Aihe: Hyvät kuulokkeet kotistudio- käyttöön?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Jaakkoopuukkoo
02.12.2007 11:57:48

Juu, itse haeskelin tuolloin optimaalisinta soundia eristyksistä piittaamatta. Saakuri, eipä tullut tarkistettua tuota kuulokevahvistinasiaa. Olisiko olleet kuulokkeet kiinni suoraan jossain cd-dekissä.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Juntunen
07.12.2007 15:11:57

Itse hankin juuri kyseiset luurit alkukesästä. Saksasta tulivat maksamaan postikuluineen 270€. Ovat olleet hintansa väärtit.

Käyttö ollut enimmäkseen musiikin kuuntelua, mutta ovat olleet mukava studiosessioissa ja lainassa monitoriluureina studiossa, kun soitto on tapahtunut tarkkaamosta.

Hakkasivat AKG 601:t 7-0 koekuuntelussa ja 701:t ovat melkein ainoat luurit, joita pystyn pitämään päässäni vaikka viikon putkeen.

Hei, kerrotko lisää miten mielestäsi nuo K-601:t ja K-701:t erosivat soundiltaan?

Mulla oli joitakin vuosia päivittäisessä käytössä AKG K-401:t ja tykkäsin niistä todella. Uskomattoman kevyet päässä ja mielettömän ilmava soundi. Ei ehkä täydelliset miksausluurit, mutta mun yleisluureiksi sopi kun nyrkki silmään. Kuolivat vaan vanhuuteen tässä syksyllä, niin pitäisi saada uudet. Patjat irtosi ja johto murtui juuresta.

Olen nyt vähän harkinnut tuota K-601:stä, mutta niitä ei ollut ainakaan pari viikkoa sitten täällä Oulun hifiliikkeissä ollenkaan. Olis kuitenkin kiva testata ennen ostoa.

Toisaalta olen miettinyt myös AKG 240 Studio -luureja, mutta ne ovat heti vähän raskaammat päässä. Pelottaa myös miten totun "kuivakampaan" soundiin noiden hifimpien luurien jälkeen.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
Kailis
10.12.2007 01:36:42

Ette kai te tosissanne ole???

Pitäis - isot miehet - sen verran jo tietää, että miksaamiseen ainoat Amerikan Oikeasti hyvät kuulokkeet on Ultrasonet...

www.ultrasone.com . Suomen maahantuoja Carbo'n music Oy tuusulassa. www.carbonmusic.fi

Kokeile edes. ;) Lähettää äänen luonnollisena. Siinä missä eritoten AKG:n luurit ampuu, suoraan korvakäytävään, niin ultrasonet ampuu ääntä myös korvalehteen. Sitä sanotaan stereokuuloksi. Ihminen tietää äänen tulosuunnan ja etäisyyden vain siksi, että korvalehdet taittaa ääntä. Siksipä en oikeen jaksa uskoa, että mitkään muut luurit pystyy lähelekään ultrasone laatua.

EDIT: http://www.carbonmusic.fi/lisadata. … usic.fi/popups/ultrasone_users.html
Siinä listaa käyttäjäkunnasta. Tuon luulisi olevan hyvä argumentti spekulaatiolle.

Ihminen aistii äänen tulosuunnan siksi, että korvat ovat eri kohdissa ja ääni tulee niihin eri aikaan. Ääni liikkuu ilmassa tietyllä nopeudella, johon ihminen on tottunut. Ihmisen siirtyessä veteen, missä ääni kulkee nopeammin, kaikki äänet kuuluvat keskeltä korvia. Korvalehtien tehtävä on tehostaa edestäpäin tulevan äänen määrää. Sitäpaitsi mm. Stax on valmistanut aikoja sitten kuulokkeita, jotka "ampuu ääntä myös korvalehteen". Mutta joo, jos budjetti sallii, niin Beyerdynamicin DT-770.
mobbi
13.12.2007 11:35:23

