opaa 12.12.2007 23:02:43 | |
---|
Eli tarkoitus olisi oppia sujuvaa vapaasäestystä ja sen sellaista perusjuttua pianolla. Tekniikkaahan mulla ei pianonsoittoon ole yhtään pohjalla, mutta musiikinteoria ja soinnut on ennestään hanskassa, kitaraa oon soittanu pienestä pitäen. Pitäisi nyt saada toi pianopuoli vaan hoitumaan, kun sitä Akatemialla Mukalla vaaditaan. Voitteko laittaa jotain nettisivuja yms mistä saisi jotain harjoituksia tms tai muita vinkkejä antaa, miten pääsisi vauhtiin. Jotain kirjastoista/kaupoista löytyviä vihkosia saa myös suositella. Meinasin laittaa tämän aloittelijat palstalle, mutta ajattelin, että täältä voisi saada parempia vastauksia. |
baron 12.12.2007 23:10:49 (muokattu 12.12.2007 23:11:14) | |
---|
Eli tarkoitus olisi oppia sujuvaa vapaasäestystä ja sen sellaista perusjuttua pianolla. Tekniikkaahan mulla ei pianonsoittoon ole yhtään pohjalla, mutta musiikinteoria ja soinnut on ennestään hanskassa, kitaraa oon soittanu pienestä pitäen. Pitäisi nyt saada toi pianopuoli vaan hoitumaan, kun sitä Akatemialla Mukalla vaaditaan. Voitteko laittaa jotain nettisivuja yms mistä saisi jotain harjoituksia tms tai muita vinkkejä antaa, miten pääsisi vauhtiin. Jotain kirjastoista/kaupoista löytyviä vihkosia saa myös suositella. Meinasin laittaa tämän aloittelijat palstalle, mutta ajattelin, että täältä voisi saada parempia vastauksia. Mähän oon kerta toisensa jälkeen suositellut Hanonia, joka ei ihan tuore oo, mutta pianonsoittoa on harrastettu 300 vuotta ja eiköhän sinä aikana oo keksitty, miten tekniikkaa parhaiten treenataan. Sen saa netistä ilmaiseksi: http://www.sheetmusicarchive.net/single_listing.cfm?composer_id=7 "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
The piano is essentially a percussion instrument (Cindy Cox) |
kyänäino 13.12.2007 16:08:34 | |
---|
MuKalla käytetään jonkin verran Vapaa säestys ja improvisointi -kirjaa (sattuneesta syystä, toinen tekijöistä on osaston lehtori). Mikäli oikein ymmärsin, olet MuKalle hakemassa, joten ko. kirjasta käy hyvin ilmi, millä tavalla osastolla vapaa säestys hoituu. Onko sillä sitten tekemistä sen kanssa, miten kannattaa soittaa, on toinen asia... Ei olisi myöskään huono idea ottaa muutama soittotunti joltakin pianistilta. Ei sitten tarvitse myöhemmin alkaa korjailemaan huonoa soittoasentoa ja tekniikkavirheitä. |
MuKalla käytetään jonkin verran Vapaa säestys ja improvisointi -kirjaa (sattuneesta syystä, toinen tekijöistä on osaston lehtori). Mikäli oikein ymmärsin, olet MuKalle hakemassa, joten ko. kirjasta käy hyvin ilmi, millä tavalla osastolla vapaa säestys hoituu. Onko sillä sitten tekemistä sen kanssa, miten kannattaa soittaa, on toinen asia... Ei olisi myöskään huono idea ottaa muutama soittotunti joltakin pianistilta. Ei sitten tarvitse myöhemmin alkaa korjailemaan huonoa soittoasentoa ja tekniikkavirheitä. Itselläni muuten on tuo kirja itselläni. Suoraan sanottuna en hirveämmin tykännyt. Savun hälvettyä tarkastamme äänetoiston liitännät |
aaro 13.12.2007 16:32:22 | |
---|
vapaa säestysksen perustanahan pitäisi tuntea sointujen muodostus. eli sointujen laadut(ainakin peruslaadut, molli, duuri, septimi, molliseiska, vähennetty, ylinouseva) ja sointujen käännökset. sitten niitsävaan kikkailee sitä säestystä. Kuuntelee miten osaavammat ihmiset tekee, kokeilee sitä ja kehittää itte omia systeemejä. itte lähin tällai liikkeelle.Kun klassiselta puolelta lähin soittamaan poppipuolen jutskia. poppinuoteissahan ei useinkaan ole säestystä erikseen kirjattunakuten klasaribiiseissä, joten jouduin kuuntelun ja kokeilun avulla treenauttamaan itseni poppibiisejä säestämään., siis klasari teoriassa tietenkin opetettiin nuo pääsointulaadut, joten niitten perusta siis on usein poppipuolella ja klasaripuolella sama, mutta tyyli on eri! hmm vastasinko edes oikeaan kysymykseen.. ;) |
