Joonas 16.12.2007 12:00:27 | |
---|
Hellou! Studioreissulta palattuani en ole kyennyt lopettamaan puhumista kaikesta siitä, mitä näin ja hipelöin. Tälle palstalle aattelin nyt kirjottaa vain noista bassoista, jätän minimoogit ja muut pöristimet nyt mainitsematta.. Mutta olinpa siis studiossa pompottelemassa, ja käytettävänäni olivat omien Arian ja Warwickin lisäksi 2x-82 MM stingray, 1x-68 Fender Jazz Bass, 1x 70-l (oisko ollut -73) Fender Prescision Bass sekä 9 kpl erivärisiä Rickenbakcerin 4001 sarjalaisia. Pääsin siis kaikkia hipelöimään, ja toisella musarilla, presarilla ja yhdellä rikulla kokeilin jopa äänittää musiikkia levylle. Niin uskomatonta kuin onkin, sokkotestinä eniten korvaani miellytti 80-l loppupuolelta peräisin oleva Arian Steinberger kopioni (ja peukuttamishommissa toi stingray). Mutta voi tätä tuskaa! Kaikki nämä vuodet olen himoinnut ja kuolannut vintage presaria ja rikua ihan turhaan, kun oma Ariani sopii soundiltaan vaan niin hyvin jopa tälläiseen 60-l poppismeinkiä pienin diskomaustein soittavalle orkesterille. Kaameaa! Onko kellään muuten vastaavia kokemuksia? Voiko kaikki johtua vain siitä, että oma korvani on jo tottunut tuohon Ariaan? Miksi olen vääräuskoinen? Ottaako kukaan minua enää tosissaan? Sataa sataa ropisee, pili pili pom! |
IJarro 16.12.2007 13:55:18 | |
---|
Onko kellään muuten vastaavia kokemuksia? Voiko kaikki johtua vain siitä, että oma korvani on jo tottunut tuohon Ariaan? Miksi olen vääräuskoinen? Ottaako kukaan minua enää tosissaan? Soundi lähtee sormista ja tohon bassoon sormes on tottunu... nii simppeliä se on =) Let's do some living after we die... |
absqua 16.12.2007 16:29:45 | |
---|
Soundi lähtee sormista ja tohon bassoon sormes on tottunu... nii simppeliä se on =) Näin se on. Sormien (eli soittajan taidon&tatsin) osuus on suurin. Sitäpaitsi aikamoinen kultakorva saa olla jos levymusasta erottaa onko kyseessä vintagepeli vai ei. Presarin/jatsbasson/musarin/rickenbackerin voi yleensä _ehkä_ erottaa toisistaan, mutta mä en ainakaan lähtis siitä pidemmälle arvioimaan. Summa summarum: vintagerunkkailu on ennenkaikkea soittajan omiin fiiliksiin vaikuttavaa hommaa. Sopivasti kulahtaneella hyvällä soittimella on vaan niin makoisaa vedellä, vaikka se levyltä kuulostaakin ihan samalta kuin 30v uudempi Korealainen kopioritsa. Sähköbasso on loppupeleissä aika simppeli vehje rakenteeltaan, joten ei se perussoundi siitä oleellisesti muutu eri hintaluokkien välillä, vaikka erilaisissa pikkufinesseissä sitten onkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
aikamoinen kultakorva saa olla jos levymusasta erottaa onko kyseessä vintagepeli vai ei. Presarin/jatsbasson/musarin/rickenbackerin voi yleensä _ehkä_ erottaa toisistaan, mutta mä en ainakaan lähtis siitä pidemmälle arvioimaan. Summa summarum: vintagerunkkailu on ennenkaikkea soittajan omiin fiiliksiin vaikuttavaa hommaa. Sopivasti kulahtaneella hyvällä soittimella on vaan niin makoisaa vedellä, vaikka se levyltä kuulostaakin ihan samalta kuin 30v uudempi Korealainen kopioritsa. Sähköbasso on loppupeleissä aika simppeli vehje rakenteeltaan, joten ei se perussoundi siitä oleellisesti muutu eri hintaluokkien välillä, vaikka erilaisissa pikkufinesseissä sitten onkin eroa kuin yöllä ja päivällä. Aamen. |
J.Hollström 16.12.2007 17:27:04 | |
---|
Musta tärkein juttu on se millaset vibat se basso soittajassaan synnyttää. Jos vintakevehkeestä saa parhaat kiksit niin onhan sillä tärkeä soittofeelikseen vaikuttava aspekti ja voi sitäkautta vaikuttaa lopputulokseen. |
hollstro 17.12.2007 16:31:36 | |
---|
Soundi on mielipide- ja tottumiskysymys, joka muuttuu ajan myötä. Sillä ei sinällään ole mitään tekemistä Vintage-hehkutuksen kanssa. Jos esim. 50/60-luvun saundia olisi aina pidetty parhaana kaikkien toimesta, olisi 80-luvulle ominaiset soittimet jääneet myymättä. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
toivajar16 17.12.2007 17:04:46 | |
---|
