Aihe: Mitä opit?
1 2 3 4 5
marge14
13.12.2007 20:20:02
okei elikkä siitä sit lähen hiljaa alussa koittaa sitä sooloa sitte yritän koko aika nostaa tempoa? vai mitenkä kannattaa sooloja harjotella alottelijan :D
-Cale
13.12.2007 21:13:22 (muokattu 13.12.2007 21:16:40)
Kuuntelin ton paranoidin nyt tossa ja sanoisin, että kyllä tollasen osaa jo ekan vuoden jälkeen, jos sooloilua paljon harjoittelee. Ei sooloja opi muuten, kuin sooloilemalla.

Ei sovi yleistää, kaikki eivät kehity samassa tahdissa. Ei kannata ottaa paineita siitä jos joku muu on osannut soittaa sen vuoden soittaneena. Pikkuhiljaa lähdet työstämään ja aukomaan pala palalta niin kyllä se siitä!

okei elikkä siitä sit lähen hiljaa alussa koittaa sitä sooloa sitte yritän koko aika nostaa tempoa? vai mitenkä kannattaa sooloja harjotella alottelijan :D

Juuri näin! Ja vaikkei heti menisi normi-temmolla aivan nappiin niin toistoa vaan toiston perään. Itse tein aikanaan niin että laitoin guitar prolla hankalan soolokohdan soimaan n. 10 kertaa peräkkäin, ja niitä kohtia jotka ei vieläkään tahtonut mennä, treenasin hetken ilman taustoja ja kun tuntui että nyt alkaa sujumaan niin sama uudestaan.
-Cale
13.12.2007 21:35:36 (muokattu 13.12.2007 21:36:06)
Klasaripuolella suositaan myös usein ns pilkkomistekniikkaa.

Haa! Siinä oli se hieno sana jota minunkin olisi pitänyt käyttää. Tiedänpähän käyttää jatkossa :)
marge14
13.12.2007 21:40:21
KIITOS neuvoista mitenkä harjotella sooloja soittamaan! Lisää saa kertoa ja pitääki.
Peku911
13.12.2007 21:51:04
Klasaripuolella suositaan myös usein ns pilkkomistekniikkaa. Eli jos joku nopea kuvio ei mene, pilko se parin/yhden/puolikkaan tahdin mittasiin pätkiin, ja veivaa jokasta oikeessa tempossa vaikka 10 kertaa. Sit yhdistät kaks ekaa jne.
Samassa ajassa saa paljon enempi reenattua, kuin jos soittais koko paskan toosi hitaasi niin et menee kokojuttu kerral ja siitä aina nopeuttaen.

Tietty jos ei mee ees tahdin pätkä tankkaamallakaan oikeeseen tempoon, toi ei onnistu, mut usein menee...

Näin minä suosittelisin opettelemaan vaikeampia juttuja, koska jankkaamalla vaan sitä yhtä pätkää niin kauan että menee niin sillai varmasti opit...

Ja sit tosta yleistämisestä, että minä laitoinkin, että sitä pitää olla harjoitellut. Ei se tule, jos olet komppaillut vaikka 10 vuotta niin ei ne soolot onnistu. Ei sitä siitä ajasta katsota, kuinka kauan on soittanut vaan siitä mitä siinä aikana on tehnyt.
Väinämöinen
14.12.2007 01:27:43
Opin, A, E, D, G, ja C-soinnut, duurit, mollit ja seiskat, poislukien G7. F-sointu ei tullut kuuloonkaan, koska se oli kauhean vaikea barré, jonka opin vasta parin vuoden kuluttua.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner Caught In The Between
Jzci
14.12.2007 03:52:02

Klasaripuolella suositaan myös usein ns pilkkomistekniikkaa. Eli jos joku nopea kuvio ei mene, pilko se parin/yhden/puolikkaan tahdin mittasiin pätkiin, ja veivaa jokasta neljä kertaa hitaammassa tempossa vaikka 10000 kertaa. Sit yhdistät kaks ekaa jne.