opaa 17.12.2007 18:52:08 | |
---|
Tuo linkki herjasi, että vain kaksi kertaa päivässä saisi vierailla osoitteessa ja se olisi täyttynyt.. Vai vaatiiko tuo sisäänkirjautumisen? Kiitos vastauksista anyway, voi olla, että mä hankin suosiolla jonkun kelpo opetusvihon kotiin. Joko kaveri voi lainata jotain vihkoaan tai sitten ostan suosiolla oman. Onko teillä suositella jotain, tuon mukalla käytettävän lisäksi? Kitaraopettaja suositteli mulle Mark Levinen Jazz piano bookia, lähinnä siltä pohjalta, jos haluun oppia vähän lisää teoriastakin. Ja siis Mukalle aion pyrkiä. |
baron 17.12.2007 20:44:30 (muokattu 17.12.2007 20:46:38) | |
---|
Tuo linkki herjasi, että vain kaksi kertaa päivässä saisi vierailla osoitteessa ja se olisi täyttynyt.. Vai vaatiiko tuo sisäänkirjautumisen? Kiitos vastauksista anyway, voi olla, että mä hankin suosiolla jonkun kelpo opetusvihon kotiin. Joko kaveri voi lainata jotain vihkoaan tai sitten ostan suosiolla oman. Onko teillä suositella jotain, tuon mukalla käytettävän lisäksi? Kitaraopettaja suositteli mulle Mark Levinen Jazz piano bookia, lähinnä siltä pohjalta, jos haluun oppia vähän lisää teoriastakin. Ja siis Mukalle aion pyrkiä. Mark Levinellä on kaksi hyvää kirjaa: The Jazz Piano Book The Jazz Theory Book Mä suosittelisin sulle jälkimmäistä, se on parempi ekaksi, myöskin pianopainotteinen. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
piiska2 18.12.2007 22:30:07 | |
---|
Eli tarkoitus olisi oppia sujuvaa vapaasäestystä ja sen sellaista perusjuttua pianolla. Tekniikkaahan mulla ei pianonsoittoon ole yhtään pohjalla, mutta musiikinteoria ja soinnut on ennestään hanskassa, kitaraa oon soittanu pienestä pitäen. Pitäisi nyt saada toi pianopuoli vaan hoitumaan, kun sitä Akatemialla Mukalla vaaditaan. Voitteko laittaa jotain nettisivuja yms mistä saisi jotain harjoituksia tms tai muita vinkkejä antaa, miten pääsisi vauhtiin. Jotain kirjastoista/kaupoista löytyviä vihkosia saa myös suositella. Meinasin laittaa tämän aloittelijat palstalle, mutta ajattelin, että täältä voisi saada parempia vastauksia. Toivottavasti osaat soittaa ainakin kitaraa hyvin, kun pyrit Mukalle noin heikoin pianonsoittotaidoin. Jos nettisivujen avulla pyrit musiikinopettajaksi, niin harkitse vielä. Valitettavasti ammattimuuusikoksi tähtäävän on harjoiteltava....siis vuosikausia. Eräs Mukalle pyrkijä muuten valitti aikoinaan, että Sibis suosii sellaisia, jotka osaa soittaa tai laulaa ;) Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
teroyk 18.12.2007 22:52:03 | |
---|
Vastaus otsikon kysymykseen: Reenaamalla joka päivä. |
baron 18.12.2007 23:00:46 | |
---|
Vastaus otsikon kysymykseen: Reenaamalla joka päivä. Kuinka monta tuntia? "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
Quru 19.12.2007 15:37:32 | |
---|
Kuinka monta tuntia? 36h/vrk varmaankin alkuunsa. Kun pääsee vauhtiin niin reenausaikaa voi tarvittaessa pidentää. Savun hälvettyä tarkastamme äänetoiston liitännät |
piiska2 19.12.2007 21:18:20 | |
---|