Vintagehomma on mulle enemmänkin fiilispohjan juttuja. Vintagepeleissä ei se "arvo" perustu välttämättä siihen mahtavaan soundiin vaan on kiva omistaa jotain vanhaa tietäen, että moni on samaa soitinta hiplannut. Pala historiaa ikäänkuin. Tietenkin jos kaupan päälle saa vielä mahtavan soundin niin mikä ettei. Tällä hetkellä kaikki pelit ovat vaan aika epävintage :( www.myspace.com/rhythmfunkmasters |
Kallekorvola 17.12.2007 17:24:18 | |
---|
ja mua ei oo vintagepelien soundi kiehtonu koskaan. itselleni hyvää soundia lähinnä on RHCP:n Uplift Mofo Party Planin soundit. aikas hifikilinää siis. studiossakin noiden vintagebassojen soundi on musta vaikeempi saada järkeväks useimmissa tapauksissa (poikkeuksia toki löytyy). eli vintagesoundi lienee mun juttu sit kun 80-90-lukujen pelejä pidetään vintagena... : ) ennenku joku vastaa suuttuneena, totean kuitenkin, et puhtaasti makuasioita ovat... |
J.Hollström 17.12.2007 18:26:23 | |
---|
|
Seba 17.12.2007 18:29:39 | |
---|
Ei mulla muuta kun missä studiolla on 9 eriväristä rikua? Mulle yks kans :) |
absqua 17.12.2007 18:48:49 | |
---|
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Kieppi 17.12.2007 19:48:40 | |
---|
Mä oon kyllä jollain tavalla älyttömän pettynyt siihen, että tää meni taas tähän. Kiitos ja anteeks. Kalamies #10 >-)))>. Last.fm "Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin- |
hollstro 17.12.2007 20:47:11 | |
---|
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
Pirkka 17.12.2007 20:53:36 | |
---|
Mä oon kyllä jollain tavalla älyttömän pettynyt siihen, että tää meni taas tähän. Kiitos ja anteeks. Sama täällä. |
M-Juhana 17.12.2007 21:02:20 | |
---|
Onneksi oon itte vintage, ni ei tartte soittimien olla. :-) Paskaa huumoria Pirkanmaalta vuodesta 1964. |
Basismi 17.12.2007 22:12:15 | |
---|
Mä oon kyllä jollain tavalla älyttömän pettynyt siihen, että tää meni taas tähän. Kiitos ja anteeks. Ootko sä uusi täällä? Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri. |
Joonas 17.12.2007 23:02:12 | |
---|
Ei mulla muuta kun missä studiolla on 9 eriväristä rikua? Mulle yks kans :) Mä taisin kusettaa, koska kuvia kun kattelen, niin ei ne kaikki oo erivärisiä, ja yhden lavassa ei oo mitään juttua tosta 4001 sarjasta, et se voi olla jotain muutakin (siinä oli muita isompi lapa myös)... Täällä Tampereella se oli, en muista studion nimeä. Mutta kiva paikka. Omistaja keräilee kaikenlaista vanhaa kamaa, ja erityisesti näytti toi basso- ja synäpuoli olevan kondiksessa... Joonas. Btw. Omaan hanskaan ja soundikorvaan noi rikut oli kaikkein kauheimpia ja musari taas ihan selkee ykkönen noista kaikitsta vintage härpättimistä. Musarin voisin jopa harkita ostavani... Sataa sataa ropisee, pili pili pom! |
Timo JM 17.12.2007 23:32:26 | |
---|
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | Cupido | DIVARi | |
Kallekorvola 17.12.2007 23:43:21 (muokattu 17.12.2007 23:46:41) | |
---|
Miten näkisit, voisiko näistä leipoa jollain vippaskonstilla vielä jotain järkevää, vai pannaanko ritsat kiertoon? 1) '62 Gibson EB-0: http://juki.1g.fi/mp3/EB-0/Vintage.mp3 2) '75 jatsi: http://juki.1g.fi/mp3/Fender_Jazz_Bass-75/Vintage.mp3 Molemmat näytteet soitettu suoraan linjaan equttamatta. lainaan itseäni: "mua ei oo vintagepelien soundi kiehtonu koskaan" onko tossa jotain järin vaikeaselkoista? puhun siis omista mieltymyksistäni, omissa projekteissani. jokainen vetäköön millä haluaa mun puolesta. ja näytteistä... mun hommissa ei toimis ollenkaan, eli laittasin kiertoon osaltani. toistamiseen: "ennenku joku vastaa suuttuneena, totean kuitenkin, et puhtaasti makuasioita ovat..." ei sit menny perille ekalla. |
Visakoivu 18.12.2007 07:37:22 | |
---|
Mä taisin kusettaa, koska kuvia kun kattelen, niin ei ne kaikki oo erivärisiä, ja yhden lavassa ei oo mitään juttua tosta 4001 sarjasta, et se voi olla jotain muutakin (siinä oli muita isompi lapa myös)... Täällä Tampereella se oli, en muista studion nimeä. Mutta kiva paikka. Omistaja keräilee kaikenlaista vanhaa kamaa, ja erityisesti näytti toi basso- ja synäpuoli olevan kondiksessa... Joonas. Btw. Omaan hanskaan ja soundikorvaan noi rikut oli kaikkein kauheimpia ja musari taas ihan selkee ykkönen noista kaikitsta vintage härpättimistä. Musarin voisin jopa harkita ostavani... Nordlund? Studio JJ? |