soveltuvatko "hifikuulokkeet" (tyyliin anttilan myymät) miksaukseen? Saundihan on mahtava kun puhutaan musiikin kuuntelusta. Mutta miten on musiikin työstön laita? Joka tapauksessa tilasin joulupukilta nyt nuo: http://www.netanttila.com/webapp/wc … logId=1444&ddkey=ProductDisplay
Juntunen
13.12.2007 13:19:10 (muokattu 13.12.2007 13:19:43)

soveltuvatko "hifikuulokkeet" (tyyliin anttilan myymät) miksaukseen?

Ikuisuuskysymys. Toinen tykkää äidistä, toinen tyttärestä jne.

Nuo hifivermeethän käsittääkseni värittävät ääntä jollakin tapaa tehdäkseen siitä "miellyttävämmän" tai "pehmeämmän" tai pahimmillaan jonkun helkkarin ultraturbosurroundin. Luurit saattavat esimerkiksi lisätä bassoa, leikata alamiddlejä tai korostaa jotain yläkihinöitä. Tämä taas ei ole kovinkaan suotavaa, jos halutaan kuulla tarkasti mitä jossakin kohdassa taajuuskaistaa _oikeasti_ tapahtuu.

Itse huomaan eron esimerkiksi lauluottojen valinnassa. Hifiluurit päässä useammat otot kuulostavat hyviltä, kun taas soundia värittämättömillä luureilla erottuvat virheet ja muut veemäisyydet jotenkin helpommin.

Mutta jossakin miksauksen tietyssä vaiheessa voivat hifiluuritkin ajaa asiansa. Ainakin referenssikamoina jos ei muuten.

Tottumiskysymyksiähän nämä myös jonkin verran ovat. Varsinkin kaltaisteni amatöörien puuhastelussa.
Dian on bändini, täältä löytyy blogini.
Decadence?
04.02.2008 18:40:30
Niin siis kun on nuo Akg k240 monitor kuulokkeet ja äänikortin (M-Audio FW410) kautta ei kuulu mitään niin onko ongelma just toi impedanssihomma mikä näissä kuulokkeissa on 600Ohm?

Ne on ollu treeniksellä käytössä ja mikserin kautta on kyllä kuulunut. Pitääkö ostaa jokin kuulokevahvistin että saan ne toimiin myös miksaushommissa? ja millainen?

Oisko esim tämä Behringer MA400 toimiva? (ainakin hintansa puolesta ois vaikka oon behkua yrittänyt aina välttääkin)

MONITOR INPUT
Tyyppi 6,3 mm TRS tai 6,3 mm TS-liitin
Vahvistus 10 dB
Taajuusalue 10 Hz - 80 kHz

PHONES KUULOKEANTO
Tyyppi 6,3 mm ja 3,5 mm TRS-liittimet
Impedanssi väh. 30
Suurin antotaso n. +10 dBu (60 mW) @ 100 kuo

JÄRJESTELMÄERITTELYT
THD 0,005% tyyp. (100 kuormitus)
Signaali-kohinasuhde -90 dBu @ 0 dBu, A-painotettu
insight
16.05.2008 14:00:56
Nyt vanhaan ketjuun kommentoin.

Ostin Beyerdynamicin DT 770 pro kuulokkeet, mutta musta tuntuu sittenkin, että vähän liikaa alapäätä niissä on. Haluisin enemmän keskiääniä, etenkin yläkeskiääniä. Mitenköhän noi AKG 701:set? Pitäis varmaan käydä kuuntelemassa.
Aika kone
studiokekkonen
16.05.2008 14:56:57

Nyt vanhaan ketjuun kommentoin.

Ostin Beyerdynamicin DT 770 pro kuulokkeet, mutta musta tuntuu sittenkin, että vähän liikaa alapäätä niissä on. Haluisin enemmän keskiääniä, etenkin yläkeskiääniä. Mitenköhän noi AKG 701:set? Pitäis varmaan käydä kuuntelemassa.

