Aihe: Vintagebassojen soundit kyseenalaistava viesti
1 2 3 4 5 6
hollmi-5
18.12.2007 08:50:00
Onko kellään muuten vastaavia kokemuksia? Voiko kaikki johtua vain siitä, että oma korvani on jo tottunut tuohon Ariaan? Miksi olen vääräuskoinen? Ottaako kukaan minua enää tosissaan?

Sinun korvasi on Ariaan tottunut. Kai niissä kokeilemissasi studion bassoissa setuppi on hiukan toinen, kuin omassasi. Yleensä pikaisella kokeilemisella mikään ei anna todellista kuvaa.

Pieni koukkaus rumpumaailmaan:

Ostin kohta neljä vuotta sitten Ludwigin Vistalitet: http://www.vistalites.com/collection/mikahollstrom.htm Lapsuuden aikainen kuva Ludwigin esitteestä riitti ostopäätökseen (no en tietenkään testannut). Olihan John Bonhamkin soittanut Vistaliteilla ja hyvältä ne siinä Song Remains the Same-leffallakin kuulostivat.

Puunausta ja putsausta pari päivää. Uudet kalvot kiinni ja kokeilemaan. Pettymys oli kaamea: rummut soundasivat aivan hirveälle. Suruaikaa en viettänyt. Soittelua ja virittelyjä. Enemmän virittelyä. Enemmän soittelua. Tomit alkoivat aueta ja soundi löytyä. Bassorumpu ja virveli jäivät puoilitiehen. Tilalle keikkahommiin toinen virveli. Bassorummmusta viis. Sehän mikitetään. Kaksi vuotta sitten laitoin rummut huoltoon ja pakkasin pusseihin.

Pari viikkoa sitten otin setin taas esiin. Etsin bassorumpuun sopivan kalvon kokeilemalla eri vaihtoehtoja. Nyt on hyvä. Virveli samoin. Nyt sekin on hyvä.

Näin pitkän esileikin jälkeen siis ehdottaisin: Anna vintgevehkeelle aikaa lämmetä mieleiseksesi. Sitten se palkitsee sinut :-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
aho
18.12.2007 12:03:27 (muokattu 18.12.2007 12:07:10)

2) '75 jatsi: http://juki.1g.fi/mp3/Fender_Jazz_Bass-75/Vintage.mp3

Vintage tai nou, mutta munsta tuo on aika "universaalin" kuuloinen jatsarisoundi, joka toimii kyllä ihan millä vuosikymmenellä tahansa. Siis jos jatsarisoundia haetaan.

e: Tarkoitan että jos kuulisin saundin jollain tämän päivän levyllä, kuulisin vain hyvän jatsarisoundin, mutten osaisi sanoa onko basso miltä vuosikymmeneltä. Munsta siinä on hyvän saundin idea: se on tietyllä lailla ajaton.
www.myspace.com/boristheconductor
toivajar16
18.12.2007 12:39:20
Vintage tai nou, mutta munsta tuo on aika "universaalin" kuuloinen jatsarisoundi, joka toimii kyllä ihan millä vuosikymmenellä tahansa. Siis jos jatsarisoundia haetaan.

e: Tarkoitan että jos kuulisin saundin jollain tämän päivän levyllä, kuulisin vain hyvän jatsarisoundin, mutten osaisi sanoa onko basso miltä vuosikymmeneltä. Munsta siinä on hyvän saundin idea: se on tietyllä lailla ajaton.

Hyvä Fender jazzsoundi. Ei mitenkään järisyttävästi eroa muista jazzeista, joita olen testannut ja kuullut . Mutta omaan korvaani tuo on aika lähellä sitä "omaa soundia"
Tuossa yhdellä forumilla mainostamassani Guy Prattin kirjassa kaveri kertoo, että moni kollega oli kauhuissaan kun hän vaihtoi 64' jazziinsa EMG:n mikit.
Kääntöpuolena moni tuottaja olikin sitten kehunut, että kyseinen basso oli paras soundisin basso mitä ikinä olivat äänittäneet. Kaveri kuitenkin soitteli bassoja Floydille ,Madonnalle yms.
Jos joku saa timanttisen soundin vaikka vanerin palasta , joka on tungettu elefantin hanuriin niin silloinhan ollaan aika pitkälti asian ytimessä. Ei ole väliä onko vaneri/elefantti vintagea vai ei.
www.myspace.com/rhythmfunkmasters
J.Hollström
18.12.2007 15:17:15
Noi laittamani näytteet eivät sitten edustaneet omaa näkemystä ultimatesoundista, koska en lähtisi vetämään noin kuivaa signaalia bändin sekaan, jatsin kieletkin kilkkaa pahasti uutuuttaan. Yritin hienovarasesti asiantuntijalta kysyä, että voisiko tommosilla signaaleilla operoida nykyaikaisessa studiossa, vaikkapa plugareilla tai muuten sitä puukottamalla, mutta vaihtoon näköjään menis.
J.Hollström
18.12.2007 15:21:38
Nordlund? Studio JJ?

