Aihe: Sooloskabojen jälkipyykki II
1 2 3 4 5107 108 109 110 111122 123 124 125 126
thomasgynn
16.12.2007 22:16:01
Onnittelut Masterille ja kiitokset kommenteista sekä pisteistä.

Vähän oli laimea skaba - johtuneeko paskasta taustasta.

Joulukiireitä ihmisillä.
Kun laulaa ei voi olla vihainen.
Kuha
16.12.2007 22:16:54 (muokattu 16.12.2007 22:21:14)

Tuli vaan tossa mieleen, että onks tää suopeutta joulun kunniaksi vai ihan yleisesti hyväksytty sääntö, että pisteensä saa pitää, vaikka ei äänestä, jos ilmoittaa etukäteen olevansa kykenemätön äänestämään?

Mietin vaan, että onhan se aina yksi porsaanreikä lisää.

No mä ajattelin, että tuo olisi kohtuullista kun ilmoittivat. Jos olin liian lepsu niin antakaa kuulua vaan - ja noin yleensäkin voidaan miettiä, että halutaanko kiristää sääntöjä ja ilmapiiriä vai onko hyvä/reilu meininki etusijalla?
Illu
16.12.2007 22:33:55
Syvimmät pahoitteluni äänestämättä jättämisestäni. On ollut hieman lievää lentoa tämä viikonloppu, ei vaan ehtinyt missään välissä kunnolla kuunnella vetoja ja ajattelin, että jos ei kunnolla ehdi, niin parempi sitten olla äänestämättä kokonaan, eikä heittää vain lonkalta pisteitä jollekin.
Onnittelut voittajalle.
Jucciz
16.12.2007 22:40:43
No mä ajattelin, että tuo olisi kohtuullista kun ilmoittivat. Jos olin liian lepsu niin antakaa kuulua vaan - ja noin yleensäkin voidaan miettiä, että halutaanko kiristää sääntöjä ja ilmapiiriä vai onko hyvä/reilu meininki etusijalla?

Joo, ei tässä sinänsä penniäkään oo kiinni. Sääntöjen pitämisen kaikille samana ei pitäis vielä olla syy kiristellä ilmapiiriä, tietenkään. Nostin vaan asian esiin, kun en aiemmin ollut huomannut, että näinkin voidaan menetellä tämmöisessä tapauksessa. Voisihan tästäkin kysyä isommalta porukalta, mikä ois syytä olla jatkossa skabojen linja tämän asian suhteen. Lähinnä vaan ite pyrin lähtemään siitä, että säännöt on kaikille samat ja sitä kautta kyseessä on reilu meininki(TM).

Jos sääntöihin on kirjoitettu ...
Osallistuminen skabaan velvoittaa myös äänestämään.
Jos osallistuja ei äänestä, hänen mahdollisesti saamiaan pisteitä ei lasketa.

... se ei itsessään minusta jätä asialle paljon tulkinnanvaraa. Mut jos muutetaan sääntöjä niin muutetaan ne koskemaan sit kaikkia skabaajia kerralla ja skabojen välissä, ei niiden aikana, eikös juu?

Eli vanhat säännöt, vai:
Jos osallistuja ei äänestä, hänen mahdollisesti saamiaan pisteitä ei lasketa, paitsi jos äänestyskyvyttömyydestä ilmoitetaan ennen äänestyksen loppumista.

Mulle käy jälkimmäinenkin tapa - pystyn kyllä luottamaan ihmisiin, että niillä on hyvä syy olla äänestämättä (laiskuutta ja krapulaa ei lasketa), jos niin käy. Mut kertokaas vaikka muutamat muut, mikä on teidän kantanne.
Line6 flextonessa Small Tweed mallinnus kuulostaa aidommalta kuin putkivahvistimet aikoinaan kuulostivat. - ode_
Kuha
16.12.2007 22:56:23

(laiskuutta ja krapulaa ei lasketa)

Kyllä minä tuon krapulan vielä kelpuuttaisin hyväksytyksi syyksi. Muusikot ovat kuitenkin monasti herkkiä taiteilijasieluja, jotka koittavat herkkyyttään liudentaa kemiallisesti - varsinkin, jos joku on alkoholismiin taipuvainen persoona, niin haluan kyllä häntäkin ymmärtää tässä.

Mutta joo, onhan tämä erittäinkin tärkeä pointsi. Ei muuta kuin rohkeasti kantaa ottamaan tähän asiaan!
Illu
16.12.2007 23:56:32
Illu sopivan iloista hulluttelua 2p

Tänks, oli vähän hillitön tunnelma soittaessa... Hrmittaa, kun ny missasin ton äänestyksen :(
stratomaster
17.12.2007 08:51:41 (muokattu 17.12.2007 10:42:09)

Niin, onhan säännöissä tietty selvästi, että jos ei äänestä, menettää pisteensä. On kuitenkin ollut joitain yksittäistapauksia, joissa on saanut pitää pisteensä, kun on etukäteen maininut Force Major-syyn sille, ettei voi äänestää. Asiastahan keskusteltiin taannoin jälkipyykissä, ja silloin jäi sellainen tuntuma, että näin voitaisiin menetellä skabaisännän harkinnan mukaan.