Gradot on hyvät just keskialueen toiston puolesta. Mulla on kokemusta lähinnä SR325-luureista, jotka ovat kyllä aika kalliit. Veikkaan että halvemmissakin Gradoissa on (esim. SR60) on vähän samaa vibaa. Vähän botnea, vähän korostunut ja tosi erotteleva middle. Kruunuradiosta saa, mutta jenkeistä tilaamalla saa reippaasti edullisemmin.
axelsson
16.05.2008 17:30:33
Gradot on hyvät just keskialueen toiston puolesta. Mulla on kokemusta lähinnä SR325-luureista, jotka ovat kyllä aika kalliit. Veikkaan että halvemmissakin Gradoissa on (esim. SR60) on vähän samaa vibaa. Vähän botnea, vähän korostunut ja tosi erotteleva middle. Kruunuradiosta saa, mutta jenkeistä tilaamalla saa reippaasti edullisemmin.

SR60:n botne on just niinku pitääkin, mutta middle on liian värittynyt, eikä mikään erikoisen erotteleva. SR80:stä vähän samanlaiset fiilikset, mutta niistä ei ole kokemusta kuin minuutin testauksen verran.
Jaava
17.05.2008 22:37:58
Mä olen miettinyt noiden beyerin dt770 kuulokkeiden hankkimista. Ne ovat tällä hetkellä ykkösenä hintansa ja laatunsa perusteella. Suljettuja siis etsin.

Onko jollakulla kokemusta dt250 kuulokkeista. Olisivat thomannilla kympin kalliimpia. Mikäköhän on isoin ero noihin dt770 kuulokkeisiin?
Mikä ero on noilla 80 ohmin ja 250 ohmin malleilla käytännössä?

Kaveri suositteli myös denonin kuulokkeita. Onko kokemusta?
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
koponen
18.05.2008 08:55:45
Parhaat ~150€ luurit tähän saakka on M-Audio Q40. Laittakaa päähän jos jostain löydätte.
If it says Marshall on the front, you're good to go
zepeteus
18.05.2008 17:37:25
Seuraavat suljetut kuulokkeeni tulevat olemaan luultavasti K271S:t. Noissa kuulostaa olevan kaikki melkein niin kohdallaan kuin AKG:llä olen tottunutkin, vaikka mallieroja löytyykin. Basson napakkuus ja keskiäänien jonkinlainen korostuma ehkä erottavat ilmavista DF:stä joihin olen tottunut, rakennekin toki erilainen.

Mainitsiko muuten joku kuulokkeiden "sisäänajosta" jossain? Voisin melkein vannoa että 10 vuotta käyttämäni DF:t kuulostavat erilaisilta kuin uusina...vaan uusiinpa ei pääse enää missään vertaamaan.
Kalmo
18.05.2008 19:09:40
Mä olen miettinyt noiden beyerin dt770 kuulokkeiden hankkimista. Ne ovat tällä hetkellä ykkösenä hintansa ja laatunsa perusteella. Suljettuja siis etsin.

Onko jollakulla kokemusta dt250 kuulokkeista. Olisivat thomannilla kympin kalliimpia. Mikäköhän on isoin ero noihin dt770 kuulokkeisiin?

Mitä korkeampi ohmiluku sitä hiljaisempi ääni > sitä enemmän vaatii vahvistusta.
Tällä ei siis ole mitään tekemistä äänen laadun kanssa.
DT770:set eivät ole ollenkaan huonot, alapään toisto voisi näkemäni käyrän mukaan olla tasaisempi. Miellyttävät päässä.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
insight
20.05.2008 09:38:55

Joo pienempi vastus/impedanssi siis päästää enemmän virtaa lävitseen =) Se yhdessä herkkyyden kanssa määrää sitten sen äänenpaineen, jonka kuuloke tai kaiutin tuottaa suhteessa vahvistimen tehoihin/tehonsovitukseen.

