Aihe: Epiphone Valve Jr. 5W
1 2 3 4 517 18 19 20 21
Corto
07.11.2007 23:27:17
Ei varmaankaan. Itse olen valve jr komboa testannut ja ihan hyvältä se kuullosti. Ehkä vähän tummalta. Mutta GA5:ssa on tone säätö plussana. Kyllä kai tuo kaappi silti vähän avartaa soundia jos vertaa GA5 kombon 6" vai oliko se 8" elementtiin. Käyttäjällä Twinkle oli laitetestausta GA5:sta.

Kyllä se ihan 8" kaiutin GA-5:ssä on, aivan kuten Valve Juniorissakin. Jos taas etsii halpaa, mutta hyvää 2x12-kaappia GA-5/Valve Jr:n nuppiversion kaveriksi, kannattaa ehdottomasti harkita Harley Benton G212 Vintage -mallia sen tavallisen tilalle. Vintagessa on kaksi Celestion v30:ta umpinaisessa kaapissa, ja sen saa sikahalvalla (käytännössä jo pelkkien kajarielementtien hinnalla):

http://www.thomann.de/fi/harley_benton_g212_vintage.htm

Minulla on GA-5 combo ja tuo G212 Vintage, ja voin sanoa että hyvin pelaavat yhteen. Tosin combostani uupuu vielä toistaiseksi 8ohm ulostulo. Sen kun kerkiäisi joskus tuohon modata, niin saisin combon vahvarin ja ulkoisen kaapin toimimaan tarvittaessa täsmälleen samalla impedanssilla. Nuppimallilla ei tietenkään samaa ongelmaa ole, koska siinä on kaikki kolme tavallisinta ulostuloa (4/8/16ohm).
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
HeavyMachinery
09.11.2007 11:27:07

Kovin se on ainakin äänekäs 5 wattiseksi peliksi, ei paljon kerrostalossa availla ilman keinokuormaa. Nupit kaakossa ilman speduja tuottaa semmoisen miedon blues-roson, eli jos Kotiteollisuutta aiot veivata niin jotain buustia kaipaa kyllä. Bad Monkeyllä tuon saa jo aika roiseihin säröihin jos käyttää myös gain-potikkaa apinasta.

Oman kitarani mikeillä loppu tuloksena sellainen stoner henkinen jyräpörinä , siis kun pistää hanat kaakkoon. Mutta ei sitä missää kerrostalossa voi tehdä :D
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
Tigerstedt
09.11.2007 12:21:25

Oman kitarani mikeillä loppu tuloksena sellainen stoner henkinen jyräpörinä , siis kun pistää hanat kaakkoon. Mutta ei sitä missää kerrostalossa voi tehdä :D

Joo kyllä se mullakin pörisee hiukka enempi kun Tokai LP:llä vetelee, Stratossa ei niin kuumat mikit ole, joten sillä semmoiset blues-rosot. Ei tullut tosiaankaan availtua kerrostalossa ennen kuin keinokuorman hommasin. Nyt saakin paljon enemmän irti tostakin pelistä.
Summer nights are colder now, they've taken down the fair, and all the lights have died somehow, or were they ever there?
Ogion
24.11.2007 23:55:38
Saako tuolla hard rock saundia pedun kanssa ilman että pistää volaa täysille? Kysynpä vaan. Ajattelin tuota boss ds kakkosta tuon kaveriks mut pitääpi ite testailla kuiteski.
Melodrome
26.11.2007 11:23:12
Kunnon pedaali niin kyllä hard rockit lähtee hiljaisellakin. Mä käytän Jekyll & Hydeä
VJ:n kanssa ja löytyy bluesista AC/DC:n asti Jekyllillä. Hyde päällä voi soittaa vaikka
Triviumia kerrostalovoimakkuudella ja hyvillä soundeilla. En olisi uskonut ennen kuin kokeilin. Nyt on kotisoittosoundit löytyneet ja paljon paremmalta kuulostaa kuin mallintavalla. Mulla on esim. VOX AD30VT enkä ole sillä viikkoihin soittanut, vaikkei sekään huono ole.
masterhat
26.11.2007 11:27:25
psst. valve junnu torilla, ja muutama laatuputkikin samaan syssyyn
Snails against humanity
Jimi
26.11.2007 12:04:28

en tiedä onko täällä jo joku kertonut, mutta esim isäni osti tuon harley bentonin ja teki siihen modauksia ja huomasi, että yhdessä piirilevyssä tjsp luki valve jr. ja sitä oli jollain liuoksella yritetty poistaa sitä tekstiä....

