MaxTrax 05.12.2007 17:58:09 (muokattu 05.12.2007 17:59:37) | |
---|
Olen jo vuosikymmenen verran ajatusasteella suunitellut basson/kitaran soittamista, mutta perhe ja muut harrastukset ovat vieneet aikaa siltä. Nyt kumminkin sain kaveriltani rikkinäisen vahvistimen ja innostus on nousemassa. Ongelma on siis se, että vahvistin alkaa "helisemään" kun sitä kopauttaa maata vasten. Mitä kovempaa kopauttaa, sen korvia riistävämpi ääni on. Vaikka elektroniikka laitteiden korjaaminen on suht tuttua puuhaa ollut ja kolvi pysyy kädessä, niin en ole ikinä musiikkivehkeitä korjannut. Mistä siis voisi alkaa etsimään vikaa, jos sitä voi yleensä kohtuuhinnalla korjata? Videolta näkee ongelman varmasti paremmin kuin selityksestäni: http://youtube.com/watch?v=S0zRd5BQO_o edit: Lisätään vielä, että haulla en oikein löytänyt vastaavaa ongelmaa, koska musiikkimaailman termit ovat toistaiseksi vielä aika outoja. En siis tiedä miksikä tuollaista "helinää" oikeasti täällä sanotaan? |
Kukkis 77 05.12.2007 18:06:01 | |
---|
Pystyykö tuolla kumminkin soittamaan normaalisti? Meillä nimittäin oli taannoin yks Marsun Valvestate, joka piti ihan samanlaista römellystä kun sitä kolautteli, mutta muuten siis pelitti aivan normaalisti. Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll! |
MaxTrax 05.12.2007 18:12:36 | |
---|
Ei ole vielä hommattu minkäänlaista soitinta minkä tuohon voisi laittaa kiinni, eli todella alottelija vielä kyseessä :) Laitoin kyllä mikrofonin tuohon kiinni, mutta vasemmanpuoleisesta liitännästä ei saanut mitään irti (pitäisikö kuulua jotain?). Oikeanpuoleisesta liitännästä todella vaimeasti (puhe ei kuulu, mutta mikkiin puhaltaminen ja taputtaminen kuuluu) ja kun laittaa säätöjä suuremmalle alkaa kuulua pumppaava/jyskyttävä ääni, joka loppuu vasta kun ottaa mikin piuhan irti. |
Kukkis 77 05.12.2007 18:33:14 | |
---|
Jaa jaa hmm.. En taida kyllä sitten osata auttaa.. Klikki, Beat Detective, triggerit, Autotune ja Pro Tools, siitä syntyy vittu Rock'n'Roll! |
GuitarManiac32 05.12.2007 18:34:35 | |
---|
Heh, eihän sitä vahvistinta tarvitse kesken soittamisen liikuttaa ja kolistella. Mutta itse veikkaisin, että jousikaiun jouset aiheuttavat tuon äänen tärähtäessään. Vai onko KMD:ssäsi kaikua ollenkaan? Koulussa oli aikoinaan vanha kasari Peavey, joka myös päästi saman äänen tärähtäessään. Ja se pumppaava ääni voisi aiheutua siitä, että kaiku alkaa kiertämään kun volumea on tarpeeksi. En oikein pysty muuta selitystä keksimään... jos kaiusta tuo ääni syntyy, silloin kyseessä ei ole vika. Kaikki jousikaiulliset vahvistimet päästävät hieman samankaltaisen äänen, kun ne kopautetaan esim. lattiaan. Linkit rakennuskuviini: http://img335.imageshack.us/gal.php?g=reunalistapetsitoinenkulma9zj.jpg
ja http://www.mikseri.net/users/kuvat.php?id=110922 |
HanskiS 05.12.2007 18:37:13 (muokattu 05.12.2007 18:37:30) | |
---|