DT 770 antaa bassoa ehkä vähän liikaakin, mulla siis on noi.
Denoneista ainakin AH-D1-2- ja 5000 sarja on erinomainen. Noista hinta/laadultaan AH-D2000 on varmastikin paras, koska sen hinta on muistaakseni puolet 5000 mallista. Noi Denonit ovat suljetut, mutta ne ei ole varsinaisesti monitorikuulokkeet. Mutta kai se on makuasia, että millä monitoroi. Denonit on kyllä muuten erinomaisia hifikuulokkeita.
Aika kone
tommiot
20.05.2008 11:04:58

DT250:ssä on mun mielestä huomattavasti luonnollisempi saundi kuin DT770:ssä. 770 on tosi scoopattu keskialueelta näihin DT250 verrattuna. En tykännyt itse DT770:stä yhtään.

Näin siis nopean vertailun perusteella musaliikkeessä. Ostin DT250.
nicholai
20.06.2008 18:49:37
Kuulokkeisiin liittyen: Ostoslistalla on tällähetkellä AKGn K601 -luurit ja EMU 0202 usb -kortti. Käyttö lähinnä musiiikin kuunteluun ja satunnaiseen musan räpellykseen. Koneena on Applen macbook.
Tarvitsenko lisäksi jonkun sortin kuulokevahvistinta että noista luureista alkaa mitään kuulumaan vai riittääkö tuo EMU itsessään?
keskiorv
20.06.2008 21:02:07 (muokattu 20.06.2008 21:03:54)
Joo-o. Vaikeaa tuntuu olevan juuri niiden itselle sopivienen luurien löytäminen.

Suljettuina kuulottimina itselläni on tällä hetkellä Akg k-271:set, ja ihan kivathan ne on. Myös Senkun hd-25:ista on kanssa kokemusta. Aika kivat, tosin bassoalue tuntuu jotenkin ärsyttävän boostatulta.

Nyt päällimmäisenä kiinnostuksen kohteena on -TapeOp:in suitsutuksen jäljiltä- Direct Soundin Extreme isolation-läpät. Siis tuommoset:

http://www.extremeheadphones.com/ex-29.html
(karmeat sivut, mutta itse tuotteen pitäisi olla laatutavaraa)

Kokemuksia kellään? Noiden luvataan vaimentavan ulkoisia ääniä 29db, ja soundinkin pitäisi olla erittäin hyvä. Oliskohan tossa viimein ne läpät, jotka päässä voisi esim. hakea rumpumikkien paikat kohdilleen rumpalin hakatessa täysillä kannuja?
Aki
21.06.2008 11:47:02

Ostin Beyerdynamicin DT 770 pro kuulokkeet, mutta musta tuntuu sittenkin, että vähän liikaa alapäätä niissä on. Haluisin enemmän keskiääniä, etenkin yläkeskiääniä.

Vois olla Sennheiserin tiimiin siirtyiminen.

Luurit on eri käyttötarpeeseen ihan erit. Itse käytän luureja pelkästään mikkien siirtelyyn tai tarkkailuun äänitystilanteessa, ja suljetuista sopivimmat olivat satkun maksavat Senukan HD280:set. Kotimiksaukseen, fiilistelyyn jne olisi ihan eri kapistukset. Tässä omat kokemukseni:

Sennheiser HD580 (lähes HD600) oli kyllä jotakuinkin ultimaattinen nautiskelukuuloke. alakeskialue jää hieman piiloon, raikkautta ja avoimuutta on. Senukan diskantti on määrästään huolimatta helppo ja rasittamaton kuunnella.
HD479, (vai mikäsenyoli, 547, 497, ...?) on hyvin lähellä samaa soundia, hintaa noin 70€.