Jos jotain hankalia juttuja pitää opetella niin kyllä tuo oma treenaaminen muistuttaa enemmän tuota.
Rokkia: TÄÄLTÄ Melodista heviä: TÄÄLTÄ: Kitarasankarointia: TÄÄLTÄ
Manaatti
14.12.2007 07:15:07
Alta kuukausi soiteltu ja opittu Nothing Else Matters:n alku Metallicalta, Grand Conjurationin alussa soitettava bassolinja Opethilta ja seuraavaksi tähtäimessä on Nick Draken akustista tunnelmointia. Soittimena toimii Fenderin akustinen pentele ja armeijan jälkeen on tähtäimessä sähkökitara, josta siirtymävaihe bassoon on ilmeinen. Olenhan yhtä tyhmä, kuin suurinosa basson soittajista. Sludgea bassolla, hell yiah.
I consider myself a road man for the lords of karma.
Miikathebest
14.12.2007 12:03:33

Ensimmäinen sooloni oli se kun ränkytin yksikseni akustista kitaraa.
Nykyään oon jo paljon kovempi kitaristi koska osaan soittaa ihan sairaan nopeita juoksutuksia tosi korkeelta(=tiluttaa). Osaan myös käyttää tremoloa ja tehdä vinkuääniä.

Soolojen opettelemista varten on hyvä saada tekniikka ja korvasävel kuntoon. Venytykset ja vibrato on mielestäni todella tärkeitä hyvän soolosoiton kannalta. Yhdenkin sävelen voi saada kuulostamaan todella hienolta (tai ihan p*******)
Jos "tabseissa" lukee liian tiheään numeroita, jättää puolet soittamatta ja vinguttaa yhtä ääntä. Näin kuulostat oikeasti hyvältä, etkä vain korosta huonouttasi.
Liikaa säröä!
IJarro
14.12.2007 16:41:47
neljä kertaa hitaammassa 000

Jos jotain hankalia juttuja pitää opetella niin kyllä tuo oma treenaaminen muistuttaa enemmän tuota.

Myös tietty näinkin.

Pointti tossa pilkkomisessa on vaan jsut se, et ei veivaa hitaassa tempossa koko hoitoa 10000 kertaa, vaan ajan säästämiseks reenaa pikkupätkiä oikeessa tempossa ja jos menevvät pätkät voi jättää ilman suurempaa syyniä.

Jokainen keinollaan, mut esim orkesterissa pahat kohdat ja hilutukset menee sikana nopeemmin jollain tauolla pätkissä jne...
Let's do some living after we die...
Enya
14.12.2007 21:53:52 (muokattu 15.12.2007 00:53:54)
Muodostamaan mitkä tahansa kokonaiset soinnut ja/tai niiden osia mistä tahansa kohtaa otelautaa. Sävellajit ja -asteikot. Siinäpä se. Tämä alle puolen vuoden (nyt kaikki te epäuskoiset ulkoa opittujen kappaleen ja soolojen tiluttajat: lukekaa vielä seuraava kappale, ennenkuin hönkäisette).

Nyt onkin sitten edessä se teorian siirtäminen käytäntöön - eli itse reenaaminen. Tämän jälkimmäisen oletan vievän vuosia ja taas vuosia, joten en nosta olemustani kenenkään varpahille, hyvin nöyrästi vain kysymykseen vastasin. Periaatteessa. Käytännössä helppo komppaaminen ja muutkin jutut - pienellä harjoittelulla. Tästäkin maikkani voi olla eri mieltä, mutta tulipa sanottua =)
"Nauti omin käsin tekemisestä ja iloitse onnistuneesta lopputuloksesta!"
Khammett
26.12.2007 17:40:08
Eka oli Enter Sandman ilman sooloa ja seuraavaksi master of puppets ilman sooloa.
marge14
26.12.2007 22:19:24
Inhottavaa oon taas jotenki jumiutunu että en ees jaksa kattoa uusia biisejä kitara on usein kädessä mut sit vaan veivaan paranoidia,master of puppettia ja niitä.. alkaa pännii.. Voisko sillä olla asiaan vaikutusta ku nyt ei oo vahvaria enää? tuskin..
Sam Hotman
27.12.2007 00:05:22
Mä opin ekana Judas Priestin Breaking The Law:n ja Living After Midnightin. Jälkimmäisen soolo on todella helppo. Nytten olen soittanut kohta 3 vuotta ja menee jo aika paljon biisejä.
Jos miehen kans ei voi puhua kakasta se on salee homo. -ANtTIKRISTUS
Askorbiinihappo
27.12.2007 01:22:43 (muokattu 27.12.2007 01:24:22)

Mäpäs soittelin ekan vuoden Slipknottia, E-vireellä. Jep jep :-). Varmaan helvetin hyvän kuulosta. Mulle kun oisit tullu sanoon keväällä 2006, että osaanko soittaa Paranoidin, niin vastaus olisi ollut: "Minkä helvetin Paranoidin?" No, mikäs siinä oli soitellessa, perusasiat, niinku vaikka alternate picking ja plekunkäyttö ensin haltuun. Mitään sooloja osannu soittaa.

