Aihe: Ibanez S-sarja
1
Mikkomo
17.12.2007 22:14:33

Uusi kitara olisi ensi kesänä tulossa ostettavaksi ja harkitsen merkin vaihtamista Ibanez:iin ja erityisesti S-sarjan kitarat miellyttävät. Millaisia kokemuksia teillä on näistä kitaroista? Plussia ja miinuksia? Kiitosta!
stuugi
17.12.2007 23:07:06
Mulla on S ollut ny pari kuukautta. ZR-tremoloa täytyy kehua kyllä, vire pitää ihan mahtavasti vaikka kuinka vääntäisi ja kääntäisi. Kaula on mielestäni -todella- ohut. Mikit on vähän semmoset sekaiset, mutta en nyt paskaksi kävisi haukkumaan. Eipä tässä nyt muuta. Piuhaa on vaikea saada paikalleen kun reikä menee niin hassuun suuntaan :D
Y3J
18.12.2007 00:27:30
Joo, talla on yllättävän hyvä peli, pitää kyllä vireen. Kaula tuntui omaan käteen melko tikulta mutta silti jotenkin houkuttelevalta. Mikit vakiona hyvä-tasoa, itse kuitenkin vaihtaisin samantien esim. DiMarzion Evolutionit tai jotekin muut mikit musiikkityylistä riippuen. Yllättävän hyvä sustain ja jämerä saundi kun otetaan huomioon kuinka uskomattoman ohut ja kevyt body S-sarjalaisissa on!
It's time to kick ass and chew bubble gum... and I'm all out of gum!
ravensoul
18.12.2007 13:47:21 (muokattu 18.12.2007 14:12:05)
Komppailen edellisiä. S670:tä on nyt hiplailtu pari kuukautta ja tuntuma on että hyvä kirves tuli ostettua. ZR-tallalle nääääin isot kehut! Sen Zero Point -vastajousisysteemin ansiosta todella helppo käyttää ja vire pitää. Unison bendit onnistuu ja kielen poikkaiseminenkaan ei aiheuta täyttä katastrofia. Runko on todella ohut ja ergonomiseksi suunniteltu, makuasia pitääkö siitä vai perinteisemmän tyylisistä paksummista.

Noissa kauloissa on käsittääkseni vuosimallien välillä eroa, nyk. on tuo 19mm @ 1-nauha, aiemmin 17mm. En tiedä tarkkaa vuosilukua missä tuo vaihtuu.

E: Ai niin, mikeistä vielä, että mikäli on vähänkään nirso elektroniikan suhteen kitaroissaan ni vaihtoon menevät samantien kuten niin monissa muissakin vakio-Ibanezeissa.
"Only two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe." - A. Einstein
Romantikkoitkijät :'-) #27 - YSKÄ #3
Miikathebest
18.12.2007 14:31:06

Liikaa säröä!
Mikkomo
18.12.2007 14:44:17

Mitenkä S-Prestige-sarja eroaa S-sarjasta?
wilo
18.12.2007 14:49:58
Morjensta!

Mulla on ollut S540LTD ja S1625.

S540LTD:ssä vm. -96 oli superohut (17mm) kaula ja Lo-Pro Edge -talla. Todella hyvä ja ultranopea soittotuntuma, kevyt kitara ja akustinen soundi voimakas. Sähköinen soundi aika kirkas, vaikka lankku oli täysmahonkia. Huono puoli oli että talla katkoi toisinaan kieliä; en saanut millään ilveellä täysin kuntoon. Lisäksi skeba ei oikein koskaan taipunut hyvin perinnesoittoon. QM-mikeistä tykkäsin kovasti, vaikka niissä olikin mun makuun himppusen liikaa ulostuloa. Särömikithän nuo tuntuivat olevan.