Samasta tehtaasta varmastikkin?

Ei sen puoleen. oli se harley kyllä huonossa kunnossa muuten. Ei kuulemma ollut kovinkaan "oikein" kasattu kyseinen peli.
www.mikseri.net/blessedbeauty
trih
27.11.2007 17:22:44 (muokattu 27.11.2007 17:23:22)
en tiedä onko täällä jo joku kertonut, mutta esim isäni osti tuon harley bentonin ja teki siihen modauksia ja huomasi, että yhdessä piirilevyssä tjsp luki valve jr. ja sitä oli jollain liuoksella yritetty poistaa sitä tekstiä....

Samasta tehtaasta varmastikkin?

Ei sen puoleen. oli se harley kyllä huonossa kunnossa muuten. Ei kuulemma ollut kovinkaan "oikein" kasattu kyseinen peli.

Eli mitä vikaa näiden kunnossa/kasauksessa on? Ei ole kukaan hirveästi valitellut vaan lähinnä kehunut näitä pelejä ja omanikin on toiminut mainiosti.
Enemmän säröä ja vähemmän middleä.
Corto
27.11.2007 20:45:18

Minäkin jäin kyllä nyt vähän kaipaamaan tarkennusta tähän kommenttiin. Siis mitä vikaa siinä tarkalleen ottaen oli, oliko kyseessä tehtaan maanantaikappale vai oliko vahvari ostettu (huonokuntoisena) käytettynä?

Jos isäsi taas "oikein" kasatulla viittasi vahvistimen arkkitehtuuriin, niin... No, jotenkin etäisesti voin toki vielä ymmärtää, jos joku "point-to-point"-intoilijaguru vähän nyrpistää nokkaansa Epi Valve Jr:n (eli käytännössä myös HB GA-5:n) arkkitehtuurille, joka on oikea malliesimerkki tehdasvalmisteisesta, halvasta PCB-putkivahvarista.

Mutta ei se silti muuta ainakaan omaa mielipidettäni siitä, että budjettiluokan 5W-putkivahvistimena ValveJr / GA-5 on ihan kelpo käyttöpeli, joka myös soi kohtuullisen hyvin. Ja tuskin olen yksin mielipiteeni kanssa. Monet ovat myös modanneet näitä ilman suurempia ongelmia.
"Float away, little butterfly. Just flutter away. I got a gig in Vegas." -Buddy
Jimi
28.11.2007 14:46:20

Eli mitä vikaa näiden kunnossa/kasauksessa on? Ei ole kukaan hirveästi valitellut vaan lähinnä kehunut näitä pelejä ja omanikin on toiminut mainiosti.

Jos oikein muistan, niin siellä oli jotain ohjattu jotain virtaa väärällä määrällä putkiin tai jotain mikä vaikuttaa putkien ikään. Jotenkin miten niitä ei kannattaisi kasata niin ne oli kasattu. Voisin kysyä tässä lähipäivinä vähän tarkemmin, että mitä niissä oli tehty väärin.
www.mikseri.net/blessedbeauty
trih
28.11.2007 15:41:49
Jos oikein muistan, niin siellä oli jotain ohjattu jotain virtaa väärällä määrällä putkiin tai jotain mikä vaikuttaa putkien ikään. Jotenkin miten niitä ei kannattaisi kasata niin ne oli kasattu. Voisin kysyä tässä lähipäivinä vähän tarkemmin, että mitä niissä oli tehty väärin.

