anttipi 17.12.2007 21:50:32 | |
---|
Varmaan olisi haullakin jotain löytynyt, jos tietäisi millä sanoilla hakea.. Jos 2-kanavaisessa vahvistimessa on kaksi etuasteputkea (V1 ja V2), niin onko se V1 puhtaalle kanavalle ja V2 särökanavalle? Vaikuttaako V1-putki myös särökanavaan ja toisaalta V2-putki puhtaaseen (ja miten paljon)? Entä onko V2-putkella merkitystä puhtaan kanavan headroomin määrään (tämä kiinnostaa erityisesti)? |
Riippuu täysin etusen toteutustavasta. Kaikki nuo mainitsemasi vaihtoehdot voi olla mahdollisia ja vielä vähän muitakin. |
dbv 17.12.2007 21:56:49 | |
---|
Varmaan olisi haullakin jotain löytynyt, jos tietäisi millä sanoilla hakea.. Jos 2-kanavaisessa vahvistimessa on kaksi etuasteputkea (V1 ja V2), niin onko se V1 puhtaalle kanavalle ja V2 särökanavalle? Vaikuttaako V1-putki myös särökanavaan ja toisaalta V2-putki puhtaaseen (ja miten paljon)? Entä onko V2-putkella merkitystä puhtaan kanavan headroomin määrään (tämä kiinnostaa erityisesti)? Yleensä V1:n läpi kulkee signaali koko ajan, tämä tosin riippuu vahvistimesta. Mikä vahvistin on kyseessä? |
anttipi 17.12.2007 22:01:46 (muokattu 17.12.2007 22:05:02) | |
---|
Riippuu täysin etusen toteutustavasta. Kaikki nuo mainitsemasi vaihtoehdot voi olla mahdollisia ja vielä vähän muitakin. Sähkömiesveljeni yritti väittää vähän samanlaista. Kuulemma pitäisi päästä näkemään vaffari ja/tai skematiikat ennen kuin voi mitään sanoa. Pitäisi vaan jotain putkia arpoa tuohon Fame (Laboga) Studio Reverbiin, jonka olen päättänyt tilata. Jokut nimettömät ECC83:t on kuulemma vakiona. Ilmeisesti 5751 olisi sellainen sopiva välimuoto vahvistuksen suhteen ECC83:n ja ECC81:n väliltä. Olisiko sitten toisena putkena ihan 12AX7/ECC83 tai 12AY7. Kahta 5751:tä en viitsisi laittaa, kun täällä aina suositellaan sekoittamaan merkkejä ja laatuja keskenään. Jospa siis ostaisi pari eri voimalla vahvistavaa putkea ja kokeilee niitä eri järjestyksessä? Toi Fame kuulemma säröytyy kliineillä aika nopsaan. Kaappiin olen kaavaillut Celestion G12 Centuryjä, jotka ovat kuulemma Celestionin kovaäänisimmät elementit (auttanee headroomin kasvattamisessa myös?!) Edit: Niin siis 12AX7 eikä 27AX7... |
pekurides 17.12.2007 23:42:20 (muokattu 17.12.2007 23:43:46) | |
---|
Kyllä se vaan ihan arpomiseksi menee.ei voi mittään:) Itse tykkäsin enemmän ecc81 kuin siittä 5750 vai mikä se nyt oli. JJ ecc81ja sitten mullardin N.o.s 12at7 jotain 30€ on kyllä saaplarin hyvä ja sitä saa kokeilla ihan joka reikään ennekuin löytää sen oikean paikan, ei sitä teoriassa tiedä. Svetlana,jj,tung-sol. löytyvät helposti härmästä, sovtekit ja elektroharmonixit kierrä kaukaa sekä muut kiinan ihmeet. imo. Niin... kyllä ne tuntuisivat ihan jokainen putki vaikuttavan saundiin oli mikä tahansa kanava käytössä mutta toisissa paikoissa sitten vaikuttavat vaan enemmän. Selviää vain kokeilemalla. Tunteella päin vittua. |
Antti1 18.12.2007 00:07:55 (muokattu 18.12.2007 00:09:37) | |
---|
Selviää vain kokeilemalla. Tätä samaa ajatusmallia lainaten sanoisin myös, että kokeile nyt ihmeessä ensin sitä vahvaria alkuperäisputkillakin. Ethän sä muuten tiedä ollenkaan, että missä suhteessa soundia pitää parantaa, jos edes pitää parantaa. Eikä ne kiinan halpisputket aina mitään huonoja ole soundiltaan, eivätkä välttämättä edes kestävyydeltäänkään. EDIT: Ja elementitkin kannattanee valikoida sitten jonkin ihan muun perusteen mukaan, kuin pelkän herkkyyden ja tehonkeston. Nämä tosin vain mun mielipiteitä, mutta mä pidän enempi hiljasemmasta ja hyvästä soundista, kuin kovaäänisestä paskasta. Sitä irtoaa 15W Frontmanistakin paljon paljon halvemmalla. :) "Ei pidä ostaa halpaa jos haluaa kallista." - rosberg |
anttipi 18.12.2007 02:48:16 (muokattu 18.12.2007 02:49:31) | |
---|
EDIT: Ja elementitkin kannattanee valikoida sitten jonkin ihan muun perusteen mukaan, kuin pelkän herkkyyden ja tehonkeston. Juu, lähinnä olen hakenut vaihtoehtoa keskiäänihonottaja Celestion V30:ille, jotka tulevat kaapin mukana vakiona. En ole tuota G12 Centuryä päässyt testaamaan, mutta ainakin lukemani perusteella vaikuttaisi aika lailla varteenotettavalta vaihtoehdolta mun tarpeisiin. |