Ei ole siellä tommosta arsenaalia rikuja, eikä edes musaria. Liekkö missään muuallakaan? Vähän huono muisti on aloittajalla, jos ei muista studion nimee...
hemmo
18.12.2007 15:24:31 (muokattu 18.12.2007 15:37:18)

Noh, mulla on samanlainan Steinberger-kopsu lavaton Cort, joka on elikkästen todella hyvä peli. Ja halpakin oli. Pesee ihan 16-0 mun vanhan vm. -62 Gibson EB-0 ritsan, jonka myin jonnekin Tampereen suuntaan. Terveisiä vaan sinnekin.
Niinkö Särö. Ne vaan poseeraa. Selvästi on levy-yhtiä vaan hakenut netin avulla nättejä poikia ja ostanut niille soittimet. Etenkin se komppiryhmä.
J.Hollström
18.12.2007 15:35:29 (muokattu 18.12.2007 15:54:38)
Noh, mulla on samanlainan Steinberger-kopsu lavaton Aria

Tää taitaa olla uus valeteljoiden kerho. Eikös se lavaton peli oo joku Cort(su) tms. susipaska ritsa? Onko Ariallakin joskus ollu samanlaisii?

Mullon toi Geddy Leen vanha Rickenbacker, en oo vaan kertonut kelleen, ettei sitä njussitas.
http://juki.1g.fi/kuvat/Musakuvia/M … y+Shade/Studio2/Studio+008.jpg/full
Visakoivu
18.12.2007 16:38:41
Ei ole siellä tommosta arsenaalia rikuja, eikä edes musaria. Liekkö missään muuallakaan? Vähän huono muisti on aloittajalla, jos ei muista studion nimee...

No luulis kyllä muistavan jos on tuollaisessa studiossa päässyt soittamaan. Mä ainakin muistaisin.
J.Hollström
18.12.2007 18:37:26 (muokattu 18.12.2007 18:40:16)
juuh... luepas nyt vielä kerran mitä mä kirjotin.

No luetaanpas: "studiossakin noiden vintagebassojen soundi on musta vaikeempi saada järkeväks useimmissa tapauksissa"

Tohon lauseeseen olen takertunut ja musta toi on täyttä paskaa. Jos ne ei toimi sun omissa jutuissa niin älä latele sit tämmösiä "totuuksia" tänne. Joku nuorempi jamppa saattaa vielä luulla että asia on juurikin noin.

En tiedä mitä musaa soitat ja millaisissa projekteissa, mutta uskallan väittää 99%:sti noilla "vintage" vehkeillä ja niiden soundeilla voi vetää mitä vaan. Ja on vedetty.
2randpo
18.12.2007 19:17:58

Tohon lauseeseen olen takertunut ja musta toi on täyttä paskaa. Jos ne ei toimi sun omissa jutuissa niin älä latele sit tämmösiä "totuuksia" tänne. Joku nuorempi jamppa saattaa vielä luulla että asia on juurikin noin.

Tästä olen periaatteessa samaa mieltä. Mutta saattaahan joku nuorempi jamppa myös luulla, että on rikollista tai ainakin äärimmäisen alhaista ostaa "kopiopaskaa" (sana, jolla asian usein ilmaiset), vaikka asia ei näin olekaan. Eli ollaan kaikki varovaisempia näiden "totuuksiemme" kanssa.
hollmi-5
18.12.2007 19:28:19
Tästä olen periaatteessa samaa mieltä. Mutta saattaahan joku nuorempi jamppa myös luulla, että on rikollista tai ainakin äärimmäisen alhaista ostaa "kopiopaskaa" Kyllä se on alhaista ostaa kopiopaskaa, kun aitoa paskaa saa ilmaiseksi.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Joonas
18.12.2007 20:10:58
Onko Ariallakin joskus ollu samanlaisii?

Arian kopsussa on sellanen "kynnen" muotonen lapa, eli se ei ole ihan täysin lavaton, mut silti body on ihan kuin steinbergerissä, ja virityskoneisto on tallassa. Tossa casessa lukee myös, jotta Aria Pro II, eli jotain sitä saagaa se on. Ostettu aikaa sitten Hämeenlinnan musiikista...