Eli ihan oman fiiliksen mukaan. Ja marge14, olettaisin että olet 14-vuotias, joten sulla ei oo mihinkään kiire. Omaan tahtiin vaan. Tää kitaransoitto nyt on, tai ainakin pitäisi olla, kuitenkin vain mukava harrastus. Älä tee siitä turhan vakavaa touhua. Mä olin yhdessä vaiheessa ihan hermoromahduksen partaalla, kun tuntui, että mikään ei toimi, ja että kaikki osas vuoden-1,5 vuotta soittaneena paljon enemmän kun mä. Ja eihän mikään voikkaan sujua, jos pelkää epäonnistuvansa. Muista, että yksinkertaisemmankin jutun hallitseminen voi viedä todella kauan, ainakin aluksi. Ja muista, että vaikka harjoittelisitkin jotain yksinkertaista, niin sitten kun sä osaat sen, niin ei kukaan voi pitää sua huonona, jos osaat sen hyvin. Itse olen tässä parin vuoden aikana, oppinut, että hyvä kitaristi on sellainen, joka harjoittelee kaiken loppuun, ei jätä puolitiehen. Vaikka osaisitkin vain Paranoidin ja Smoke On The Waterin, niin osaat silti ne. Ja nimenomaan puhtaasti. Siinä on se asia, mikä mielestäni kitaransoitossa on yleensä ensiarvoisen tärkeää. Puhtaus. Ei nopeus tai mikään muukaan, vaan puhtaus.

Niin, ja myöskään teorian opettelu ei ole pahitteeksi.
Kannattaako koko elämäänsä uhrata kitaransoittoon, jos vaan komppaa...no EI! Ushimir FTW!
marge14
27.12.2007 11:14:57
Joo itekki oon muuten kattonu joitakin slipknotin tabeja esim dualitya ja E-vireessä tietenki :P Kitara on kädessä kyl päivittäin mut jotenki ei vaa jaksa kattoa uusia asioita.. Varmaan pitäis mennä taas hakee kirjastosta joku kitaransoitto kirja ja siitä ruveta taas harjottelee.
IiroKoo
27.12.2007 11:15:32
Itse soittanut 5kk, Back In Blackin soolo menee 3/4 nopeudella, harjoteltuani saan sen kyllä menemään kunnolla. Pentatoniset asteikot jotenkuten, voimasoinnut, Paranoidin soolo menee kokonaan, vaikken pidäkään Black Sabbathista (enkä muistakaan, paitsi AC/DC:stä). Alternate ja tremolo (olikohan se se, missä yhtä nuottia vastaan soitetaa kolme...?) picking onnistuu, bendit, vibratot, ja molemmat yhtäaikaa, slidet, hammeronit ja pulloffit. Demppaus. Komppaus.

Olikohan niitä vielä...
Rock 'N' Roolll Ain't Noise Pollution, Rock 'N' Roll Ain't Gonna Die.
IiroKoo
27.12.2007 11:21:29

Itse ainakin opin Back In Blackin soolon niin, että pilkoin sen pikkuisiin palasiin, ja harjoittelin yhtä palasta yhden päivän (lue: viiden tunnin) ajan. Ja ei tarvinnut harjoitella kuin kolme päivän, niin ne ongelmakohdat menikin jo, ja muut osat soolosta olivat helpompia, joten niitä ei tarvinnut opetella paljon. Sitten vaan palasia kokoamaan ja eiköhän se ala menemään.
Rock 'N' Roolll Ain't Noise Pollution, Rock 'N' Roll Ain't Gonna Die.
marge14
27.12.2007 12:21:00
Itse soittanut 5kk, Back In Blackin soolo menee 3/4 nopeudella, harjoteltuani saan sen kyllä menemään kunnolla. Pentatoniset asteikot jotenkuten, voimasoinnut, Paranoidin soolo menee kokonaan, vaikken pidäkään Black Sabbathista (enkä muistakaan, paitsi AC/DC:stä). Alternate ja tremolo (olikohan se se, missä yhtä nuottia vastaan soitetaa kolme...?) picking onnistuu, bendit, vibratot, ja molemmat yhtäaikaa, slidet, hammeronit ja pulloffit. Demppaus. Komppaus.

Olikohan niitä vielä...

Masennat mua mä en oo todellakaa jaksanu noita asteikkoja harjotella enkä sooloja..
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)