Kysy ihmeessä. Juuri tällaista infoa asiantuntijalta olen kaivannut. Kelpaa varmaan muillekkin. Mulla on juuri tuo GA5 niin mielipiteet sisuskaluista kiinnostaa.
jra
28.11.2007 20:33:14
Kysy ihmeessä. Juuri tällaista infoa asiantuntijalta olen kaivannut. Kelpaa varmaan muillekkin. Mulla on juuri tuo GA5 niin mielipiteet sisuskaluista kiinnostaa.

Jos GA5 on kopio Valve jr:n suunnittelusta niin jotain olen myös tuosta putkille menevästä väärän tyyppisestä jännitteestä (AC, kun pit DC) lukenut. Muistaakseni juniorin modausohjeissa on yleensä tuohon suunnitteluvirheeseen(?) puututtu ja aikankin 18watt-forumissa on pitkät ketjut missä noita epäkohtia ja korjauksia niihin puidaan. Itselläni on Valve jr:n isoveli Special, ja siihen pätevät varmaankin samat korjausehdotukset + DSP:n tuomat lisäkiemurat. Itse en ole kovin pätevä näissä sähköhommissa, joten kannattaa käydä itse tarkistamassa asiat esim. 18watt.com foorumilta tai kaivaa täältä asiantuntijoiden vinkit esiin (onko?).

Tässä eräältä forumilta löytyneet muutettavat kohteet lyhyesti. Kohdat 1.-4. on noita perusrakennetta parantavia muutoksia ja loput sitten käytettävyyttä parantavia. Tuosta puuttuu usein suositeltu OT:n vaihto esim. Hammondiin. Näissä ohjeissa viitataan myös siihen vääräntyyppiseen jännitteeseen (kohta 4.):

Valve junior mods
1. Added a jumper to the back of the PCB to properly ground the input jack. Replaced R1 with a 1 meg resistor.
2. Replaced input jack with a nylon insulated jack.
3. Added two 47uf 450V capacitors to the filter circuit
4. Converted the tube heater current from AC to DC
5. Added input impedance switch.
6. Added a standby switch.
7. Added a gain switch.
8. Added a switchable tone cap in C3

Tämmöiset havainnolliset kuvitetut ohjeet Valve Specialia koskien löytyi:
http://www.kramerforum.com/forum/showthread.php?p=190443
toivottavasti tuo projekti jatkuu vielä - jonkun aikaa ollut päivittämättä.

Tarkoitus olisi kun takuu omasta pelistä menee umpee alkaa perehtymään modeihin. Kolvaus- ja schemojen lukutaito taito on sen verran ruosteessa että saattaa jäädä teoria-asteelle. Ainakin turvallisuusjutut pitää ensin opiskella, ettei ala kämpässä haisemaan palaneelle ihmislihalle (jos pinttyy niin laskenee huoneiston jälleenmyyntiarvoa).
Heikki
28.11.2007 20:51:34

4. Converted the tube heater current from AC to DC

Eikö Epiphonella osata suunnitella piirilevyn layouttia, vai mikä on jos ei saada hehkua tehtyä vaihtosähkölla ilman että se aiheuttaa häiriöitä.
Kefiiri
28.11.2007 21:46:24
Eikö Epiphonella osata suunnitella piirilevyn layouttia, vai mikä on jos ei saada hehkua tehtyä vaihtosähkölla ilman että se aiheuttaa häiriöitä.

Ihmeeltä tuntuu kyllä. Ehkä tekivät tahallaan, ettei värkki vallan veisi markkinoita Gibsonin omalta, paljon kalliimmalta viiswattiselta.