Ja tähän kun mentiin, niin selvitän studion nimen, jahka onnistun. Yhteys orkesterimme laulajaan tuotti tulokseksi "ei sil varmaan oo nimee, tai emmätiiä". Eiköhän sillä jonkinlainen nimi kuitenkin ole... Studio sijaitsee Lielahdessa Tampereella, ja sielä on tarinan mukaan takavuosien suursuosikki Ripsipiirakkaakin jossain välissä äänitelty (ja koska Ripsaritkin ovat sielä olleet, on sen siis oltava olemassa ;) )

Joonas.
Sataa sataa ropisee, pili pili pom!
poppamies
18.12.2007 20:13:55

Miten näkisit, voisiko näistä leipoa jollain vippaskonstilla vielä jotain järkevää, vai pannaanko ritsat kiertoon?

1) '62 Gibson EB-0: http://juki.1g.fi/mp3/EB-0/Vintage.mp3
2) '75 jatsi: http://juki.1g.fi/mp3/Fender_Jazz_Bass-75/Vintage.mp3

Molemmat näytteet soitettu suoraan linjaan equttamatta.

Paskaltahan nuot molemmat kuulosta ja miksikäs ei kun on soitettu suoraan äänikorttiin. Pitäisi jollain lailla ja asetuksella kieltää tuollainen "äänitys". Kaikki kuulosataa joltain helevetin Harley benttonilta. Jos kun äänitätte äänittäkää jonkun kunnon etuvahvistimen kautta. Soundi on etuvahvistimissa joa ihan pikkasen sormissa.
G strings are for strippers!
2randpo
18.12.2007 20:15:24 (muokattu 18.12.2007 20:19:13)

No, olen mielelläni alhainen, kohtalaisen tasokkaassa seurassa tosin: Marc Ribot, Billy Gibbons, Stevie Ray Vaughan...

Edit.: ...siis näitä kopiopaskojen käyttäjiä.
Pirkka
18.12.2007 20:23:50 (muokattu 18.12.2007 20:24:25)
eimitnsitnkään....
J.Hollström
18.12.2007 20:29:10
No, olen mielelläni alhainen, kohtalaisen tasokkaassa seurassa tosin: Marc Ribot, Billy Gibbons, Stevie Ray Vaughan...

Edit.: ...siis näitä kopiopaskojen käyttäjiä.

Mee nyt hemmettin noine kopionesi joka ketjuun huutelemaan. Ei liene tämän topicin aihe. Ymmärrän kyllä niiden omistamisen tuskan.
J.Hollström
18.12.2007 20:34:14
Paskaltahan nuot molemmat kuulosta ja miksikäs ei kun on soitettu suoraan äänikorttiin.

Ideahan olikin kysyä voisiko noista leipoa jotain käyttökelpoista ja tarjoilla mahdollisimman puhdasta signaalia bassosta itsestään, eli yrittää demonstroida miltä se raaimmilaan kuulostaa.
2randpo
18.12.2007 20:45:09 (muokattu 18.12.2007 20:45:44)

Mee nyt hemmettin noine kopionesi joka ketjuun huutelemaan. Ei liene tämän topicin aihe. Ymmärrän kyllä niiden omistamisen tuskan.

Älähän nyt hermostu. Tässä oli kyse siitä, että moitit toisten tapaa tyrkyttää omia mieltymyksiään totuuksina. Alkuperäinen kommenttini koski sitä, että teet itse samaa. Toivoisin, että olisit (hemmettiin toivottamisen sijaan) vastannut siihen. Mutta jos et kykyne/halua, samapa tuo.
J.Hollström
18.12.2007 21:00:31 (muokattu 18.12.2007 21:01:10)
Pitäisi jollain lailla ja asetuksella kieltää tuollainen "äänitys". Kaikki kuulosataa joltain helevetin Harley benttonilta. Jos kun äänitätte äänittäkää jonkun kunnon etuvahvistimen kautta. Soundi on etuvahvistimissa joa ihan pikkasen sormissa.

Itsehän olen todennut parhaaksi äänityttää mikillä vahvistinta / kaappia. Tästäkin on muutamaa eri koulukuntaa.

Nää on nyt jauhettu moneen kertaan, mutta kerrataan: Loppupelistä se soundi pitää kuunnella bändin seassa. Yksinäänhän noilla ei tee hevonkukkua, jollei ole tykkänään soolobasisti. Moni yksin onnettomalta kuulostava peli herää vasta henkiin bändin kanssa. Esim. presari. Musari on taas päinvastainen peli.

Minun mielestä = ei ole ns. totuus.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)