S1625:ssa vuodelta -05 oli myös ohut (19mm) kaula ja ZR-talla. Tässäkin oli hyvä soittotuntuma, muttei ihan pärjännyt vanhemmalle. Kitara oli myös jonkin verran painavampi ja "kömpelömpi" kuin vanhempi ässä.
Talla oli mukavan jämäkkä ja pystyi tekemään bendauksia niin, ettei muut kielet menneet alavireeseen. Kammen kireys ja korkeus oli erikseen säädettävissä. Talla sinänsä olikin oikein hyvä.
Tässäkin mallissa oli QM-mikit ja niihin pätee samat huomiot kuin toisessa kitarassa. Akustinen ja sähköinen saundi oli jonkin verran tummempi kuin S540LTD:ssä. Arvelen sen johtuvan tallan ja lankun rakenteesta, kaulan paksuudesta ja kaiketi myös lankun puulaadusta.

Kokonaisuutena tykkäsin enemmän S540LTD:stä, vaikka S1625:ssa oli ZR-talla ja se oli vieläpä Prestige-malli. S540LTD vaan oli enemmän mun kitara.

Möin sitten molemmat kun jäivät tarpeettomiksi. JS900:sta tuli aika nopeasti ykköskitara, kun sillä vaan on niin mukava soittaa. Ja lähtee paremmin myös perinnesaundit, vaikkei se teleä, stratoa, les paulia ja sg:tä niissä voitakaan.

18.12.2007 15:45:13 (muokattu 18.12.2007 15:50:17)

Mitenkä S-Prestige-sarja eroaa S-sarjasta?

Prestige = maine, vaikutusvalta, kuuluisuus, arvo, arvovalta

Prestige on Ibanezin nimitys paremmalle mallistolle.

E: aika hyödyllinen viesti.
Kertokaahan joku soittokokemuksia prestigestä ja tavallisesta ässästä.
Liikaa säröä!
Agathon79
18.12.2007 19:18:48

Uusi kitara olisi ensi kesänä tulossa ostettavaksi ja harkitsen merkin vaihtamista Ibanez:iin ja erityisesti S-sarjan kitarat miellyttävät. Millaisia kokemuksia teillä on näistä kitaroista? Plussia ja miinuksia? Kiitosta!

Mulla on ollut melko pitkään parikin äSsää käytössä. Tässä kokemuksia keikka- ja äänitystilanteista:

Ibanez S470BK

2 humbuckerin ja 1 sinkun yhdistelmä on hyvä. Tämä kitara on henkilökohtainen suosikkini, hyvin monipuolinen all around -keppi kaiken kaikkiaan. Kaulamikillä saa loihdittua melko Santanamaisia soundimaailmoja, keskimikki on hyvä Stratotyyppisiä soundeja varten. Tallamikki on kokemuksieni mukaan tyypillistä Ibanez-kauraa. Joskus särösoundeissa häiritsee "vinkulelumainen" yläpään superkorostus joka verrattuna laadukkaimpiin mikkeihin saa kysymään, että kuka on kätkenyt Nylon Beatin mun skebaan? :)

En ole sitä mieltä että mikit olisivat huonoja, hieman tone- ja volapotikan räpläämistähän se vaati, että soundi olisi omaan korvaan miellyttävä. Näen mikit kuitenkin enemmän ominaispiirteenä kys. kepille, enkä siksi niitä ole ajatellut vaihtaa.

Bodyssa on ohuuteen verrattuna hyvä sustain ja talla on loistava! Vire pysyy ja pysyy ja...
Olin äsken 2 viikon keikkarundilla, kitaraa siis kanniskeltiin ja soitettiin paljon, mutta vire sen kuin pysyi!

Kaula on kuten aiemmat kirjoittajat ovat maininneet todella ohut. Soittotuntuma on "nopea" ja siksihän näillä skeboilla on useiden soittajien keskuudessa tilukepin maine. Olen omissa hommissani kuitenkin ilokseni havainnut että kaikki tyylilajit taipuvat!

