzia?"
jussimus
19.12.2007 00:37:16 (muokattu 19.12.2007 00:39:51)
semmoista vaan että menikö sinulta nyt huono sarkasmini ohitse?

Katos vaan, sun sarkasmi oli ilmeisesti todella luokatonta koska en tunnistanut sitä :) (eikä näemmä myöskään bonecrusher)

Noh, korjaanpa siis omat sarkasmini tuolta pois ;)
McNulty
19.12.2007 05:02:22
Toisaalta (viitaten edelliseen keskusteluun), pitkään ennen indewebbiä jollain asteella mukanaolleena, on saanut huomata ettei ne musakaupan sedät ja monet musiikin/vehjeksien kanssa kaheeksköötluvulla tekemisissä olleet todellakaan kaikkea tienneet. Saattoi kysyjäloppi jäädä väärän tiedon jakajaksi itsekkin. Monta "isoiltapojilta" kuultua totuutta on viimeistään tän nykyisen tietoähkyn kanssa osoittautunut melkoiseksi fuulaksi.

Ei tääläkään aina se ensimmäinen vastaus ole välttämättä edes oikean suuntainen, mut jos asia on tarpeeksi mielenkiintoinen ja kysyjä tarpeeksi sitkeä, niin kyllä sinne oikeaankin suuntaan kallellaan olevia vastauksia tulee.

Mut mut..... Tämähän olikin jo enemmän Kitarakamat-foorumin parhaat puolet-osastoa.

Niin no, niin...
Monesti näihin musatouhuihin liittyy myös henkilöiden omia mieltymyksiä, ennakkoluuloja ja muuta mukavaa subjektiivista kuonaa. Siksipä jonkun absoluuttisen totuuden etsiminen on suht mahdotonta ja hyvän reeniajan tuhlausta. Toki joihinkin teoriapuolen asioihin voi länsimaisen käsityksen mukaan joku guru kertoilla absoluuttisia totuuksia ja joku puhua täyttä lööperiä, mutta enempi kyse on kai homman hauskuudesta kuin 100% oikeasta tai väärästä.

"Isoilta pojilta" kuullut "totuudet" voivat nimittäin olla monelle niitä eteenpäin auttavia asioita, vaikka osoittautuisivatkin vääriksi sitten myöhemmin tai asiaa enempi tutkiessa. Henkilökohtaisia asioita ovat nämä... toiselle avoin G-vire on avoin G-vire, toiselle Keef Richards-vire. Sama kai se jos soitto soi ja soittajalla on kivaa.
Les Fender
19.12.2007 05:16:01
Monesti näihin musatouhuihin liittyy myös henkilöiden omia mieltymyksiä, ennakkoluuloja ja muuta mukavaa subjektiivista kuonaa.

Näinhän se on ja jos ei olis, eipä meidän täällä kauaa tarvis lätistä kun kaikki faktat ois lyöty pöytään. Lähinnä tarkoitin tuossa edempänä sellaisia asioita joista on jopa ihan oikeita faktoja. Mutta, mausteet piffissä on ehottomasti subjektiivinen kuona, mojo, mutu ja psykoakustiikka. Tylsäähän tämä muuten olis.
"Living is easy with eyes closed!"
joukov
19.12.2007 08:52:17
Olen bonecrusherin kanssa 100% samaa mieltä.

Jos kysyjä edes yrittäisi tehdä yhden nettihaun/haun m.netissä ennen kysymistä niin 'turhat' kysymykset jäisivät kokonaan pois. Ehkä vastauksen lukeminen vaikka valmistajan sivulta on todellakin liikaa vaadittu ja pullamössösukupolven uusavuttomuuden joutuu hyväksymään vanhakin.
KISSology Vol.3, 18.12.2007
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)