Minkähänlainen ääni lähtis laitteesta, jossa on kaikulaite tehty semmosella pitkällä jousella, kun sitä täräyttelee ? |
Kefiiri 05.12.2007 18:46:44 (muokattu 05.12.2007 19:26:46) | |
---|
Videolla kuuluva ääni on normaalia kaikujousen moikinaa. Väännä kaikunappula nollaan, niin saat kopistella vahvistinta lattiaan ilman sivuääniä. Editoidaan nyt vielä kerta kiellon päälle. Vahvarihan on verrattain hyvässä kunnossa, kun kerran signaali tuntuu vahvistuvan hyvin kaiulta eteenpäin. Saisitko tehtyä videon siitä äänestä joka syntyy kun mikki on kiinni? Pelkän kuvauksen perusteella on vaikea hahmottaa kyseistä häiriötä. Ellei kyseessä ole normaali akustinen kierto, joka muuttuu mikkiä siirrellessä. Jos siitä on kysymys, taitaa vahvistin olla kunnossa myös sisääntulojen puolesta. |
MaxTrax 05.12.2007 22:36:29 | |
---|
Kiitoksia vaustauksista, oli tuo jousikaiku ilmiö minulle ihan uusi juttu, joten oletin heti laitteessa olevan jotain vikaa. Onneksi on kunnossa ja sai kelpo vahvistimen erittäin edullisesti. Mikistä johtunut ääni johtui näköjään vain rikkinäisestä mikistä, sillä kun pistin suoraan tietokoneelta musiikkia vahvistimeen, niin kaikki toimi kuten pitikin. |
msormune 10.12.2007 10:30:47 | |
---|
Pystyykö tuolla kumminkin soittamaan normaalisti? Meillä nimittäin oli taannoin yks Marsun Valvestate, joka piti ihan samanlaista römellystä kun sitä kolautteli, mutta muuten siis pelitti aivan normaalisti. Mulla oli sama juttu, vahvistin oli Valvestate VS30R. Itse myös järkeilin että kaiun jouset siellä vaan kolisee, mitään vikaa sinänsä vahvistimessa ei ollut. Selvisin tilanteesta, kun lopetin vahvistimen kolauttelun :) |
Mulla oli sama juttu, vahvistin oli Valvestate VS30R. Itse myös järkeilin että kaiun jouset siellä vaan kolisee, mitään vikaa sinänsä vahvistimessa ei ollut. Selvisin tilanteesta, kun lopetin vahvistimen kolauttelun :) Joskus keikkatilanteessa syntyy ongelmia jos lavamateriaali on heppoinen ja notkuu kun liikutaan.Saati kun kundit takoo jossain vaiheessa kuitenkin tahtia jalallaan lattiaan ja alkaa styrkkarin kaiku helisemään.Ja kovaa. Kylmän viileesti! |
Miikathebest 14.12.2007 11:48:35 | |
---|
Hoho! Pakko lisätä tuo video suosikkeihin :D Tuo lätinähän kuuluu asiaan. Liikaa säröä! |
fox 14.12.2007 15:42:02 | |
---|
Joskus keikkatilanteessa syntyy ongelmia jos lavamateriaali on heppoinen ja notkuu kun liikutaan.Saati kun kundit takoo jossain vaiheessa kuitenkin tahtia jalallaan lattiaan ja alkaa styrkkarin kaiku helisemään.Ja kovaa. Tuttua tuollanen.. joissain on vielä tosi herkkä se kaikutankki ottamaan _kaikki_ tärähdykset. Täytyy hissutella lavalla... =) |
Nazareth 18.12.2007 05:00:29 (muokattu 18.12.2007 05:00:50) | |
---|
Mä kerra vahingossa tuuppasin Laney TF100:sta soiton lomassa, ei siitä tollasta ääntä kuulunu mut semmonen ihme "KZZZSSSSSSSHHHHHHHHH!" Man who buys a drowned cat pays for wet pussy. |