Minusta tuo ei sinänsä ole kovin iso kysymys, ja itse peräänkuuluttaisin enemmän tietynlaista reilua meininkiä kuin tiukkaa sääntöjen tulkintaa. Tää ei kuitenkaan ole niin vakavaa, eikä noilla pisteillä leipää osteta.

Mun puolestani tuon Force Major-pykälän voisi ihan lisätä sääntöihin, jos porukkaa on yleisesti sen kannalla.

Miten muuten noissa sääntömuutosideoissa ylipäätään pitäisi edetä? Jos jollakulla on joku muutos- tai parannusehdotus, pitäisikö siitä äänestää?

Edit: no tavallaanhan tässä juuri äänestetään.
PappaSF
17.12.2007 13:28:08
Mulle sopii ainakin ihan jeesh jos sääntöjä rukataan tai jos vaikka vanhakin sääntö pysyy voimassa pääasia että on hauska meininki hyvällä porukalla ;-)

Onnea voittajalle Stratomasterille oli hyvä veto.

Kiitoksia kommenteista joita osanottajat olivat laittaneet.

Soundi oli mulla musiikkityyliin hieman erillainen kuin totuttu kun on kiva välistä kokeilla kaikenlaista. Ois tuossa ollu muistipaikassa 1-1 sellainen perinteisempi soundi joka tuo Fenkusta perinteikkäämpää soundia ulos.

Ihan kiva skabailu kuitenkin oli tälläiselle ensikertalaiselle kotiharrastelijalle :-)
stratomaster
17.12.2007 15:26:38

Ihan kiva skabailu kuitenkin oli tälläiselle ensikertalaiselle kotiharrastelijalle :-)
Tervetuloa vaan seuraavaankin skabaan. Soitit sitä paitsi hyvin.
Robert
17.12.2007 16:20:09
Kiitos äänestäjälle pisteistä:)

Seuraavassa skabassa voisi olla vähän tanakampaa komppiraitaa?
...
J.Hollström
17.12.2007 18:33:03
Joo, kommentit on kiva silloin kun ne on kivoja. Joskus tulee kuitenkin tilanteita joissa kaikki ei tykkää, ja tulee ns. huonoa palautetta. Tää on herkkä laji ja siksi ymmärrän niitäkin jotka ei halua kommentoida / kommentteja. Lisäksi aina ei ole aikaa kirjailla niitä kommentteja, sekin vie oman aikansa.

Mutta ihan miten vaan. Itse olen aina yrittänyt jotain kirjailla, joskus huumorilla, joskus ihan tosissaan. Kommentointia vaikeuttaa se, että monet nimimerkit on jo niin tuttuja, että mitään syväanalyysia ei enää viitsi alkaa kirjailemaan. Ko. nimimerkit kyllä tietävät että diggaan vaikka ei kommentteja / pisteitä heruisikaan.
zakkhare
17.12.2007 18:44:49
"Kommentointia vaikeuttaa se, että monet nimimerkit on jo niin tuttuja, että..."

Juurikin tuo on se ongelma. Tää on mun mielestä monella tapaa tosi hieno skaba. Voi kuunnella ja diggailla muita sekä piiskata itseään osallistumaan ja sitä kautta kehittymään.

Mutta kun tämä skaba on yleisellä keskustelupalstalla, niin ajattelin että kaikki olisivat jotenkin samalla viivalla velvoitettuaan kommentoimaan kaikkia osallistujia. Uskon, että puhun monen suulla tämän skaba ulkopuolella, että tähän "rinkiin" olisi nasta päästä avoimin ja iloisin mielin. Nyt tästä valitettavasti kumpuaa jonkin asteinen sisäsiittoisuus. (ja anteeksi jos joku nyt niisti jotain nenästänsä)

Itse olen aina ajatellut jotenkin niin että muusikot pitävät yhtä!

Herkkä laji tämä tosiaan on. Mutta mun mielestä sitten itse on liian herkkä, jos ei osaa ottaa vastaan kuin positiivista kommenttia.?!

Mutta keskustelua asiasta! Se vie asiaa eteenpäin!

zakkhare
Keep On Rockin'!
PappaSF
17.12.2007 19:31:02
Ei mikään huono idea että komentoisi kaikkia osallistujia. Palaute on tosi tärkeää ihan kaikille.

En tiedä kerkiääkö kaikki kommentoimaan kaikkia kun se vie jonkin verran aikaa.