Nehän paransivat mallia viime vuonna niin että uudemmat V-Juniorit eivät enää hurise, eivätkä vissiin Bentonitkaan. Sama piirilevy niissä tosiaan kuulemma on, ja kaiketi koko chassis. Tonepotikka vaan lisätty.
trih
28.11.2007 22:30:24
Mitä soundillista vaikutusta tällä AC/DC-hommalla on?
Heikki
28.11.2007 22:38:21

Ei mitään muuta kuin vaihtovirta hehku voi aiheuttaa höiriötä jos ei ole layoutti kunnollinen
Tigerstedt
28.11.2007 23:18:33

Olen huomannut nyt viime päivinä että kun luukutan kyseistä vehjestä päätesäröillä, se alkaa tuottaa häiriöääniä. Kuuluu pientä rätinää ja saundi hiukan ''sumenee''. Tämä esiintyy kun Weberin MiniMASSista treble boost ei ole päällä. Kun treble boostin laittaa 3db tai 6db asentoon, ongelma häviää. Josko joku tietäisi mikä on vikana? Onkos pääteputki kulunut loppuun, vaiko keinokuormassa jotain vikaa? Kiitollinen olisin kaikista vinkeistä.
Summer nights are colder now, they've taken down the fair, and all the lights have died somehow, or were they ever there?
HeavyMachinery
29.11.2007 08:51:43

Lähtee hells bells paremmin.....
Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys"
käsi
17.12.2007 13:04:27

No niin. Kävin keikalla tuolla epin valve jr nupilla ja framuksen 212 kaapilla. Tässä vähän arviota miten homma toimi.

Olen yllättynyt positiivisesti miten tuon peli pelasi ja selvisi keikasta. Se mitä pelkäsin oli että jään muiden kitaristien vahvistimien jalkoihin. (kaksi muuta plus minä, Kokoonpano bändissä keikalla 2 kitaristia, basisti, laulaja, rumpali, kosketinsoittaja + yksi joka soitti kitaraa/bassoa/rumpuja/perkussioneita. Eli joissain biiseissä tosiaan oli se 3 kitaristia.) Onneksi mikitetään niin saan monitoreihin ainakin kuulumaan.

Mikitys valmis ja äimistyn tosiasiaa että todellakin mun pieni epiluuri pärjää vallanmainiosti isompien mukana. Volumepotikka on koko ajan nostettuna vain n neljäsosan verran. Eli aika pienellä mennään.

Itse keikalla oli pientä ongelmaa välillä kuulla omaa soittoa monitoreista tai omasta vahvistimesta pariin kertaan, Mutta ihan pienellä säädöllä sekin ratkesi.
Pikkuisen kun epivaaveli lämpesi tuntui että se puski enemmän tehoja samoilla volumeilla. Ja koko nuppi oli aika lämmin keikan loputtua.

Nyt vakavasti mietin erilaisia putki vaihtoehtoja. Nimittäin oman lp classicin kanssa soundi on aavistuksen liian honottava/tunkkainen. Eli ajattelin putkien vaihtoa, ja sellaiset putket olisivat vallan mainiot missä on gainia vähän. Tai siis sitä että kestää kovempaa luukuttaa ennenkuin alkaa tulemaan etuaste säröytymistä. ja Tone potikan tuunaaminen tuohon on ihan ehdoton. Erittäin hyvin ottaa pedaaleja vastaan, mikä on hieno asia.

Nyt aika paljon mietityttää etä mitä tekisi tuon nupin kanssa. Alkaisiko modauttamaan sitä raskaasti, ja ehkä jos sen n.10w sais tehoja siitä irti niin olisihan se hyvä homma, mutta kun taas 5w tuntuu riittävän vallanmainiosta jos on mikitys kunnossa ja ok monitorointi. Putkia pitää testailla ja tone potikan laitan siihen.

Seuraava kysymys onkin että tietty joku marsu tai mesa olisi hienon näköisiä ja makeita omistaa mutta tuntuu nyt aika hemmetin ylihintaisilta.

niin joo paikka jossa oltiin soittamassa on vaasassa sijaitseva El'gringo ravintola. Tai no kellaribaari. asiakas paikkoja kait sen 50-60. Keikasta lyhyesti että oli jouluaiheinenspektaakkeli, mukana menossa olivat paha henki, Youlupukki ja hänen Biatsch, menneiden joulujen henki joka valutti matoja ja risto ruskeakuono.
Keikkasisälsi rockiapoppiaheviä ja acapellaa
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)