Jokainen oppii eri tahtiin. Toiset hoksaa asiat nopeammin. Writing about music is like singing architecture - Elvin Jones |
teroyk 19.12.2007 23:13:34 | |
---|
Kuinka monta tuntia? Sen verran, kuin tuntuu hyvältä :) |
Fuzzy Boner 19.12.2007 23:15:31 | |
---|
Eikä aina tarvi soittaa. Kannattaa miettiä musaa ja soittamista niin saattaa kehittyä jopa nopeemmin välillä. Jopa tekniikkaa saa ajatustyöllä parannettua kokoajan. Saa aivojen ja sormien väliset asiat pelamaan. Uskotteko? |
teroyk 19.12.2007 23:28:48 | |
---|
Eikä aina tarvi soittaa. Kannattaa miettiä musaa ja soittamista niin saattaa kehittyä jopa nopeemmin välillä. Jopa tekniikkaa saa ajatustyöllä parannettua kokoajan. Saa aivojen ja sormien väliset asiat pelamaan. Uskotteko? Kuunteleminen on melkein tärkeämpää kuin soittaminen, jos haluaa hyväksi muusikoksi. |
Mismatch error 20.12.2007 14:09:01 | |
---|
Soittaminenki kannattaa... Ja sit se et kuuntelee mitä soittaa. Todellisuus on vain raittiusliikkeen keksimä illuusio. |
mack the knife 20.12.2007 21:22:11 | |
---|
Eikä aina tarvi soittaa. Kannattaa miettiä musaa ja soittamista niin saattaa kehittyä jopa nopeemmin välillä. Jopa tekniikkaa saa ajatustyöllä parannettua kokoajan. Saa aivojen ja sormien väliset asiat pelamaan. Uskotteko? Olispa mahdollisimman monet kuulleet radiosta ohjelman Miten minusta tuli minä. Tällä kertaa I. Rantala. Se nyt vaan oli soittohommista ja musasta yleensä niin Asiaa, että ei mitään sanomista. Vois löytyä jopa YleAreenalta tai jostain. COVS n:o 1. |
sakvaka 20.12.2007 21:22:12 (muokattu 20.12.2007 21:22:54) | |
---|
Eli tarkoitus olisi oppia sujuvaa vapaasäestystä ja sen sellaista perusjuttua pianolla. Tekniikkaahan mulla ei pianonsoittoon ole yhtään pohjalla, mutta musiikinteoria ja soinnut on ennestään hanskassa, kitaraa oon soittanu pienestä pitäen. Pitäisi nyt saada toi pianopuoli vaan hoitumaan, kun sitä Akatemialla Mukalla vaaditaan. Voitteko laittaa jotain nettisivuja yms mistä saisi jotain harjoituksia tms tai muita vinkkejä antaa, miten pääsisi vauhtiin. Jotain kirjastoista/kaupoista löytyviä vihkosia saa myös suositella. Meinasin laittaa tämän aloittelijat palstalle, mutta ajattelin, että täältä voisi saada parempia vastauksia. Aloittelijan kappaleista en tiedä, mutta mittariksi voin sanoa, että silloin on tekniikkapuoli melkoisen hyvin hallussa, kun osaat soittaa Lisztin Consolations-sarjan (viimeinen osa ei pakoll.). Osoitehan on http://www.sheetmusicfox.com/Liszt/b4.pdf |
baron 20.12.2007 23:19:57 | |
---|
Aloittelijan kappaleista en tiedä, mutta mittariksi voin sanoa, että silloin on tekniikkapuoli melkoisen hyvin hallussa, kun osaat soittaa Lisztin Consolations-sarjan (viimeinen osa ei pakoll.). Osoitehan on http://www.sheetmusicfox.com/Liszt/b4.pdf Mut sekin on taito, että jotkut osaa soittaa niin että kuulostaa hyvältä ilman mitään erityistä teknistä taituruutta tai kikkailua. "Näkemykseni mukaan pianolla on korkein asema soitinten joukossa" (Franz Liszt)
sakvaka 21.12.2007 14:24:37 | |
---|
Mut sekin on taito, että jotkut osaa soittaa niin että kuulostaa hyvältä ilman mitään erityistä teknistä taituruutta tai kikkailua. Mutta eipä siitä haittaakaan ole, että sormet on tottuneet ottamaan laajoja otteita tai tarkkuusputoamaan alas koskettimille. Eihän tekninen taituruus olekaan pääasia, mutta se on hyvä apuväline, jos sormijärjestykset on kunnossa. Tuosta linkistä ne puuttuu, mutta lähikirjastosta löytää helposti nuotit, joissa ne vuorostaan on. |