Summa summarum tässä on hyvä yleiskeppi blues-heavy -akselilla tapahtuvassa soitannossa. Jazzkitara tämä ei kuitenkaan ole... :)

Ibanez S520EX

Jos tuota 400:sta voisi luonnehtia "stratomaisemmaksi" näistä kahdesta, on tämä 500:nen enemmän soundi-ilmeeltään jossain Les Paulin ja SG:n välimaastossa - selkeästi enemmän viimeksi mainittuun kallellaan.

Mikkejä on 2 ja molemmat ovat humbuckereita. Mitenkään tolkuttoman persoonallisia nämäkään eivät ole, mutta perushyviä vermeitä toki! Suurin ero tuohon toiseen keppiin on se, että mikit ovat ärhäkämpiä. Vähän ehkä samaa eroavaisuutta kuin perinteikkäiden passiivimikkien ja "uuden koulukunnan" aktiivien välillä. Säröytyminenkin alkaa 520:n mikeissä aiemmin (scenario: putkistygen särökanava päällä ja säätelemällä kitaran volapotikkaa katsotaan milloin soundi säröytyy).

Komppikeppinä hieman rouheampisoundiset 520:en mikit ovat omiaan - myös puhtaissa äänimaisemissa. Jykevyyttä ja botnea on, toisaalta yllättävän hyvin tallamikistä saa tone aika pienellä hyviä funkahtavia vivahteita esim. wah wah-soitantaa varten.

Kaikin puolin mainio kitara, jolla hoitaa e.m. SG-LP hommat oikein mukiinmenevästi. Bodylla ja tallalla ei suurempia eroavaisuuksia 470:een verrattuna. Kaulakin samaa maailmaa, joten niistä ei sen enempää.

Molemmat kitarat ovat oivia jokapaikan työkaluja, joissa on hinta-laatusuhde todella hyvin kohdillaan.

-Agathon79

P.S. Eri styrkkari-efektikattaukset tuovat tietty uusia ominaisuuksia (+/-) esiin. Itse vinguttelen V-Amp pro + Hughes & Kettner -yhdistelmällä.
Paska on paskaa eikä muuksi muutu.
Christeraser
18.12.2007 20:28:40 (muokattu 18.12.2007 20:41:02)

No mulla on toi Wilon wanha S1625TKS Prestige ja kyllä voin vain kehua ja ylistää.
Itse en tosin saanut vakio mikeistä tarpeeksi irti joten laitoin EMG85(b)/EMG89(n) combon :D

Sen verran olen erimieltä Villen kanssa, että tämä on kyllä 2004 vuoden malli, sillä 2005 lähtien kaikki Prestige S:t tehtiin Koreassa ja niihin tuli paksumpi ja hieman eri profiilisempi Wizard II kaula. Myöskään 2005 valikoimaan ei S1625TKS enään kuulunut. Myöskin sarjanumerosta käy ilmi, että ostamani kitara on 2004 malli.
Ensi vuonna kylläkin tulee uusi S Prestige markkinoille, joka on pitkästä aikaa valmistettu Japanissa. Tällä kertaa se on myös 24 nauhainen ja Wizard I kaulalla :D
Korean Prestiget ja Japanin Prestiget erottaa myös laadusta... Korealaisissa on enempi ongelmia laatutarkkailussa ja niissä on myös tuo otelauta korkeammalla kaula taskun kohdalla... kannattaa käydä kattelemassa keskusteluja www.ibanez.com/forum/ ja sieltä S mallit.

Täältä speksit Ibanezin kauloihin http://www.jemsite.com/jem/necks.htm

Eli tässä 2004 S1625TKS mallissa on vielä tuo ohkaisempi Super Wizard/Wizard I kaula, joilla eroina lähinnä se bubinga vahvike kaulassa. Eli siis kaula on 17mm paksu ekan nauhan kohtaa eikä 19mm joka on Wizard II paksuus. Nämä olen tiedot olen luntannut
Ibanezin katalogeista ja Googlettanut.