Itse kuuntelin kaikki osallistujat ja huomasin ettei kommentointi olekaan mikään helppo juttu

a)mulla ei käsitteet ole kauhean hyvin hallussa (joten paha sanoa esim. olipa siistejä slikkejä :D (meikän musiikin teoriat ja käsitteet on mitä on, en ole ikinä alaa opiskellu, nuotteja en osaa ja olen tällänen kotiharrastaja, joka soittaa kaiken korvakuulolta)

b)vei yllättävän hyvin aikaa kommentoini (vaikka en paljoakaan loppujen lopuksi komentoinut)

c)itelle on vaikeaa antaa palautetta suorituksesta joka ei natsaa mun makuun (tämä koskee nimenomaan musiikkia), duunissa kylläkin olen suuna päänä kertomassa jos joku menee pieleen.

Ehkä tämä olisi kehityksen paikka, että yrittäisi kommentoida kaikkia ja osata kertoa hyvät ja ne huonommatkin palautteet ketään loukkaamatta.

Hyvä että tämäkin asia on tapetilla ja katotaan mitä muutkin sanovat.
stratomaster
17.12.2007 19:50:22

Ilman muuta tuo kaikkien kommentointi on hyvä asia, mutta en ihan heti olisi laittamassa sitä velvollisuutena sääntöihin. Jotkut saattavat kokea sen kiusalliseksi tai työlääksi, mikä voi lisätä kynnystä osallistua. Vastahan sääntöihin saatiin velvollisuus kommentoida ne, joille antaa pisteet. Minä menisin tältä osin nyt näillä säännöillä, halukkaathan voivat edelleen kommentoida kaikki.
Krice
17.12.2007 20:06:45

Ilman muuta tuo kaikkien kommentointi on hyvä asia

No ei. Edes niiden kommentointi joille antaa ääniä ei olisi välttämätöntä. Pisteet puhukoon puolestaan.
willie
17.12.2007 20:41:38 (muokattu 17.12.2007 20:47:34)
Tää nykyinen sydeemi on hyvä : Kenelle pisteitä, sille myös kommentit.

Itse skabaan osallistumattomana kommentoin mieluusti kaikkia sooloja, mutta joskus ajan ja tajun puutteessa on hyvä, että on mahdollisuus antaa pisteitä kommentoimatta kaikkia sooloa. Siis niinkuin Kuha taisi sanoa : jokaisen pisteen perässä pitää olla kommentti.

Toivottavasti ei palata siihen sääntöön, että osallistujat ja osallistumattomat ovat eriarvoisessa asemassa (osallistumattomien kommentoitava kaikki soolot mikäli pisteitä haluaa antaa, osallistujat voivat antaa pisteet ilman kommentteja).

Muutaman kerran on oikein nolottanut kommentoida yli 30 sooloa, kun adjektiivit toistuu ja loppuu. Koita siinä nyt sitten kommentoida jokaista osallistujaa erikseen ja persoonallisesti. Ei onnistu, vaikka halua ja tahtoa olisikin. Varsinkin, kun haluasi sanoa jotain muutakin, kuin : -Ihan hyvä veto joo.. Eihän se anna mitään.

Huoh.. avauduin näin.

EDIT : Ja vaikka multa ei kysyttykkään.. niin olen erittäin eri mieltä tuosta yllä olevasta Kricen kirjoituksesta pisteiden merkityksestä.
Bassoa vuodesta 1972.
Robert
17.12.2007 21:03:18
Kaikkien soolojen kommentointi vie tuhottomasti aikaa, nimim. kokemusta on. Sen vuoksi olisi hyvä, että säilytetään vapaaehtoisuus tässä asiassa. Onhan se kieltämättä vähän ikävää, jos kukaan ei sano omasta vaivalla tehdystä rykäisystä mitään, mutta ehkä se kannustaa yrittämään seuraavalla kerralla vielä kovemmin. Toki voi vaikka allekirjoittaneelta kysellä pikaviestillä, jos haluaa amatöörin analyysin soitostaan:)
...
-Cale
17.12.2007 21:05:19
Tästä on ollut aiemminkin puhetta, mutta mielestäni taustat ovat edelleen turhan pitkiä. Harvassa ovat ne jotka sooloilullaan säilyttävät kuulijan mielenkiinnon reilusti yli minuutin kestävässä pätkässä. Lisäksi pitkien soolojen, varsinkin kun niitä alkaa olemaan 30 ja ylikin, kuuntelu on todella puuduttavaa hommaa saati sitten että niitä pitäisi vielä kommentoida jollain tapaa järkevästi.

En haluaisi valittaa mutta koitin avautua mahdollisimman hienotunteisesti.
willie
17.12.2007 21:11:57
Olen kyllä ihan samaa mieltä Salamin kanssa. Jos tausta on 1:30 ja vähän päälle ja osallistujia runsas joukko, niin kyllä ne kommentit alkaa olemaan yhtä puuduttavia, kuin niiden soolojen kuuntelukin vaikka kuin maukkaita olisivatkin.

Kyllä minuutissa ehtii asiansa sanoa.. Ns. kolmen minuutin biisissä jopa lyhyemmässäkin ajassa.. :)
Bassoa vuodesta 1972.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)