Sennheiser DH280 on lähes Senukkasoundia suljettuna. Tätä käytän just mikkien siirtelyyn. Suljettujen yläkeskialue ja diskantti ei vaan millään oo yhtä hyvät kuin (puoli-)avoimessa.

Beyerdynamic DT770M kaatu siihen että se on aika nirso käytetylle vahvistimelle. Beyerien soundi (DT250, DT770) on kyllä erittäin luotettavankuuloinen. Jos eivät olisi vahvarille nirsoja, diggaisin varmaankin Beyereistä eniten.

AKG:n kuppeja en ole koskaan ymmärtänyt. Testattu on ainakin K401, 240, 271, K501. Ne ei mun korvaan kuulosta fiksulta.
Mutta sitten ässähiha, K324 napit. Aivan kirkkaasti parhaat napit. Mun korvaan Etymoticit ja E3:t ja muut jää tosi kauas jälkeen. K324:t maksaa 39€ Verkkokaupassa.

AT-luureja kehuttiin jossain lehdessä, mutta kalleimmatkin niistä oli kyllä tosi ankeat.

Ultrasonen luureihin en päässyt sisälle ollenkaan. En huomannut sitä merkin patenttia millään tavalla, ne vaan ei soundanneet riittävän fiksuilta.

Grado SR60/80:illä oli ihan kiva kuunnella musaa, mutta en mä niillä mitään päätöksiä tekis.

HD25 on mun korvaan tosi epätasapainoinen. Lisäksi soundi muuttuu hyvin paljon kun sen laittaa vähän eri kohtaan. Ja HD25SP:n botne on ihan hämärä, en todella suosittele.
"Every being in the universe knows right from wrong." -Prot, 2001
Ziggy Bubba
22.06.2008 13:53:44 (muokattu 22.06.2008 14:10:26)

AT-luureja kehuttiin jossain lehdessä, mutta kalleimmatkin niistä oli kyllä tosi ankeat.

Eipä silti kannata yleistää kaikkiin Audio Technican luureihin - kullä sieltä firman kataloogista löytyy todella hyvääkin kamaa, kuten mm. suljetut A700 ja A900. Pirun mukavia päässä ja yllättävän avoin soundi suljetuksi.

HD25 on mun korvaan tosi epätasapainoinen....
AKG:n kuppeja en ole koskaan ymmärtänyt....
Beyerien soundi (DT250, DT770) on kyllä erittäin luotettavankuuloinen.

Niin, nämä on taas näitä makuasioita - olen joka kohdasta eri mieltä :)

HD25:n hyvyys perustuu musta eniten sen passeliin kokoon, hyvään "mölysuojaan", ja helppoon "ajettavuuteen", ei siis tartte vahvaria. Soundi on myös suhteellisen tarkka (kyllä näillä miksailisi paaaaljon mielummin kuin Beyerin DT770:lla, testattu on), mutta toki parempiakin luureja on soundin puolesta. Itellä nämä toimivat reissussa iPodin perässä todella mainiosti juuri mainituista syistä.

Itellä keskialueen ja diskanttien miksauksessa AKG:n K701 taas on erittäin passeli suunnannäyttäjä, tuo on toki hiukan jo tyyriimpää osastoa, mutta kuitenkin. Ja hyvä vahvari on tosiaan käytännössä pakollinen.

Ite tykkään noilla DT770:llä kuunnella musaa ja nauhoitella välillä vahvaria, mutta ei noista "luotettavankuuloisia" (tai varsinkaan tasapainoisia) luureja saa millään, miksaukseen eivät musta todellakaan kovin hyvät pelit - ellei sitten tunne niiden erikoista äänimaisemaa kuin omia taskujaan... Niin, ja ainakaan 80 Ohmin Pro-mallin kanssa vahvari ei mitenkään jättimäisesti vaikuta soundiin, hyvin nuo toimivat suoraan äänilähteestäkin.
Uutta musaa Crookmachine -projektiltani
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)