Myös edellisestä S520EX kitarasta ei muuta huonoa sanottavaa kuin puuroiset vakio mikit ja kaulakin siinä oli hivenen paksumpi Wizard II. Omaan käteen tämä ei ollut yhtä maukas kuin Super Wizard/Wizard I. Myös maalaus oli aika kökkö. Mulla oli mattapintainen harmaa maali joka alkoi kiillottumaan ja kulumaan aika nopeasti.

ZR tremolo on parasta mitä olen remplannut, hakaten myös OFR tallat ja myös EDGEn. Se on kyllä jonkin verran tiukempikin, joka on omasta mielestäni erittäin hyvä asia.

Suurin ero S520 ja S1625 Prestigen välillä on että S1625 on todella paljon laadukkaampi soitin. Mahonki body on painavamman ja paljon jykevämmän tuntuinen. Tämä kuuluu myös suuremmassa bottom endissä. Myös bindaukset, otelauta ja muukin kitarassa on paljon laadukkaampaa. Sustain on myös aivan eri luokka S1625:n hyväksi.

Suosittelen kovasti Prestigeä hankkimaan jos vaan budjetti antaa myöten... Se on
kyllä extra paalun arvoinen IMO.

Vielä pari kuvaa asennuksista...

http://img.photobucket.com/albums/v … r%20stuff/S1625%20EMGz/IMG_4419.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v … r%20stuff/S1625%20EMGz/IMG_4410.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v … r%20stuff/S1625%20EMGz/IMG_4393.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v … r%20stuff/S1625%20EMGz/IMG_4389.jpg
tommiot
18.12.2007 20:44:41 (muokattu 18.12.2007 20:47:56)

Suosittelen kovasti Prestigeä hankkimaan jos vaan budjetti antaa myöten... Se on
kyllä extra paalun arvoinen IMO.

Harmi että Ibanezilla ei enää taida olla mitään "oikeita" Prestige malleja joissa olisi jotain erikoista tavallisiin malleihin verrattuna. Ennen kun oli esimerkiksi nuo RG3120 ja 2020X joista löytyi DiMarzion mikkejä, vaahterakantta ja piezotallaa yms...

Tuota Prestige hommaahan ei edes ollut olemassa ennen 90-luvun puoliväliä.
Johann Onn
18.12.2007 21:15:09
1987 vuoden mallista (= 540S) voin sanoa: Oli eka kitara, jolla tuntui olevan todella helppo soittaa.

Se oli sitä kesällä 1988, kun se ostin ja on se sitä vieläkin.
wilo
18.12.2007 21:57:20
No mulla on toi Wilon wanha S1625TKS Prestige ja kyllä voin vain kehua ja ylistää.
Itse en tosin saanut vakio mikeistä tarpeeksi irti joten laitoin EMG85(b)/EMG89(n) combon :D

Sen verran olen erimieltä Villen kanssa, että tämä on kyllä 2004 vuoden malli, sillä 2005 lähtien kaikki Prestige S:t tehtiin Koreassa ja niihin tuli paksumpi ja hieman eri profiilisempi Wizard II kaula. Myöskään 2005 valikoimaan ei S1625TKS enään kuulunut. Myöskin sarjanumerosta käy ilmi, että ostamani kitara on 2004 malli.
Ensi vuonna kylläkin tulee uusi S Prestige markkinoille, joka on pitkästä aikaa valmistettu Japanissa. Tällä kertaa se on myös 24 nauhainen ja Wizard I kaulalla :D
Korean Prestiget ja Japanin Prestiget erottaa myös laadusta... Korealaisissa on enempi ongelmia laatutarkkailussa ja niissä on myös tuo otelauta korkeammalla kaula taskun kohdalla... kannattaa käydä kattelemassa keskusteluja www.ibanez.com/forum/ ja sieltä S mallit.

Morjensta!

2004 mallihan se taisi ollakin tosiaan, muisti pettää. Mut mun mielestä siinä oli himpun paksumpi kaula kuin S540LTD:ssä, ohut kuitenkin. En tullut koskaan mitanneeksi kumpaakaan, eli vaikea on varmistaa...
Mut hyvä että oot tyytyväinen skittaan!

1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)