Aihe: Kanavanvaihtajaa? Ostaa vai rakentaako?
1
D-Kay
31.01.2004 12:50:45

Tossahan on kaksi särökanavaa? Yksinappisella kanavanvaihtajalla et saa käyttöön kuin puhtaan ja kevyemmän särökanavan. Kaksinappisella saat rankemmankin särökanavan käyttöön.
Vanalkar
31.01.2004 12:55:08
Tossahan on kaksi särökanavaa? Yksinappisella kanavanvaihtajalla et saa käyttöön kuin puhtaan ja kevyemmän särökanavan. Kaksinappisella saat rankemmankin särökanavan käyttöön.

Joo-o, mutta en tarvitse sitä "kevyempää".
Eikö ketään edes hävetä?
D-Kay
31.01.2004 12:57:57

Joo-o, mutta en tarvitse sitä "kevyempää".

Mutta yksinappisella vaihtajalle et saa sitä raskaampaa käyttöön ollenkaan. Ainoastaan kevyen ja puhtaan. Eli kaksinappinen vaihtaja on ainut vaihtoehto.
Kapane
31.01.2004 13:07:43

kyllä se yleensä siinä vaiheessa harmittaa että et ostanut sitä neljän kympin vaihtajaa, kun kolmannen kerran avaat tekemääsi laatikkoa ja kiroat, että miksi tämä ei toimi vaikka teit kaiken oikein.
Kun minusta tulee iso rupean katri-helenaksi
Vanalkar
31.01.2004 13:10:35 (muokattu 31.01.2004 13:11:18)
kyllä se yleensä siinä vaiheessa harmittaa että et ostanut sitä neljän kympin vaihtajaa, kun kolmannen kerran avaat tekemääsi laatikkoa ja kiroat, että miksi tämä ei toimi vaikka teit kaiken oikein.

Tässä nyt vain mietityttää se, että millä tekniikalla se kanavanvaihtaja toimii. Jos se on vain yksinkertainen on/off kytkin, niin sen pystyn kyllä ihan itse rakentamaan. Mutta jos taas sieltä löytyy enemmänkin elektroniikkaa, ei valmiin pedaalin osto ole huono idea.

Niin ja vielä se, että onko olemassa ns. yleismallisia pedaaleita, jotka käy tuohon TF300:seen?
Eikö ketään edes hävetä?
wilo
31.01.2004 15:13:38 (muokattu 31.01.2004 15:15:16)
Kanavanvaihtajat on lähes poikkeuksetta tehty käyttämällä kytkiminä joko juuri on/off -tyyppisiä (latching) tai sitten momentary -tyyppisiä (unlatching), eli kytkin yhdistää johtimet vain silloin kun sitä painaa.
Veikkaisin, että Laneyn tapauksessa kävisi kaksi on/off -kytkintä siten, että toinen kytkee yhteen stereojakista tipin ja sleeven, toinen sitten ringin ja sleeven.
Toisaalta voit yrittää toteuttaa sen dpdt -kytkimellä, minkä toinen reuna kytkee tipin ja sleeven sekä toinen sitten ringin ja sleeven. Sitten vaan toivomaan, että kytkin vaihtaa puhtaalta kanavalta suoraan tiukemmalle särölle.
Joskus olen testannut näitä lykkäämällä kanavanvaihtojakkiin piuhan, missä on toisessa päässä stereoplugi. Toisessa päässä karvoja yhdistelemällä voi päätellä, miten kanavanvaihtaja toimii. Sitä en tiedä, voiko tuo olla vaarallista... =)
Vanalkar
31.01.2004 18:22:52
Kanavanvaihtajat on lähes poikkeuksetta tehty käyttämällä kytkiminä joko juuri on/off -tyyppisiä (latching) tai sitten momentary -tyyppisiä (unlatching), eli kytkin yhdistää johtimet vain silloin kun sitä painaa.
Veikkaisin, että Laneyn tapauksessa kävisi kaksi on/off -kytkintä siten, että toinen kytkee yhteen stereojakista tipin ja sleeven, toinen sitten ringin ja sleeven.
Toisaalta voit yrittää toteuttaa sen dpdt -kytkimellä, minkä toinen reuna kytkee tipin ja sleeven sekä toinen sitten ringin ja sleeven. Sitten vaan toivomaan, että kytkin vaihtaa puhtaalta kanavalta suoraan tiukemmalle särölle.
Joskus olen testannut näitä lykkäämällä kanavanvaihtojakkiin piuhan, missä on toisessa päässä stereoplugi. Toisessa päässä karvoja yhdistelemällä voi päätellä, miten kanavanvaihtaja toimii. Sitä en tiedä, voiko tuo olla vaarallista... =)

Kiitän. Pitääpä tässä testailla toimisiko se niin yksinkertaisesti.
Eikö ketään edes hävetä?
Pitkavirta
31.01.2004 19:59:01 (muokattu 31.01.2004 20:01:36)
Ite ostin ANTTILASTA (hehheh...) sellasen footsvitsin 16.90€ Hyvin on toiminu. tosin pitäis hommata semmonen 2-kanavainen valitsin jos saisi sitten ton reverbinkin svaitsattua.

EDIT:
Niin joo, samalla tilauksella ostin 100€ El. Akust. (Williams) jonka luonnollisesti palautin. Tiedän että pidätte mua idioottina kun sellaseen rahojani tuhlasin. No anttila mokas sen verran että sain rahani tuplana takas (ensin käteisenä & sitten tilille)...
Vanalkar
31.01.2004 20:07:43
Ite ostin ANTTILASTA (hehheh...) sellasen footsvitsin 16.90? Hyvin on toiminu. tosin pitäis hommata semmonen 2-kanavainen valitsin jos saisi sitten ton reverbinkin svaitsattua.

Ei perkele. Ei ainakaan net-Anttilassa näkynyt mitään kanavanvaihtajia... sieltäkö ostit?
Eikö ketään edes hävetä?
wilo
31.01.2004 21:11:10 (muokattu 31.01.2004 21:12:05)
Pitkavirta
09.02.2004 17:04:01
Ei perkele. Ei ainakaan net-Anttilassa näkynyt mitään kanavanvaihtajia... sieltäkö ostit?

No perkele. sieltähän minä, mutta kuten jo ilmoitit, ei niitä siellä enää näy. No, saahan noita muualtakin ihan edullisesti.

Tollasia olen nähnyt kotomaassakin halvalla:
http://www.netzmarkt.de/thomann/lead_foot_lfs1_prodinfo.html?iwid=3
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_artikel-102835.html

Mun spetaali on metallinen ja kestää hyvin, noi muoviset epäilyttää aina.. koulullakin korjaillaan noita muovisia alvariinsa.
Oppia ikä kaikki.
Vanalkar
09.02.2004 17:28:17
Mun spetaali on metallinen ja kestää hyvin, noi muoviset epäilyttää aina.. koulullakin korjaillaan noita muovisia alvariinsa.

Niin, antaapa nuo muoviset olla... varmaankin rapistuu jo muutamalla polkaisulla. Pitääpä metsästää sellainen metallinen jostain.
Oppi Fjellet
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)